Poliisilla on Suomessa kuitenkin kunnioitus, hyvät voimankäyttövälineet ja partiokaveri aina turvana. Siinä aika harva hörhö lähtee edes yrittämään mitään painimista, jos partio saapuu paikalle. Kyllä ne esim. ravintolaan taserit-kädessä marssii, jos on agressiivinen joukko jota ei saa henkilökunta järkevin keinoin pihalle. Kyllä siinä jotkut jv on aika paskat housussa jos kahden henkilön miehityksellä on töissä ja joku baltialainen 5 henkilön tunnuksilla varustettu jengi ei tottele. Semmosiin tilanteisiin tullaan vielä yleensä kahdella partiolla, jos on saatavilla. Sitten kyllä lähtevät yleensä ihan suosiolla. Vartija ja jv-puolella se tilanne on reippaasti heikompi, niinkuin aiemmin mainittu. Jos se narkki/hörhö käy käsiksi väkivaltaisesti, niin apuvoimia ei välttämättä ole saatavilla tai ehdi tilanteeseen. Vartijoilla toki voimankäyttövälineet on oltava, mutta jv-hommissa harvalla on mitään käsirautoja kummempaa. Moni tekee tilapäisenä työnä ja panostus asiaan sen mukainen. Ja sumutinta nyt ei monissa tilanteissa voi tai ole perusteltua käyttää, jos sellaista kantaa. Noista pokehommista, että se on kyllä esim. ravintolapuolella ihan paikkakohtaista, miten paljon niitä voimankäyttötilanteita kohtaa. Itse olin kahdessa yökerhossa aikanaan, toisessa ehkä kerran käytiin käsiksi kun taas toisessa tein pelkkää ovea ja juopot/narkit/hörhöt oli jatkuvasti uhoamassa ja yrittämässä toteuttaa niitä uhkauksiaan. Minulla ei kamppailutaustaa ole nyrkkeilyn peruskurssia enempää, niin kyllä sanon että pahimmissa tilanteissa fyysisyys pelasti selkäsaunalta. Joskin niissä tilanteissa ei millään hallintaotteilla menty, vaan hätävarjelutyylillä. Uskoisin vakaasti, että olisin vammautunut tilanteessa, jossa isokokoinen liivimies hyökkäsi yllättäen ovinkarmin takaa kurkkuun kahdella kädellä edestä, kun avasin oven. Taustalla oli vakavasävytteistä uhkailua, mutta ko. tyyppi oli jo aiemmin poistunut alueelta, niin en osannut odottaa, että tulee myöhemmin uudestaan. Se tyyppi työnti minut vauhdilla ravintolan eteiseen, jossa sain runtattua sen betonisenää vasten ja se löi päänsä siihen seinään. Otteesta en irti päässyt, mutta sain itse hapetettua sen siinä tilanteessa yhden käden otteella edestä. Tähtiähän siinä jo näkyi, että montaa sekuntia ei jäänyt varastoon etten itse olisi ollut tajuton. Tilanteen yllätyksellisyys/kohdehenkilön fyysisyys ja aineissa olo esti helpon ulospääsyn tilanteesta. Havahduin sitten siihen tajunnan normalisoiduttua, että se makaa tajuttomana lattialla vieressä. Voisin lyödä vetoa, että jos olisin 70-80kg normijamppa ollut siinä tilanteessa, niin huonosti olisi käynyt. Ei olis ollut mitään tehtävissä. Eipä ole ikävä kyllä, jos muistelee noita vittumaisimpia tilanteita mitä ehti olemaan sillä alalla.