Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kysymys, mutta seurantatieto kun autoit piikkauksessa. Tänään olikin sitten jo heikompi päivä ja leuka jäi 10cm tangosta kun viimeksi meni tankoon. Tein viime maanantain jälkeen vain sen sun ehdottaman 4*4*10kg perjantaina ja vain leuoille. Ei ollut tukkoinen olo mutta voimaton näemmä. Penassa leukatestin jälkeen kakkonen 110kg, mutta siinä ei olla enkkalukemissa vielä toisin kuin leuoissa.

Tavoite kuitenkin saavutettiin eli päästiin kesän yhenkäenleukatukkojen jälkeen takas lisäpainoleukojen vanhalle yht.maksimitasolle ja tästä voi sitten jatkaa reenejä jonkun aikaa ja keväällä ehkä siirtyä taas yhen käen reeniin kun se ei vieläkään tule kuin silloin tällöin piikkauskunnossa. Siinä sitten vois ottaa ohjenuoraksi sen varaa jättämisen kun herkästi tulee vedettyä liian tiukkaan kun on niin lähellä se ykkönen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sille yläosalle kannattaa tehdä ihan spesifiä treeniä osatoistoilla. ojentajat tekee hommia siellä vipalla 15 sentillä, joten jos ne on jumissa, se yläosa jumittaa entisestään.
 
Tiesin kyllä että kiipeilet, mutta järkytyin, kun instassasi törmäsin faktaan, että olet kiivennyt 8A+ 90kg massoissa:eek:. Kiipeääkö suomessa moni muu moisia greidejä samoissa massoissa? Entä onko 8b ollut kuinka lähellä?
 
ei taida. ovat paljon nuorempia tai paljon kevyempiä. jo 80kg alkaa olemaan kiipeilijäksi aika painava, eikä maailman huipulla juuri oo yli 75-kilosia. ideaali vois olla joku 180cm, 60kg.

8B on niin paljon vaikeempi, ettei semmonen mee ollenkaan noin vaan, jos 8A+ menee. vähä ku vertais, että saat maaatavedossa 1x200 ja kysyis, meneeks kymppi pian? pitäs ainakin löytää semmonen projekti, mikä sopis omille vahvuuksille tosi hyvin.

kiipeilyssähän se, että kiipeen 8A+ kovimmillaan, ei merkkaa ees, että kaikki 7Ceet menis noin vain jne. köysireiteillä greidin jahtaaminen vois olla helpompaa ehkä, mutta ei semmonen ideologia oo ihan se juttu tässä. mieluummin kiipeen paljon kaikenlaista helposta vaikeaan.

mulla tulee toukokuussa 50v täyteen ja aika haastetta se pitää, jos yleensä jotakin vaikeempaa saa kiivettyä. koko ajan tässä 18...19v aikana suunta on ollu nousujohteinen, joten katotaan nyt... reunat ne on munki kupissa.
 
On se kova. Aika moni tuntuu vannovan, ettei "muhkumassoilla" ole asiaa edes seiskan loppupuolelle greidejä ajatellen. Aika monelle keski-ikäiselle perusjantterille parempi, jos roolimalleina pyörii muitakin kuin Ondria ja Megoksia kokoa ajatellen.

Kyllähän tuossa painovoimaa uhmataan jo aika kovaa...
 
juu kyllähän se ihan perusfysiikkaa on, että 90kg on vaikeampi siirtää 5m ylöspäin ku 60kg hehee. ulottuvuus toki joskus hyödyksi, usein myös haitaksi. silti niistä otteista pitää kiinni pitää, vaikka kuinka yltäis. paljon pitää tehdä hommia sormivoimien eteen myös.
 
Myö aateltii tyttökaverin kaa mennä boulderoimaan. Ite oon valmistautunu tähän kattomalla Cliffhangerin, kahesti! Saa nähä vaihtuuko laji voimanostosta kiipeilyyn!
 
vaihtunee. cliffhangerissä on kyl niin ylettömät määrät facepalmeja, että posket repee. kiipeilystuntit sentään tekee kova legenda.
 
Trap bar, ylemmät kahvat vs alemmat kahvat?
Vaihteleeko mahdollinen saatu hyöty noiden välillä merkittävästi?
 
Kuriositeettina aiheeseen liittyen mainittakoon, että ite vedän vähemmän kiloja korkeilta kahvoilta vs. matalilta. Sama pätee perinteiseen vetoon, eli pukeilta nousee vähemmän kuin maasta. Korokkeella seisten taitaa olla vahvin tulos.
 
Miten toi on mahollista? Siis en väitä ettei noin olis, mut yritän ymmärtää. Yläkahvoilla saan n. 240kg, ja alakahvoilla en oo koittanu ees 200kg, mut painais varmasti hyvin paljo. Selitys löytynee ihmisen mittasuhteissa yms. mut mistäköhän johtunee tarkalleen, sitä mietin. Vai voiko olla, et alempaa haettuna sä saat vaikka paremmin etureidet mukaan, jotka on sulla vahvat? En oo mitalla kattonu, mut esim. noston pituus yläkahvoilla tehdessä on mulla arviolta 5-10cm väliltä vajaampi suorana seistessä, verrattuna perus maveen. Tempausvetoa sit 15-20cm lyhyempi varmaanki, riippuen kuin levee ote käytössä. Alotusasento tietenki myös alkaa vähän korkeemmalta, ja verrattavis johki minimaaliseen pukki/räkki vetoon. Kiinnostaa ihan siks, koska toi tempaus veto ollu nyt jonkun aikaa pääasiallinen tapa mavettaa mulle(ihan vaan vaihteluks), ja tietyl tapaa toi on ''helpompaa'', vaikka kilot tippuu toki selkeesti. Sama koroke vedossa. Tuntuu molemmissa noissa, et joku asia menee paremmin kohilleen, ku maasta vetäessä. Legdrive nyt ainaki, ja vaikee suorittaa noi paskalla ryhdillä ;D. Väkisin pysyy jotenki paremmin kasassa. En ymmärrä. Nii ja korokkeelta vitusti enemmän, ku maasta.
Vahvat etureidet ja kaikki muu sontaa + semmoset välitykset, että kaikki työkulmat reisi vaakatasossa ja siitä ylös on tosi hankalia. Mulla on kyykyssäkin sticking point tosi ylhäällä, viimeisellä kolmanneksella liikkeestä.
 
^Kyllä mä oon samansuuntaisia juttuja pohtinut. "Ikävä" kyllä mulla on ollut aina hyvä liikkuvuus, niin ei oo omakohtaista vertailupohjaa. Jos kyykkään vaan siihen vn-syvyyteen, saan kyllä isommat kilot liikkeelle. En vaan yksinkertaisesti pidä siitä, miltä se kuorman jarruttaminen tollaseen itelle epäluonnolliseen ja vajaaseen kulmaan tuntuu + atg-kyykyt siirtyy niin paljon paremmin painonnostoliikkeisiin sun muuhun atleettisempaan touhuun, että ihan mielelläni kyykkään pääsääntöisesti sinne pohjaan.

Mulla tuntuu perinteinen veto lattiasta sekä pukeilta siltä, että oikein mikään lihas ei työskentele kunnolla siinä kulmassa. Mulla ei oikeastaan edes aktivoidu mitkään lihakset vaikka miten sitä tankoa retuuttaisin, paitsi forkut. En oikeasti osaa juuri ollenkaan tuottaa voimaa em. kulmissa. Sit jos laittaa koroketta jalkain alle tai ottaa tempausotteella tangosta kiinni, niin johan tuntuu luonnolliselta, voimaa saa tuotettua ja se myös siirtyy hyvin tankoon.

Mulla on nyt ihan uutena tulokkaana ohjelmassa trap bar-vedot korkeilta kahvoilta ja tuntuu kyllä tosi erikoiselta vedellä täysin kuolleesta kulmasta, kun oikeasti MIKÄÄN paikka kropasta ei oo sellasessa vinkkelissä, että tuottais voimaa. On todella vaikea kuvailla sitä tunnetta kun tanko ei paina käsissä oikeasti Yhtään Mitään, mutta silti se ei liiku, eikä saatana mikään osa kropasta aktivoidu. The mind boggles.
 
Viimeksi muokattu:
juu ei tossa mitään ihmeellistä ole. tiedän aika paljonki tyyppejä, ketkä esim vetää 10cm polven alta pukeilta vähemmän ku maasta. heikko paikka on heikko paikka ja siitä nivelkulmasta on aina vaikee tehdä töitä. sitten taas sen kohdan vahvistaminen tekis koko nostolle aika hyvää.
 
Oispa makia ku pääsis kyykkään syvälle. Just ja just pääsen kisasyvyyteen ku keskityn. Aina oon ollu kireä ku viulunkieli ja lonkkien rakenne on epämuodostunu. Voishan tolle varmaan tehdä jotain, mutta ei riitä rahkeet. Asentoa ei pysty leventään, koska kipu lonkissa on aika muikea.

Mulla on ollu pitkään mielessä jto:lle kyssäri: Onko sulla lähtökohtaisesti jotain eroja ohjelmien tekemisessä naisille vs. miehille? Oon lueskellut jonkin verran voimatreenin erityispiirteistä naisilla, siksi kysyn.

Toinen juttu, mitä oon miettinyt, on treenisyklin synkkaaminen kuukautiskierron kanssa. Huomaan itsestäni ihan selkeästi sen, että oon alkukierrosta vahva ja sitten muutama päivä ennen menkkoja kaikki on tahmeaa ja etenkin keskivartalon pito kateissa. Nää on niitä päiviä ku vatsalihasliikkeiden kohdalla mun treenipäiväkirjassa lukee: ---- :whistle: Tää jatkuu siihen ehkä toiseen vuotopäivään asti ja sitten taas rokataan. Ois huippua, jos kevennyksen sais aina osumaan noihin surkeimpiin päiviin, mutta kierto on 25-26 päivää niin eihän se mee niin. Tämä ei ollu kysymys vaan yleistä höpinää. :offtopic:
 
lähtökohtasesti ei eroa oo juurikaan. mä kattelen enempi sitä yksilötason etenemistä ja jos sitä tapahtuu ns. normaalisti, ei muutoksia juuri tarvi tehdä. joillakin sitten kierto voi aiheuttaa erityispiirteitä ja -muutoksia treeneihin. ne tietenki pyritään ottaan huomioon.
 
juu ei tossa mitään ihmeellistä ole. tiedän aika paljonki tyyppejä, ketkä esim vetää 10cm polven alta pukeilta vähemmän ku maasta. heikko paikka on heikko paikka ja siitä nivelkulmasta on aina vaikee tehdä töitä. sitten taas sen kohdan vahvistaminen tekis koko nostolle aika hyvää.
Mulla ei oo tuttavapiirissä ketään, jolla homma olis näin päin mutta toki uskon, että monia samanlaisia löytyy. Toi oma heikko kohta on uskomattoman räikeä ja mielenkiinnolla odotan, mitä noi osatoistot tekee vetovoimille. Veikkaan, että vetotulos lähtee kiipeämään ylöspäin kovaa kyytiä.
 
jos en ihan väärin muista, olisko ollu pahin tilanne semmonen eräällä herralla, että maasta tuli 280 ja 5cm polven alta 250. puolisen vuotta tais mennä, ku tilanne oli maasta 300, 5cm polven alta 320kg.
 
Back
Ylös Bottom