OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, juuri tuli eilen Kaislan kanssa treenaamisesta ja mm.kyykkäämisestäkin juteltua todella paljon (vasta nyt näin tämän hänen kyykkytekniikkaansa liittyvän keskustelun), kun olimme vaimoni kanssa siellä kylässä. Mä en rupea asiaa analysoimaan tai kommentoimaan mihinkään muuhun suuntaan, kuin juurikin siten, että pienen otannan perusteella on hyvinkin mahdotonta arvioida yleistä kyykkytekniikkaa, onko esim.videon kyykkytekniikalle joitakin olemassa olevia syitä (joita ei nyt välttämättä millään keksi, vaikka kuinka yrittäisi), mikä on kulloisenkin asian ja treenin funktio, mikä on tilanne nykyään jne jne. Toki siis tekniikoita saa ja kuuluukin analysoida ja kritisoida, tämä oli vain ensimmäinen kerta omalla kohdallani, kun tietää jostakin asiasta enemmän kuin muut kommentoijat, niin ymmärtää, miten helposti sitä itse kunkin tulee kritisoitua tekniikoita, treenimetodeita tms ilman riittävää taustatietoa asioista.

miten helposti sitä itse kunkin tulee kritisoitua tekniikoita, treenimetodeita tms ilman riittävää taustatietoa asioista.
Tota noin, mä nyt vain sanon, että jos joku postaa penkkisarjan, jossa nostetaan esim persettä ja pompautellaan, niin mitä taustatietoa siinä tarvitsee todetakseen että se sarja ei mikään mallisarja ollut?

Tota noin, mä nyt vain sanon, että jos joku postaa penkkisarjan, jossa nostetaan esim persettä ja pompautellaan, niin mitä taustatietoa siinä tarvitsee todetakseen että se sarja ei mikään mallisarja ollut?

Nooh, mä en nyt ihan pompauttelua ja perseen nostamista samaan kategoriaan noiden ko.kyykkyjen kanssa lokeroisi, mutta mistään mallisarjasta ei ollutkaan kyse, sä olet siinä ihan oikeassa.

Ja tuo quottaamasi kohta oli juuri tässä nyt se pääpointti, jonka olisin luullut juuri sinun, jos jonkun, ymmärtävän.

Itsellä meni skeittauksessa nilkka paskaksi 7vko sitten, niin on pakostakin tullut tällainen totaalinen yläkropan priorisaatiojakso ja jatkunee vielä helposti toiset samanmoiset. Onko sulla mitään sen ihmeempää ajatusta treenijaollisesti, miten jalkapriorisaatiota sitten tulevaisuudessa toteuttaisi, vai olisiko perus 1. Etureidet + pohkeet, 2. Takareidet + pohkeet, 3. Reidet + pohkeet ihan hyvä lähtökohta, 1-2 päivää sitten yläkropalle viikossa vähän tarpeen mukaan?

Itsellä meni skeittauksessa nilkka paskaksi 7vko sitten, niin on pakostakin tullut tällainen totaalinen yläkropan priorisaatiojakso ja jatkunee vielä helposti toiset samanmoiset. Onko sulla mitään sen ihmeempää ajatusta treenijaollisesti, miten jalkapriorisaatiota sitten tulevaisuudessa toteuttaisi, vai olisiko perus 1. Etureidet + pohkeet, 2. Takareidet + pohkeet, 3. Reidet + pohkeet ihan hyvä lähtökohta, 1-2 päivää sitten yläkropalle viikossa vähän tarpeen mukaan?
Joo, tommoinen on ihan hyvä veto tohon väliin, mutta rauhassa toki jos viikkotolkulla on paussia. Siinä tulee muuten vedettyä helposti aivan liikaa yli. Älä sitä yläkropppaa sen kummemmin laiminlyö. Toinen etureisitreenistä vain vähän kevymmillä painoilla pidempiä sarjoja ja toisessa mekaanista kuormaa.

Joo, tommoinen on ihan hyvä veto tohon väliin, mutta rauhassa toki jos viikkotolkulla on paussia. Siinä tulee muuten vedettyä helposti aivan liikaa yli. Älä sitä yläkropppaa sen kummemmin laiminlyö. Toinen etureisitreenistä vain vähän kevymmillä painoilla pidempiä sarjoja ja toisessa mekaanista kuormaa.

Juuh, kyllä vähän sisäänajoa vaatii, kun kyllä tähän varmaan sellainen 4-5kk paussi kunnon treeneistä ainakin tulee, siis jaloille. Näetkö fiksumpana ottaa enemmän mekaaniseen kuormaan perustuvan setin tuohon pelkkään etureisitreeniin vai tuohon koko reisien yhdistelmä-treeniin? Itse näkisin ehkä niin, että ajankäytöllisesti voisi olla fiksumpaa heittää tuohon reidet + pohkeet -treeniin enempi sitä mekaanista kuormaa ja vähemmän liikkeitä/volyymia. Sitten tuossa pelkille etureisille ja pohkeille suunnatussa päivässä voisi hakata enempi eri liikkeitä, erikoistekniikoita, pidempää sarjaa jne.

Heh, juuri tuli eilen Kaislan kanssa treenaamisesta ja mm.kyykkäämisestäkin juteltua todella paljon (vasta nyt näin tämän hänen kyykkytekniikkaansa liittyvän keskustelun), kun olimme vaimoni kanssa siellä kylässä. Mä en rupea asiaa analysoimaan tai kommentoimaan mihinkään muuhun suuntaan, kuin juurikin siten, että pienen otannan perusteella on hyvinkin mahdotonta arvioida yleistä kyykkytekniikkaa, onko esim.videon kyykkytekniikalle joitakin olemassa olevia syitä (joita ei nyt välttämättä millään keksi, vaikka kuinka yrittäisi), mikä on kulloisenkin asian ja treenin funktio, mikä on tilanne nykyään jne jne. Toki siis tekniikoita saa ja kuuluukin analysoida ja kritisoida, tämä oli vain ensimmäinen kerta omalla kohdallani, kun tietää jostakin asiasta enemmän kuin muut kommentoijat, niin ymmärtää, miten helposti sitä itse kunkin tulee kritisoitua tekniikoita, treenimetodeita tms ilman riittävää taustatietoa asioista.

Ei siinä mitään. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta lannerangan välilevyrepeämille/pullistumille riski on merkittävä tuollaisella bent over -tyylillä jossa sinne alueelle kohdistuu aivan tarpeeton momentti ja se on suoraan jalkojen kehitykseltäkin pois, kun niitä ei rasiteta niin paljoa tuolla tyylillä ja mikäli siinä treenistä treenin yli 100kg:n kuormia pyörittelee, niin parissa vuodessa tai hyvin nopeastikin se riski voi realisoitua eikä ne levyt ennakkoon ilmoittele vaan napsahtaavat sitten, kun niille riittää mitään ilmoittamatta ja voi tulla suru puseroon.

Kyllä laittaisin tytön työstämään tekniikan uusiksi jatkuvuuden ja terveyden vuoksi ihan tulevaisuutta ajatellen.

Juuh, kyllä vähän sisäänajoa vaatii, kun kyllä tähän varmaan sellainen 4-5kk paussi kunnon treeneistä ainakin tulee, siis jaloille. Näetkö fiksumpana ottaa enemmän mekaaniseen kuormaan perustuvan setin tuohon pelkkään etureisitreeniin vai tuohon koko reisien yhdistelmä-treeniin? Itse näkisin ehkä niin, että ajankäytöllisesti voisi olla fiksumpaa heittää tuohon reidet + pohkeet -treeniin enempi sitä mekaanista kuormaa ja vähemmän liikkeitä/volyymia. Sitten tuossa pelkille etureisille ja pohkeille suunnatussa päivässä voisi hakata enempi eri liikkeitä, erikoistekniikoita, pidempää sarjaa jne.
Ota yksi raskaampien kuormien (5-8 toistoa) treeni reisille, mieluusti kyykkyä. Sitten toisessa paukutat volyymia sinne esim muilla liikkeillä kuin kyykyllä.

Ei siinä mitään. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta lannerangan välilevyrepeämille/pullistumille riski on merkittävä tuollaisella bent over -tyylillä jossa sinne alueelle kohdistuu aivan tarpeeton momentti ja se on suoraan jalkojen kehitykseltäkin pois, kun niitä ei rasiteta niin paljoa tuolla tyylillä ja mikäli siinä treenistä treenin yli 100kg:n kuormia pyörittelee, niin parissa vuodessa tai hyvin nopeastikin se riski voi realisoitua eikä ne levyt ennakkoon ilmoittele vaan napsahtaavat sitten, kun niille riittää mitään ilmoittamatta ja voi tulla suru puseroon.

Kyllä laittaisin tytön työstämään tekniikan uusiksi jatkuvuuden ja terveyden vuoksi ihan tulevaisuutta ajatellen.

Mä nyt uskon, että fysioterapeutilla on itsellään tästä myös melko vahva ymmärrys ja käsitys. Lopulta tässä tullaan nyt juurikin siihen mun takaa-ajamaan pointtiin siitä, että harvoin sitä tietää juuri mitään niistä kunkin henkilön yksittäisen treenin tai treenin sisällä tapahtuvan vedon sisällä tapahtuvista asioista kovinkaan paljon, hyvänä esimerkkinä juuri tämä: "... mikäli siinä treenistä treenin yli 100kg:n kuormia pyörittelee, niin parissa vuodessa tai hyvin nopeastikin se riski voi realisoitua..."

Mie ite tässä töissä ollessa hiukan testailin mitä tapahtuu jos kyykkään selkä täysin / lähes pystyssä. Menin joka kerta perseelleni. Todella leveällä jalka-asennolla, jalkaterät ulospäin sain selkää hiukan enempi pystyyn, mutta silti ongelma toistui. Mitähän teen väärin? Sitten taas jos menen itseltä luonnolliselta tuntuvalla selkäkulmalla kyykkyyn, tuntuu se hyvälle ja pysyn pystyssä. Painojakaan ei ollu käytössä, joten ei tultu egoiltua.

Välityksistä tää ei siis ilmeisesti johdu.
Kuten varmaan hyvin tiedätkin, niin eihän selkä täysin pystyssä vapaita kyykkyjä tehdä, asento on luonnoton ja perseelleenhän siinä tosiaan menee. Selkä ihan suorassa kuuluu hack-kyykkyyn joka on oma liikkeensä ja sopii bodareille.
Kuten noista kuvasarjoista hyvin näkee, pointti on se, että painopiste on jalkaterän keskiosalla, ei päkiällä tai kantapäällä ( ja silloinhan se tasapainokin säilyy parhaiten). Eri välityksillä kyykky sitten näyttää erilaiselta. Etukyykyssä, high barissa ja low barissa asento tietysti muuttuu, etukyykyssä ollaan suorimpana ja low barissa "linkussa". Jalkojen optimileveys taas riippuu kunkin lanton rakenteesta ja se on vain kokeilta itse, eli missä asennossa syväkyykky luonnistuu helpoiten .
Kyykky pitäisi videoida sivulta jotta voisi nähdä, miten se tanko siinä liikkuu, välityksistä riippumatta. Kaislan tekniikka näyttää pahalta, mutta vasta suoraan sivulta nähtynä voisi kritisoida tarkemmin. Sitten jos taas puhutaan ihan maksimiykkösistä ja kun yritetään voittaa kisa, niin harvemminhan ne suoritukset kovin kauniita ovat. Jos nyt oikein muistan, niin Vertti teki jollain videolla väkisin 10x200kg eikä se kovin kauniilta näyttänyt, mutta ei se ollutkaan siinä pointtina.

Ärrä tuli ässän eteen.

7E6E0AF9-A84C-443A-994E-6681105778CA.jpeg

Onko ihan pakasta vedetty?
No ei todellakaan, opin ässästä. Ei enää ikinä uutta kalliimpaa autoa. Toi on 20t vähemmän ajettu ja enemmän potkua. Vuoden vanhempi kuitenkin.

Sattumalta tsiikailin tuon ÄrÄssän myynti-ilmoa aamulla, siisti rompe!
Mä näin sen eilen ja tänään sitten menin heti tekeen kaupat. Vielä hyvä omistaja ollut ja Audin tiedossa koko historia. Erinomainen yksilö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom