OMPA OUTO Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Itse olen vain kateellinen, kun jollain kyykyt sujuu ja on kauniita. Oppispa itsekkin omalle rakenteelle sopivan kyykkytavan

Edit. Eli mun vissiin kuuluis nyt haukkua mikeä jotenkin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos et ole tuolla 4 sekunnin negatiivisella kyykännyt, niin siitähän voisi saaha mukavan kasvubuustin. Eikun kokeilemaan.
Smithissä se vois olla paikallaan testata sitten kun pitää taukoa vapaan kyykyn ohjelmista.

Mä kyykkäsin sitä t-nationin helvettiä kipeillä jaloilla 2 kuukautta ja sain tarpeekseni siitä saatanallisesta domssihelvetistä joka ikisessä treenissä. Kattoo nyt miten nopeeta domssit katoaa tässä sydeemissä kun ei ole mitään 15 toiston sarjoja joka treenissä.
Uskoisin, että de domssit kyllä siitä vähenee pikkuhiljaa. Muuten kyllä väsymys varmaan lisääntyy ja todennäköisesti suorituskykykin väliaikaisesti laskee kolmannen viikon lopulla. Tämä kolmen viikon jakso täytyy kuitenkin ajatella tavallaan 'yhtenä treeninä' jossa kroppa ajetaan lievään ylirasitustilaan josta sitten palaudutaan. Lepo/kevennysviikolla sitten kunto nousee että korvissa suhisee. Toivottavasti.

Uskoisin, että de domssit kyllä siitä vähenee pikkuhiljaa. Muuten kyllä väsymys varmaan lisääntyy ja todennäköisesti suorituskykykin väliaikaisesti laskee kolmannen viikon lopulla. Tämä kolmen viikon jakso täytyy kuitenkin ajatella tavallaan 'yhtenä treeninä' jossa kroppa ajetaan lievään ylirasitustilaan josta sitten palaudutaan. Lepo/kevennysviikolla sitten kunto nousee että korvissa suhisee. Toivottavasti.
Kerkesin 2 kuukautta sitä veivaamaan, eikä kyllä helpottanut kun joka kuukausi meni kovemmaksi vain. Voisin joskus uudestaan koittaa.

Itsellä etureidet joka treenistä tulee ihan helvetin kipeäksi useaksi päiväksi. Aika vittumaista kävellä. Ja tämä aina. Voiko olla jotain genetiikkahommia? Normi pikkudomssit muille lihasryhmille, mutta noi etureidet aina 3-5 päivää todella kipeät. Ja kun ongelmana on se, ettei ne ainakaan omasta mielestä kasva. Riittävästi.

Miten tää on edes mahdollista? Luulisi että noi viikottaiset etukyykyt olisi riittäny lihaksien ylläpitoon? (n)
Niin vain kävi, ei ollut riittävästi kuormia eikä volyymia, saati lähellekään kovia sarjoja. Jalat otti nopeaan hyvin kehitystä siinä t-nationin systeemissä, mutta nopsaan tuli huono lihasryhmä alaskin. Nyt tuntuis, että tässä Smolovissa saan ainakin loppuviikosta niin kovia sarjoja, että saattais tulla taas kokoa.

Itsellä etureidet joka treenistä tulee ihan helvetin kipeäksi useaksi päiväksi. Aika vittumaista kävellä. Ja tämä aina. Voiko olla jotain genetiikkahommia? Normi pikkudomssit muille lihasryhmille, mutta noi etureidet aina 3-5 päivää todella kipeät. Ja kun ongelmana on se, ettei ne ainakaan omasta mielestä kasva. Riittävästi.
Geneettistä on kyllä tuo domssijuttu, esim Peterillä ei ollut koskaan domsseja tehtiin sitten miten sairasta treeniä tahansa.

Joo, hyväksytään korjaus. (y)

Mutta siis tollainen 3krt viikossa kyykkääminenkin on melko harvinaista bodauksessa tai ainakaan ei muistu mieleen kisaajia jotka käyttäisi vastaavaa tapaa. Kaksi tuntuu olevan aika maksimi porukalle mitä pystyvät treenaamaan jalkoja. Itse siis olen suosinut erittäin tiheää frekvenssiä jaloille ja se oli se tapa millä sain jalat aikoinaan kasvamaan.

Voimanostossa/painon nostossa tollainen +4-5krt viikossa kyykkääminen sitten taas onkin aika yleistä. Tällä hetkellä mulla tulee kyykättyä, mavetettua ja penkkailtua 5 päivää putkeen (Ma-pe). Omalla lyhyellä 4 viikon kokemuksella voin sanoa homman pelittävän mukavasti kun tuossa ajassa rikoin kaikissa liikkeissä omat ennätykset saman treenin aikana. Samalla metodilla myös Vatanen ja muu PTV gymin porukka on takoneet tän vuoden puolella hurjia tuloksia.

Starting strength ohjelmassa kyykätään 3 kertaa viikossa. Volyymit pieniä treenikohtaisesti. Tyyliin 3x5 per treeni ja lineaarinen progressio. Muistaakseni Utti on useammassa paikassa pitänyt tuota tehokkaimpana gains-ohjelmana aloittelijoille.

Sitten muistelen, ett single ja dual factor ohjelmissa oli myös useampi kyykkytreeni viikkoon tyyliin 5x5 meininkiä ma ja pe ja keskiviikkoisin 3x5. Ei siis mitään isoa volyymiä ja aika hermotushenkisempää menoa.

Muistaakseni menno henselman suosittelee- korkeen frekvenssin puolesta puhuja, niin alottelijoille ois paras 1x vkossa lihat läpi. Muille vähintään kaks.

Se suosittelee sitä ja toi tätä. Olisko pojat kuitenkin parasta kaikkien koittaa montaa eri tapaa? Ja vielä eri lihaksille eri kierrot. Ei ole mitään tolkkua lukita samaan kiertoon esim käsiä ja jalkoja, sitten mennään sillä koska tutkimus. Saanko kysyä montako tutkimusta teillä on tehty? Ei yhtään.

Joo kyllä se on fakta, että jokaisen tulisi ihan itse pyrkiä toteamaan omien kokemusten kautta, minkä tyyppiset kierrot, jaot ja menetelmät toimivat tehokkaimmin. Yksikään tutkimus ei voi toimia kuin jonkin asteisena aihiona mitä voi kukin sitten testata ja tarvittaessa modifioida.

Joo kyllä se on fakta, että jokaisen tulisi ihan itse pyrkiä toteamaan omien kokemusten kautta, minkä tyyppiset kierrot, jaot ja menetelmät toimivat tehokkaimmin. Yksikään tutkimus ei voi toimia kuin jonkin asteisena aihiona mitä voi kukin sitten testata ja tarvittaessa modifioida.
Kyllähän niistä konsensus ja mediaani voidaan vetää. Onhan 2g painokilossa säännössä sama juttu. Joillekki riittää 1.6 ja joku vetää +3g. Vai onko niin että porukka menee niiden tutkimusten perusteella joista itse pitää? Vai mihin se perustuu 2g protsku sääntö? Vain hyväks havaittu? :D sattumalta.. outoa että jos tutkimuksen konsensus on että joku asia sopii suurimmalle osalle ihmisille, sanotaan vaikka 80%. Silti suurinosa tuntee kuulevansa tähän 20prosenttiin. Tutkimuksia on eri tasosia. On meta-analyyseja ja kohortti ja experttien mielipiteitä jne.

Aina löytyy tutkimuksista puutteita- aina. Mut kun monta puuttellista vedetää yhtee niistä voidaan vetää johtopäätöksiä.(meta-analyysi)

Proteiini ja ruoansulatus on aivan eri asia kuin lihasten vastaanottokyky ja genetiikka. Juuri näin ne virheet tehdään, oletuksia oletusten perään. Sitten mennään täysin järjettömästi, siis utopistista miten typerää voi olla mennä jonkun yhden tutkimuksen mukaan ja sitten ignoorata kaikki geneettiset rajoitteet ja avut. Kädet kasvaa kevyesti yhdellä treenillä viikossa ja jalat vaatii 3. Ei tietenkään missään nimessä lueta omaa kroppaa, vaan koska tutkimus. Sitten hakataan niin kauan, että on kamala epätasapaino kropassa.

Proteiini ja ruoansulatus on aivan eri asia kuin lihasten vastaanottokyky ja genetiikka. Juuri näin ne virheet tehdään, oletuksia oletusten perään. Sitten mennään täysin järjettömästi, siis utopistista miten typerää voi olla mennä jonkun yhden tutkimuksen mukaan ja sitten ignoorata kaikki geneettiset rajoitteet ja avut. Kädet kasvaa kevyesti yhdellä treenillä viikossa ja jalat vaatii 3. Ei tietenkään missään nimessä lueta omaa kroppaa, vaan koska tutkimus. Sitten hakataan niin kauan, että on kamala epätasapaino kropassa.
Edit 10.49 , Mutta ne ohjeet pohjautuu tutkimuksiin.

Pointti olikin tutkimuksista voidaan vetää ikäänkuin nyrkkisääntö, vähän sama kuin paljon parjatut ravintosuositukset, ei niitä tarvise lukea kuin piruraamattua vaan niitä voi soveltaa ilman että perusajatus muuttuu.
Se että jollain jalat tarvii 3x vkossa ja joillain 1 , niin mediaani ja tutkimukset osottaa että kaks kertaa viikossa on nykykäsityksen mukaan paras, osuko tutkimustuloksiin? :) Totta kai on yksilökohtasia eroja mutta suuriosalle ihmisistä ne tulokset pätee.

EIkä se että lukee tutkimuksia ja oman kropan kuuntelu poissulje toisiaan. Ajatellaan niin päin mielummin että ne tukee toisiaan.:heart:

Eikä se yksilö homosapiens nyt niiin paljoa eroa toisistaan.

Edit 10.49 , Mutta ne ohjeet pohjautuu tutkimuksiin.

Pointti olikin tutkimuksista voidaan vetää ikäänkuin nyrkkisääntö, vähän sama kuin paljon parjatut ravintosuositukset, ei niitä tarvise lukea kuin piruraamattua vaan niitä voi soveltaa ilman että perusajatus muuttuu.
Se että jollain jalat tarvii 3x vkossa ja joillain 1 , niin mediaani ja tutkimukset osottaa että kaks kertaa viikossa on nykykäsityksen mukaan paras, osuko tutkimustuloksiin? :) Totta kai on yksilökohtasia eroja mutta suuriosalle ihmisistä ne tulokset pätee.

EIkä se että lukee tutkimuksia ja oman kropan kuuntelu poissulje toisiaan. Ajatellaan niin päin mielummin että ne tukee toisiaan.:heart:

Eikä se yksilö homosapiens nyt niiin paljoa eroa toisistaan.
Mähän sanoin, että tutkimusten pohjalta voi toki rakentaa aihioita omille treeneilleen, mutta kyllä se omakohtainen kokemus tulee tärkeimpään rooliin, kun sitten ne parhaimmat tavat treenata valitaan.

Mähän sanoin, että tutkimusten pohjalta voi toki rakentaa aihioita omille treeneilleen, mutta kyllä se omakohtainen kokemus tulee tärkeimpään rooliin, kun sitten ne parhaimmat tavat treenata valitaan.
Totta kai, varsinkin teillä @Mike n kanssa yksilökohtasempia (jotka tosin pohjautuu kyllä tutkimuksiin) kun teillä tuo alottelija vaihe taitaa olla jo muutaman salikerran verran takanapäin :D . Valitettavasti ihmiset, 20 vuotta vähemmän salireeniä omaavat lukee saattaa lukea, ''mene oman pään mukaan, älä lue tutkimuksia''. mä kirjotan lähinnä 1-10v reenanneille, ja kun mulla ei ole 20vuoden salikokemusta, niin mun on vaan pakko mennä tutkimusten perusteella. Ja niihin hyvin pitkälti voi luottaa, ja ottaa niistä ohjenuoria joita noudattamalla pääsee satavarmasti tuloksiin. :)

Mutta mihin niitä tutkimuksia tarvitsee jos niitä ei itsellä ole tehty? Eikö paras tutkimus ole empiirisesti tehdä itse ja katsoa sitten esim jonkun valmiin ohjelman pohjalta kierto sopivaksi. Viittaan tässä nyt siihen, että on tutkimuksia, jotka osoitta kyykyn olevan tehokkain liike reisille ja se suurimmalla osalla onkin. Sitä ei kuitenkaan kannata tehdä tutkimuksiin nojaten automaattisesti jos se vain ei itsellä tunnu oikein tai ei kerta toisensa jälkeen aja asiaansa. Etenkin kierron pituuksissa jumitututaan siihen ikuiseen viikkokiertoon ikäänkuin kehossa olisi sunnuntai-iltana joku resetti.

Itse noudatan nyt periaatteen vuoksi 3 viikkoa tuota Smolov Jr. ohjelmaa, mutta jo viikossa huomasin miten voisin sen paremmin itselleni optimoida, siinä kun on jumituttu täysin perustelemattomaan 7 päivän kiertoon, joka etenkin viikon lopulla tuntuu järkettömältä. Oli mitä tahansa tutkimusia asiasta, niin omakohtainen kokemusperäinen tieto ajaa niden yli heittämällä.

En mä sua voi ruveta opettaa reenaamaan, mutta tartuin tuohon tutkimusjuttuun vain. :) EHkä meni osittain ohi, en mä sun kyykkäilyyn tarttunu vaan skeeman viestiin jossa oli puhe alottelijoista, mainitsin hänen viestiin että henkilö x suosittelee alotteliville tehdä tavalla y. Thats it.

Nytkun mainitset tuon 'Mutta mihin niitä tutkimuksia tarvitsee jos niitä ei itsellä ole tehty?'' niin puhutaan varmasti vain treenaamiseen liittyviin tutkimuksiin, eikö?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom