Tuohon fyysiseen pelotteeseen, että itse en varmasti ollut niin voimakkaan näköinen, että se olisi pahimpia hörhöjä heti pelottanut. Varsinkaan pari numeroa liian isossa topatussa takissa ja pyöreine poskineen. Jokuhan saattaa luulla perusläskiksi siinä lookissa. Ehkä tiukassa t-paidassa tai kauluspaidassa olis jotkut kunnioittaneet edes vähä enempi. Toinen paikka missä tein, niin kyllä siellä fyysisesti isoin ja vahvin laitettiin aina ovelle. Mikä lie sitten syynä ollut. Pahimmillaan pystyyn kuivanut 6-kymppinen 60-kiloinen juoppo uhosi vetävänsä levyksi minut jos en väistä, kun eväsin pääsyn ravintolaan. Ja sitä yrittikin. Ei niin mitään järkeä. Tyhmempikin tietää miten siinä käy kun koko- ja voimaero oli merkittävä. Että ei jotkut kyllä kunnioita vaikka oliso itsestäänselvää, että hopeeta tulee, jos satuttaa yrittää. Väistin lyönnin ja otin kädestä kiinni kun yritti kurkkuun, nappasin pilkkihaalarin rinnuksista kiinni ja slämmäsin voimalla katuun. Karvahattu lenti sinne kadulle. Nopeet jalat oli sillä kyllä sen jälkeen, puolisen tuntia kun oli häiriköinyt asiakkaiden kulkua baariin sillä uhollaan eikä olisi poistunut kuin maijakyydillä. Tämän nyt voi mainita kun vanhentunut asia ja tuskin tulen työskentelemään alalla.
Ja jos jeesustelua tulee, niin kukaan maallikko ei ymmärrä miten vittumaiselta tuntuu kun työsi takia uhataan hakata tai tappaa, ja tosissaan sitä yritetään. Minulla ainakin keitti adrenaliinit yli kun ei riitä ymmärrys tuollaiseen käytökseen. Yrität olla asiakaspalvelija ja ystävällinen, niin kohtelu on tuo. Yksin olin duunissa ja sisälle oli livahtanut kriminaali jolla oli porttikielto. Menin keskustelemaan asiasta, niin vastaus oli "voin lähtee ulos, mutta siellä mä tapan sut". Arkiyönä poliisista ei olisi apua ollut. Kyllä muistan että kaikenlaista pyöri siinä mielessä kun vein sitä ulos. Kaverinsa tuli väliin kun se oli hyökkäämässä päälle.
Minä en mitään jännitystä elämääni kaivannut työn takia, niin jos muutenkaan ei valvotun yön jälkeen unta saanut kunnolla, niin välillä ei ollenkaan kun keho kävi niin ylikierroksilla noista tilanteista. Hyvin harvan ihmisen hermot tai psyyke kestää tuommosta pidemmän päälle. Ei nyt hirveen montaa ammattia mieleen tule, jossa olet henkisesti ja fyysisesti yhtä haavoittuvassa asemassa. Ja senkin suhteen, että arvostusta ja kunnioitusta on yhtä paljon kuin sylkykupilla.