OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten meni ekat frisbee-kisat?
Ekan kierroksen jälkeen 4 pisteen johdossa, sitten munittiin. Kolmansia oltiin, mut pari kisa ja eka kisa. Ei lannistanut. Pitää alkaa nyt käymään viikkokisoissa tänä vuonna.
 
Onko ollut vähemmän tuntumalla tehtyä, ja enempi runttaavaa menoa, vai millä tyylillä olet tehnyt? Oletko sen enempää supistukseen tai venytykseen keskittynyt?

Tässä oli ihan mielenkiintoinen tuore tutkimus pohkeiden kasvatuksesta. Samaa sarjaa kuin vuosikymmeniä vanha kanalle tehty venytys testi. Eli kun kanan siipi = latsi laitettiin olikohan viikoksi vai useammaksi venytys koneeseen niin lihasmassa kasvoi useita kymmeniä %.


Nyt sitten ihmiskoetta tehty pohkeelle. Tunti päivässä 6vko ajan ja jonkun prosentin kasvua saatiin aikaan koehenkilöillä. Myös voimatasojen nousua. Olisi mielenkiintoista miten esim pidempään treenanneella bodarilla. Olisiko siinä metodia iltapuhteina millä saisikin vielä pohkeisiin lisää ympärysmittaa jos vieläkin pidempiä aikoja härvelissä pohjetta pitäisi?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36141890/

https://www.mdpi.com/1660-4601/19/18/11621/pdf
ijerph-19-11621-g002.jpg
 
Sit oon miettinyt miten epäolennaista tai olennaista pohkeissa on sarjoissa se venytys. Kun miettii kävelemistä, niin pohkeet ei merkittävästi veny, mutta lihavilla tuppaa oleen paksut (liekö läskiä) pohkeet. Elikä jos smithissä paukuttais niitä sarjoja tasalattialta kun on megaärsyttävää asettaa jotain varpaiden alle kun jalat hiljalleen kokoajan luistaa. Pohkeitahan on helppo venyttää rajusti sarjojen välissä.

Mulla on vielä vasemmassa nilkassa pronaatiota ja vasen polvi ei mene niin lukkoon mitä oikea. Pitäis melkein kaikki pohjetreenit tehdä jalka kerrallaan. Ja mun vasen nilkka siis tykkää kääntyä sillai että astun enemmän ulkosyrjällä, eli onko se sitten ylipronaation vastakohta.
Tästä olen puhunut vuosia ja antanut neuvoja, että unohtakaa venytys pohkeita treenatessa. Tehkää vain positiivinen osa kunnolla ja hakekaa supistus. Venytys pohkeille sarjojen välissä. Isot painot, paljon toistoja esim 30-50 toistoa per sarja, koska liike keskittyy pelkästään supistavaan konsentriseen osaan. Painopiste isovarpaan alueella, niin ei käänny ulkosyrjälle liike.
 
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää enemmän pohkeiden kasvatuksen mekaniikasta. Tuntuu, että sitä vaan yhdistelee vähän kaikkea; lyhyitä sarjoja, pitkiä sarjoja, korostettua supistusta, pumppailua, kovia venytyksiä, ei venytystä jne. Vaihtelu voi olla hyvästä, mutta kyllä se työmäärä olisi kenties järkevämpää kohdistaa paremmin ja priorisoida tiettyjä tapoja kasvattaa pohkeita.

Mun mielestä Nyyssölä puhui joskus juuri tuosta, että tekee pohkeita (myös?) ilman venytystä, ja pitkiä sarjoja. Ehkä se haaveilu kovista pohkeista on 20v treenaamisen jälkeen turhaa 😁 Asun kolmessa kerroksessa, niin pitäisi kenties ottaa joku tuollainen porraskävely kokeiluun. Aamuin illoin 😁

Muistan edelleen, kun joskus alle kaksikymppisenä oltiin kavereiden kanssa kiertämässä Suomea auton kanssa, ja kysyttiin jossain Keski-Suomessa ihan korvessa yhdeltä vähän vanhemmalta pyöräilevältä ukolta neuvoja sijainteihin, niin sen pohkeet olivat aivan jäätävän kovat, tuijotin vaan 😂 Isot ja helvetin hyvän muotoiset, en muista sittemmin yhtä kovia nähneeni 😁
Katos, muistit hyvin! Just kirjoitinkin tästä äsken. Harva vaan oikeasti edes kokeilee tätä tapaa, mistä olen tyyliin 15 vuotta puhunut. ☺️👍
 
Tästä olen puhunut vuosia ja antanut neuvoja, että unohtakaa venytys pohkeita treenatessa. Tehkää vain positiivinen osa kunnolla ja hakekaa supistus. Venytys pohkeille sarjojen välissä. Isot painot, paljon toistoja esim 30-50 toistoa per sarja, koska liike keskittyy pelkästään supistavaan konsentriseen osaan. Painopiste isovarpaan alueella, niin ei käänny ulkosyrjälle liike.
Miten usein neuvoisit pohkeita tekemään?
 
Tästä olen puhunut vuosia ja antanut neuvoja, että unohtakaa venytys pohkeita treenatessa. Tehkää vain positiivinen osa kunnolla ja hakekaa supistus. Venytys pohkeille sarjojen välissä. Isot painot, paljon toistoja esim 30-50 toistoa per sarja, koska liike keskittyy pelkästään supistavaan konsentriseen osaan. Painopiste isovarpaan alueella, niin ei käänny ulkosyrjälle liike.
Mä oon nyt tässä pari viikkoa jo tehnyt joko lattialta tai aivan minikorokkeella 10 toiston sarjoja 40kg smithissä. 10kg alkuun ja lopussa on 120kg yhteensä ja se 10 toistoa vielä feilaa, mutta katon miten korkeelle tossa painoissa pääsee. Jokainsen toiston otan rajusti räjähtävästi ylös ja supistan kunnolla.
 
Omissa pohkeissa sain kehitystä tekemällä vähän reilummalla painolla alapuolikasta paussaamalla joka toiston pohjassa. Helvetilliset domssit tulee kaupan päälle
 
Omissa pohkeissa sain kehitystä tekemällä vähän reilummalla painolla alapuolikasta paussaamalla joka toiston pohjassa. Helvetilliset domssit tulee kaupan päälle
Tossa siis jätät äärisupistuksen kokonaan pois ja keskityt venytykseen? Mielenkiintoista. Akillesjänne on varmasti kovilla mutta saattaa toimia noinkin.
 
Muistan edelleen, kun joskus alle kaksikymppisenä oltiin kavereiden kanssa kiertämässä Suomea auton kanssa, ja kysyttiin jossain Keski-Suomessa ihan korvessa yhdeltä vähän vanhemmalta pyöräilevältä ukolta neuvoja sijainteihin, niin sen pohkeet olivat aivan jäätävän kovat, tuijotin vaan 😂 Isot ja helvetin hyvän muotoiset, en muista sittemmin yhtä kovia nähneeni 😁
Itekin tiedän yhden pyöräilijän, suht vakavasti harrastuksensa ottavan, kellä on isot pohkeet. Mutta ne oli isot jo ennen kuin alkoi pyöräillä, ei harrastanut silloin mitään liikuntaa. Sen jälkeen äijä on muuten tullu ihan tosi laihaksi, mutta jalat ja pohkeet on silti isot. Samoin lapsuudesta muistan yhden maajussin mikä juoksi paljon, tosi pitkiä juoksulenkkejä, ja ihmeteltiin ku sillä oli niin isot reidet. Harvalla kuitenkaan taitaa pyöräilyllä kasvaa pohkeet tai pitkää matkaa juostessa reidet.
 
Ootko Mike ollut yhteyksissä vielä Takamaan Tomiin? Kaverihan oli muustaakseni kova tuntumabodaukaen harrastaja.
Ihan noin niinkuin yhtään vittuilematta kysyn.

Mitä noin niinkuin aikuisten oikeasti luulet, enkö mä ole hyvin vahvasti ollut tuntumahinkkaamista vastaan, joten miksi vitussa mä olisin sen asian tiimoilta tekemisissä sen tekemisen kannattajan kanssa?
 
Ihan noin niinkuin yhtään vittuilematta kysyn.

Mitä noin niinkuin aikuisten oikeasti luulet, enkö mä ole hyvin vahvasti ollut tuntumahinkkaamista vastaan, joten miksi vitussa mä olisin sen asian tiimoilta tekemisissä sen tekemisen kannattajan kanssa?
Haha en tarkoittanut siis että sen tiimoilta olisit ollut yhteyksissä vaan yleisesti. Kaverihan oli muistaakseni melko aktiivinen täällä joskus.
 
Oltiin pelaamassa Munkkiniemessä 1,5h. Tultiin takas autolle ja peräluukku auki, joku aivopieru ja kumpikaan ei katsonut auton perään eikä BMW:n sovellus viitsi ilmoittaa että auto on auki. Auto siis kokonaan auki peräluukkua myöten, en tiedä miten helvetissä tossa onnistuin. Takaboxissa loisti heti ekana rakkaani käsilaukku, jossa sisällä Vuittonin lompakkoa, kaikki duuni- / kotiavaimet. Perässä mun kaikki kalliit valot ja jalustat, podcast kamat sun muuta. 1,5h aikana ei mitään viety, aika uskomatonta. Pikkaisen kylmäsi. Vastaisuuden varalta kannoin kaikki kotiin, etten enää ikinä tee tota samaa ja jos teen, niin perässä ei mitään arvokasta.
 
Oltiin pelaamassa Munkkiniemessä 1,5h. Tultiin takas autolle ja peräluukku auki, joku aivopieru ja kumpikaan ei katsonut auton perään eikä BMW:n sovellus viitsi ilmoittaa että auto on auki. Auto siis kokonaan auki peräluukkua myöten, en tiedä miten helvetissä tossa onnistuin. Takaboxissa loisti heti ekana rakkaani käsilaukku, jossa sisällä Vuittonin lompakkoa, kaikki duuni- / kotiavaimet. Perässä mun kaikki kalliit valot ja jalustat, podcast kamat sun muuta. 1,5h aikana ei mitään viety, aika uskomatonta. Pikkaisen kylmäsi. Vastaisuuden varalta kannoin kaikki kotiin, etten enää ikinä tee tota samaa ja jos teen, niin perässä ei mitään arvokasta.
Mä tein kerran saman kun menin hammaslääkäriin (audi). Tämä vielä Töölössä, joten varmasti aika moni ihminen oli sinä aikana kävellyt auton ohi. Ainakin audeissahan on se että jos avaimen nappia pitää pohjassa niin ikkunat aukeaa ja toisesta napista niin takaluukku. Ilmeisesti olin autoa kiireessä lukitessani painanut väärää nappia ja lisäksi pitänyt sitä pohjassa liian kauan.

Siinä tulee varsin hölmö olo :D.
 
Joku oli Tampereella yhden työntekijän ikkunan lyönyt paskaks ja ottanut läppärin. Vakuutusyhtiö ei korvannut ku ei saa säilyttää autossa mitään arvokasta
 
Back
Ylös Bottom