Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
daddaraa: http://familydoctor.org/online/famdocen/home/healthy/physical/injuries/265.html
varsinkin 1,2 ja 4.

johnsson: voimaa. se on perusta. ehdottomasti. monipuolista kyynärvarren grippivoiman kehittämistä ja tietenkin koko käsivarsi. sitten pitää samantien huomata, että tossa käytetään kroppaa hyväksi paljon myös. sama kuin kädenväännössä. ei pelkillä käsillä.

Juu, näin olen lukenutkin, että pitää ainakin koko yläkroppaa jännittää suorituksen ajan, mutta se on jääny epäselväksi että tarvitaanko mitä "ominaisuutta" lihaksilta, mutta nythän se selvisi. Eli eka perusvoimaa ranteille ja kokokropalle ja sit maximeitten hakua?
 
jeke: siis minä vai? en pidä. lenkkeily on pirun tylsää!!! :D hyväähän se tekis, mutta teen peruskestävyystreenitkin mieluiten kiipeilemällä. mp3 tai kaveri mukaan niin lenkkikin sujuu tunnin mut sit perhana piisaa. pallion peräs voisin juosta 3h ihan ok.
 
jeke: siis minä vai? en pidä. lenkkeily on pirun tylsää!!! :D hyväähän se tekis, mutta teen peruskestävyystreenitkin mieluiten kiipeilemällä. mp3 tai kaveri mukaan niin lenkkikin sujuu tunnin mut sit perhana piisaa. pallion peräs voisin juosta 3h ihan ok.

Rupea pyöräilemään :rock: Pari tuntia hujahtaa parissa minuutissa ja hikeä tulee niin perkeleesti.
 
sen pari tuntia pystyn käyttämään paljon paremminkin. en näe juuri käyttöä ylettömillä aerobisilla treeneillä. aina menee se 10-12km/h hölkällä, joten pysyköön siinä. mun lajissa ei yleisellä aerobisella kunnolla ole niin suurta osaa.
 
no miksei olisi, niinkuin nyt mikä tahansa urheilu tai pitsinnypläys tai kirjastokortti, mikä takaa 3v lisää elinaikaa tutkimusten mukaan :)

mites hyvin sä mun terveyden tiedät? ei se aerobinen treeni millään tavalla takaa mitään parempaa terveyttä. viime viikolla tuli 9 treeniä ja mä olen sentään työssäkäyvä perheellinen :)

mä olen niin kauan treenannut, että mä teen kaiken vain ja ainoastaan oman nautinnon takia ja kaikki treeni tällä hetkellä tähtää vain ja ainoastaan siihen, että pystysin kiipeemään paremmin. tän ikäseksi ja painoseksi tulokset on erinomasia. mä panostan tähän jo ihan tarpeeksi, joten ei oo mitään järkee lähtee "panosteleen" enää yhtään minnekään muualle. ajanhukkaa.
 
Aattelinkin, että sanoin vähän väärällä sävyllä. Enkä tarkottanu, että sun tulis panostaa mihinkään. Jotain keskustelua vaan vähän.
 
Lainaus "Vatsat voimaohjelmassa ketjusta"

jto sanoi:
kun treenataan keskivartaloa monipuolisesti noilla eskonkin mainitsemilla variaatioilla se riittää hyvin. keskivartaloliikkeet tehdään aina kyykyn tai vedon jälkeen eikä koskaan ennen. ihan hyvää tekee pyhittää niille omakin päivänsä pääliikkeenä, jos ne on kovinkin heikot. yleensä kuitenkin tulis pitää mukana
- suora liike, esim. polvien nosto
- kiertoliike, esim. levykierto
- staattinen, esim. voimapyörä
- syvät vatsat, esim. lankku vatsa vedettynä sisään
- kyljet suoraan, esim. sivutaivutus

toistot pitäsin siellä 6-12 välillä. rauhallinen suoritus ilman nykimisiä pitää ukon ehjänä. painotetaan nyt sitten vielä, että se lajivoima vetoon ja kyykkyyn sitten saadaan paremmin, kun se tiedostetaan ja otetaan huomioon niitä tehdessä. vatsaa siis ei esim. vedetä missään nimessä sisään kyykätessä.

jto, tarkoitatko tuolla; "lajivoima vetoon ja kyykkyyn sitten saadaan paremmin, kun se tiedostetaan ja otetaan huomioon niitä tehdessä, sitä että vatsaa ei tulisi kaikissa vatsatreeneissä vetää sisään liikkeen aikana vaan pelkästään jännittää maksimaalisesti kuten kyykyssä ja vedossa? Raskailla kuormilla esim. istumaannousuissa se sisäänvetäminen ei tietysti onnistu vaikka yrittäisi, ainakaan meikäläisellä.
 
Ja semmoista vielä noista ranteiden vahvistamisesta, että kun niitä pitäisi joka suuntaan treenata (koukistus-, ojennus-, ulnar- ja radialpuoli), niin riittääkö että niitä tekee jokaista kerran viikkoon 2-3-4-8 setin? Vai onko liian vähän?
 
force: sitäkin. enempi kuitenkin sitä, että niitä vatsalihaksia treenataan noilla erilaisilla keskivartaloliikkeillä ihan normaalisti pyrkien saamaan niihin voimaa. sitten kyykyissä ja vedoissa treenataan enempi myös sitä vatsaontelon paineistamista. eli ettei kyykytkään ois vaan läpihuutojuttuja keskivartalon osalta, vaan sitä lihaskoordinaatiota nimenomaan treenataan.

johnsson: grippiä treenaan oman lajini takia ite 4-10 krt/vko :) että sen mukaan... eli kyllä mä aika paljon ja monipuolisesti sitä grippiä suosittelen treenaileen.
 
jto: Mitäs mieltä olet aaltojaksotuksesta (wave cycling) verrattuna lineaariseen+kevyet viikot jaksotukseen?

Esimerkki sarjapainoaallotuksesta;
1. 5*100
2. 5*105
3. 5*110 (vanha PR)
4. 5*115 (Jee uus PR)
5. 5*105
6. 5*110
7. 5*115
8. 5*120 (PR)
9. 5*110
jne.

Lineaarisessahan pusketaan kevyen viikon jälkeen yleensä heti taas kovempaa kuin ennen kevyttä viikkoa, (esim. 5*78%, kevyt, 5*80%..), mutta tuossa haetaan momenttia kevyemmistä treeneistä ja käydään 4 viikon/treenin välein koettelemassa rajoja (tai 5 viikon jos pitäisi kovimman viikon jälkeen oikean kevyen viikon).
 
johnsson: grippiä treenaan oman lajini takia ite 4-10 krt/vko :) että sen mukaan... eli kyllä mä aika paljon ja monipuolisesti sitä grippiä suosittelen treenaileen.

Eli tuosta gripistäkin olisi hyötyä taivuttelussa? Saishan siinä ranteet hiukan erilaista rasitusta mitä suorilla liikkeillä. Tätäkö tarkoitat?
 
force: ei niissä käytännössä ole eroa. ei lineaarisessakaan ollenkaan aina heti kevyen jälkeen täysillä mennä. riippuu niin tavoitteista ja treenattavasta ominaisuudesta. aaltokin voi mennä niin eri tavoilla, eikä noin tasaportaittain kuin sun esimerkissä. lineaarisessa tai miksi sitä haluaakin kutsua saa yleensä kevyen viikon jälkeen kovemmat ennätykset kuin jos alla on jo kolme nousevaa viikkoa. enkkojen paikat on kuitenkin IMO kisoissa eikä treeneissä noin yleisesti ajatellen.

spica: mun päälaji on kiipeily. lähinnä siis pelkästään kiipeilemällä tai erilaisissa sormilaudoissa roikkumalla. lisäpainoilla tai ilman riippuen otteen koosta. taivuttelijan nyt kannattaa tehdä suurin osa grippihommista aika lajiin liittyen.
 
Millaisia vinkkejä antaisit jos treenaa ekoihin voimamieskisoihin, pohjana ihan voimanostotreeni. Kisoissa lajeina 106kg farmit mahd. pitkä matka, hirrensyöksy, 210kg vedossa toistot, luonnonkivien lastausja tukkimax.

Oma pohjakunto tällainen: Peruskunto kohtuu ok, veto heikko ,210*6, penkki raakana reilu 200, kyykky noin 240, etukyykky siinä vajaa 200.
 
Osaakos jto tai joku sanoa mikä mahtaa olla olkapää ystävällisin yläselän liike?


Riippuu tietenkin mikä olkapäässä on viella, mutta yleensä ylätalja joko kolmiokahvalla tai lapiokahvalla on hyviä, ja soutu ylä- tai alataljasta 1-k kerrallaan kohtuu painoilla lapoja supistellen myös aika iisi.
 
Tuolla treenipuolla on ollut paljon juttua siitä, että voiko samaa lihasta rasittaa eri kulmista eri tavoilla. Tai siis voiko erikseen treenata lihaksen ulkosyrjää tai sisäsyrjää jne. Tuolla treenipuolella oli kyse latseista enempi. Eli ottavatko jotkut liikeet esim. enemmän lihaksen ulkosyrjään ja jotkut alasosaan ja silleen??
 
Ylläolevan kysymyksen lisäksi mua kiinnostaa kovasti, että vaikuttaako se missä kohtaa liike tuntuu jotenkin sen lihaksen (vaikka tuo leveä selkälihas) kasvuun?
 
Back
Ylös Bottom