Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jto: pitäisikö sinun mielestä etukyykkytuloksen olla kovempi kilomäärissä kuin penkkituloksen, raakana tietenkin molemmat? Tarkoitan siis lihastasapainon ja -voiman kannalta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jto,

ajattelin ottaa penkkipäivälle mukaan käsipainopenkin ja ojentajapäivällä lankkupenkin lisäksi lattiapunnerruksen. Millasella intensiteelillä tuo kp penkki ja lattiapenkki kannattaa nyt penkin piikkausjaksolla ottaa. 1-2 toistoo varastoon? vai teenkö ollenkaan?
 
steissi: no piikkaile toi nyt esiin, eli jatkot
2*2*105, 3*1*115, 6*105
2*100, 1*110, 1*120, 5*110
3*4*80, 3*3*90
1*100, 115, 122, 125, 4*115
1*100, 115, 127, 130, 4*120
uus peruskausi 3kk...

FYI,

Tarkoitus oli äsken käydä ottamassa pientä herättelyä penkissä, mutta ei millään malttanut olla hieman kokeilematta. Päätin ensin, että pukkailen tuon 3 x 1 x 115 treenin sittenkin läpi, mutta kun 115 lähti kuin ilmaa vaan, niin tankoon lisää rautaa vastoin wiisaampien ohjeita...

120kg helppo
125kg tiukka, mutta onnistunut nosto.

päälle 100kg x 6

Ennätys parani siis sen 10kg ja nyt voi olla jokseenkin varma siitä, että viimeisen vuoden aikana tehty treeni ei ole valunut hukkaan vaan jotain on tehty oikein. Tunto siitä että voimat ovat kasvaneet, vaikka maksimissa se ei okein ollut realisoitunut, on ollut oikea. Eikä varmaan tuo rontti 5kg elopainoon tullutta lisää voi ihan pelkää löysää olla.

Ajattelin nyt jatkaa tän maksimi kauden läpi siten, että ens viikolla vaikka se 3 x 1 x 120kg ja sitten kevennys. Jos lopullisena rautana tästä tuo 130kg jää haaviin, niin olen enemmän kuin tyytyväinen ja voin sitten siirtyä maratooniharjoitteluun :)

No ainakin voin hieman keskittyä vetoon ja kyykkyyn enemmän, kun pahin paine tästä "show" nostosta saatiin pois. Jos noille nostoille voit jonkun progression tähän maksimikauteen vielä heittää, niin olis hienoa. Kyykky max. 145kg ja veto 160kg (noissakin on varmasti jonkun verran helppoa, kun ihan tappiin en ole oikeastaan ikinä kokeillut). Kyllähän noita pitäisi tasapainon nimissä saada hilattua kunnolla nyt ylöspäin.
 
Terve jto. Mulla olis tarvetta kunnon ohjelmalle ja ohjaukselle.

Olenko käsittänyt oikein, että korvausta vastaan sellainen onnistuu?

Nimim. Kosovossa on aikaa treenata...
 
ronza: voima tuo voimakestävyyttä. eli joku pystyy kyykkäämään esim. 10*100 kg ja omalla painolla samanlaisia 100kpl. toinen kyykkää 10*50kg, jolloin se omalla painolla kyykkäily on paljon isompi vastus suhteessa. jos niiden kyykkysarjojen pituus on jossain 1000 paikkeilla, kannattaa keskittyä eniten kohtuullisella lisäpainolla tehtäviin intervalleihin. niitä suosittelen kyl muutenkin, jo on tarkotus pidemmissä pärjätä.

weak: en nää noissa vertailutarvetta, mutta jos oletetaan hyvin hypoteettinen perusvoimailija, sen tulokset vois mennä tällai suhteessa toisiinsa:
penkki 100
kyykky 150
etukyykky 110
veto 170
älkää nyt puuttuko pikkuseikkoihin. toi oli vaan esimerkki, ei sääntö.

samo: piikatessa keskittyisin ehdottomasti eniten siihen testattavaan lajiin ja oteleveyteen. jos on selkeitä heikkouksia, voidaan ottaa lisäksi esim. lankku- tai lattiapenkkiä. yleensä kuitenkin liika innostus poikii ojentajien tukon aikaan ja homma kaatuu siihen.

steissi: varmaan semmonen pikku kevennys tässä viime aikojen treeneissä anto ton korotuksenkin. mee ens kerralla juurikin tohon 3*1*120 kiloon, mutta jos tuntuu tosi kevyeltä, ota 125:llä. älä kevennä sit liikoja lepoviikolla, vaan pidä treenit reippaina. eka saa olla iisimpi palauttava, esim. joku rento 3*4*65, 3*3*70, 15*40% ja kevyttä pumppailua avuille. toinen sitten valmistaa ykköstestiin eli pari päivää ennen testaamista joku 3*2*65% tai 4*1*70% on ok. erilaisia progressiomalleja oon "heitelly" muutamia tuhansia tännekin, joten eiköhän niitä löydy. oikein hyvä on mm. toi 3*4 -> 6*6 tai sen variaatiot. tarkempia ohjelmia väännetään sit ajan kanssa muualla...

pekka: onhan siellä... laitapas mailia, löytyy profiilista.
 
Moro jto, tänään oli ne sotilaspenkkikisat ja jaettu ensimmäinen sija tuli 24 toiston tuloksella. Itse olen pettynyt tuohon tulokseen, ilmeisesti olin seonnut laskuissani kun viikko sitten tein 25x60kg sarjat.:david:
Mutta nyt selvisi, että joskus huhtikuussa olisi revanssi edessä.
Eli painoa kannattaa pudottaa, mutta mites se kestävyyden treenaaminen? 60kg on niinku ilmaa, mutta 20:n toiston jälkeen alkaa pahasti hyytymään. Ja onko mahollista keskittyä myös maksimin parantamiseen samaan aikaan eli esim. yhden pivän viikosta pyhittäisi maksimivoimalle?
 
aika vähän aikaa, mutta kyllä se perusvoiman kasvu parhaan tuloksen sinne toistokestävyyteen tuo. mikä se ykkönen nyt on ja millä menee femma? miten teit nää edelliset treenit?
 
aika vähän aikaa, mutta kyllä se perusvoiman kasvu parhaan tuloksen sinne toistokestävyyteen tuo. mikä se ykkönen nyt on ja millä menee femma? miten teit nää edelliset treenit?
ykköstä ei ole tullut testattua, mutta 90kg:llä ainakin menee 5. Ja edelliset treenit tein sunnuntaina ihan niin ku käskit olikohan se 3x2x60kg.
 
millä viikolla kisa? keskity sen 1-5 maksimin nostamiseen pääasiassa. kerran viikossa kannattaa tehdä kovien sarjojen jälkeen 1-2 pidempää sarjaa 15-20 toistoilla, muttei liian tiukkoina vielä.
 
millä viikolla kisa? keskity sen 1-5 maksimin nostamiseen pääasiassa. kerran viikossa kannattaa tehdä kovien sarjojen jälkeen 1-2 pidempää sarjaa 15-20 toistoilla, muttei liian tiukkoina vielä.
Ok, kyselen koskas se on. Oisko sulla heittää jotain "oikeaa" ohjelmaa, kun tuntuu että sellainen perus maksimitreeni ei enään tuota kovin hyvin tulosta(joskus aikoja sitten sanoit, että mun kannattais tuntemusten mukaan reenata). Eli jos esim. 6 viikon venäläiseenohjelmaan, tai vastaavaan sais järkevästi sovitettua kestäävyys reenit?
 
jto: Noista suhteista tuli mieleen, että mun etukyykkytulos on lähestulkoon sama kuin takakyykkytulos, ehkä joku noin 10% ero(ilman "pomppua" edestä 100kgX5, takaa 110kgX5). Onko kyseessä pelkkä tekniikkajuttu vaiko ihan lihas"epätasapainoista" ? Maasta kuitenkin vedän jotain 135-140kgX5, jos se asiaa valottaa.
 
Menee vähän ot, mutta kun olet jto nähnyt tätä maailmaa, niin onko 39,5cm hauiksen ympärys mitta huono, normi vai ehkä jopa parempi, kuin keskimäärin ihmisellä, joka on käynyt 4,5kk salilla(minä), kun mitat on 168.5/78.5? Ihan vaan sillä kysyn, kun olen miettinyt kehoni huonoimpia/jälkeenjääneitä lihaksia, joihin pitäisi enemmän treeniä painoittaa.
 
maakkee: en tässä netissä kirjottele mitään ohjelmia. niihin menee aikaa ja vaivaa ihan hyvin.

weak: ei noita voi suoraan numeroina verrata. riippuu niin paljon tekniikoista. etukyykky pitäs tehdä ruoto ihan pystyssä ja takakyykkyyn sitten löytyy variaatioita tosi paljon leveestä voimanostokyykystä kapeeseen painonnostokyykkyyn.

nousukas: vaikeepa sanoo, kun ei tiedä onko se löysää vai lihaa. ja kyllähän sä peilistä näet, häviääkö ne hanskat sinne jonnekin, vai pullottaako hyvin. bodaushommissa tärkeetä tietenkin, mutta en näkis noin muuten mitään merkitystä sillä, minkä kokonen hauis (tai siis olkavarsi) jollain on. ite olen 193/86-kokonen ja kun nyt ekaa kertaa mittasin elämässäni ton olkavarren, oli se 38cm :D revi siitä.
 
no eipä se niissäkään poikkipinta-alalla aina voimaa mitata ja tän mittanen ukko ei voi olla kovinkaan bulkki oikeen mistään. mieluusti olisin ihan perhanasti vahvempi siellä forkkuosastollakin kuin nyt :D onneksi kiipeily ei kuitenkaan ole vain yhden ominaisuuden laji.
 
...erilaisia progressiomalleja oon "heitelly" muutamia tuhansia tännekin, joten eiköhän niitä löydy. oikein hyvä on mm. toi 3*4 -> 6*6 tai sen variaatiot. tarkempia ohjelmia väännetään sit ajan kanssa muualla...

Mut siis tähän penkin piikkausjaksolle jotain hyvää neuvoo kaipais siihen miten kyykky ja veto olis järkevä ottaa mukaan rinnalle. Suositteletko vaan jommassa kummassa ottamaan ykkösiä ja toisessa hieman kevyemmin (esim. muutamia semmoisia helpohkoja 3-5 toiston sarjoja) ?

Ei tartte välttis mitään progressioita heittää, joku hyvä jako siitä, miten noita maksimi päiviä voisi ottaa...

Oon tässä jo pidempään tehny kokovartalotreeniä tyyliin:

ma: 1. voimapäivä 3-6 x 3-6
Penkki, veto, leuat + apuliikkeet

ke: Pikkuisen pidempää 2-4 x 8-15
Esim. tempausvala, tempausveto, dippi, leuat, käsipainopunnerukset...

pe: 2. voimapäivä 3-6 x 3-6
Kyykky, pystypunnerrus, kulmasoutu


Näissä tiukoissa raudoissa on vähän turhan kuormittavaa tehdä esim. penkissä ja vedossa samalle päivälle tiukkoja nostoja...
 
jos otat penkissä ykkösen, tee vedossa perusvoimaa. jos päinvastoin, tee se veto tietenki ekana. esim. tolla sun jaolla:
VKO 1
ma: 1. voimapäivä 3-6 x 3-6
Veto 1max, penkki, leuat + apuliikkeet

ke: Pikkuisen pidempää 2-4 x 8-15
Esim. tempausvala, tempausveto, dippi, leuat, käsipainopunnerukset...

pe: 2. voimapäivä 3-6 x 3-6
Kyykky 1max, pystypunnerrus, kulmasoutu

VKO 2
ma: 1. voimapäivä 3-6 x 3-6
Penkki 1max, veto, leuat + apuliikkeet

ke: Pikkuisen pidempää 2-4 x 8-15
Esim. tempausvala, tempausveto, dippi, leuat, käsipainopunnerukset...

pe: 2. voimapäivä 3-6 x 3-6
Kyykky 1max, pystypunnerrus, kulmasoutu

VKO 3
ma: 1. voimapäivä 3-6 x 3-6
Veto 1max, penkki, leuat + apuliikkeet

ke: Pikkuisen pidempää 2-4 x 8-15
Esim. tempausvala, tempausveto, dippi, leuat, käsipainopunnerukset...

pe: 2. voimapäivä 3-6 x 3-6
Kyykky, pystypunnerrus, kulmasoutu
 
Back
Ylös Bottom