OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei nyt ihan huonosti kun otetaan huomioon, että oon about 20 vuotta vanhempi, pelannut vasta reippaan pari vuotta ja vielä bodari. Äijänpellossa kolmas.

Screenshot 2023-08-02 at 21.28.51.jpg
 
Jos tasoituksella mennään, niin olin sitten viides kaikista.

katso liitettä 254023

Tuolla kun on suht alhaallakin noita 1000+ ratingin kavereita, niin kuinka "tasaista" toi suoritus frisbeessa on? Eli onko se korkeimman ratingin kaveri yleensä siellä kärjessä vai onko tuossa paljon vaihtelua eri tekijöistä johtuen? Tietty uudessa lajissa ratingit elää muutenkin
 
Tuolla kun on suht alhaallakin noita 1000+ ratingin kavereita, niin kuinka "tasaista" toi suoritus frisbeessa on? Eli onko se korkeimman ratingin kaveri yleensä siellä kärjessä vai onko tuossa paljon vaihtelua eri tekijöistä johtuen? Tietty uudessa lajissa ratingit elää muutenkin
Kyllähän lähtökohtaisesti korkeamman ratingin pelaaja on yleensä parempi. Tietenkin yksittäisellä kierroksella voi tapahtua mitä vaan. Ehkä ongelma on siinä, että jollain radoilla on "helpompi" saada parempi rating. Sekin myös vaikuttaa, että harrastaja voi olla oikeasti hyvä pelaamaan, mutta ei käy aktiivisesti kisoissa niin rating ei voi tietenkään silloin pitää paikkaansa koska sitä ei välttämättä edes ole.

Joku voi korjata jos olen väärässä.

Edit: Sitten on vielä erikseen PDGA rating.
 
Viimeksi muokattu:
Pidätkö Mike itseäsi urheilullisesti lahjakkaana? Tarkoitan siis, että esimerkiksi pallopelit, heittäminen ja semmoiset tulee ns. luonnostaan ja niissä kehittyy helposti. Lahjakkuutta nyt on hankala mitenkään määritellä ja siihen vaikuttaa moni asia, mutta kyllähän sen vaikka koulussa näki että jotkut oli kaikissa urheilulajeissa heti muita edellä ja toiset taas ei oikein missään hyviä.

Itseäni pidän aika keskivertona. Joissakin lajeissa olen ihan hyvä, mutta töitä saa tehdä että on parempi kuin edes se perusharrastelija. Ei varmaan missään vähänkään suositummassa lajissa minkäänlaisella harjoittelulla olisi ollut edes Suomen huipulle mahdollisuuksia.
 
Sanoisin etten ole lahjakas, enemmänkin monipuolinen. Karatessa vihreeseen vyöhön niin nopeeta että sanoivat mun olevan eka joka eteni sitä vauhtia. Skeitatessa en ollut mikään superhyvä, vaan keskiverto. Bodauksessa aika lahjaton, mutta lahjattomat treenaa. Penkissä lahjakas. Fribassa todella lahjaton, suorastaan kelvoton kroppa, mutta lahjattomat treenaa ja voitan reilusti nuorempia ja pidempään pelanneita. Bilistä pelasin joka ilta kun olin semmoisessa baarissa ovella ja olin siinä aika hyvä ihan vaan pelaamalla. Dartsia heittelin kotona nuorempana ja sekin luonnistui kun aina innostun jostain ja treenaan sitten sitä kokoajan.
 
Hitto kun Mike Dartsin mainitsit... Aikoinaan heittelin minäkin harrastuspohjalta ja kehityin siinä nopeasti. Jotenkin lajina niin jännä ja herkkä, pieni känni ei huonontanut suoritusta. Kymmeniin vuosiin en ole dartsia heittänyt, miksihän niin monet jutut vaan unohtuu ja jää taakse, muistanu koko lajia...🤔
 
Mikelle kysymyksiä:
Oletko jo katsonut Siilon? Sarjan eka kausi ulkona.
Oletko seurannut sarjaa Foundation? Toka kausi juuri meneillään.
Milloin kokeilet WoT:ia konsolilla? Se on hyvä peli. ☺️ (itellä pari tuhatta matsia takana)
 
Mikelle kysymyksiä:
Oletko jo katsonut Siilon? Sarjan eka kausi ulkona.
Oletko seurannut sarjaa Foundation? Toka kausi juuri meneillään.
Milloin kokeilet WoT:ia konsolilla? Se on hyvä peli. ☺️ (itellä pari tuhatta matsia takana)
Siilo oli kova ja Ferguson hottis. Kakkoskausi tulee. Foundation ei napannut, annoin mahdollisuuden. Wot voisin kyl laittaa vaikka en ole kyl kerennyt konsolia avaakaan.
 
Veikkaan että yks syy tuohon Miken nopeaan kehitykseen fribassa ja hyvät skillit esim. kuvaamishommissa jne on se helvetin kriittinen suhtautuminen omaa tekemistä kohtaan. Tai ainakin semmoisen kuvan oon saanut. Jos pitää itseään kokoajan ihan hyvänä niin eihän silloin todennäköisesti kehity.

Itse joskus suhtauduin omaan kitaran soittoon todella kriittisesti, otin jopa stressiä asiasta. Ei ehkä se paras tapa suhtautua, mutta kehityin ainakin hyvin.
 
Veikkaan että yks syy tuohon Miken nopeaan kehitykseen fribassa ja hyvät skillit esim. kuvaamishommissa jne on se helvetin kriittinen suhtautuminen omaa tekemistä kohtaan. Tai ainakin semmoisen kuvan oon saanut. Jos pitää itseään kokoajan ihan hyvänä niin eihän silloin todennäköisesti kehity.
Oot tossa 100% oikeassa. Nimenomaan kriittinen suhtautuminen omaan tekemiseen on avain parempaan kehitykseen. Ja varsinkin fribassa olen kokoajan tyytymätön heittoon ja pyrin etsimään ne virheet ja korjaamaan hiljalleen yksi kerrallaan.
 
Osaako joku laskea todennäköisyyden. Afrikan tähti peli. 3 pelaamassa ja 30 avattavaa nappulaa. Viimeinen avaamaton oli Afrikan tähti. Kukaan ei siis navigoinut sinne oikeaan paikkaan, vaan kaikki muut paikat avattiin.
En osaa mitään yksinkertaista kaavaa tähän, mutta niiinhän se periaatteessa lasketaan, että jokaisella avauksella lasketaan todennäköisyys sille, että sieltä tulee joku muu kuin Afrikan tähti, ja se kerrotaan aina seuraavan avauksen todennäköisyydelläå. Ensimmäisellä avauksella todennäköisyys on 29 jaettuna 30:llä, eli 0,966666.., joka kerrotaan seuraavalla todennäköisyydellä joka on 28 jattuna 29:llä eli 0,9655.. jne. Tätä jatketaan toiseksi viimeiseen avaukseen, jonka todennäköisyys on 0,5. Joku pitkän matematiikan lukenut voinee kertoa suoraviivaisemman kaavan miten tuo lasketaan.

Todennäköisyys on kyseisellä tavalla laskettuna luonnollisesti hyvin pieni, mutta asia ei tietystikään ole niin yksinkertanen, koska Afrikan tähden sijainti vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka monta aarretta avataan ennen sen löytymistä. Mikäli tähti sijaitsee esimerkiksi heti Egyptistä (toinen lähtöruutu) seuraavan aarteen kohdalla, se hyvin todennäköisesti avataan nopeasti, koska Egyptistä lähtiessä on vain yksi reitti, ja kuka tahansa sieltä lähtevä avaa kyseisen aarteen heti kun sinne pääsee. Jos taas tähti on esim. St. Helenalla, se voi varsin todennäköisestikin jäädä viimeiseksi avattavaksi, koska sinne usein mennään vasta pelin loppupuolella, kun tähteä ei ole muualta löydetty. Pelilaudalla on sitten paljon muitakin paikkoja, jotka hyvin usein jäävät sinne aivan loppuun. Ulkomuistista ainakin Tangerin lähellä olevat Kanariansaaret on yksi sellainen, että jos Afrikan tähti sinne arvotaan, niin usein vasta loppupuolella tulee avatuksi.

On muuten Afrikan tähti takuuvarman hyvä lautapeli. Sopivan simppeli, mutta kuitenkin viihdyttävä ja monia käänteitäkin sisältävä peli, joka ei pisimmilläänkään kestä kovin kauan. En voi sietää lautapelejä, joiden sääntöihin perehdytään aluksi vähintään kolme varttia, sitten jaetaan kaiken maailman kortteja ja lappusia, ja yhtä peliä tahkotaan pahimmillaan tuntitolkulla.
 
Osaako joku laskea todennäköisyyden. Afrikan tähti peli. 3 pelaamassa ja 30 avattavaa nappulaa. Viimeinen avaamaton oli Afrikan tähti. Kukaan ei siis navigoinut sinne oikeaan paikkaan, vaan kaikki muut paikat avattiin.
Kävi kans muksun kanssa ja se oli vielä ihan lähdön vieressä. Joskus toki myös niin että eka nappula jonka kääntää, oli afrikan tähti
 
Vieläkö muuten nykyään voi pelata Afrikan tähteä ilman, että saa rasistinatsisian viittaa harteilleen?🤔
Peliko ei hypännyt täysillä mukaan cancelointiin ja jätti pelin sellaiseksi kuin se 50-luvulla on suunniteltu. Ja edelleen tuolla suuret kaupat myy sitä. Kohuun aikaan myynti jopa lisääntyi. Siinä voisi olla pohdittavaa muillekin oikeasta suhtautumisesta erinäisiin kohuihin.
 
Back
Ylös Bottom