Kylkiluu murtui

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyrkeni
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No tämä kuuluisi ehkä tonne v*tutusthreadiin, mutta jospa joku viitsisi vastailla. Eli mursinpa sitten kylkiluun pikku kaveripainin merkeissä. Asennevammaisen(a) lääkärin kanssa neuvottelut treenitauon pituudesta sujuivat tyyliin mitä järkeä sitä on muutenkaan painoja nostella. :wall:
Kipu ei mielestäni ole paha, eikä luun päät ole niin irrallaan, että ne keuhkoja puhkoisivat. Suurin ongelma on, että pää hajoaa, jos ei pääse salille. Varsinkin kun tämä kevät meni jo muutenkin perseelleen kulkutautien takia. Onkohan kenelläkään omakohtaista kokemusta samanlaisesta vaivasta? Eli miten tohtii treenata? Kylkiluihin ei taida kuitenkaan kohdistua yhtä suuria rasituksia kuin raajojen luihin. Mitähän liikkeitä kannattaisi kokonaan välttää, jotta paraneminen ei hidastuisi liikaa ja pääsisi taas pian painamaan täysillä? Anatomian tuntemukseni ei ole huippuluokkaa ja kipukynnykseni on aika korkea, joten en haluaisi pahentaa tilannetta liikaa, mutta en myöskään aio maata kotona itkemässä ja kuihtumassa.

No, tämä on nyt enämpi sellanen turha mutu-vastaus, mutta ite treenailisin sen mukaan mitä kipu antaa myöden. Ehkä enemmän sellaista kevyempää, ylläpitävää treeniä. Isot liikkeet, joissa hengästyy paljon, ei varmaan ole kovin lepposia tehdä murtuneella kylkiluulla. Nyt vois olla hyvää aikaa laittaa liikeradat ja suoritustekniikka kuntoon kaikissa liikkeissä, varsinkin kun joutuu käyttämään pienempiä painoja. Tee siis niitä liikkeitä mitä pystyt ilman isompia kipuja. Mulla murtu aikoinaan rintalasta ja sali ei käyny edes mielessä ensimmäiseen viiteen viikkoon, normaali hengittäminenkin oli jo aika kivuliasta :curs: Pikkuhiljaa kun kipu hellitti aloin sen salliessa kokeilla salitouhua kevyemmillä liikkeillä.

No mulla on eniten rintakehää rasittanu punnerrusliikkeet. Eli penkki ja punnerrus rinnalta ois varmaan aika myrkkyä. Ja yllätten myös hauiskääntö on tuntunu joskus rinnassa aika pahasti.

Kylla Gospodiini tuossa jutteli jarjen sanoja. Kylla kroppa tietaa mita voi tehda, sellaista liiketta ei kannata tehda mika sattuu. Tuo liikeratojen hiominen on myos oiva neuvo. Sita pikkuhiljaa saattaa tottua tekemaan jotain liiketta vaarin eika sita itse edes huomaa, ennen kuin yrittaa tehda liiketta niin, etta se tosiaan tuntuu treenattavassa lihaksessa. Nimim. kokemusta on. Paskamaistahan se on pois salilta olla, joten kevyilla painoilla puhtaalla tekniikalla kunnes luut paranee. Nopeita paranemisia :thumbs:

Tämä on ihan mutua, mutta jotenkin tuntuu et haittaako paranemista miten paljon toi reenailu? Luulisi että haittaa...vai voiko sitä treenata kivun sallimissa rajoissa ja silti paranemista tapahtuu normaalisti?

Kannattaako sitä nyt lähteä salille treenaamaan murtuneilla luilla? Kyllä aika herkästi ainakin mun mielestä keskivartaloa tulee jännitettyä oli sitten melkein liike kuin liike. Ei se varmaankaan luutumista nopeuta tuollainen rasittaminen. Lepäät ja annat kylkiluun rauhassa luutua. Siinä mun mielipide.

Mikä ihme täällä porukkaa vaivaa kun kysellään, että kannattaako esim. kuumeessa ja murtuneella kylkiluulla treenata. Kyllä luulisi normaalilla ajatustasolla ihmisen ymmärtävän mikä on hyväksi ja mikä ei. Viikon tai kahden taukoja voi muutenkin pitää ilman sen kummempia tunnontuskia kehittymisen tippumisesta.

PS: odotan threadia: Kannattaako sikotaudissa lähteä maratonille, tai kannattaako hypätä pituutta jalka kipsissä.

:rock:

onion sanoi:
PS: odotan threadia: Kannattaako sikotaudissa lähteä maratonille, tai kannattaako hypätä pituutta jalka kipsissä.

:rock:
Eräs urheiluhenkinen tuttava on mm. pelannut tennistä ja tehnyt jalkaprässiä toinen jalka kipsissä. :hyper:

Kiitoksia vain mielipiteistä.
Tajuan kyllä, että raskaat mv- tai kyykkysarjat eivät tule kysymykseen, mutta jännittyyhän keho päivän mittaan moneen kertaan muutenkin. Varmasti paraneminen olisi nopeampaa, jos vain lepäisi ja välttäisi kaikkia mahdollisia rasituksia, mutta kuinka paljon, sen haluaisin tietää. Kuten kirjoitin, anatomiantuntemukseni on alkeellista, enkä tiedä, miten paljon lihasjännitys rasittaa kylkiluita.

Onionille en voi vastata porukan puolesta, että mikä sitä vaivaa, kun se nykyään kyselee niin tyhmiä. Omasta puolestani voin sanoa, että minun murtumani ei ole kovinkaan kipeä kuin kyljellään nukkuessa. Siksi tuntuu erittäin turhauttavalta vain istuskella ja odotella. Minusta vastakysymys "kannattaako sitä nyt.." tai yleistys "luulisi sitä nyt..." eivät anna kovinkaan perusteltua vastausta mihinkään kysymykseen. Esimerkiksi kuumeessa treenauksen hyödyttömyyteen on minuakin tyydyttävät läketieteelliset perusteet, joiden takia en sitä harrasta (katabolia, sydänlihaksen tulehdusvaara jne.)
Minulla ei varmaan ole normaalia ajattelukykyä, koska minun on ollut aina hankalaa uskoa ns. "yleisiä totuuksia" ilman perusteluita. Toivonkin teiltä parempiosailta hivenen suvaitsevaisuutta, että jaksaisitte vastata myös meidän gaussin käyrän vasemman hännänpään taapertajien tyhmiin kysymyksiin, vaikka me kerjäämmekin hieman enemmän perusteluita itsestäänselvyyksiinkin.

jyrkeni sanoi:
Kiitoksia vain mielipiteistä.
Onionille en voi vastata porukan puolesta, että mikä sitä vaivaa, kun se nykyään kyselee niin tyhmiä. Omasta puolestani voin sanoa, että minun murtumani ei ole kovinkaan kipeä kuin kyljellään nukkuessa. Siksi tuntuu erittäin turhauttavalta vain istuskella ja odotella. Minusta vastakysymys "kannattaako sitä nyt.." tai yleistys "luulisi sitä nyt..." eivät anna kovinkaan perusteltua vastausta mihinkään kysymykseen. Esimerkiksi kuumeessa treenauksen hyödyttömyyteen on minuakin tyydyttävät läketieteelliset perusteet, joiden takia en sitä harrasta (katabolia, sydänlihaksen tulehdusvaara jne.)
Minulla ei varmaan ole normaalia ajattelukykyä, koska minun on ollut aina hankalaa uskoa ns. "yleisiä totuuksia" ilman perusteluita. Toivonkin teiltä parempiosailta hivenen suvaitsevaisuutta, että jaksaisitte vastata myös meidän gaussin käyrän vasemman hännänpään taapertajien tyhmiin kysymyksiin, vaikka me kerjäämmekin hieman enemmän perusteluita itsestäänselvyyksiinkin.

Kun treenaat, todennäköisesti kylkiluun luutuminen pitkittyy. On todennäköisesti kauemmin kipeä/arka, kuin rauhassa parantuessa.
Saat paremmin treenistä irti kun kylki ei arista. Kun kylki aristaa et todennäköisesti saa tarpeeksi tehoa treenistä irti. Pitäisi olla aika selkeää ihmiselle, joka ymmärtää mitä tehdä käsillä ja mitä tehdä jaloilla ja minne laittaa vaikkapa laastari.

Kun näitä threadeja katsoo moni aloittelija ja kokematon mopokundi lihasten toivossa ja äkkää että kipeänä ja kylkiluut mäsänäkin voi mennä huoleta salille pumppaamaan, niin tuskinpa on tällä foorumilla järkeä perustella sitä miksi kannattaa mennä pipinä salille ja hajoittaa itseään enempää. Menkää ehjänä se on paljon mukavampaa ja tuottoisampaa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom