Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meikäläistä näin niinkuin uutena..tai ei niin aktiivisena käyttäjänä ja kloppina treeninki puolella kiinnostais vain tietää kuka on Jto, kun kaveri näyttää toimivan reeniwikinä ja kysymyksiäkin on toistasataa sivua
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei taas jto! Olis tämmönen ongelma tällä kertaa:

Olen tehnyt Sakken kevennettyä versiota Smolovista ja takareiden loukkaantumisen vuoksi tehojakson viimeinen viikko on jäänyt tekemättä. Mitä mahdollisuuksia on palata ohjelmaan? Voiko ohjelmaan vielä hypätä mukaan esim tekemällä viimeisen treenin ja sitten vaan katsoo mitä tuloksia maksimiviikolla saa aikaiseksi? Tai voiko ottaa takapakkia ja tehdä ohjelman loppuun? Tai jotain muuta? Siis sillä oletuksella tämä, että tuo reisi korjaantuu kyykkykuntoon seuraavaan treenikertaan mennessä. Mitä tämmösessä tilanteessa esimerkiksi häviää? Mulla ei oo mitään käsitystä miten paljon tällainen tauko aivan ohjelman loppuvaiheessa vaikuttaa siihen loppukuntoon, mikä ohjelmen mentyä läpi olisi voinut saavuttaa. Osaatko valaista mua tässä aiheessa tai antaa jonkun hyvän lähdekirjavinkin mistä vois vastauksia ruveta kaivelemaan?
 
Moi JTO!
penkin negatiivisessa vaiheessa probleema..teen penkin negatiivisen vaiheen aina rauhallisesti, ja stopilla rinnalla kovimmissa sarjoissa.
jostain syystä viime aikoina laskun alku vaiheen mennessä hyvin, viimeisen 10cm matkalle tuntuu tulevan jonkunlainen " kuollut kohta".
rauta ikään kuin romahtaa alas jolloin paineen pitäminen stoppi varten on melkoisen hankalaa. osaisitko kertoa tähän syytä? Kiitoksia!
 
vurki: ihan toimivaa noinkin.

tnk: nyrkkeily on taitolaji, jota voima ja nopeus eri esiintymismuodoissaan tukevat. punttiharjoittelun sijoittasin pääasiassa peruskaudelle. lajiräjähtävyys ei kehity puntilla. hermostollinen punttitreeni ei siis siirry lajinopeudeksi. hankittu lihasmassa taas auttaa kyllä siirtymistä aikaa myöten, kunhan se lajitreeni on asiallista.

foetoe: ihan tavallinen ihminen. nimikin näkyy profiilissa. ei nyt niin kiinnostava paitsi toivottavasti vaimon mielestä edelleen :) mun henkilön nyt ei pitäs olla se kiinnostuksen kohde, enkä sitä esille tuo. treenaamisesta taas voin jutella senkin edestä.

anix: en hyppäis samantien. tee ainakin pari tunnustelevaa treeniä ja niiden perusteella modailet hommaa. alkuvaiheessa tapahtunut hajoominen sanois, että alota uudelleen koko homma, mutta enemmän se on kiinni siitä sun nykytasosta. älä myöskään oleta parantumisia, vaan mee sen vamman ehdoilla, ettei kroonistu tms.

kremi: en tekis jatkuvasti samalla systeemillä tota laskua, vaikka se hyvin sitä kontrollia parantaakin. kannattaa ihan hyvin hyödyntää sitä dynamiikkaa rinnalta, eli stoppeja en käyttäsi ollenkaan aina. iso pomppu voi antaa vammoja, mutta sellanen reipas suunnanvaihto on vaan hyväksi. tääkin on nyt sitten paljon kiinni siitä, treenaatko voima- vai massamielessä...
 
Ok, tack så mycket.

E: Tuohon kremin juttuun vielä: siis kumpi on paremi bodauksessa, pomppu vai stoppi? Oma järki ei anna mitään vastausta. Pompulla liike on dynaamisempi mitä yleisesti pidetään bodauksessa hyvänä, stoppi taas estää elastisen energian hyväksikäytön jolloin rassataan juurikin niitä lihaksia mitä halutaan...?
 
Moi jto.

Todella mielenkiintoisia posteja ja ohjeita treenaukseen tuntuu sulta löytyvän. Itse olen nyt treenaillut yksijakoisilla ohjelmilla vajaan puoli vuotta 2-3 kertaa viikossa salilla, aikaisemmin tuli käytyä lähinnä kerran viikossa jos sitäkään vuosien ajan, ei niinkään kehittymismielessä kuin vain paikkojen kunnossa pitämiseksi. Tämä siis muun liikunnan ohessa. Nyt on enempi varsinkin voimapuolen kehitys kiinnostanu, mutta ilman mitään sikabulkkeja eli tarkoitus on pysyä kunnossa, josta vaimokin tykkää :). Nykyisellä treenaamisella varsinkin alakroppaan ja selkään on kehittyny mukavasti muhkuraa.

Kuukauden verran olen nyt tehnyt single factoria, jossa tulee penkki pari kertaa viikossa ja lisäksi apuliikkeinä ojentajille punnerrusta. Kannattaako mielestäsi tehdä nuo molemmat penkit leveällä otteella ja ojentajia rankaista lisäksi ojentajaliikkeillä ja jos näin niin mitkä on mielestäsi parhaat ojentajaliikkeet tähän hommaan ja minkälaisia sarjapituuksia tulisi käyttää? Olen nyt tehnyt ranskalaista punnerrusta 3*8-10 istuen käsipainolla. Olisiko parempi tehdä toinen penkkikerta kapealla otteella? Tähän asti olen siis tehnyt leveällä molemmat kerrat. Nyt aletaan vasta päästä ohjelman alussa testattuihin maksimipainoihin, ja olisi tietenkin mukava painaa niistä heittämällä ohi. Kyykky ja mave eivät tunnu vielä kovinkaan tiukoilta, mutta penkissä tuntuu yläraja olevan huomattavasti lähempänä.
 
vurki: dynaamisuus sinänsä ei ratkase bodailussa ja väärässä paikassa se juurikin vie tehoo lihastyöltä. siis bodailun tarpeisiin. stopit tuo vaihtelua, mutta niitä ei kannata tai tarvitse ylikorostaa. eniten bodayhommissa ratkasee se negavaiheen rauhallisuus.

marcco: kiitos. jos sulla on kaks penkkitreeniä viikossa ja tavoitteena on nimenomaan voima ko. nostossa, panostasin eri leveyksiin. voit kierrättää kolmeekin eri leveyttä (normaali, medium ja kapee). tueksi leukoja/taljoja, hartioita punnerruksilla tai vipareilla sekä hauiksia ja grippiä. ojentajille en nimee mitään yhtä ja parasta, sillä käyttötarkotus ja tavoitteet ratkasee. peruskäyttöön dipit, talja- ja ranskalaiset punnerrukset toimii ok.
 
Ok, kiitos.

Pitääpä ruveta käyttämään eri leveyksiä punnerrellessa. Selkää olen treenaillutkin nyt lähinnä kulmasoudulla ja leuoilla, taljaa silloin tällöin. Eikös näistä tule riittävää epäsuoraa rasitusta hauiksille vai pitääkö sitä varten olla vielä eristävämpi liike? Ja mikäs hauiksen funktio penkkipunnerruksessa on, onkos se jonkinlainen stabilaattori vai?
 
stabilaattori ja lihastasapainon kautta vammojen ehkäisy. ei välttämättä tarvi suoraa hauisliikettä.
 
Tää ei nyt ehkä tänne kuulu, mutten parempaakaan paikkaa keksi niin laitetaan tähän. Oon tainnu osaa tästä jo kysyäkkin, mut siihen liittyen vielä lisää. Pelaan salibandya ja samalla yritän käydä puntilla ja hoitaa muun elämän sivussa. Kysysinkin sun neuvoa ens kauden suhteen, koska jo tää kausi on ollu aika myrkkyä. Eli ongelma:

Kesällä oon yleensä tykänny treenata paljon ja kovaa, tuntuu jaksavan ja varsinkin kehittyvän paljonkin paremmin. Ongelmana tässä on, että mul on ns. paras kunto jo syksyllä, ennen koko kauden alkua ja ihan alussa. Tän jälkeen tulee laskut, alkutalvi menee vielä ihan ok, mut esim. tällä hetkelle tää on yhtä helvettiä. Vaikka mun suorituskyky ei oo laskenu, niin oon tosi väsyny, en jaksa yhtään mitään toisina päivinä. Pari kertaa oon nukahtanu tunnille, kerran hallin sohvalle, ja nukahtelu on mulle tosi epätavallista.

Toisaalta tällä tyylillä on myös tullu uudet nousut aina ratkasupelien aikaan keväällä, joten siinä mielessä hyvä. Miks muuttaa periaatteessa toimivaa, keväällähän mun pitää tikissä olla. Eli kysyisinkin toisenlaista tapaa, vai annanko mennä vaan näin ja kestän ne laskut.

Sitten vielä toinen kysymys liittyen nopeuteen ja salibandyssa suunnanmuutoksiin. Mitä liikkeitä ja mimmosia sarjoja kannattas tehdä? Tähän asti oon tehny puntin lisäks vielä keskivartaloliikkeitä, jotka on kyllä auttanu. Ehkä jotain loikkia tai muuta vielä lisäks?
 
Aion siirtyä 1-jakoisesta 2-jakoiseen. Joko otan 2-jakoisen käyttöön jo ensi viikolla tai sitten vasta kahden viikon päästä. Kumpana? Tilanne siis on, että ensi viikolla olisi tarkoitus treenata oikein kovaa ja ottaa sitten kevyt viikko. Kannattaako vaihtaa jo nyt, saisi kunnon kasvuärsykkeen muutoksen ansiosta kevyelle viikolle, vai vasta kevyen viikon jälkeen ja startata iisisti? Halu vaihtaa olisi kova kun ei tämä 1-jakoinen oikein tunnu pelittävän.
 
dancake: aika yleisesti palloiluissa jne vedetään kesä hulluna anaerobisia juttuja ja kuvitellaan niiden olevan PERUSkuntotreeniä... juuei. kyllähän niitä intervalleja voi tehdä, muttei ollenkaan peräsuoli kovin pitkällä aina. progressiivisuus niissäkin pätee ja määrät pääasiassa. mitään laskuja ei tulis tapahtua ja suorituskyvyn tulis aina nousta kauden edetessä. ei nyt lineaarisesti, mutta jatkuvasti kuitenkin. lajinopeudesta: homma on pääasiassa kiinni koordinaatiosta. eli erilaisten liikemallien ja -sarjojen tulis olla määrällisesti harjoiteltuja suht iiseillä tehoilla ennenkuin niitä voidaan jalostaa täystehoisiksi. ehkäisee myös vammoja. perusnopeusjutut, pomput ja loikat jne on ok perusominaisuuksien treeniin, mutta laji on se pääasia.

vurki: enpäs usko, että on mitään merkitystä yhdellä viikolla suuntaan tai toiseen.
 
Kiitokset jto:lle :) Kokeilin tänään sitä kehottamaasi lämmittelyä, ja itsellä ainaski toimi. Kun tein 1*140 se tuntui suht vaikealta, ja jätinki 1*150 noston pois ja siirryin suoraan 162,5kg. Nousi yllättävän hyvin vaikkakin tanko painoi käsissä. Tuli ylös ilman nykimistä, joten varmaan menis 165-167,5kg. Kun yritän ensi kerralla 165, niin pitäisikö nostaa alun lämmittely painoja kuten 2*5*70->2*5*80 vai lopusta 2*120kg->2*130kg?
 
tnk: nyrkkeily on taitolaji, jota voima ja nopeus eri esiintymismuodoissaan tukevat. punttiharjoittelun sijoittasin pääasiassa peruskaudelle. lajiräjähtävyys ei kehity puntilla. hermostollinen punttitreeni ei siis siirry lajinopeudeksi. hankittu lihasmassa taas auttaa kyllä siirtymistä aikaa myöten, kunhan se lajitreeni on asiallista.

Jos ei punttia kokonaan jättäis pois, niin minkälaista treeniä suosittelisit tohon nyrkkeilyn lisäks? Oisko yksjakonen 1-2x/vko esim. rive, sjmv, leuat, keskivartalo..? Vai luuletko, että bodailu toimis paremmin?
 
thepala: tee yks noussarja lisää väliin. tossa lämmittelyssä pitää aina erotella varsinainen lämmittely ja sit kropan ja hermoston valmistaminen tuleviin nostoihin. siispä jos halutaan kova hapottava toistomaksimi siellä kympin huittelilla tai yli, pitää valmistavissakin sarjoissa jo hieman hapotella. kunnon tulee olla niin hyvä, ettei yks tiukempi sarja heikennä seuraavia samantien. jos taas halutaan kova ykkönen, tulee kropan olla niihinkin kunnolla valmisteltu. tekisin vipan valmistavan noston ennen 165-167,5:n testiä jollain 145:llä.

tnk: en tiedä sun kisoista tai muusta sen enempää, joten punttihommien suunnittelu ja erilaiset lajiin ymppäilyt ja siirtotreenit on hankala miettii, mutta käytännössä tekisin suht yleistä punttia voima-/body-alueella 4-12 toistoa 2-3 krt/vko. se yleinen voiman kehitys auttaa kyllä sekin.
 
Ois kysymys jto sulle kun tunnut olevan tollanen voimajammu.

Eli mitä luulet riittääkö kaksi kertaa viikossa treeni jos hakee voimaa, ei ole oikein mahiksia käydä enemmän kun aerobista tulee kanssa kaksi kertaa viikkoon.

Ohjelma olis 2-jakoinen:

Treeni1:

Syväkyykky 5x5
Leuat kapea vastaote 5x6, lisäpainoilla
Lattiapenkki 4/5x6

Treeni2:

Penkki 5x5
Mave 3/4x 5
Leuat leveä myötäote 5x6 + lisäpainot

Noissa missä kauttaviiva, niin kumpi sarjamäärä olisi parempi vai onko mitään väliä? Kannattaako jossain liikkeessä sarjamääriä lisätä tai poistaa?

Miltä tollanen setti näyttäis?
Kiitoksia:worship:
 
älä pidä noin tiukkoja linjoja sarja- ja toistomäärissä. sun omaa mallia mukaillen:

Treeni1:
Syväkyykky 4-6x4-10
Leuat kapea vastaote 4-6x4-10
Kapea penkki 4-6x4-10

Treeni2:
Penkki 4-6x4-10
Mave 4-6x4-6
Leuat leveä myötäote 4-6x4-10

kyllähän sitä kahellakin pärjää... missä keskivartalotreenit ja miksi noin suppea liikevalikoima?
 
Ite oon aina käsittänyt että pelkkää voimaa jos hakee niin pitäis toistot maximissaan kutosissa. Lihasmassan lisäys kun ei ole tavoitteena.

Liikevalikoima on omasta mielestä ihan ok, eli treeniin menee yleensä noin 1½h, vaikka liikkeitä on vain kolme. Noin 4-5min palautuksilla. Vatsoja tulee kanssa treenattua en vain laittanut niitä tohon.

Eli kannattaako tehdä pitempiä sarjoja kuin kutosia sitten vai..?
 
Back
Ylös Bottom