Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
pepperoni: en kommentoi tollasia pitkiä ohjelmajuttuja. alota samaan aikaan, jos kerta piikata haluut yhellä kertaa. eka on perusvenäläinen ja sellasenaan ei mun mielestä paras mahdollinen. toka mun oma ja kolmas kai myös. ne on siis hyviä. en mä muuten vaan numeroita kirjottele. veto kehittyy, jos vedät leveeltä. normiveto ei välttämättä. julle jos on mukana, menee paremmin. kyykyn päälle i vetoo kantsi tehdä. oma päivä sille. toki riippuu sen tarpeesta, jos veto on 250 ja kyykky 150.

smppu: 2-3 pvää ennen testiä herättely 60-75%:lla.

majoneesi: mikäs vika persiissä? ei ne noilla ylläpysy, mutta paree ku ei mitään.

jmp75: ykkösiin samantien. tee perään 2-3 sarjaa 4-8 välillä, niin pysyy ne perusraudatkin mukana ja niiden nosto kyl nostaa maksimiakin sun tapauksessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli aivan saman tien, vai kevennyksen jälkeen? Ykköset + perusvoimaa tuntuisi järkevältä, oon ollut huomaavinani että perusvoimataso on pahasti laskussa.
 
majoneesi: mikäs vika persiissä? ei ne noilla ylläpysy, mutta paree ku ei mitään.
Tuota vähän pelkäsinki. Noh kai mä sitte noita vaan nitkutan, jos ei muutakaan.

Pari kk sitte josain arkiaskareessa iski noidannuoli, jonka jälkeen vasen puoli kipuili aina liikkeissä, joissa vähänki piti taivuttaa kroppaa eteen tai kyykistyä, mutta kipu oli aika lievää siihen asti. Nyt pari viikkoa sitte meni niin pahaks, ettei pysty enää. Fysiolla käyty, eikä pitäs olla mitään rakenteellista vikaa: lonkka suorassa, eikä ruotoka näyttäs olevan vinossa. Kankeutta tosin löytyy vaikka muille jakaa, vaikka venyttelyä on lisätty hiljattain n. 1000%.

Tässä on ny otettu melkeen kaikki mahdolliset asiat huomioon tulehduksista välilevynpullistumiin ja si-nivelten epäsymmetriaan, mutta pahapa mennä varmaks sanomaan, mikä siellä mättää. Ei auta ku koittaa levätä ja venytellä.
 
ei perusvoimatasojen pitäs mitenkään romahtaa maksimijaksolla. jos niin käy, on se osotus kunnon ohimenostakin jo. jos oot tehny jo pari kolmosviikkoa, mee rentoon ykköseen seuraavaksi ja perään ne perussarjat sit.

majoneesi: kunhan jumppaat kaikenlaista. fillaria, kävelyä jne. iskiasvikaa jos on, tsekkaa liikkuvuuden symmetria per puoli myös ja tee hommia et ne ois samanlaiset oik ja vas.
 
Missä voisi olla vika? Olen muutaman viikon pitänyt voimakautta/dieettiä ja alussa sarjapainot ja maksimit nousivatkin hyvin, sain penkkimaksimini nostettua tuona aikana 105->115, seuraavalla viikolla tein penkkitreenin ja aloin tehdä 105:llä sarjaa, noh sehän jäikin rinnalle. Sen jälkeen pein kevyen viikon ja uuteen koitokseen: 100kg sarjaennätys 6toistoa oli tippunut hikiseen kahteen toistoon ja kaikki muutkin painot tuntuivat erittäin raskailta. Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla joten penkki tulee kaksi kertaa viikkoon+molempina päivinä apuliike 3x6-8. Myös rintalihasten palautuminen on hidastunut paljon ovat kovan treenin jälkeen jopa 2-3 päivää totaalijumissa.
 
Osku, olisikohan mahdollista, että olet väkisin runnonut menemään sarjapainoja kasvattaen ja samalla pudottanut painoa. Dieetti vaikuttaa eniten juuri penkkiin. Jos pudotat vauhdilla painoa, niin koita pitää penkissä sarjapainot edes samoina. Tai noin ainakin minulla. Sarjapainoja voi sitten nostaa vaikka etukyykyssä ja vedoissa. Etukyykyssä nostat myös omaa painoasi mutta penkissä et juurikaan ja penkissä nostomatka vielä pitenee kun rinnasta lähtee massaa.
 
osku0: totaalijumin määritelmä? toistajan linjoilla oon itekin, vaikkei siitä rinnasta nyt massaa dieetillä niin paljoa lähde, että se vaikuttais nostomatkaan :) sulla vaan on menny treenit yli ja nykynen voimataso on ulosmitattu. ei tollanen tulosten lasku muusta yleensä kiinni ole. kevyt viikko ois pitäny ottaa aiemmin jo. perustreeneihin takasin.
 
riippuu siitä miks kippaa. meneekö paine päkiälle alhaalla vai karkaako peffa taakse noustessa jne jne?
 
Miten olisi paras harjoitella kun tavoitteena on saada tehtyä suorinjaloin voimapyörä? Polviltaan menee noin 20.
Onko negatiiviset toistot vai pidot parempia? Onko mitään hyviä apuliikkeitä?

Voiko voimapyörää harjoitella joka päivä kuten leukoja?
 
en keskittys keskivartalotreeneissä ollenkaan vaan yhden liikkeen kehittämiseen. se ei oo tie vahvan ja toimivan rungon voimaharjoitteluun. negat on toki ok, siinä tulee aikalailla enempi vpuja ku polviltaan, joten pikkuhiljaa etenet. ei ihan alas, jalat tosi leveellä alkuun jne, et saa pikkusen vähemmällä vastuksella tehtyy. jos haluut ton nimenomasen liikkeen kuitenki kondikseen, tee sitä suht usein joo, mutta aika iisisti. vaihtele erilaisia osatreenejä joka kerta.
 
louie simmonsit yms. palvoo nopeustreenejä, mutta ite louiekin sanoo omassa tekstissään että dynamic effort metodi ei kehitä maksimivoimaa. miten nopeus siis auttaa maksiminostoissa? en vaan älyä.
 
hermostovaikutus. lajinomainen nopeusharjoittelu on tossa se avain. kyse on solurekrytaatiosta noin yksinkertasesti. mitä isompi kuorma sitä enemmän nopeet solut tekee siitä duunista. hieman sama juttu kohtuullisilla kuormilla, mutta kovemmalla supistusnopeudella. liian pieni kuorma taas vaatis niin nopeen liikkeen, ettei se oo kovin mahdollista. eli voimanostajalle tangolla rytkyttely ei juuri oo merkityksellistä. hitaat solut on mukana aina oli kuorma iso/pieni tai suoritusnopeus räjähtävä/hidas. niitä ei siis voi kytkee pois, mutta niiden nopeiden osuuttahan noilla nopeusvoimatreeneillä korostellaan.
 
hermostovaikutus. lajinomainen nopeusharjoittelu on tossa se avain. kyse on solurekrytaatiosta noin yksinkertasesti. mitä isompi kuorma sitä enemmän nopeet solut tekee siitä duunista. hieman sama juttu kohtuullisilla kuormilla, mutta kovemmalla supistusnopeudella. liian pieni kuorma taas vaatis niin nopeen liikkeen, ettei se oo kovin mahdollista. eli voimanostajalle tangolla rytkyttely ei juuri oo merkityksellistä. hitaat solut on mukana aina oli kuorma iso/pieni tai suoritusnopeus räjähtävä/hidas. niitä ei siis voi kytkee pois, mutta niiden nopeiden osuuttahan noilla nopeusvoimatreeneillä korostellaan.

Monasti olen kuullut, että nopeustreenejä suositellaan kovassa kunnossa oleville, ei niinkään alottelijoille. Onko tämäkin tapauskohtanen asia vai onko ei nopeusreeniä - enempi perusvoimatreeniä -metodi parempi aloittelijoille ja vähän vähemmän treenanneille aina? Ja voimanostoa ajatellen tämä ja vaikka perus 2-jakoisella ylä/ala-roppaohjelmalla.
 
kyllä se nopeustreeni aloittelijaakin hyödyttää, mutta vaste tuppaa olemaan aika heikko. huono perusvoimataso, koordinaatio jne ei oikein tuo siitä parasta esiin. paremmin se nopeus aloittelijalla paranee, kun tekee sen perusvoimapuolenkin ees hieman nopeusperiaatteella, eli reippaasti se romu ylös. tekniikan ehdoilla tulis noissa joka tapauksessa aina edetä. jos haluaa kokeilla sitä nopeusvoimatreenin vaikutusta omiin nostoihin, pitäs ottaa videolle alkutaso ja toki jokanen treeni. sitten vaikka 2kk päästä uusiks. video senkin takia, että voitas jotenkin todentaa se nopeus aikakoodilla. mutulla ei päästä minnekään.
 
Mikä on nopein tapa nostaa hapenottokykyä lyhyessä ajassa? Aikaa on tasan 2kk ja treenikapasiteetti on melko suuri. Mielessäni on pyörinyt esim. 5 krt viikossa juoksu HIIT ja 1-jakoisen saliohjelman sarjapainojen tiputtaminen, sekä sarjapituuksien pidentäminen. Lajitreeneissä en tule käymään ennen testejä, joten voin pyhittää koko 2kk ajanjakson hapenottokyvyn kasvattamiseen.
 
kyllä se nopeustreeni aloittelijaakin hyödyttää, mutta vaste tuppaa olemaan aika heikko. huono perusvoimataso, koordinaatio jne ei oikein tuo siitä parasta esiin. paremmin se nopeus aloittelijalla paranee, kun tekee sen perusvoimapuolenkin ees hieman nopeusperiaatteella, eli reippaasti se romu ylös. tekniikan ehdoilla tulis noissa joka tapauksessa aina edetä. jos haluaa kokeilla sitä nopeusvoimatreenin vaikutusta omiin nostoihin, pitäs ottaa videolle alkutaso ja toki jokanen treeni. sitten vaikka 2kk päästä uusiks. video senkin takia, että voitas jotenkin todentaa se nopeus aikakoodilla. mutulla ei päästä minnekään.

Itsekin tuumailin samaa kun tein pari viikkoa sitten ensimmäisen nopeustreenin penkissä, ja toistaiseksi jätän tekemättä jatkossa. Tekniikkaan olen keskittynyt omassa treenissä, 5/3/1 (perusvoimaa) ja nopeus ei ole ollut ongelma ainakaan tähän mennessä. Olen videoinut kansssa kaikki kovat sarjat tekniikan seuraamiseksi.
 
Wilmolla varmaankin valmistautumista coopperin testiin, kuten itsellänikin. Varmaan kannattaa keskittyä vk-harjoituksiin, esim intervallit, vauhtileikittelyt ja vauhdikkaat 4-5km juoksut ja lähempänä jotain tonnin vetoja tavoiteajalla?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom