Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Toki jos jollain muullakin on oma ehdotuksensa jostain hyvin toimineesta ohjelmasta/liikkeestä/sarjasta, joka kehittäis kimmoisuutta/koko vartalon perusvoimaa tai muuten vaan hyvä kiekkoilijalle, ni oon utelias ku pikku lapsi :>
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jepjep... ysikymppisen kommentit kieltämättä kuulostaa hieman papukaijalta joskus...
:jahas:
mitenkään omimatta mitään, mutta threadin nimi kertoo jotain sekin...
 
jepjep... ysikymppisen kommentit kieltämättä kuulostaa hieman papukaijalta joskus...
:jahas:
mitenkään omimatta mitään, mutta threadin nimi kertoo jotain sekin...

Olisitko itse neuvonut mua samalla tavalla kuin ysikymppinen? Kun tarkoituksena juuri kimmoisuuden, nopeuden ja vääntövoiman lisääminen kaukalossa, eikä ehkä pelkästään massan kehitys.
 
en olisi neuvonut samalla tavalla. miksi ihmeessä yhdistät mun neuvot "pelkästään massaan"???

jääkiekkoilijan peruskauden (kesä) ongelma on tietenkin jään eli lajinomaisen liikkumisen puute. mitenkään erityisesti sun lajissa ei kimmoisuutta tarvita, koskapa ei jäällä kukaan hypi. räjähtävä voimantuotto on eri juttu.

kaikki lähtee perusvoimasta. se kehittäminen on tärkein yksittäinen ominaisuus. toinen on yleinen koordinaatio ilman luistimia tai rullilla. tää tarkottaa monipuolisia liike- tai liikeyhdistelmäharjoituksia, missä haasteina on kolmiulotteinen toiminta, tasapaino, koordinaatio jne.

henkilökohtaista kynäilytreeniä tekisin levyn päällä mahdollisimman paljon kiekolla, pikkupalloilla jne kehittämään lajikoordinaatiota. hankalia asentoja, nopeita reaktioita jne.

yleensä juniorit tapetaan mäki- ja porrasjuoksuilla jostain kumman syystä ja kuvitellaan kehitettävän nopeuskestävyyttä jne. tää lienee yhden ainoon viitasalon kirjan vika, jossa ollutta ohjelmapätkää kaikki tuntuu edelleen käyttävän. juuei. noi treenit on ok, mutta niiden tehot ja määrät tulee olla hyvin tarkasti säädeltyjä ja progression tulee olla suunniteltu. ei voida vaan vetää sata lasissa. se johtaa siihen, että syksyllä porukka on kovassa kunnossa, mutta puutteellisen pohjatreenin ansiosta kunto romahtaa ennen joulua.

sun ikäsen tulis keskittyä siis nimenomaan lajitaitoihin, peruskuntoon määräpainotteisilla intervalleilla rullaluistellen ja juosten yms, sekä perusvoimaan omalla ja lisäpainoilla. isoja perusliikkeitä ja monipuolista treeniä. keskivartalon treenaamisesta eri tavoin oon tänne jo muutaman kirjan kirjottanut, joten en niitä ala toistelemaan. mitään suoraa "lajivoimaa" ei kannata yrittää tehdä, sillä se tehdään jäällä. eri lihasryhmien monipuolinen kuormittaminen on se pääasia.
 
Tätä alkaa lukea ku raamattua :thumbs:

En yhdistä neuvojas pelkästään massan saamiseen. Halusin vaan mainita, ettei massan hankkiminen oo päätavote kesän aikana. :>

Täytyykin siis lenkkeillä, laukoa vanerilta, leikkiä kuulilla, kehittää koordinaatiot ja työskennellä kotona oman kehon painolla keskivartalon kimpussa.

noi treenit on ok, mutta niiden tehot ja määrät tulee olla hyvin tarkasti säädeltyjä ja progression tulee olla suunniteltu. ei voida vaan vetää sata lasissa. se johtaa siihen, että syksyllä porukka on kovassa kunnossa, mutta puutteellisen pohjatreenin ansiosta kunto romahtaa ennen joulua.

Juuri tuota viimeistä pelkäänkin. Että kunto sitten kauden edetessä romahtaa, kun ei ehdi punttitreeniä yms tehdä. Mikä olisi sitten se optimaalinen tapa harjoittaa salitreeniä, kun sitä kuitenkin joutuu jengin puolesta harrastamaan?
 
itse asiassa massan hankkiminen on eräs hyvin tärkee tavote sun ikäselle. tarkottaa siis perusvoimaharjoittelua.

ongelma on joskus väärin suunniteltu ja pakollinen joukkueelle yhteinen harjoittelu. ellet pysty tekeen ominpäin treenejä, on vaikee antaa mitään ohjeita. näennäinen "kovaa" treenaaminen eli peräsuoli pitkällä paahtaminen ei kuulu vielä sun ikäselle. onneksi suomessa treenataan junioreja myös oikeinkin.

ota siis tavoitteita seuraavalle 3-4 kk:lle. esim.
- voiman lisäys: rinnalleveto, kyykky, penkki, vatsa, leuat jne. päätoistoalue 4-10.
- anaerobisen kynnyksen nosto tasavauhtisilla, vauhtileikittelyillä ja määräintervalleilla,
esim. 10*2´ rullilla 80%/ palautus 2´ kevyttä verraa. näissä määräprogressio esim -> 20*3´ @ 85%/ 2´.
- lajinopeuden ylläpito/kehittäminen. se ei varastoidu, joten suosittelen rullilla lähtöjä ja kiihdytyksiä 5-30m hyvillä pausseilla ainakin kerran viikossa. nää kuitenkin tulee nostaa taas isoon osaan kun pääsee jäälle.
- muutama erilainen koordinaatiorata ja niissä ajan parannus.
...jne

kesän idea mun mielestä on se, että luodaan riittävän kova pohja treenata lajia. kesätreeneillä ei siis pitäis olla tavotteena olla kauden alkaessa kovassa kuosissa. paras joukkue kun katotaan vasta keväällä... eli opettele treenaamaan määrällisesti PALJON. tehot ei oo se pääasia. 2-3 treeniä päivässä on just testohuuruissaan keekoilevalle teinipoitsulle ihan normaalia :D tee 3-4 viikkoa nousujohteisesti ja sitten yks hyvinkin iisisti. vipan kovan viikon lopuilla pitäs olla semmonen fiilis, ettei oikein kulje!!! sitten kevyen viikon lopulla jo ihan hirvee himo treenaan taas.

kun sä oot koko kesän treenannu hyvin suurilla määrillä, sulla ei oo mitään ongelmia tehdä lajikauden alkaessa myös punttia ja muuta joukkuetreenien lisäksi. tän mittanen peruskausi kantaa todella pitkälle talveen ja kevääseen, kun sitä ylläpitää oikein.

nyt sitten tarkkana: tää kaikki on kiinni vain ja ainoastaan yhdestä ainoasta jutusta: motivaatio! jos sä et treenaa, joku muu ihan taatusti niin tekee... ja se kaveri on sua vastassa jäällä syksyllä...
:)
 
Kits paljon !

Täytyykin kysellä neuvoja sellaiseen perusvoimaa harjoittavaan ohjelmaan tuolla toistoalueella. Ja hyvä ruokavalio varmasti auttaa.

Rullilla harjoittelemisesta. Itekki koettu ja MONEN sanoma, että lähtee tuntuma oikeaan jäähän. Eikä yhtään ihme, kun se ei jäällä luistelua ole. Mutta käytetäänhän siinä juuri niitä samoja lihaksia, eli ehkä alan kuitenki kokeilemaan ja jätän sen sitten pois tuolta loppukesän treeneistä, ettei olisi niin outo sitten palata jäille. Jäitä kuitenkin koko kesän läpi pari kertaa viikossa eli ei tarvitse täysin huilata (lukuunottamatta 3 viikon lomaa heinäkuussa).

Omat vahvuudet sijoittuu juuri nopeus alueelle, joten siitä kannattaa varmaan pitää kiinni.
 
juu ei rullat korvaa jäätä, mutta on parempaa intervalleihin kuin esim. juoksu. fillarikin ihan ok vaihtelua. ihan hyvä että pääsette jäälle ees ton verran. suosittelen hyvin lämpimästi tekemään lämpän jälkeen vaikka itekseen ihan puhdasta nopeutta jäällä. hyvä ois, jos noista sais ajat. eli suoritusajat alle 2-8 sekkaa ja tehot 95-100%. paussit tosi hyvät eli siellä 4-6 minsan paikkeilla.

nopeudessakin kannattaa kehittää myös määrällistä perustasoa, eli esim. jos saat kauden alussa tehtyä puolen kentän vetoja 10* n aika/ 4´pausseilla ennenku ajat alkaa piteneen. sit yrität kehittää sitä määrää ja pikkuhiljaa nopeuttakin esim -> 20*n ajasta hieman pois/ 4´. näähän ei voi olla ihan maksiminopeudella tehtyjä, koska määrä alkaa painaan, mutta idea on nostaa sitä nopeuden määräpohjaista perustasoa myös.
 
Voin luvata, että motivaatiota riittää. Raportoin varmasti kokemuksista pitkin matkaa :> Olisiko hyvä mennä esimerkiksi niin, että jos illalla jengin treenit niin aamuisin sitten vaikka nuo rulla treenit?

EDIT: anaerobiset voivat olla hieman rankkoja tietenkin, jos illalla tiedossa rankat treenit. pitää siis vain sovittaa kaikki yhteen.
 
nopeudessakin kannattaa kehittää myös määrällistä perustasoa, eli esim. jos saat kauden alussa tehtyä puolen kentän vetoja 10* n aika/ 4´pausseilla ennenku ajat alkaa piteneen. sit yrität kehittää sitä määrää ja pikkuhiljaa nopeuttakin esim -> 20*n ajasta hieman pois/ 4´. näähän ei voi olla ihan maksiminopeudella tehtyjä, koska määrä alkaa painaan, mutta idea on nostaa sitä nopeuden määräpohjaista perustasoa myös.

Loistavaa
 
Kysytään nyt täältäkin jos saisi jotain uusia ideoita :)

Elikkäs miten kehittelisit vapaaottelijan peruskuntokautta kesällä? Suurimmat puutteet fysiikan osalta on aerobinen peruskunto, mutta myös voimatasoissa on puutteita. Syksyllä alkavat kisat mutta kovin terä pitäisi rakentaa 2010 SM kisoihin jotka ovat huhti-toukokuussa.
 
juu ei siinä siis mitään pahaa kunhan tietää mistä puhuu. millasia tuloksia oot muuten ysikymppinen tehny?


Mitättömiä :D mutta lohtuna se että ainoa suunta näin pohjalta on ylöspäin!!! No mutta for real.. En nyt mitenkään erityisen loistavia tuloksia ole tehnyt, mutta itseni mielestä ikäni huomioon ottaen ihan kohtalaisia. Kovista tuloksista en ole puhunut mitään, enkä puhu. Puntti nyt ei kuitenkaan ole se päälaji. En kyllä ymmärrä miten mun tulokset liittyy tähän.

Ja Jtolle sellanen, että ehkä mun jutut voi kuulostaa siltä kuin olisin papukaijaorkesteri :D. Juu olen sun juttuja lukenut, mutta aika paljon muutakin ja kuunnellut jne. Enkä kyllä ole kopioninut mitään. Varmaan aika samanalaisilta voi jutut vaikuttaa monien kanssa se on varma, kun tänikäisenä harvemmin mitään omaa 'systeemiä' on tullut kehitettyä :) Harvemmin mun ikäisellä vielä mitään suurempaa kokemusta näistä on, joten muualtahan se tieto on aina tullut, en kyllä muuta ole väittänytkään. En kuitenkaan väitä tietäväni mitenkään erityisen paljoa 'tietopankki' statukseen on vielä pitkä matka.

No joo sun threadisi tää on, mutta kuten tossa ekassa postissa sanottiiin: 'Varmaan olisi hyvä tehdä tälläinen threadi jto:lle ja tottakai muutkin saa vastata'.. No sinähän tänne oot vastaillut yli 500 sivun verran ja tietoa löytyy enemmän kuin keneltäkään muulta ei siinä mitään :worship:. Aika pahasti OTia mutta menkööt..
 
pahve: juoksukuntoa et tarvi sen kummemmin jos sillä aerobista aattelit. esim. mikä on sun anaerobinen kynnys juoksussa ja sitten esim. pystypainissa tai lattiassa? panostasin lajinomaseen peruskuntotreeniin eritehoisilla intervalleilla yms ja yleiseen voimaharjoitteluun huomattavasti. lisäksi liikkuvuutta, koordinaatiota jne. en mä lähde kyl tähän ilmaseksi noin laajoja juttuja tekeen. niihin menee kuitenkin aikaa paljon.
 
pahve: juoksukuntoa et tarvi sen kummemmin jos sillä aerobista aattelit. esim. mikä on sun anaerobinen kynnys juoksussa ja sitten esim. pystypainissa tai lattiassa? panostasin lajinomaseen peruskuntotreeniin eritehoisilla intervalleilla yms ja yleiseen voimaharjoitteluun huomattavasti. lisäksi liikkuvuutta, koordinaatiota jne. en mä lähde kyl tähän ilmaseksi noin laajoja juttuja tekeen. niihin menee kuitenkin aikaa paljon.

Mutta eikös pitäisi olla se aerobinen kunto hyvällä mallilla ennenkuin noita rankempia anaerobisia treenejä voi kunnolla tehdä? Ja eikös se myös nopeuta palautumista?
 
megaman: ei aavistustakaan mitä ajat takaa.

pahve: juurikin noin, mutta miksi et tekisi aerobisia treenejä lajinomaisesti? et sä kehässäkään toivottavasti vaan pakoon juokse :) eli lajitreenien jakaminen moneen eri rasitus- ja tehotasoon on SE juttu. ite käytän 5-6-portaisia juttuja näissä. kun lajitreenejä tehdään alle lajinomaisen anaerobisen kynnyksen, voidaan treenata erinomaisesti peruskestävyyttä ja mikä vielä tärkeempää, hapottomassa ympäristössä pystyy treenaamaan tekniikoita hyvin suuria määriä ja sitä kautta sisäänajamaan niitä lähes automaation tasolle.
 
Terve Jto, miten neuvoisit minua puristusvoiman/keston parantamiseen? Eli maastavedossa sarjat jäävät vajaiksi koska tanko alkaa valua sormista, mitään maratoonisarjoja en harrasta (3x5). Selkä jaksaisi nostella, mutta ote kusee. Jokin pakko-mielle estää minua käyttämästä ristiotetta.:(

Kotona mulla on leuanvetotanko ja kaavailin siinä roikkumisen olevan "lajinomaisempaa" treeniä grippereiden sun muiden vemputtimien sijaan, mutta miten siinä sitten tulisi roikkua esim. 1min joka aamu eka viikko ja aina +15sek. per viikko lisää tai lisäpainoja tjsp? Eli onko sulla mitään kommenttia/parannusehdotusta em. treenin hyödyllisyydestä?
 
kalervo: ristiote käyttöön ehdottomasti, mutta vuorottele suuntia. pari hyvää kotitreeniä siinä tangossa:
- avokämmenroikkuminen tanko 1. ja 2. nivelen välissä
- normaali roikkuminen yhdellä kädellä
- paksu pyyhe tai muoviputki tangon ympärille ja siinä peukalon kanssa tai ilman

- roiku 5-15 sekunnin toistoja
- toistoja sarjassa 4-10
- toistopalautus 5-10 sekuntia
- sarjoja per tyyli 2-5 tai sitten pitkin päivää
- treenejä 2-6 päivänä viikossa

samo: heh... no eilen torilla perheen kanssa. sitten kiipeilyä aika paljon. tänään jatkuu jälkimmäinen. priimakelit! :)
 
samo: heh... no eilen torilla perheen kanssa. sitten kiipeilyä aika paljon. tänään jatkuu jälkimmäinen. priimakelit! :)

joo kelit on loistot kyllä, itekkin tein pihahommia ja terassin pesua. kiva heitellä väliin tälläsiä arkielämän kysymyksiä =)
 
Back
Ylös Bottom