Mä en tiedä ymmärrätkö ettei esim. 120-kiloisen treni- ja piripään kanssa yllättävään tappeluun joutuessa voimankäyttökoulutuksen opit hirveästi auttaisi. Joka on uhannut jopa ampua. Poliisilla ei ole resursseja puuttua kaikkeen uhkailuun eikä varsinkaan aina riittävän nopeasti. Tottakai, jos on aikaa ennakoida, mutta yllätettynä toimit vaistojen varassa, jos tajuat että henkilö voi vaikka tappaa sinut siinä tilanteessa. Eikä se puolustautuminen onnistu kuin kurssilla, jossa ajatus- ja tekniikat on pääfocuksena eikä treenikaveri ole tosissaan satuttamassa sinua ja olet varautunut harjoituksiin.
Tuommosia uhkaavia tilanteita ei välttämättä satu koskaan kohdalle, mutta jos sattuu niin on aika vittumaisia. Harva myöskään on niin skarppina jossain koko yön kestävässä vuorossa, että jaksat olla varautuneena joka tilanteessa. Minä en ainakaan luottanut yhtään mihinkään itsessäni niissä hommissa, mutta se tuli tajuttua että tositilanteissa jossa ainoat voimankäyttövälineet on omat kädet, ei kyllä voimankäyttöotteet toimi, jos hyökkääjä on oikeasti vaarallinen. Se kyllä tuli todettua, että fyysisestä voimasta on hyötyä maahanvienti- ja raudoitustilanteissa. Ja se, että sitä voimaa on syytä käyttää nopeasti ja reilusti, jos ei halua riskiä, että jää alakynteen tai väsyttää itsensä siellä. Ihan eri asia, jos on henkilökuntaa riittävästi, että on kaveri apuna. Itse ainakin ajattelin, että mieluummin loppus koko hommat kuin semmosen työn takia vammautuisi, mikäli ei puolustautuisi kunnolla.