Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
sande: polven alapuolelta nilkkaan asti?? kuulostas enempi tibialiksen vammalta, mikä on aika harvinainen punttipuolella. patellajännevaivat on yleensä hyvin paikallisia. perus kkk. kylmää ja tulehdusmyrkkyjä akuuttivaiheessa ja sit jos ei kipu rajota, takas kehiin.

setämies: ei penkkikään mitään shokkii kaipaa. jos toi ei kuulu sun normiohjelmaan, en tekis. voimaakin voi treenata tiuhalla frekvenssillä, mut se vaatii pitkiä ajanjaksoja, ei viikonloppuja joskus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Morjesta jto.

Olisiko sinulla mitään hajua mikä mulla voisi olla. Noin 5-6 kuukautta mua on vaivannu sellanen että kun teen penkkiä niin kädet ei vaan yksinkertaisesti toimi, räjähtävyys puuttuu täysin vaikka normaalisti mun nostot on melko räjähtäviä. Vaiva pahenee aina kun teen takakyykkyä, ihan sama onko tanko epäkkäiden päällä vai selässä kyykyssä. Sormissa tuntuu pientä pistelyä välillä vasemmassa kädessä ja pistely pahenee kyykkäämisen jälkeen. Pidinkin tuossa noin 2 kuukautta taukoa takakyykystä ja tein pelkkää etukyykkyä ja vaiva parani vähän mutta silti se terävyys uupuu nostoissa vaikka tekisi mitä. Nyt kun taas menin pitkästä aikaa ottaamaan muutaman treenin takakyykkyä niin eilen kun koitin penkata, niin tuntui siltä kuin joku iso mörkö olisi painanut käsistä alaspäin nostojen aikana..:D

Olisko sulla jotain mieltymystä sen suhteen, kuinka kovia nopeussarjoja tehdään suhteessa sarjapituuksiin?

Jos teen kymppejä, niin käy enemmän järkeen pitää tuntuma yllä koviin rautoihin tekemällä nopeussarjat isommilla romuilla. Jos teen kolmosia, niin käy edelleen järkeen tehdä nopeussarjatkin kovilla romuilla.

Teen nopeustreenin jonkinlaisena valmistavana harjoituksena / tatsia ylläpitävänä kun on pitkä kierto. Myös kevyet treenit oon päätyny ottamaan tällä kaavalla.

nopee solukko aktivoituu suhteessa kuormaan parhaiten, ei liikenopeuteen. sen takia voimanoston lajinomaisessa nopeustreeneissä rautaakin saa olla paljon. 50-90% on aika laaja vaihtelualue, mutta sen mukaan tehdään mitkä on nostajan viat ja hyvät puolet. ei semmosta yleistä kaavaa kyllä oikeestaan ole ja muutenkin se yleistäminen tuppaa olemaan semmosta ihanjeesihankiva- tasoa. sarjakesto siellä 5-10s ja suht hyvin menee, voidaan kuitenki yleisneuvona heittää.

Lähinnä ajattelin vaihtelunki kannalta jos vähän muuttais nopeustreenejä sen mukaan, kuinka pitkiä on työsarjat, kun nyt oon tehny kokoajan 70-90%. Oikeestaan toi 10s on jo niin pitkä, että "työsarjat" menee tolle alueelle usein. Ja osa lämppäreistäki vastaa "nopeussarjoja". Ei kai tää oo niin mustaa ja valkosta, pidetään nyt touhu ennallaan eikä väkisin muuteta mitään mikä toimii...

haha, hitto että on hyvä fiilis.. 4vkoa ja 10kg penkki ykköseen lisää! Maksimin jälkeen tein tmt 90% vanhasta maksimista, tuli 6 toistoo. Eli iha kivasti! Kiitos edelliseen kysymykseeni vastauksesta, ja sen verran voin paljastaa että oon tehny noi penkkireenit siun näppikseltä lähteneellä jutulla, joten kiitos ;) Huomenna on huilipäivä, ja sit siirryn maksimijaksoon. Palataanhan astialle kk päästä!

nopee solukko aktivoituu suhteessa kuormaan parhaiten, ei liikenopeuteen. sen takia voimanoston lajinomaisessa nopeustreeneissä rautaakin saa olla paljon. 50-90% on aika laaja vaihtelualue, mutta sen mukaan tehdään mitkä on nostajan viat ja hyvät puolet. ei semmosta yleistä kaavaa kyllä oikeestaan ole ja muutenkin se yleistäminen tuppaa olemaan semmosta ihanjeesihankiva- tasoa. sarjakesto siellä 5-10s ja suht hyvin menee, voidaan kuitenki yleisneuvona heittää.

Olet monesti täällä kirjotellut juurikin tästä nopeusharjottelun suuntaamisesta nostajan puutteiden mukaan. Voisitko valoittaa mistä ominaisuuksista tai tuloksista tätä tarpeen määrittelyä kannattaisi lähteä miettimään? Lähinnä olisiko ehdottaa jotain testejä millä näitä ominaisuuksia voisi selvittää?

yks hyvä juttu ois lähtee tekeen nostoja eri kilomäärillä 50-100% ja kuvata ne tarkkaa ajanottoo varten. sitten tehon kaavalla katellaan, missä ne heikoimmat alueet on ja painotetaan niitä. suht laajasti kuitenkin pidetään koko ajan nopeusvoima-aluetta käytössä. sitten tietenkin selkee seuranta, missä käytetään videoo edelleen ja katotaan, paraneeko ne tehokäyrät, poistuuko tasannekohdat jne. kuukaudessa tulis nähä jo kehitystä suht hyvin.

eniten kuitenkin treeneissä painottaisin ihan perusvoimaominaisuuksien kehittämistä selkeen analyyttisellä silmällä. useimmiten se onnistuu jo tarkastelemalla noston kuolokohtaa ja laajentamalla käytettyjen oteleveyksien määrää. vaikka räjähtävyys on hyvä asia, ei se nopeusvoima kehity, ellei oo pohjalla kunnolla perus- ja maksimivoimaa.

Parahin JTO,

Kiitokset mahtavasta ketjusta!

L2-5 nikamissani on yliliikkuvuutta ja fasettinivelet ovat olleet osittain lukossa viimeisen vuoden ajan fyssarilla käydessäni. Tuoreena oireena jalkapohjien lievää puutumista. Syynä FT:n mukaan L5:n fasettilukko, pieni välilevyn pullistuma tai hermotulehdus. Ohjeeksi tuli lopettaa maastaveto toistaiseksi.

Treenit ovat olleet karkeasti:
1krt/vko veto, 1 jalan prässi, jalat tankoon lisäpainoilla, kylkinoja pallojen päällä, ristilankku
1krt/vko etukyykky stopilla, 1 jalan nousu, jalkojennostot lisäpainoilla, vatsakierrot, ristilankku

Ylävartalotreeneissä (2x vko) SI-nivelen aktivaatiota kevyesti FT:n ohjeiden mukaan.

Keskivartalotreeni ei näytä toimivan, koska oireet ovat huonompaan suuntaan. Mitä suosittelisit keskivartalon stabiloimiseen? Millä maastaveto kannattaisi korvata?

ole hyvä :) yhden jalan vedot on pirun hyviä kyllä ja muutkin yhden raajan versiot julleista, rinnallevedoista jne. mutta mä en oo fyssari enkä lekuri, joten mun kompetenssi ei piisaa tutkimuksiin. niitä ei netin kautta oikein tehdä muutenkaan. jos keskikroppatreeni ei tee hyvää, on munkin keinot suht rajalliset kyllä näin äkkiseltään ajatellen.

Kiitos vastauksesta! Mun viesti taisi olla epäselvä. Fyssarin mielestä nimenomaan keskivartalon vahvistus auttaisi asiaa. Hänellä kuitenkin loppuivat neuvot liikeiden suhteen, kun keskivartalo jo melko hyvissä voimissa.

Menee suht lepposasti (vikassakin selkeesti varaa):
maastaveto 6*4*95
kylkinoja käsi ja jalka pallolla 5*25”
varpaat tankoon 3*8*4kg
ristilankku 3*4*10”/5”*2,5kg nilkassa ja 2,5kg ranteessa
vatsakierto 3*8*4” stopit*10 kg

Painan noin 60kg.

Perusvoimakausi menossa 2-jakosella vähän puolivälin yli jo ja nyt ois kevyt viikko luvassa. Haluaisin näin off-seasonilla kuitenkin syödä ja kasvattaa lihasmassaa tuonkin viikon aikana joten luuletko, että jos hinkkaan erikoistekniikoilla ja sellasella suht normivolyymilla eristäviä liikkeitä lähinnä koneilla ja otan pääliikkeissä hyvin kevyet sarjat (vain yksi työsarja ja pari toistoo varastoon) niin on tarpeeksi kevyt vai häiritseekö tuo eristävä vemputtelu palautumista liikaa?

elsi: aika paljon noita hoover manoeuver -juttuja kannattaa tehdä perusmassujen lisäksi ja lisätä noihin staattisiin liikkumattomuuksiin dynaamisia osia. esim. liikkeestä toiseen siirtymisiä tasapainoa halliten. en usko, että se voimanpuute on sulla se ratkaseva, vaan enemmän se monipuolinen ja huoltava tekeminen. tää tarkottaa mieluummin 10-20 liikettä kuin viittä, vaikken sun treeneistä mitään tiedäkään. onko sulla selkeesti jotain a big no no! -liikkeitä, mitä vaan ei voi tehdä. kuntoutuspuoli ei oo mun vahvin alue, mutta liikuttaviakin paranemistarinoita joillakin mun asiakkailla on.

monkey: kevyt on kevyt. ite ohjeistan sen sillai, että jos kovat on ollu tosi rankkoja, sit selkeesti 2-3 pelkkää lepopäivää ja sitten kroppaa herätellen kohti uusia kovempia treenejä. kevyen viikon lopulla pitäs olla selkeen palautunut ja latautunut fiilis, mikä näkyy usein myös makuuhuoneen puolella. en kyllä kevyellä esittelis kropalla kovin paljoa mitään uutta ärsykettä uusine DOMSeineen.

Miten kannattaa tehdä nopeussarjat pendlaysoudussa? Tangon korkea nopeus loppuasennossa muodostuu itselleni ongelmaksi aiheuttaen kipua ja pelkoa kylkiluiden murtumisesta. Pitäisikö laittaa reilusti enemmän romua tankoon esim 90%1rm? Lopettaa nosto kesken ennen loppua, laittaa jokin pehmuste paidan alle tai kasvattaa reilu suojaava rasvakerros? Selkä on treenikaverin mukaan aikalailla paikallaan eli en heijaa tankoon lisävauhtia.

Arvon jto :)

Keskusteltiin reeneissä seurakaverien kanssa iltana eräänä, että mikä ominaisuus vaikuttaa 10 minuutin sisäsoudussa eniten lopputulokseen? Onko tuo enemmän voima vai kestävyyslaji? Mikä on mielipiteesi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom