Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
no tuonpas takia se korkea niskantakaapunnerrus kannattaa unohtaa ja keskittyä siihen pystypunnerrukseen ja nimenomaan alaosaan. stoppeja hartioilla tai leijustoppeja eri kohdissa. osatoistot myös ok.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Stoppeja hartioilla oon tehnyt menestyksekkäästi ennenkin, ~60-80% 3-5x3-6, karkeesti.
Jos viikkotasolla tulis toi 3x4->6x6 maanantaina, nopeustreenit 60-75% ke ja perjantaina stopeilla, oisko ok?
Kiitos paljon hyvistä neuvoista.
 
Off-topic:

Mulle sit taas penkki on ollu aina aika hälläväliä-osastoa. Ajattelin priorisoida muutaman kuukauden ihan vaan siks, ettei jää leikkimielisissä salikisoissa pahasti jalkoihin. Kolmenumeroisten pystypunnertamisessa on sen sijaan harrastelijalle jotain maagista :D
 
Onko käsipainoilla tehdystä penkistä juurikaan hyötyä apuliikkeenä normaalille tangolla tehtävälle penkkipunnerrukselle?
 
ei se mikään ideaali apu ole, enkä käytännössä ite sitä valmennuksessa käytä juurikaan. tukilihaspuolta painottaa ja vaatii liikeradalta sumplimista varsinki isoilla painoilla.
 
ei se mikään ideaali apu ole, enkä käytännössä ite sitä valmennuksessa käytä juurikaan. tukilihaspuolta painottaa ja vaatii liikeradalta sumplimista varsinki isoilla painoilla.
Mielenkiinnosta, miksi tätä sitten käytetään apuna niin paljon? Onko se kevyempien/heikompien kaverien kohdalla validimpi vaihtoehto, kun ei tarvi kikkailla niin isoilla painoilla, vai ihan yleisesti kehnommanpuoleinen liike tasapenkin avuksi ja jäänyt liikearsenaaliin puhtaasti siitä syystä, että parempaa tietoa ei ole?
 
no kuka käyttää kuka ei. on se ihan hyvä liike, mutta nään aina apuliikkeiden valinnan siltä pohjalta, mitä nimenomaisesti se APU ois. käsipainopenkissä liikutellaan pienempiä kuormia normipenkkiin verrattuna. apuliikevaikutus tulee pääasiassa sinne tuki- ja tasapainopuolelle, mikä ei tarvittaessa oo ollenkaan huono. joillakin kuitenkin liikerata jää jopa normipenkkiä heikommaksi ja sekään ei oo hyvä. en mä näkis koskaan hyvänä voimaharjoittelijalle, ellei "kikkailisi isoilla painoilla" sehän se on koko touhun ydin. usein ton mukanaolo on ihan mutua ja liittyy body-lehtien perinteisiin ns. ohjelmamalleista. edelleen: ei huono liike, mutta ei oo ensisijoilla apuliikkeeksi ite penkille. parempiakin on.
 
Vähän arvelinkin, että bodytreenipohjaiset suosii apuliikkeenä mutulla ja sen enempiä ajattelematta (mm. minä). Ite oon tykänny tehdä nopeuspenkkipäivinä nopeussarjojen päälle pienillä painoilla ja pitkällä venytyksellä muutaman pidemmän sarjan niin, että käsipainojen "kahvat" tulee alemmas vrt. tangolla tehtävä versio. Tuskin siitä haittaakaan on.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä sellaisen valmisohjelman tarjoamasta liikevalikoimasta jossa ekat 2 viikkoa 3x yläkroppa ja 2x ala, ja loput viikot yläkroppa 2x samoin jalat. Mutta kyseisessä ohjelmassa yläkropalle on melkein joka treenissä hieman sarjapituuksia ja määriä muuttaen yläkropan apuliikkeenä vaaka ja pystysuuntanen veto sekä ylöspäin suuntautuva punnerrus (pystäri istuen tk, kp yms.). Mutta ohjelmassa pitäisi tehdä siis samoja liikkeitä jopa sen 3x vk ilman mitään vaihtelua, mutta sarjat ovat melko pitkiä niissä (10-12 toistoa) kun frekvenssi suurimmillaan ja hieman toistoalue pienenee loppua kohti.

Eli kannattaako mielummin
1) vaihdella vähän liikkeitä varsinkin 3x vk jaksolla ja
2) kannattaako esim pystäri korvata paremmalla apuliikkeellä itselle (esim vinopena tms.)
 
jsjarvn: no bodarille apuliikkeen käsite on täysin eri ku voimailijalle jotain tiettyä liikettä auttamaan tarkotetulla liikkeellä.

ei tosta haittaa ole, mutta hyöty on aika olematon, jos pienillä painoilla ja pitkällä venytyksellä teet. huoltoliikkeenä ok, ellei ne sarjat oo tiukahkoja. et kerro noista mitään, joten oletuksella ei pitkälle mennä.

ton: ei noilla specseillä oikein mitään tosta voi sanoa. mä käsitän ohjelman semmosena, jota seurataan ja jossa on joku suunnitelma sille kehitykselle. jos se on vaan liikeluettelo tyyliin:
jalkaprässi 3x10
penkkipunnerrus 3x10
leuanveto 3x10
...
ei se mun mielestä oikein ole "ohjelma".

riippuu paljon mihin sä tota haluat käyttää että mitä nyt sitten apuina käyttäis jne. kyllä samoja liikkeitä ja toistoaluettakin voi hetken aikaa käyttää varsin hyvin.
 
Ihan huoltavana teen joo, en oleta siitä kauheeta hyötyä saavani kun sarjat on todellakin kevyttä "venyttelyä".
Voimailupuoli on kovasti hakusessa ja siksi täällä tyhmiä kyselenkin, että sais ruotoon ruutia. Onneksi tämä ketju on olemassa.
Kuormat siis arviolta luokkaa 40-50% ja sarjapituus 12-15.
 
No siis ohjelma on Candito 6 week strength program jos olet kuullut/tiedät. Mutta siis pääliikkeet sisältää ohjelman puolesta progression mutta avuissa on esim 12 12 10 8 sarjat näin ekalle viikolle, eli omasta puolesta pyritään siihen progressioon ja on mahdollisuus jopa jättää tekemättä jos ei ole palautunut tai mikä onkaan syynä itse kullakin. Voishan sen koittaa pitää vakiona sen 6vk ja katsoa miltä tuntuu ja tulevaisuudessa miettiä uudelleen.
 
Tälläinen tuli kirjattua penkkiohjelmaksi mitä mieltä?
Vk.
1. 3x4 75%
2. 5x5 70%
3. 3x3 80% 1x2 90%
4. 4x5 75%
5. 6x6 70%
6. 4x4 80% 1x2 92%
7. 5x6 75%
8. 3x4 85%
9. 5x5 80% 1x3 90%
10. 3x3 90%
11. 4x5 85%
12. 6x6 80% 1x3 95%

Kaks kertaa viikko toinen kapea penkki.
 
Miten kannattaisi alkaa poistelemaan penkissä eritoten maksimiykköstä nostettaessa ilmenevää heikkoa kohtaa joka on n 20cm rinnasta. Nosto pysähty kuin seinään ja raudoillehan ne painot jäi..:david:
 
jsjarvn: ei tyhmiä kysymyksiä ole.

ton: tee ohjelman mukaan vaan ja kato mitä tapahtuu. sen verran lyhyt pätkä, että ei oo paha.

kipuraja: melkolailla sama ku toi mun 3x4-->6x6 -systeemin ekan postauksen ehdotus itelleen yheltä hepulta. mä en pitkiä etukäteen tehtyjä %-ohjelmia oo tehny 15 vuoteen varmaan. ne ei toimi niin hyvin. eli vastaus on: en oo erityisen hyvää mieltä.

vane80: perusvika. erilevysiä normi- ja lankkupenkkejä avuksi.
 
Back
Ylös Bottom