Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jalkojen pituudella ei oo merkitystä. opettele kokonaan uusiks se asenne kaaren suhteen. persus nousee usein, jos työnnät alaselkää kaarelle. eipä sitä sinne tarvi tehdä. keskity työntään rinta ylös eli kaari yläselkään. tällöin jalat pitää asentoa suht rennosti.
Jees, kokeilen huomenna keskittyä noihin ja katsotaan mitä tapahtuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tack tack. juu onhan tässä suht laaja-alaisesti ollu ajatuksena toimia. oiskos ettei ookkaan se hauis kipee vaan brachialis. löytyy sieltä hauiksen alaosan ympäriltä ja alta. voi olla vaan ylikiree ja siks kipuilla. tärinä (autonvahauskone) aika hyvä relaksoija. lisäksi hieronta ja venyttely kohdistetusti. koskee myös hauista.

Hyvä tipsi, vois muuten hyvinkin olla tuo!

Pidän nyt reiluhkon tauon hauis- ja selkäliikkeistä. Kokeilen tuota venyttelyä ja haen biltemasta ton autonvahauskoneen. Toivotaan että lepo ja tuo hoito auttais.

Kiitoksia!
 
jalkojen pituudella ei oo merkitystä. opettele kokonaan uusiks se asenne kaaren suhteen. persus nousee usein, jos työnnät alaselkää kaarelle. eipä sitä sinne tarvi tehdä. keskity työntään rinta ylös eli kaari yläselkään. tällöin jalat pitää asentoa suht rennosti.

Onko sun mielestä ok/hyvä käyttää vyötä, jotta saa alaselän pysymään suorempana ja kaaren sinne ylemmäs? Ts. ei varmaan penkissä vyö rajoita minkään paikan kehittymistä vs. esim. kyykyssä?
 
ei se rajoita muissakaan liikkeissä. kyllä sitä pitää opetella käyttämäänkin, jos haluaa siitä parasta irti kyykyissä ja vedoissa. vyö ei auta pitään alaselkää suorempana penkissä kuin korkeintaan muistiapuna. kyllä se asento tehdään lihastyöllä.
 
Tuleepahan taas työllistettyä sua tiuhaan. Mistä johtuu käsien hermokipu ja voimattomuuden tunne kyykkyjen jälkeen? Molemmilla, mulla sekä treenikaverillani tulee samaa aina silloin tällöin. Ei oo siis pelkästään mulla vaan myös ainakin toisellakin henkilöllä. Pitää aina kyykyn jälkeen ootella hetki, että voi penkata sillon kun tää kipu ilmenee..
 
millai ilmenee? puutuu sormet? onhan siinä kyykyssä kädet semmosessa asennossa, että voi tulla pinteitä. hermoratatutkimus kertois tarkemmin, missä kohtaa jumii.
 
Tuleepahan taas työllistettyä sua tiuhaan. Mistä johtuu käsien hermokipu ja voimattomuuden tunne kyykkyjen jälkeen? Molemmilla, mulla sekä treenikaverillani tulee samaa aina silloin tällöin. Ei oo siis pelkästään mulla vaan myös ainakin toisellakin henkilöllä. Pitää aina kyykyn jälkeen ootella hetki, että voi penkata sillon kun tää kipu ilmenee..

Mulla on itellä tota samaa. Diagnoosina TOS eli yläaukeaman oireyhtymä ja tarkemmin mulla jää vielä n. radialis puristuksiin solisluun alle, jos olkapäät laskee liian alas ja taakse. Kyykyssähän ne pyritään vetämään niin alas ja taakse kuin mahdollista järkevästi, niin eikös tuo tietysti siitä oireile. Kipu ja voimattomuus tulee radialis-hermon tapauksessa oikeastaan koko kyynärvarren alueelle värttinäluun puolelle ja toisinaan peukun suunnille saakka kämmeneen. Toisinaan myös tonne ojentajan alle, mut sinne enemmän sillon, jos roikkuu pitkään. Kyykyn kohdalla ongelmaan on auttanut se, että osoittaa kyynärpäillä pikkusen enemmän taakse. Sitten tietysti kaikessa muussa elämässä on täytynyt oppia pitämään hartiaa hiukan koholla siitä, missä sitä rentona roikottaisin.
 
sikäli kun osuu oikeaan, TOS ei oo se ihanin kaveri kyykkääjällekään ja liikkuvuustreeneillä ja lihasrentoutuksella on apuja joskus saatu. kyllä sen normaaliryhdinki pitää rento olla eikä lihasvoimalla tehty. eli kyllä tosta eroon pitää päästä eikä suoraan hyväksyä. kannattaa aikalailla kokeilla eri käsileveyksiä ja niinku mainittua, kyynärpäiden suuntia. sen verran yleinen vaiva kuitenki että tosta löytyy netistä suht hyvin tekstiä.
 
Vinkkejä reisien isometriseen harjoitteluun? Polvivaivat pakotti menemään ortopedin juttusille joka suositteli kyykkäilyn lopettamista mutta kehoitti vahvistamaan reisiä isometrisillä harjoituksilla. Jotenkin tuntuu hankalalta jalkoja vahvistaa jos polvinivel ei saa liikkua.
Molemmissa polvissa jonkinlainen 'hyppääjän polvi' -tyyppinen vaiva. Kipupiste kuitenkin enemmän lumpion yläpuolella kuin alla. Jonkinlaista polven nivelrikkoa on myös. Kyykkyyn mennessä myös aika hyvin polvet rutisee. Ja eniten polvi vaivaa autoa ajaessa tai muuten jos istuu pitempiä aikoja polvet koukussa.
Kaikkia kuntoutusvinkkejä otetaan vastaan jos vaiva on tuttu.
 
mikä siellä polvissa on vikana muuten kuin hyppääjän polvi? sen kipupistehän on lumpion alareunassa. sattuuko se rutina? lumpion takapinnan rustossa on vaurioita 80% voimailijoista. ellei satu, ei yleensä oo haitaksi. kyllä se isometrinenkin rasittaa niveliä. jännepuolelle parhaita tuloksia on saatu eksentrisillä treeneillä. eli hitaita kyykkyyn laskuja jne. tasapainolaudan päällä voit yhdellä jalalla ottaa tiettyjä nivelkulmia ja pitää siinä. useille auttaa syväkyykyssä istuminenkin... eli tää on oikeesti semmonen juttu, että pitäs tarkemmin tietää mitä siellä on vikana. oliko ortopedi urheilupuolen lekuri?
 
sikäli kun osuu oikeaan, TOS ei oo se ihanin kaveri kyykkääjällekään ja liikkuvuustreeneillä ja lihasrentoutuksella on apuja joskus saatu. kyllä sen normaaliryhdinki pitää rento olla eikä lihasvoimalla tehty. eli kyllä tosta eroon pitää päästä eikä suoraan hyväksyä. kannattaa aikalailla kokeilla eri käsileveyksiä ja niinku mainittua, kyynärpäiden suuntia. sen verran yleinen vaiva kuitenki että tosta löytyy netistä suht hyvin tekstiä.

Kyllä sen hyvän asennon ihan suht rennoksikin saa, mitä nyt toki aluks siihen joutu näkemään vähän ylimääräistäkin vaivaa ja lihasjännitystä, mutta siis ihan fyssarin (itse asiassa useammankin) ohje tuo on. Oikea solisluu menee aikalailla vaakatasoon, jos päästän olkapään alas roikkumaan. Mut se mun hartiarenkaasta. Toivottavasti Allusd saa ongelmansa korjattua!
 
No minä kopioin tuohon sen lääkärin tiedot netistä. Eli kyllä luultavasti urheiluvammoja ymmärtää.

Erikoisalat tai muut pätevyydet
Kirurgia
Ortopedia ja traumatologia
Erityisosaaminen
Yleisortopedia, vammat, urheiluvammat, vammojen jälkitilat, polvi, selkä, nilkan ja jalkaterän kirurgia yksikön vastaava lääkäri.

Laitan tähän vielä tarkempaa tietoa sulle mitä se lääkäri raporttiinsa kirjoitti kun pääsen työstä kotiin. Kyykkääminen lämmitellessä sattuu polviin, mutta lämpimänä olen hyvin pystynyt treenit läpi viemään. Rappusten kävely sattuu sekä ylös että alas mennessä mutta siinä kipu ei ole niin kova. Selkeästi kovin kipu on juuri kun istuu polvet koukussa pitkiä aikoja. Syväkyykyssä olen istuskellut ja se ei satu sinne polviin illenkaan. Sieltä ylöstullessa kivuliain kohta on siinä ehkä kun polvikulma on noin 90 astetta.
Ja joo kyllä tiedän, että yleensä hyppääjän polvessa se kipu on lumpion alareunassa. Kuitenkin ortopedin mukaan samantyylinen vaiva kyseessä vaikka kipupiste on selkeästi lumpion yläreunassa. Ja kyllähän se kipu sitten tuntuu laajalti koko polven alueella kun särky esim. istumisen seurauksena alkaa.
 
heikkohan se on ku menee rikki. itelle tuli etujalkaan, ku pelasin sulkista puntin ohella pari kertaa viikossa. laita joka treenin jälkeen jäihin 20min ja 2h jälkeen uusiks. toki se lekuri varmaan perinteisen kilo buranaa viikon verran -kuurin määräs?
 
