Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
^ Yksi hyvä keino on laittaa tyyny polvien alle, sillä saa rentoutettua selkää. On ainakin helpottanut omalla kohdalla leikkausten jälkeen milloin on pitänyt nukkua selällään.

Noi kaikki jutut mulla on kyllä hanskassa. Saan hyvän nukkumisasennon, mutta en vaan osaa nukahtaa siinä, vaikka kuinka väsyttäisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootkos joppa nukahtanut koskaan sohvalle selälles? Jos jotakin samaa lähtisi sitä kautta hakemaan.
Itse ainakin jos on vähäkään väsynyt olo ja erehtyy selälleen sohvalle makaamaan tv auki, niin kohta on vintti pimeenä.

jos yläkroppaa sais ylemmäksi selällään maatessa ni henki vois kulkee paremmin...en tiedä auttaako se nukahtamiseen...itse nukun vissiiin aina jotenkin solmulla..

myo: onhan noita rutkasti, mutta ihan perusteoksistahan noi soveltamiset lähtee kaikki.

eebenbuu: istuinlevy saattaa olla liian paljon siellä kelkan alla ja siks lantio taipuu. palikka persiin alle.

joppa: on sen verran yksilöllinen "vaiva", ettei siihen ehkä täältä apuja saa :) lue jotain tylsää. vaikka pakkista.

vaginaattori: kyl venyttely voi olla haitaksi. se tyhjää lihaksia myös ja joillekki ei vaan sovi pitkät venyttelyt varsinkaan. lihastonus laskee ja voi hyvinkin vaikuttaa suorituskykyyn. lämpässä ei venyttelyä kannata tehdä lainkaan. noin yleisesti aatellen. tääkin on taas joskus yksilöllistä. yks räjähtävimpiä kyykkääjiä, ketä oon nähny venytteli aina ennen treeniä ja toooosi pitkiä sarjoja treenien jälkeen. yks suomen kovimmista kiipeilijöistä venmyttelee paljon ennen treeniä ja on maksimivoimiltaan aivan karmeen kova.

lihasryhtmittäinki vaihtelee paljon se tarve venytellä. itelläni esim. kyynärvarressa sormien ja ranteen ojentajat tykkää iisistä ja pitkistä sarjoista. koukistajat taas lyhyistä. eli vaihtelua ja oppimista sullakin. joskus kevyt liikunta ja retkuttelu toimii paremmin. venyttelyn kuitenki pitäs olla muuta ku sitä kiinalainen lapsivoimistelija itkee kivusta pakkovenytyksessä -tyylistä. ei sen kipeetä tarvi ottaa.

Tämä voi kuulostaa erikoiselta, mutta mulla on selänojentajat alaselästä kehittyneet huomattavasti enemmän, kuin muu osa selänojentajien "tuubeista".
Millä liikkeillä sais massaa tuonne selänojentajiin ylemmäs? Eli keskiselkään ja siitä ylöspäin.
Selänojennuksia pitää karsia nyt vähemmäs.

ala- ja keskiepäkkäille hommia. erilaisia soutuja kehiin ja leveitä pääasiassa.

ala- ja keskiepäkkäille hommia. erilaisia soutuja kehiin ja leveitä pääasiassa.

Ok, kiitos!
Mä oon luullu, että mulla alaselkä muka pyöristyy maastavedossa. Mutta höpön pöpön, joillakin painonnostajilla näkyy olevan tuota samaa lihasten ylikorostuneisuutta. Kuten tässä:
_846237_suleymanoglu300.jpg

Minulla tilanne ei vain ole aivan noin paha.
Toinen kyssäri,
Kuinka saisi paremmin menemään nuo soudut sinne selkään? Kun meinaa leveältä ottaa vain takaolkapäihin. Vai onko vain kiinni siitä, että hakee enemmän venytystä lavoille?

Mitä mieltä jto on kajakkisoudusta? :D

Mazarus, tuossa kuvassa selkä on selkeesti notkolla, tai riippuu vähän mikä ihme tuo möykky tuossa alaselän kohdalla on, kovin epäluonnolliselta näyttää. Eriasia kuitenkin kuin alaselkä pyöreenä joka on pahasta, tosin ei sitä liian notkollakaan kannata pitää. Yläselkäähän periaatteessa voi pitää pyöreenä ja kovat maailmanluokan nostajat usein niin tekevätkin, mutta voisin veikata, että meidän tavallisten kuolevaisten kannattaa selkä pitää suht suorassa koko matkalta, maksiminostoissa tietenkin saattaa yläselkäkin pyöreeksi mennä.

Spitfera
Kun laitan selän ns. suoraan ja jännittää niin patti siihen selkään tulee. Luulenpa että lihas se on kun se silleen muljahtelloo ja sormella kokeilee... :D
En pysty selkää silleen "yliojentamaan", tai sen näköisesti vääntämään maastavedossa, enkä kyykyssä. Ja luulen että just sen takia kun siinä sitä lihaa on.
Jos yritän väkisin siitä vielä ojentaa niin ei tunnu hyvältä, eli ojennan liikaa.
Tuosta kuvan kaverista oli keskustelua ulkomaalaisella foorumilla ja puhuivat juuri ylikehittyneestä alaselän ojentajasta.
Kuvassa voi olla vielä tuon lisäksi yliojennusta mukana mikä korostaa entisestään.

Dietillä ollessa. Proteiinia ~150g. Muut makrot mitänyt kaloreihin aterialla sopii. Noin 500kcal ateria. Yhteensä noin 2200-2300kcal. Josta lähden hakemaan/etsimään 0.5-1kg viikkovauhtia.
Klo 10 Aamupalaksi heraproteiinijuoma jossa aika vähän hiilaria ei muuta ruokaa.
Klo 12-14 Seuraava ateria jossa 25-50g prot. Rasvaa ja hiilaria sen mitä sopii.
Klo 15:30-17 Sama kuin edellä. Tämä reeniä edeltävä ateria.
Klo 19-19:30 Palkkari, heraproteiinia noin 30-45g. Hiilaria ei paljoa.
Vika ateria noin tunti palkkarista jossa proteiinia noin 30-60g, ja hiilaria niin paljon kuin päivän kaloreihin vielä mahtuu.

Miltä kuulostaa?

mazarus: no etpä nostele samoja rautojakaan ;) hartioiden liike on souduissakin tärkee. eli kun lasket tangon alas, hartia laskee myös. veto lähtee ekana vetämällä hartiat taakse ja vasta sitten käsivetona. keskity vetään kyynärpäitä taakse. sillon tuntuma yleensä on helpompi saada sinne keskiselkään. pysäytä tanko sekunniksi ylös ja hyvin alkaa tuntuun.

spitfera: kajakkisoutu on hyvä laji :)

vaginaattori: ei tollasesta videosta oikein mit'ään tarkkaa voi sanoa. normaalilta näyttää.

m4k3: no on sen verran yleisluontoinen, ettei tosta voi suurempaa sanoa. "ihan ok".

Moro!

alla olevan ohjeen mukaan menty ja hyvin toimii!
"melki paremmin nyt selviät ku teet jatkotreenit ns. hybrideinä sisältäen ensin maksimiosan, missä nouset suht nättiin 2-3 toiston huippusarjaan ja perään nakutat 2x5-6, 1x8-10. tota korkeintaan kolme nousujohteista vkoa. vipa voi olla ykkönenkin. sit kevyen jälkeen sama mutta huippusarja on ykkönen. jätä varaa noihin perusvoimasarjoihin ainakin toisto. tollai meet reilu kuukauden ja sit takas perustreeniin."

Pari kysymystä viel olis. Tässä on tullu penkkiä tahkottua jo pitkään mutta jostain syystä jonkinlainen rimakauhu noitten ykkösten kanssa ja siitä / aikataulullisista syistä ei oo koskaan tullu näihin reenivuosiin piikattua loppuun asti eli ei oo omaa kokemuspohjaa. Millaisilla sarjoilla / kuormilla kevyt viikko? miten muu reeni piikkauksen ympärillä?

Nyt oon jättäny raskaammat ojentaja + hartia reenit vähemmälle. penkkireenistä 2-3 päivää on ojentajareeni missä tähän asti menty 2x6 progressiolla mut nyt oon ottanu tilalle nopeuspenkin

kevyt viikko kannattaa pitää määrällisesti paljon alhaisempana kuin kovat. kuinka terävää se meno kevyellä sitten on riippuu niiden kovien vaikutuksesta. aikalailla semmonen pari toistoa varastoon per sarja on suht hyvä yleisohje. esim. jos kovat viikot eteni
2*1*105, 5*5*100
2*1*110, 6*6*100
1max, max*105 vois kevyt mennä
2*6*90, 10*85

piikkauksessa panostetaan pääliikkeisiin, joten se muu treeni on hieman tyypistä riippuen jumppatasolla tai ainakin kevyempää kuin normaalisti.

Mazarus: Minulla kun oli taannoin ruoto tuon muotoinen sivustakatsottuna, niin Quadratus Lumborumit olivat aivan umpijumissa. Löytyi useampi triggeripiste kummaltakin puolelta.

Pötköttelin lattialla lacrossepallon päällä.

Esimerkki:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Asiallinen vinkki, kiitos tästä!
Pitääpäs ottaa kokeiluun jos tuolla olisi jotain vaikutusta jännitystilojen laukasuun.
Joskus niitä tulee kun paljon istuu tai jotain teke kumarassa pitkään.

demon: juu mee semmoseen nättiin kakkossarjaan tai ota hyvä ykkönen jos tuntuu kulkevan. kevyt tulossa, joten tiukemminki voi paukuttaa. ton kevyen teet kilojen mukaan sillai, että jää pari kolme toistoo varaa.

Kysästään nyt vielä mavesta ku sattu eilen kulkemaan normaalilla tavalla. Onko mielestäsi jotain parannettavaa paitsi yleisesti voimaa lisää?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
maksimisuorituksissa on aina jotain pientä häikkää. mutta yleisesti aatellen hyvin tuli. kato ettet kaadu taakse liikaa yläasennos vaan vedät yhä ylös ja kohti semmosta reipasta ryhtiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom