Kuukauden idiootti!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Niin mutta ongelmana tässä on todellisuus vs kamppailusali. En väitä että kamppailulajeista ei olisi hyötyä koska on mutta mitä kuin vastustaja oikeasti käyttää 100% voimaa, lyö,potkii, puree..salilla olet kuitenkin aina turvassa
Juu toki. En sitä meinannutkaan vaan ihan pelkästään tohon kokohommaan.
Toki kokemusperäisesti valitsisi liikkeitä sen mukaan että riski olisi pienin, mut silti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö ne kamppailusalilla ota koskaan tosissaan? Hivelee vaan toisiaan... eikös kamppailusalillakin voida sparrata, jolloin otetaan vähän niinku tosissaan? Ja osa voi ihan kilpailla. Kamppailulajia harrastamattomalla ei ole välttämättä minkäänlaista kokemusta kamppailusta, jolloin ei osata edes lyödä oikein...
 
Oikeilla kamppailijoilla on ruttukorvat ;)

Tähän aiheeseen vänkäämiseen liittyen, moni ei oikeasti ymmärrä miten iisiä jonkun kamppailua treenaamattoman niputtaminen loppupeleissä on. Oli sitten 70 tai 130 kiloinen. Homma muuttuu heti, kun on edes alkeet hallussa ja siinä kohtaa tuo paino alkaa vaikuttaa melkoisesti. Esimerkkinä nyt vaikka vuoden kamppailua treenannut 130 kiloinen vs 4 vuotta kamppailua treenannut 70 kiloinen. Siinä jää sintti jalkoihin.

Ovihommista en tiedä mitään mut painihommia on tullut koitettua monta vuotta niin 60- kuin 150 kiloista vastaan.
Mitä veikkaat paljonko portsareilla on oikean elämän kokemusta sieltä ympäristöstä jossa niitä töitä tehdään? On aivan eri asia oikeasti joutua tilanteisiin ahtaissa ihmisiä sisältävissä tilanteissa kuin vääntää salilla hallituissa tilanteissa leikkimielellä. Eikä ovella ihmisiä hakata, vaan ne tilanteet on semmoista nuhjaamista jossa elomassalla ja voimalla on paljon tekoa. Et sä siellä heitä asiakkaan edessä selälleen että tuu nyt syliin ja sitten ala työstämään triangelia. Siellä vältellään viimeiseen saakka lattiaanmenoa koska vaara on aina että tulee monoa päähän jostain
 
Mitä veikkaat paljonko portsareilla on oikean elämän kokemusta sieltä ympäristöstä jossa niitä töitä tehdään? On aivan eri asia oikeasti joutua tilanteisiin ahtaissa ihmisiä sisältävissä tilanteissa kuin vääntää salilla hallituissa tilanteissa leikkimielellä.
Kyllä noissa varteenotettavissa ip-lajeissa treenataan usein rappukäytävissä, hämärässä, useampaa jannua ja erilaisia astaloita varten. Ensihoitajat treenailee ambulanssissa jne. Mutta kai se nyt sitten on niin, että niiden treenaaminen on ihan turhaa koska ”lihas, voima, oikea ympäristö”.

Täytyykin kertoa noille kaikille tutuille jotka ovihommia tekee ja ”pokepaineissa” käyvät, että turhaa hommaa, menkää salille ja keskittykää pelkkään anaboliaan ja lihasten kasvuun, sillä ne ongelmat parhaiten hoituu.
 
Kyllä noissa varteenotettavissa ip-lajeissa treenataan usein rappukäytävissä, hämärässä, useampaa jannua ja erilaisia astaloita varten. Ensihoitajat treenailee ambulanssissa jne. Mutta kai se nyt sitten on niin, että niiden treenaaminen on ihan turhaa koska ”lihas, voima, oikea ympäristö”.

Täytyykin kertoa noille kaikille tutuille jotka ovihommia tekee ja ”pokepaineissa” käyvät, että turhaa hommaa, menkää salille ja keskittykää pelkkään anaboliaan ja lihasten kasvuun, sillä ne ongelmat parhaiten hoituu.
Kukaan ei sanonut että on turhaa, vaan jos nyt voisit lukea, niin ehkä ymmärtäisit. Ovella se ei ole treenaamista, vaan ihan tositilanteita ja vuosien aikana niihin tulee melkoinen perstuntuma miten ne eskaloituu jne. Ovella ei mikään ninja tartte olla eikä valtaosa olekaan, siellä on valttia hyvä yleistuntemus, asiakaspalvelu ja sitten koko ja yleinen itsevarmuus. Mutta hyvin vaikea sulle selittää kun et sä ymmärrä sitä maailmaa. Sä luulet että kun osaat kimuran, niin oot kylän kovin jätkä, et ole. Kylän kovin jätkä tulee aseen kanssa, sille ei voi mitään muuta kuin ennakoida ja koittaa parhaansa mukaan selvitä. Sä et millään halua ymmärtää, että kun se päälle 100 kilon humalainen asiakas alkaa vaikeaksi, niin sanalla pitää olla painoa ja kun tommoinen 70 kiloinen maailman kovin tappelija tulee selittämään, ei se kuuntele yhtään mitään. Mutta kun se karmee kaappi tulee pyytämään asiallista käytöstä, sillä nyt vain on vaikutusta. Se fyysinen koko herättää kunnioitusta ja pelotetta suurimmassa osassa, näin se nyt vain on ja jos se helpottaa sitä massojen hallintaa, niin mikäs sen tehokkaampaa. Sulla on outo käsitys että ovelle mennään tappelemaan, ei mennä, sinne mennään ehkäisemään niitä tappeluita ja häiriöitä. Sä olisit kyllä surkea portsari tolla ”mä oon salilla kaatanu 130 kiloisia tyyppejä”. Tervemenoa vaan koittamaan oikeassa elämässä, saat potkut samantien kun siellä kovistelet tommoista.
 
Viimeksi muokattu:
Kylän kovin jätkä tulee aseen kanssa, sille ei voi mitään muuta kuin ennakoida ja koittaa parhaansa mukaan selvitä.
Luen ja ymmärrän ihan samalla tavalla kuin muutkin tässä ketjussa :D Jos kerrot missä viestissä olen sanonut ettei kokemuksesta ole hyötyä tai itsevarmuudesta? Ja missä kohtaa kukaan on sanonut mitään maahan menemisestä tai triangeleista? Ei kukaan muu kuin sinä!

Tossakin tilanteessa olisin mieluummin vaikka muutaman sata kertaa leikkimielellä treenannut aseuhan kanssa kuin ilman.

Ovella en ole paria iltaa enempää seisonu, niin juu ei kovin kovaa kokemusta ole, mutta festareilla / muissa vastaavissa kinkreissä kyllä noita känniapinoita on tullut myös puukkojen kanssa nähtyä ja niitä on pitänyt myös mennä keräilemään pois. Onneksi ihan jokaisesta on tähän asti selvinnyt puhumalla.
 
Ja puhumalla niistä yleensä selviääkin ja pare selvitäkin, koska joka ikinen kerta kun on joutunut painimaan, on seuraavana päivänä joku paikka helvetin kipee. Ne myllyt on niin kaoottisia, esim entinen portsari Orivedellä ei suostunut lähtemään pois kun asiakkaat valitti. Juttelin aikani ja sitten oli pakko ottaa kädestä kiinni, että nyt sitten mennään. Vapaalla kädellä nappas tuopin ja löi päähän, mun onneksi se nappas siitä tuoppikasasta muovituopin ja siitähän minä suutuin kyllä jo ja yleensä kun noita tilanteita tulee, ei niissä oteta mitenkään kevyesti, vaan full force heti. Se asiakas pitää saada välittömästi ylivoimaisesti kuriin ja nopeasti. Ja kun siinä täysiä alat kylmänä vääntämään suuntaan jos toiseen, on riskit todella kovat loukata itsensä tai asiakas. Mutta jos niitä kevyesti käsittelee, ne pistää liikaa hanttiin ja annat vain uuden tilaisuuden niille nappaa se lasituoppi. Yksityiskohtana tosta tapauksesta Mentulan Jari tuli vastaan hotellissa puolivälissä ja raahas kaverin jaloista portaita pitkin ulos kun mä menin siivoamaan sotkua.

Ja kun tommoinen Mentulan näköinen kaveri sanoo jotain, niin suurin osa uskoo, mä sain paljon enemmän vänkää niiden kanssa. Ihan yksinkertaisia juttuja joita liian moni ei ymmärrä. Normaali ihminen tottelee sanaa jos sen sanan saattaja on katu-uskottava. Laittakaa Mike Tyson ovelle, vittu kukaan ei sormeensa nosta.
 
Just joulun vietossa oli meidän lähipiirissä 3 turvallisuusalan hommia tehneitä henkilöitä ja mielenkiinnolla lukivat näitä kommentteja kun näytin
 
Eiköhän se ole niin että parhaita rauhottavia tekijöitä on se että riittävästi porukkaa töissä. Oli sitten kyse oviapinasta, vartijasta tai poliisista tarpeeksi porukkaa tilanteeseen nähden.
Baarihommissa tuli joskus tilanteita missä oli 2-4 hörhöä tulossa kimppuun. Tilanteet ratkes sillä että muilta ihmisiltä tukea ja sitten homma ei enää kiinnostanutkaan hörhöjä.
Esimerkkinä pyysin uhkaavasti käyttäytynyttä seuruetta poistumaan, ne ilmottikin hakkaavansa mut porukalla 4 jannua oli. Ylöskin siitä nousivat ja kohti tulivat. Siinä sitten baarimikko tuli seisomaan tuenosoituksena metri mun taakse, mutta antoi fiksusti mun hoitaa tilanteen ja puhumisen. 4vs1 niitä kiinnosti 4vs2 rauhotti jo ne.
Moisia hommia en kyllä enää ikinä alkais tekemään oli ne niin suolesta. Pahoja tilanteita meinas joskus tulla ja joka kerta muu henkilökunta tai joskus jopa asiakkaat pelasti mut. Myllyksi ei tuollaset tilanteet menny niissä riitti se tuen osoitus puuttumatta tilanteeseen.


Minusta työpaikan turvallisuus on kuitenkin kaikkien ihmisten yhteinen asia, siihen vaikuttaa kokonaisuus ja toki myös sekin miten hommat on hoidettu ennen.
 
Joo, ei vain voi ymmärtää tota henkilökohtaisuuksiin menoa. Pysykää asiassa ja jos ei ole samaa mieltä, ei se tarkoita, että pitää alkaa henkilökohtaisesti haukkumaan.
Mutta hyvin vaikea sulle selittää kun et sä ymmärrä sitä maailmaa. Sä luulet että kun osaat kimuran, niin oot kylän kovin jätkä, et ole.
Tarkotit varmaan, että muut ei saa mennä henkilökohtasuuksiin, mutta sulle se on ihan ok? Varsinkin kun oot vetäny noi kimurat ja rinkulat ihan omasta hatusta tähän keskusteluun.
 
Tuohon fyysiseen pelotteeseen, että itse en varmasti ollut niin voimakkaan näköinen, että se olisi pahimpia hörhöjä heti pelottanut. Varsinkaan pari numeroa liian isossa topatussa takissa ja pyöreine poskineen. Jokuhan saattaa luulla perusläskiksi siinä lookissa. Ehkä tiukassa t-paidassa tai kauluspaidassa olis jotkut kunnioittaneet edes vähä enempi. Toinen paikka missä tein, niin kyllä siellä fyysisesti isoin ja vahvin laitettiin aina ovelle. Mikä lie sitten syynä ollut. Pahimmillaan pystyyn kuivanut 6-kymppinen 60-kiloinen juoppo uhosi vetävänsä levyksi minut jos en väistä, kun eväsin pääsyn ravintolaan. Ja sitä yrittikin. Ei niin mitään järkeä. Tyhmempikin tietää miten siinä käy kun koko- ja voimaero oli merkittävä. Että ei jotkut kyllä kunnioita vaikka oliso itsestäänselvää, että hopeeta tulee, jos satuttaa yrittää. Väistin lyönnin ja otin kädestä kiinni kun yritti kurkkuun, nappasin pilkkihaalarin rinnuksista kiinni ja slämmäsin voimalla katuun. Karvahattu lenti sinne kadulle. Nopeet jalat oli sillä kyllä sen jälkeen, puolisen tuntia kun oli häiriköinyt asiakkaiden kulkua baariin sillä uhollaan eikä olisi poistunut kuin maijakyydillä. Tämän nyt voi mainita kun vanhentunut asia ja tuskin tulen työskentelemään alalla.

Ja jos jeesustelua tulee, niin kukaan maallikko ei ymmärrä miten vittumaiselta tuntuu kun työsi takia uhataan hakata tai tappaa, ja tosissaan sitä yritetään. Minulla ainakin keitti adrenaliinit yli kun ei riitä ymmärrys tuollaiseen käytökseen. Yrität olla asiakaspalvelija ja ystävällinen, niin kohtelu on tuo. Yksin olin duunissa ja sisälle oli livahtanut kriminaali jolla oli porttikielto. Menin keskustelemaan asiasta, niin vastaus oli "voin lähtee ulos, mutta siellä mä tapan sut". Arkiyönä poliisista ei olisi apua ollut. Kyllä muistan että kaikenlaista pyöri siinä mielessä kun vein sitä ulos. Kaverinsa tuli väliin kun se oli hyökkäämässä päälle.
Minä en mitään jännitystä elämääni kaivannut työn takia, niin jos muutenkaan ei valvotun yön jälkeen unta saanut kunnolla, niin välillä ei ollenkaan kun keho kävi niin ylikierroksilla noista tilanteista. Hyvin harvan ihmisen hermot tai psyyke kestää tuommosta pidemmän päälle. Ei nyt hirveen montaa ammattia mieleen tule, jossa olet henkisesti ja fyysisesti yhtä haavoittuvassa asemassa. Ja senkin suhteen, että arvostusta ja kunnioitusta on yhtä paljon kuin sylkykupilla.
 
Tuohon fyysiseen pelotteeseen, että itse en varmasti ollut niin voimakkaan näköinen, että se olisi pahimpia hörhöjä heti pelottanut. Varsinkaan pari numeroa liian isossa topatussa takissa ja pyöreine poskineen. Jokuhan saattaa luulla perusläskiksi siinä lookissa. Ehkä tiukassa t-paidassa tai kauluspaidassa olis jotkut kunnioittaneet edes vähä enempi. Toinen paikka missä tein, niin kyllä siellä fyysisesti isoin ja vahvin laitettiin aina ovelle. Mikä lie sitten syynä ollut. Pahimmillaan pystyyn kuivanut 6-kymppinen 60-kiloinen juoppo uhosi vetävänsä levyksi minut jos en väistä, kun eväsin pääsyn ravintolaan. Ja sitä yrittikin. Ei niin mitään järkeä. Tyhmempikin tietää miten siinä käy kun koko- ja voimaero oli merkittävä. Että ei jotkut kyllä kunnioita vaikka oliso itsestäänselvää, että hopeeta tulee, jos satuttaa yrittää. Väistin lyönnin ja otin kädestä kiinni kun yritti kurkkuun, nappasin pilkkihaalarin rinnuksista kiinni ja slämmäsin voimalla katuun. Karvahattu lenti sinne kadulle. Nopeet jalat oli sillä kyllä sen jälkeen, puolisen tuntia kun oli häiriköinyt asiakkaiden kulkua baariin sillä uhollaan eikä olisi poistunut kuin maijakyydillä. Tämän nyt voi mainita kun vanhentunut asia ja tuskin tulen työskentelemään alalla.

Ja jos jeesustelua tulee, niin kukaan maallikko ei ymmärrä miten vittumaiselta tuntuu kun työsi takia uhataan hakata tai tappaa, ja tosissaan sitä yritetään. Minulla ainakin keitti adrenaliinit yli kun ei riitä ymmärrys tuollaiseen käytökseen. Yrität olla asiakaspalvelija ja ystävällinen, niin kohtelu on tuo. Yksin olin duunissa ja sisälle oli livahtanut kriminaali jolla oli porttikielto. Menin keskustelemaan asiasta, niin vastaus oli "voin lähtee ulos, mutta siellä mä tapan sut". Arkiyönä poliisista ei olisi apua ollut. Kyllä muistan että kaikenlaista pyöri siinä mielessä kun vein sitä ulos. Kaverinsa tuli väliin kun se oli hyökkäämässä päälle.
Minä en mitään jännitystä elämääni kaivannut työn takia, niin jos muutenkaan ei valvotun yön jälkeen unta saanut kunnolla, niin välillä ei ollenkaan kun keho kävi niin ylikierroksilla noista tilanteista. Hyvin harvan ihmisen hermot tai psyyke kestää tuommosta pidemmän päälle. Ei nyt hirveen montaa ammattia mieleen tule, jossa olet henkisesti ja fyysisesti yhtä haavoittuvassa asemassa. Ja senkin suhteen, että arvostusta ja kunnioitusta on yhtä paljon kuin sylkykupilla.
Olen 100% samaa mieltä.
Nykyään haetaan asiakaspalveluhenkistä porukkaa. Yleensä isoimmat olivat ovella tai kiertämässä. Se on oikeasti vitun raskasta henkisesti. Kroppa kävi kierroksilla kauan tapahtumariikkaan yön jälkeen. Ei se aina perseestä ollut, jos oli hyviä kavereita jeesaamassa. Ihmisten käyttäytyminen on ihan uskomatonta. Keski-ikäiset olivat pahimmat. Sekään ei auttanut että baarimikot usein olivat duuniinsa kyllästyneitä
 
Voitaisiinko tehdä niin että toimit itse samoin?
Okei, tässä mitä tämä bannattu kirjoitti. Laita mulle missä kohtaa olen jotain vastaan näin hyökännyt? Ja yllättävää, että säkin tykkäsit tosta kommentista. Jos ei voi pysyä asiassa, niin sitten se on ulos.

Mua vähän jännittää saako mike pidettyä tuon "kuukauden idiotti" -tittelin vuodenvaihteen yli

Mitään muuta sanottavaa tällä ei tässä ketjussa sitten ollutkaan.
 
Siitä kaikki on varmaan samaa mieltä, että viranomaisilla pitäis olla huomattavasti enemmän voimankäytön koulutusta ja treenimahdollisuuksia. Viikottaiseen työaikaan tunteja, jossa reenataan. Toki tää on maallikon näkemys asiasta ja resursseja jaettaessa tuota tuskin nähdään ongelmana, kun samaan aikaan haja-asutusseuduille ei riitä virkamiehiä tekemään edes sitä perustehtäväänsä. Mun käsittääkseni poliisin nykyvaatimukset johtuu siitä, että sinne tarvitaan vähän kaikenlaista porukkaa. Oon aika saletti, että 2020-luvun poliisi on monipuolisempi ja ammattitaitoisempi kuin 80-luvun poliisi. Välineet kehittyy ja tärkein työväline on kuitenkin aina korvien välissä.

Oon muutamien poliisien kanssa paininut (edit: harrastuksen kautta siis) ja aika onnettomia ne oli. Sit taas mitä oon tavannu erikoismiehiä, niin ne ei näytä kyllä päälle juuri miltään. Taidot ja henkiset kyvyt lienee sit eri luokkaa.
 
Okei, tässä mitä tämä bannattu kirjoitti. Laita mulle missä kohtaa olen jotain vastaan näin hyökännyt? Ja yllättävää, että säkin tykkäsit tosta kommentista. Jos ei voi pysyä asiassa, niin sitten se on ulos.



Mitään muuta sanottavaa tällä ei tässä ketjussa sitten ollutkaan.
Olitsit nyt lainannut koko tekstin pätkän.
 
Palataas tohon poliisi aiheeseen,onkos yhdessäkään nykyaikaisessa maassa valtio tullu siihen tulokseen että poliisien tai edes järjestyspoliisien tulee olla mahdollisimman isoja ja vahvoja.Jopa Valko-Venäjän pahoinpitely joukot näyttää melko tavallisilta kavereita?
 
Back
Ylös Bottom