Heh..ei määrännyt. Nimenomaan sanoi, että huonosti tuohon vaivaan buranakuurit tehoaa. Olin nimittäin senkin jo kokeillut. Kortisonipiikki kuulemma saattaa auttaa, mutta sanoi, että seuraillaan vielä ennenkuin kokeillaan. Olen tässä korkeasta iästä huolimatta (saman ikäinen kuin sinä:) ) kyykkäillyt kolmea kertaa viikossa ja hyvin on polvet sen kestäneet. Innostuin kesällä ottamaan semmoisia HIIT-tyylisiä mäkijuoksuja kyykkyjen lisäksi niin siinä vissiin sitten rasitus nousi vanhoille polville liian kovaksi.
 
joo pitkällisiä ja helposti uusivia niinku esim. tenniskyynärpää. jäillä, liikkuvuudella ja voimatreenillä noi usein antaa periksi. helposti tollanen hiittailu voi laukasta noita polvivaivoja. kenestä sä nyt puhut korkeaikäisenä? oot varmaan erehtyny.
 
Joo varmaan oon erehtynyt sitten;)
Mä nyt vielä laitan tähän mitä se lääkäri on polvista kirjoittanut. Itse en nimittäin tuosta tekstistä paljon ymmärrä.

" Luurakenne normaalia. Patellan nivelpinnan reunoissa degeneratiiviseksi sopivat terävöitymät ja quadricepsjänteen insertiossa pieni insertioperiostoosi. Ei murtumia. Ekä med. rako jkv matala ja lievää eminentiaterävöitymistä.
Voi olla hyppääjän polven tyyppinen rasitusvamma q-jänteissä ja/tai lumpioruston puolelta tuleva oire.
Diagnoosi: M76.8. Muu alaraajan siteiden ja lihasjänteiden kiinnittymiskohtien sairaus (entesopatia)"

Röntgenkuva josta ortopedi tuon totesi on otettu työtapaturman jälkeen v.2012 jolloin mitään nykyisenlaisia kipuja tai oireita en polvissa tuntenut. Niin ja siitä rutinasta kysyit, että sattuuko se. Ei satu. Lumpion rutina ja sitten se polvikipu tuntuisi olevan ihan kaksi eri asiaa.
Mutta en nyt vaivaa sua sairaskertomuksilla enempää. Kiitos näistä. Täytyy ruveta jäillä hoitelemaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
 
no ei noissa mitään semmosta nyt ole, ettet voisi kokeilla hetken aikaa jäillä. tee aika paljon liikkuvuusjuttuja ja pidä punttihommat nyt hetken iisimpinä. polvissa neopreenit heti lämpissä ja kyykyn jälkeen pois. treenin jälkeen heti kunnon jäihin.
 
Kaikkia kuntoutusvinkkejä otetaan vastaan jos vaiva on tuttu
Noi sun oireet kuulostaa täysin samanlaisilta kuin itsellä oli vielä vuosi sitten pahimmillaan. Olen saanut itse kuntouttettua polveni todella hyväksi ja taas voi kyykkäillä ilman minkäänlaisia kipuja :) Edes lämmittelyt ei satu! Lyhyesti selitettynä aloin panostamaan lihashuoltoon rullaamalla, venyttelyllä ja hieronnalla sekä lopetin reidenojennukset kovilla painoilla ja vaihdoin takakyykyn etukyykkyyn ja hackiin. Polvia enemmän sivuille ja painopistettä jalan ulkoreunalle jne. Jatketaan vaikka privana niin ei jto ketju täyty
 
Kiitti jal8eni! Mä en kai pääse privana kirjoittamaan kun ei oo vippejä. Mutta toiveitahan toi sun viesti antaa. Tuon rullailun mä nyt aloitin fyssarin ohjeiden mukaan pari viikkoa sitten ja jotenkin tuntuu että alkaisi jo auttaa. Ellei oo sitten ihan placeboa vaan. Ja venytellyt mä oon aina mutta täytyy vielä panostaa siihenkin puoleen enemmän. Eiköhän tämä tästä vielä.
 
Back
Ylös Bottom