Kun selkätreeni ottaa käsiin

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
38
Olen vuosikaudet ryönännyt epätoivossa selkäni kanssa. Leveyttä siinä ei ole nimeksikään ja lapaluut törröttävät typerän näköisesti.

Olen kokeillut todella monia liikkeitä 4-vuotisen treeniharrastukseni aikana. Nyt ihan viime kuukausina olen alkanut huolestua, kun selkätreeni ei ikinä tunnu selässä. Olen jokseenkin huomannut, että rasitus menee liikkessä kuin liikkeessä - jopa leveästä leuanvedosta ylä- ja alataljojen kautta kulmasoutuun - useimmiten käsille. Etenkin pitkissä sarjoissa, joissa juuri yritetään hakea sitä tuntumaa niihin selän lihaksiin, kädet väsyvät ennenkuin selässä ehtii tuntua mitään. Ainoa liike, minkä sain etäisesti vähän ottamaan selkään, on sellainen liike, jossa mennään tangon alle roikkumaan, laitetaan jalat penkille ja vedetään siitä yläkroppa ylös.

Olen lueskellut täältä jonninverran selkäketjuja ja yrittänyt saada lavat auki ja kiinni liikkeen aikana, mutta kun rasitus menee käsille niin se menee. Mitä pirua teen väärin?

ootko kokeillut ikinä vetää esim ylätaljaa leuan kohdalle? itselläni se muutos sai liikkeen menemään hyvin lähes yksinomaan selälle, kun taas rintaan asti veto otti aina huomattavan paljon myös hauiksiin, oli rautamäärä sitten mikä tahansa. tuota tyyliä voisit ainakin testata muutaman kerran, jos ei ole apua niin sitten en osaa sanoa mikä mättää.

Onhan sulla vetoremmit käytössä?? Käytä niitä vaikka joka liikkeessä ettei tarvitse keskittyä käsillä puristamiseen. Se liike menee muuten liian herkästi käsille.

Kokeile pienemmillä painoilla mitkä liikkeet sopii sulle ja tuntuu hyvältä ja mitkä ei taas tunnu missään ja sitten alat hinkkaamaan niitä liikkeitä joilla saat tuntumaa. Niissäkin liikkeissä joissa et saa tuntumaa, kokeile pineillä painoilla ensin hakea se oikeaa tekniikka siihen ja sitte lisäillä painoja jotta se tulee varmasti selälle

reenailija sanoi:
Ootkos muuten kattonut Milos Sarcevin selkäohjeet bodybuilding.comin dö fit shousta? Se on aika hyvä.

http://www.bodybuilding.com/fun/fitshow.htm

Katso tuolta "Part One - Milos' Back Training" ja "Part Two - Milos' Back Training".
:offtopic: Äsken katselin noita videoita ja hyviä vinkkejä niistä kyllä sain. Varsinkin tuo Milos Sarcev osaa selittää niin että ymmärtää mistä on kyse. Suosittelen kaikkia aloittelijoita katsomaan :thumbs:

Hummerivirta sanoi:
:offtopic: Äsken katselin noita videoita ja hyviä vinkkejä niistä kyllä sain. Varsinkin tuo Milos Sarcev osaa selittää niin että ymmärtää mistä on kyse. Suosittelen kaikkia aloittelijoita katsomaan :thumbs:

joo, oli hyviä videoita :thumbs:

Teen itse luultavasti hiukan samaan tapaan kuin neutraali ton ylätaljan - leukaa kohden. Tärkeetä ois myös katsoa, että kädet kulkee ikäänkuin kropan sivuilla. Jos kyynärvarret jää kropan eteen siirtyy rasitus armotta kyynärvarsille ja hauiksille.

Leuanvedoissa leveeltä huomaa parhaiten kuinka käsien asennolla on merkitystä. Jos kroppa kulkee tangon alla (ja kädet jälleen siis sivuilla) niin liike on uskomattoman raskas ja selkä huutaa armoa. Sitten kun taas antaa kropan loitontua tangosta saa kyynärvarret mukaan ja liike on helpompi tehdä, joskin tuosta tyylistä kasvaa lähinnä ne kipparikallen kädet; ei selkä.
DC:ssä esiintulleet penkkileuat toimii luultavasti juuri sen takia, ettei käsiä saa väärään asentoon vaikka haluaisikin...

Yks idea on myös tehdä suoraan selkään menevää pulloveria vaikkapa taljan avulla. Runnot selästä mehut ulos ja on kumma jos tässä kädet rasittuu. Tuntumaa tosiaan kannattaa hakea vaikka muutama treenivuosi takana olisikin. Moni ei opi IKINÄ treenaamaan selkää kunnolla.

Suosittelen samaa mitä Kahlis. Pienet painot käyttöön ja niillä niin kauan hankaamista, että se tuntuma tulee selälle. Vaatii ehkä jokusen treenikerran, mutta palkitsee varmasti. Ja vetoremmit mukaan.

Sitten kun tuntuma ja tekniikka on oikea, niin rauhallisesti painoa lisää.

eikös semmonenki mahdollisuus ole että selän lihakset ovat paljon vahvemmat kuin käsien ja tästä johtuen kätesi väsyvät ennen selkää eikä liike näin ollen tunnu kunnolla selässä

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Talakanpinskeli sanoi:
Kuuluuko tuosta Part Two - Milos' Back Training tulla joku mustan miehen kokkausvideo?
:hyper:
Ei mulla ainakaan tullut. Molemmista videoista tuli ne mitä pitikin ensin tuli vaan joku mainos siihen alkuun.
Hyvä video ja hyvin oli havainnollistettu. :thumbs: Se juontaja (Hannah Gordon) tai mikälie olikaan oli videon kohokohta. :kuola:

Talakanpinskeli sanoi:
Kuuluuko tuosta Part Two - Milos' Back Training tulla joku mustan miehen kokkausvideo?

part1:sen jälkeen painoit samalta sivulta part2:sta.. Ei näin. Mene takaisin sille sivulle missä oli se selkätreeni linkki ja klikkaa sieltä back training part2.
Ne on eri episoidissa.

Mike sanoi:
Erittäin hyvä apu selkätreeniin on keskittyä vetämään kyynärpäitä alas, eli ajattele painavasi kyynärpäillä taljaa alas, älä ajattele vetäväsi sitä. Kun keskityt runttaamaan kyynärpäät alas, niin huomaat, että tuntuma paranee heti.
Tämä toimii. Joskus oli ongelmaa selkätreenissä mutta nykyisin keskityn vetämään kyynärpäitä alas. Rasitus ei tunnu enää käsissä.

Sumu sanoi:
Suosittelen samaa mitä Kahlis. Pienet painot käyttöön ja niillä niin kauan hankaamista, että se tuntuma tulee selälle. Vaatii ehkä jokusen treenikerran, mutta palkitsee varmasti. Ja vetoremmit mukaan.

Sitten kun tuntuma ja tekniikka on oikea, niin rauhallisesti painoa lisää.

Mä "väittäisin" että jos pienillä hinkkaa, niin nuo vetoremmit on melkeen pakolliset jottei mene forkuille tai muuten käsille. Mulla ainakin loppuu pito nimenomaan pitkissä hinkkauksissa.

Mike sanoi:
Erittäin hyvä apu selkätreeniin on keskittyä vetämään kyynärpäitä alas, eli ajattele painavasi kyynärpäillä taljaa alas, älä ajattele vetäväsi sitä. Kun keskityt runttaamaan kyynärpäät alas, niin huomaat, että tuntuma paranee heti.

Tätä tarjottiin jo "Lavat liikkumaan jaadajaada"-ketjussa, mutta ei tainnut kaveri saada toimimaan. Neutraali tosin tyrmää tämän tekniikan, koska "ei siinä mitää tarvii keskittyä, sen ku vetelee vaan". :D

B.O.S.S. sanoi:
Mä "väittäisin" että jos pienillä hinkkaa, niin nuo vetoremmit on melkeen pakolliset jottei mene forkuille tai muuten käsille. Mulla ainakin loppuu pito nimenomaan pitkissä hinkkauksissa.

Minäpä olen ihan päinvastaista mieltä. Jos painot on niin pienet, että toistot kasvaa reilusti yli 10, niin minä en ainakaan silloin tarvi vetoremmejä. Ote alkaa lipsuman vasta kun alkaa viskomaan isommilla raudoilla.

Ainoa miten itse saan selkään poltetta on nimenomaan pienet painot keskitetyllä tekniikalla.

Vaikuttaapi vähän siltä, että selkälihakset - varsinkin trapsit - tarvii herättelyä ja hermotusta, jos vetoliikkeet on tommosessa jamassa. Hyvä apu tähän on jättää ne kädet tosiaan täysin pois kuviosta eli lukitsee ne suoraksi ja pitää ne siinä koko toiston ajan. Siihen tyyliin tekee sekä horisontaalisia trapseja hermottavia että vertikaalisia latseja hermottavia vetoliikkeitä sitten. Esim. shrugback alataljassa istuen tai korkealla penkillä vatsalla maaten, kädet suoraan eteen lukittuna liikuttaa lavoilla (tai olkapäillä, miten vain on helpompi mieltää) painoja taaksepäin, sekä ylätaljavedot suorinkäsin, sama periaate kuin shrugbackissa, mutta vertikaalisena liikkeenä. Eri variaatioita ala-, ylä- ja ristikkäistaljassa, levytangolla, käsipainoilla, istuen, maaten, seisten tai roikkuen löytyy vaikka kuinka (eti vaikka Paul Kelson 'Kelso's Shrug Book' kirjakaupasta, siellä on noi em. plus pari muuta hyvää); yhteinen tekijä on pitää ne kädet suorassa, ei koukistaa niitä yhtään missään vaiheessa, vaan pitää suorassa. Sarjat pitkähköjä esim. 12-15 ja painot maltillisia, hapotus ei ole tarkoitus vaan että keskushermosto tajuaa selkälihojen olemassaolon vetoliikkeitä tehdessä. Otetyyppi ja -leveys sen mukaan miten olkapäät kestää.

Pari treenikertaa nää liikkeet voi tuntua tosi epäluonnollisilta ja liikerata parin sentin mittaiselta, jossei ole tottunut liikuttelemaan lapoja, mutta pikkuhiljaa hermotusta tapahtuu ja kun varsinkin trapsit pääsee juoneen mukaan, niin selkäliikkeisiin saa ihan uudet rautamäärät ja kehitystä lisää.

Itsellä selkään alkoi saada tuntumaa, kun jätti kaikki leveällä otteella tehdyt liikkeet pois. Teen siis nykyään ylätaljankin kapealla, samoin kuin leuat.Ja aivan kuin NEUTRAALIKIN, en vedä kahvoja rintaan asti, koska vaikutus tulee sitten myös hauiksiin enemmän.
Näin saan siis ainakin itse pidemmän venytyksen selälle(eikä ota niin paljon käsiin, varsinkaan forkkuihin). Remmit kannattaa toki olla, mikäli puristaminen vie terän treenistä.
Etsi itsellesi sopivat liikkeet ja tee niitä, unohda kaikki liikkeet mitkä ei tunnu selässä.
Yksi keino on tehdä pitempää sarjaa (toistot 12-15) ja keskittyä nimenomaan saamaan selkään kunnon liikerata.Kaikki repiminen ja rykiminen pois.

Esimerkkitreeni yläselän lihasten osalta:
Kulmasoutu 3x 12--15
Hammersoutu 3x 12-15
Ylätalja kapea 3x 12- 15
Leuat/upright row 2x 12- 15

Liikkeet voi tehdä eri järjestyksessäkin, aina kannattaa tehdä rankin ensin. Tämä liike monella on leuanveto. Mutta siihenkin saatat saada paremman tuntuman, mikäli teet ensin ylätaljan/kulmasoudun yms ensin.
Lämmittele kädet/selkä kunnolla ennen treeniä, niin eiköhän se siitä.
Kaikki on kuitenkin yksilöllistä, joten tämäkään treeni ei välttämättä juuri sinulle toimi.

Snoopie sanoi:
Tämä toimii. Joskus oli ongelmaa selkätreenissä mutta nykyisin keskityn vetämään kyynärpäitä alas. Rasitus ei tunnu enää käsissä.

Tämä "keskity vetämään kyynärpäät alas" voidaan kaiketi lausua myös "keskity vetämään lapaluut yhteen"? Oliko tää jo huomioitu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom