Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Oisko jto:lla tiedossa mitään hyvää(lue raskasta) alaselän liikettä jossa ei tarvitsisi (suuria) painoja. Kotoa kun ei paljoa painoja löydy ja lähes kaiken saa omalla kropalla treenattua mutta milläpä maastavedon korvais...
Jos en muuta keksi niin nostelen vaikka kiviä. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä tässä olen mietiskellyt, jota mitä tarkoittaa jättää 1-2 toistoa varaa?
Jos nyt vaikka oletetaan ohjelmassa olevan 3*4. Jos jätän ekaan sarjaan 2 toistoa varastoon, toiseen sarjaan jää ehkä 1 tai ei ollenkaan ja viimeisessä ei välttämättä nouse edes kaikkia neljää toistoa.

Sitten jos tähtään kolmanteen sarjaan 2 toistoa vajaaksi, kaksi ekaa sarjaa tuntuvat lähinnä lämmittelyltä.

Sitten onko olemassa mitään nyrkkisääntöä progressiosta? Otetaan vaikka ohjelmaksi 3*4 -> 6*6, aikaa tuohon menee n. 16vk. Varmaan jossain vaiheessa ohjelmaa on tarkoitus saada nostettua enemmän, kuin mihin olisi pystynyt ohjelman alkaessa. Pitäisikö tähtäin asettaa vasta viikolle 16? tai 8? tai jotain.
Henkilökohtaistahan tämäkin on, mutta ajattelin olisko mitään yleistystä mitä lähteä kokeilemaan.

Ja vielä noista 1-2 toistoa vajaista. Onko tarkoitus saada vietyä koko ohjelma läpi, jotta vielä viimeiselläkin viikolla jää toiston vajaaksi. Esim just tuo 3*4 -> 6*6. Tällä haen sitä, jotta jos ohjelman kestäessä huomaa, ettei enää jää varaa, pitäisikö siinä vaiheessa hellittää ja ehkä tulla hieman painoissa/sarjoissa alaspäin?
 
noin se menee. toki viimeiseen voi vähentää painoa. kyse on kokonaistyömäärän nostamisesta. sillä on perskunnon kannalta olennainen tehtävä.

en tekis tota 16 vkoa. ainakin sillon pitäs tehdä hermoston herättelyksi (hereillä koko ajan, mutta rekrytointipuoli isoilla raudoilla) 2-3 vkon välein käyntejä 90%:ssa tai yli ennen työsarjoja.

kyllä sitä rautaa saa lisätä, kun siltä tuntuu. koko aikaa ei ollenkaan ole tarve käyttää vakiopainoja, vaan romut voi muuttua sarjasta toiseen. pääasia on se pitkän aikavälin volyymilisäys.

periaatteessa pitäs jäädä koko ajan se vajaus, mut ei sellaset satunnaiset tiukatkaan sarjat pahaa tee. raudat säädetään sen mukaan että pystytään etenemään. kevyitä viikkoja kannattaa ottaa joka neljäs.
 
Pirulainen, Maisemat vaihtu ja lähin punntisali on kiinni tämän kuun. Nyt olen sitten roudannut metsästä Kaks kivee joiden painoa en tiedä toista jaksaa heittää kiertäen selän taakse ~3 metriä. toisen jaksan nostaa syliin kerran ja maasta kolme kertaa. Sitten on sellanen ratakiskon pätkä jolla jaksaa punnertaa reilun kympin, hauista 5. Lisäksi on 45kg käsipaino jolla tekee yhden käden rinnale vetoja (lue olalle vientejä) 3 per käsi. tasasta pihaa löytyy ja nuilla pitäs hetki reenata. niin joo ja kaks kertaa viikkoon ois lukko painia. oisko ehdotuksia?
 
Laiska tässä huomenta!

Ymmärränhän minä voimaharjoittelun perusteita, mutta kumpi näistä siis kannatti tehdä?

"3*4*75%
2*5*75%, 2*4*78%
5*5*75%
2*6*75%, 2*5*78%, 2*4*80%
2*5*78%, 2*4*80%, 2*3*85%
2*6*78%, 2*5*80%, 2*6*78%
3*6*78%, 3*5*80%
6*6*80%, 4*85%


3*5*75%
4*5*75%
4*5*78%
5*5*78%
6*4*80%
6*6*78%
Juha Olli
"

Kumpiko siis parempi progressio ja ekassako kaikki sarjat? Miten paljon lämmiteelyjä--- lähennytään pikkuhiljaa? Pitääkö tehdä lopuksi pari sarjaa kevyesti... niin minä oon ainakin aina tehnyt... jäähdytelllyt...

E: Huomio huomio hoo... Eli onko tässä näin idea ns. tuntea oma kehityksensä tahti ( mulla se on ollut ainakin hirveen tasaista ja hidastakin...) ja tähdätä toi 6*6 niin monen viikon päähän kuin se menis yhtä hyvin kuin 3*4 alussa-siis tekniseti... mutta ainakin prossien puolesta pitäs mennä..mutta kun olen aika aloittelija se voi olla mulla hieman eri asia...
 
no mä tekisin ekan, koska siinä toistomäärät ja romut vaihtelee enemmän. kirjotin noi joskus saken saitille. miksi et lukenut sitä artikkelia? siellä kyllä neuvotaan kaikenlaista.

rivi per treeni. lämppä esim. neljänteen treeniin:
2*10*tanko
2*8*40%
6*60%
2*6*75%, 2*5*78%, 2*4*80%
 
no mä tekisin ekan, koska siinä toistomäärät ja romut vaihtelee enemmän. kirjotin noi joskus saken saitille. miksi et lukenut sitä artikkelia? siellä kyllä neuvotaan kaikenlaista.

rivi per treeni. lämppä esim. neljänteen treeniin:
2*10*tanko
2*8*40%
6*60%
2*6*75%, 2*5*78%, 2*4*80%

silmäilin nopeasti läpi ja kyllä ymmärrän idean... mutta pitääkö sitä "muokata" itselleen sopivaksi jos pelkää, että 6*6 ei mene niin puhtaasti kuin 3*4 silloin kahdeksan viikon päästä. Vai hetkinen onko tuossa keppeet viikot? Nimittäin jos ne ei ole ja ne siihen pannaan, niin sitten suattais vaikka mennäkkin...

Ja eikö tuon vimpan sarjan jälkeen tehdä jäähdyttelysarjoja? No onhan tuossa kyllä määrää tarpeeks ja intensiteetti ei välttämättä niin korkea, että tartteis...
 
loppuverra voidaan tehdä muulla tavoin. ei ole erityistä perustetta millekään "jäähdyttelysarjoille".

se 6*6 ei ole mikään itseisarvo. jos alottaa 3*4*80%:lla, voi sen parin kuukauden päästä mennä esim. (!!!) 5*5, 6*6, 4*6*85% tai mitä muuta vaan. idea peruskaudella on nostaa sitä volyymiä aika runsaasti. numerot nyt ei oo niin tarkkoja.
 
piikkailusta

Oot (Jto) antanut tämmösiä piikkausesimerkkejä, ja myös sen yksinkertaisen version jossa tehdään vain muutama viikko putkeen pelkkiä (uusia) ykkösiä.

1. 1*90, 1*95, 1*100..., 2*90 stopilla
2. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. 2*2*80, 3*1*85, 2*2*80

11. 2*1*90
12. 2*1*95
13. kevyt viikko
14. Max 1

1. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*85
2. 2*90, 2*95, 2*100, 2*95, 2*90
3. 3*2*90, 3*1*100, 2*2*80
4. 2*3*75, 3*2*80, 2*3*75
5. 1max
6. 2*1*90, 3-4*vanha100, 5*vanha95
7. 2*3*75, 3*2*80, 2*3*75
8. 1max

Kysymys kuuluukin, mitä eroa näillä systeemeillä on? Onko jotenkin parempi tehdä tällaisia "monimutkaisia" ja pitkiä hommia verrattuna siihen, että olen itse tehnyt aluksi kolmosia, seuraavissa reeneissä kakkosia ja sit muutaman viikon ykkösiä siihen asti kunnes oma raja tulee vastaan? Oon just piikkaamassa, kaks kertaa (penkkaan viiden päivän välein) ykkösiä takana ja ens viikolla ois tarkoitus nostaa vielä uusi ykkönen. Tähän asti (oon penkannut 1,5v) homma on tosin toiminut piikkauksen osalta ihan hyvin...
 
älä korjaa, ellei oo rikki, sanovat... tollanen ns. peruspiikkaus on useimmiten ihan toimiva aloittelijoille ja kokeneillekin. näissä en näkis ihan hirveetä eroa. toki kokenut nostaja pystyy yleensä käsittelemään enemmän ja pidempään isoja kuormia, mutta nää on niin henkilökohtaisia juttuja.

erona noilla on lähinnä ton piikkaussyteemin suhde siihen edeltävään harjotteluun ja omaan kuntoon. joillekin taas suuret volyymit isoilla 90%+ romuilla ei vaan kertakaikkiaan sovi. jotkut taas herkistyvät tosi nopeesti parilla ykköstreenillä. eli noi ei oo mitään yleismaailmallisia vakioita, vaan lähinnä vaihtoehtoja siihen parhaan ykköskunnon löytämiseen.
 
Kerros mulle hyvä mies, miten saan kehitettyä ponnariani :D

Elikkä statistiikat ovat:

Punttisalia tullut väännettyä noin 6vuotta

Sitä ennen noin 6 vuotta pallopeli (pesäpallo) pohjaa

Mutta mutta ongelma on se että olen hyytynyt ponnarissa, eli noin 3vuotta ollut samoissa tuloksissa :(

Tossa pari viikkoa sitten kävin hyppäämässä "seinään" ja ote korkeus oli 230cm ja pääsin 310cm, eli aika sama kuin noin 3vuotta sitten...

Elikkä mikä avuksi? Olen kokeillut todella montaa ponnari ohjelmaa + tehnyt suhteellisen paljon jalka punttia ...
 
mitäs ne jalkapuntit on tuoneet tuloksiksi? eli omapaino ja voimanostosyvyisen kyykyn tulos? rinnallaveto? 60m aika? 5-loikka?
 
No tota painan noin 90kg, pituus 180cm, voimannosto kyykkyä en oo ikinä tehny, mutta syväkyykystä stopparilla pohjaan 20x105kg, puolikyykkyä 5x235kg, 60m en oo ikinä kellottanu sähköajalla niin ei puhuta siitä :D intissä meni vauhitonta pituutta 285cm... Aivan, rinulista oon ottanu 5x100kg suhteellisen raakana, ei toi alasmeno oikeen skulaa :(
 
ootkos miten jaksottanut ton pompun piikkailun?
- perusvoima, kimmokestävyys
- maksimivoima, kimmoisuus
- räjähtävä voima, kimmoisuus
??

syväkyykky = takapuoli nilkkoihin?
stoppari = pysäytys alhaalla?

uskosin, että jos saisit voimanostosyvyisen kyykyn tonne 200 paikkeille ja rinnallevedon 150 kiloon, pohjat pompulle ois aika hyvät. toki enemmän se hyppely kuitenkin vaatii nimenomaan hyppelyä. tiän useitakin melkosen heikkoja kavereita, jotka donkkailee miten päin lystäävät. toki sitten niitä vammoja on ollut heillä hieman enemmän...
 
syväkyykky = takapuoli nilkkoihin
stoppari = pysäytys alhaalla
Arvasit oikein :D

Mutta se on just mun ongelma kun en oo kelannu tota juttua suuremmassa mittakaavassa, eli koko ajan mennään käytännössä samoilla menetelmillä :(

Niiku tossa sanoitkin, niin tuntuu että sillo kulkee pomppu parhaiten kun tulee noita 10 tunnin korisviikkoja... Uskosin että helvetin kovan pompun sais pelkillä plyometrisillä harjotteilla. Oon tehny aika paljon noita 5kertaa/viikossa hyppyohjelmia, mutta niistä vähän vaikee saada enää mitään irti :(
 
aika henkilökohtaseksihan nää menee ja aika laajaa ois täällä nyt erityisemmin selitellä mitään, mutta pikkusen jotain:
- kausijako tärkee
- kaikessa punttitreenissä voi sarjoihin jättää hieman varaa, että riittää paukkuja kaikkeen muuhunkin ja palautuu nopeemmin.
- panostus isoihin liikkeisiin: voimanostokyykky, ½-kyykky, rinnalleveto, penkki, vatsa, leuat jne.
- ensin perusvoimaa vaikkapas 4*4*X -> 6*6*X+
- samalla aitahyppyjä, loikkia, lajiponnistuksia (levareihin, sekä rentovauhtinen set-up esim. 30*v+o jalka kevyellä hölkkäpalautuksella päästä toiseen. teho esim. 10cm alle max) kestotyyppisesti, eli paljon määrää ja tehot ei ihan piikissä. sarjatauot kohtuulliset.
- sitten maksimivoimaa 1-3 toistoilla.
- samalla ponnarijutuissa nostetaan tehoa hieman ja sarjapituuksia lyhennetään (esim. aidat 8*10 aitaa 90cm -> 10*6 aitaa 100cm). sarjatauot pitenee hieman.
- lopuksi räjähtävää 6-10*1-3*65-85% ja pikavoimaa 6-10*20-50%
- samalla piikkaillaan pompputreenejä ja otetaan mukaan korkeatehoisempiakin (mm. plyometriat). esim. aidat nyt 5*5*5 aitaa 110cm. tauot hyvät.
- pompputreenit pitää tehdä levänneenä kevyen tai lepopäivän jälkeen. punttiin mieluummin sama juttu.
- punttia 2-3 krt ja pomppua 2-3 krt/vko.
 
Back
Ylös Bottom