OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Olihan tuo Kaislan tekniikka 5x90 sarjassa ihan hirveä, eikä sitä nyt minkään välityksien piikkiin voi laittaa. Ensimmäinen toistohan näyttää paljon paremmalta kuin viimeinen, miten se on mahdollista, jos asian on vain välityksistä kiinni? Tuossahan selkeästi voimat loppuvat sarjan edetessä, ja viimeisessä kyykyssä on jo perse pystyssä ja selkä hirveässä asennossa. Eli kuormaa on liikaa. Outoa miten jotkut kokeneetkin treenajat täällä näkevät tuossa jotain epäselvää.
Vielä oudompaa on se ettet ymmärrä lukemaasi. Se asento on ihan ensimmäisestä toistosta lähtien varsin etukeno. Siitä tässä on kyse, että voiko hän edes kyykätä kovin pystyssä vaikka haluaisi. Mahdollisesti, ehkä ei. Se taas on täysin eri asia etteikö huonoa tekniikkaa saisi voimien loppuessa vielä huonommaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mie ite tässä töissä ollessa hiukan testailin mitä tapahtuu jos kyykkään selkä täysin / lähes pystyssä. Menin joka kerta perseelleni. Todella leveällä jalka-asennolla, jalkaterät ulospäin sain selkää hiukan enempi pystyyn, mutta silti ongelma toistui. Mitähän teen väärin? Sitten taas jos menen itseltä luonnolliselta tuntuvalla selkäkulmalla kyykkyyn, tuntuu se hyvälle ja pysyn pystyssä. Painojakaan ei ollu käytössä, joten ei tultu egoiltua.

Välityksistä tää ei siis ilmeisesti johdu.

nilkkojen ja lantion liikkuvuus, polvet eteen ja persreikä kantapäiden väliin, niin on pakosti selkä pystyssä.

5228b3fabb890b3129d717ec5905add1.jpg

toki kukin kyykkää sillä tyylillä, mikä kenenkin reeniä edesauttaa.

Vielä oudompaa on se ettet ymmärrä lukemaasi. Se asento on ihan ensimmäisestä toistosta lähtien varsin etukeno. Siitä tässä on kyse, että voiko hän edes kyykätä kovin pystyssä vaikka haluaisi. Mahdollisesti, ehkä ei. Se taas on täysin eri asia etteikö huonoa tekniikkaa saisi voimien loppuessa vielä huonommaksi.
Täällä aluksi kritisoitiin Kaislan huonoa tekniikkaa, ja kysyttiin, että miten hänen sitten pitäisi noilla välityksillä nostaa. Vastaus: Pitää ainakin kuormat sopivina, kuten Mikekin tuolla asiaa avasi. En itse osaa anlysoida, miten hänen pitäisi tekniikkaansa muuttaa, ja mikä hänen kohdallaan on mahdollista, mutta noilla kuormilla ja tuolla tekniikalla kyykätessä selän rikkoutuminen on ajan saatossa varsin todennäköistä.

Ei varmastikaan tarkoita, onhan hän joillain howtosquat-videoillaan muistaakseni tehnyt myös highbaria varsin siististi(pienillä painoilla). Ja varmasti olisi bodausmielessä parempi tehdä pystympänä, pienemmillä painoilla + paremmalla kontrollilla "reisillä pumpaten". Mutta voimanoston ollessa kyseessä ja sääntöjen niin salliessa, mikseipä sitä käyttäisi vahvempaa tekniikkaa. Hölmöähän se olisi tasoitusta antaa tuolla tapaa.

Ja varmasti tuo, että välityksiin vedoten skipataan kyykkääminen, oli se sitten hackissa tai smithissä tai missä vaan, on yleinen tekosyy. Lienee ilmeistä, että myös bodaustarkoituksessa olisi hyvä siellä jalkatreeneissä pitää mukana jonkun luokan kyykyksi laskettava liike. Taitaa ne "useat" salilla treenaavat aika usein kokea kyykyn/kyykkyvariaatiot varsin epämukavina ja jopa pelottavina tehdä ja täten on helppo päätyä syyttämään genetiikkaa(välityksiä)
Joo kuten tuossa sanoin, jos tarkoitus on tekniikan kustannuksella nostaa mahdollisimman paljon, se on silloin valinta, ei pelkästään välitysten tuoma pakko. Kovin usein sitä vain kuulee, että kyykky ei mukamas sovi. Niin minäkin luulin, mutta sitkeällä tutkimisella ja suurilla treenimäärillä sitten huomasi sen olevan aivan loistava liike.

Olen tuskaillut aina kyykyn kanssa, mutta pari vuotta sitten sain parannettua sitä ihan kohtalaisesti, kun parin kuukauden ajan kyykkäsin kolmesti viikkoon. Laji- ja muiden treenien takia jouduin toki vähentämään kyykkäämistä, ja lopulta polvetkin alkoivat reistailla. Sen jälkeen kyykkäily onkin ollut vähemmän etusijalla ja se valittavasti näkyy heti niin tekniikassa kuin voimissakin.
Judolla on tässä hyvä pointti juuri tuosta tasaisesta suorittamisesta rutiinilla versus silloin tällöin. Uskoisin että isot moninivelliikeet hyötyy suurista harjoitusmääristä teknisesti, kun taas joku hauiskääntö siitä paremmaksi muutu vaikka sitä veivaisi kuinka. Kyykky paranee kyykkäämällä niin tuloksissa kuin tekniikassa. Mutta painottaisin aina ensimmäisenä tekniikkaa, laittakaa kaikki omenat siihen koriin ja pitäkää ne siinä korissa. Mä takaan että ne painot alkaa nousemaan sieltä kun voimantuotto adaptoituu tiettyyyn tekniikkaan. Kun tarpeeksi tekee, niin siinä yllättyy itsekin. Mä sikakyykyssä ihmettelin kesken sarjojen, että miksei mulla käännykään selälle rasitus kuten edellisellä kerralla. Miksi nää toistot tulee tasaisesti kokoajan ylös samalla tekniikalla ja pääosin reisillä. Päättelin tästä nyt sitten aika tuoreena ajatuksena kyykkytreeneihin, että toistomäärillä ja treenillä on merkittävä etu teknisesti jos tekniikka pidetään kokoajan samana läpi treenien muuttamatta sitä oli sitten 5x5 tai 4x20.

Minkä ihmeen takia aina verrataan voimanostokyykkyä ja painonnostokyykkyä?
Kisoissa on täysin eri idea.
Voimanostossa pyritään pitämään polvet mahdollisimman vertikaalisessa kulmassa kääntämällä jalkateriä ja puskemalla väliin, jotta päästään mahdollisimman ylhäällä kisasyvyyteen. Näin ei tuhlata turhaa energiaa sen takia että katsomon patet voi kehua syvyydestä.

Painonnostossa ainut idea on päästä alle mahdollisimman alhaalla ja pystyssä, jottei kuorma lennä eteen.

Todellisuudessa voimanostajat kyykkää syvemmälle jos katsotaan lonkkaniveltä.

Edit. Tässä loistava esimerkki täydellisestä voimanostokyykystä

View: https://youtu.be/waNT8hCcjTk

Täällä aluksi kritisoitiin Kaislan huonoa tekniikkaa, ja kysyttiin, että miten hänen sitten pitäisi noilla välityksillä nostaa. Vastaus: Pitää ainakin kuormat sopivina, kuten Mikekin tuolla asiaa avasi. En itse osaa anlysoida, miten hänen pitäisi tekniikkaansa muuttaa, ja mikä hänen kohdallaan on mahdollista, mutta noilla kuormilla ja tuolla tekniikalla kyykätessä selän rikkoutuminen on ajan saatossa varsin todennäköistä.
Ihan mielenkiinnosta: Onko sulla tarkempaa tietoa millaisilla kuormilla kyseinen henkilö yleensä kyykkää? Jos mulla olisi pakonomainen tarve vetää sikakyykky läpi ja se vaatisi sen, että muutama toisto tulee vähän etukumarassa, niin ihan vitun varmasti tekisin sen vähän tekniikkaa rikkoen, vaikka normaalitreenissä sarja loppuu kun voimat loppuu.

Turha siis tällaisessa spesiaalitilanteessa puhua, että pitäisi pitää kuormat sopivina ja tekniikka kunnossa. Asia on tietysti ihan eri jos meno on koko ajan samanlaista.

Mutta kaikki varmaan allekirjoittaa ton mun tekniikkapainotteisen ajattelun kyykyssä? Toivottavasti.

Kuka haluaa lähteä 8 viikon testiin jossa kyykky-ykköstä nostetaan 20%? Mieluusti stadista. Ja semmoinen jolla on sen kanssa ongelmia.

Mutta kaikki varmaan allekirjoittaa ton mun tekniikkapainotteisen ajattelun kyykyssä? Toivottavasti.
Todellakin. Kukaan ei osaa kyykätä kylmiltään, joten ei siitä kannata automaattisesti välityksiä syyttää ja luovuttaa. Treenikaverin kyykyt oli aluksi ihan samanlaisia, mutta mä en luovuttanut sen kanssa, vaan korjasin koko ajan sitä oikeaksi ja laitoin sen venyttelemään ja istumaan kyykyssä ja sen sellaista. Se kyykkäsi kolme kertaa viikossa ja vähitellen se loksahti tajuntaan miltä sen kuuluu tuntua.

Fakta on se että kyykkäys on yksilöllistä ihan samalla tavalla kuin muutkin liikkeet. Pitempää reittä pitää soveltaa eri tavalla, mut kyllä silläkin ihan nättejä kyykkyjä saa kun on liikkuvuus kohdillaan.
12516471_505260626332261_2059093136_n.jpg

Kuva otetty lihastohtorin blogista, siellä laajempi selostus miten se kyykkäys oikeasti toimii ja kuinka ne mittasuhteet vaikuttaa.
Kyykkäämisen yksilöllisyys: kehon mittasuhteiden vaikutus – Haataja | Lihastohtori

Kuka haluaa lähteä 8 viikon testiin jossa kyykky-ykköstä nostetaan 20%? Mieluusti stadista. Ja semmoinen jolla on sen kanssa ongelmia.
Oho, innolla ootan sulta abaut 270 kg kyykkyä :eek:

Periaatteessa kuulostaa oikein mielenkiintoiselta, mutta tiedän jo, etten pystyisi pysymään poissa muista, kyykkyä mahdollisesti haittaavista jutuista.

Ihan mielenkiinnosta: Onko sulla tarkempaa tietoa millaisilla kuormilla kyseinen henkilö yleensä kyykkää? Jos mulla olisi pakonomainen tarve vetää sikakyykky läpi ja se vaatisi sen, että muutama toisto tulee vähän etukumarassa, niin ihan vitun varmasti tekisin sen vähän tekniikkaa rikkoen, vaikka normaalitreenissä sarja loppuu kun voimat loppuu.

Ei ole tietoa, toivottavasti yleensä kyykkää kevyemmillä kuormilla. Tuossa homma yski pahasti 90 kilossa, eli jäljellä oli vielä aika monta sarjaa, 95, 100, 105, 110 ja 115. Eli melkoinen määrä toistoja hajonneella tekniikalla. En siis edelleenkään näe hommassa järkeä, enkä puhuisi ensisijaisesti välityksistä, kun rautaa on yksinkertaisesti liikaa. Eri asia olisi toki ottaa pari viimeistä väkisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom