Kun selkätreeni ottaa käsiin

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mä olen nyt yli kuukauden yrittänyt saada sitä tuntumaa sinne selkään esim. sen lavat liikkumaan-threadin ohjeiden mukaan, mutta en vieläkään osaa/onnistu.

Tai ainoa ongelma kohta on oikeastaan latsit. Ainoa liike, jonka saan niissä tuntumaan on pullover taljassa. Ja jonkin verran alataljassa ja kulmasoudussa, varsinkin, jos tekee tuon pulloverin tavallaan etukäteisväsytyksenä. Ylätaljassa tuntuu yhä viikkojenkin jälkeen olevan ihan ajanhukkaa yrittää tehdä juuri mitään. Tässä puhun siis ylätaljan tekemisestä leveällä otteella. Kapealla saa jonkin verran enemmän tuntumaa selkään, mutta ei silläkään latseihin.

Ylätaljassa myös hauikset ja ojentajat väsyvät todella pahasti. Polte kyllä tuntuu, mutta ei tosiaankaan selässä. Eikä ole auttanut kuvitella painamaan kyynärpäät alas. Lisäksi ongelmana on pitkät kädet, jolloin käsiä on pakko pitää aika koukussa, kun muuten pakka paukahtaa alas kesken liikkeen. Leukoja en pysty vetämään, koska selkä on niin heikko ja olen sen verran läski.

Voiko mulla olla rakenteessa jotain vikaa. Kun teen tuon ylätaljan tavallaan kuivaharjoitteluna eli liikutan käsiä ja selkää ilman painoja, kuten ne liikkeessä menevät saan kyllä tavallaan puristettua latseillakin siten, että huomaa niiden edes olevan olemassa, mutta sitten laitteessa tehdessä niissä ei tunnu yhtään mitään. Ihan oikeasti ei todellakaan mitään. Koko lihaksia ei huomaa olevan olemassakaan. Olen yrittänyt tehdä liikettä niin isoilla kuin pienilläkin painoilla, mutta mitään ei tapahdu.

Pari edellistä viikkoa treenasin voimapainotteisemmin ja painoa oli paljon enemmän ja se tuntui muutamassa liikkessä ottavan hieman paremmin selkään. Ei se kuitenkaan mitään järkkyä repimistä ollut, vaan tekniikka ainakin omasta mielestä pysyi hyvänä. Tosin ylätalja tuntui silloinkin olevan yhtä tyhjän kanssa.

Vaikuttaako se kuinka paljon, että aikoinaan selkä hieman unohtui eri selkävaivojen vuoksi ja vasta viime aikoina olen alkanut selkääkin treenaamaan säännöllisesti. Aina olen siis selkääkin tehnyt, mutta se välillä jäänyt välistä tai sitten useasti kevyemmäksi treeniksi kuin muut. Tosin viimeisen kahden vuoden aikana koko treenauskin on ollut todella epäsäännöllistä ja välillä todella pitkiä taukoja.

Minullakin on orangin kädet ja pidän niitä ylätaljassa hieman koukussa. Itse asiassa koko liikkeen ajan, paitsi kun vetää lavat taakse niin menee vielä enemmän koukkuun. Väännän myös kyynärpäitä sivulle ja taakse, sillä tavalla se tuntuu paremmalta. Tärkeää on tietysti saada latsit supistumaan tehokkaasti liikkeen lopussa, tavalla tai toisella.
Mielikuvien käyttö toimii mielestäni aika hyvin joissakin liikkeissä. Pulloverissa kuvittelen tekeväni penkkiä ja rasitus siirtyy heti rintakehään, ei käsiin. Ylätaljassa taas auttaa se, että kuvittelee vetävänsä leukoja. Silloin se osuu paremmin selkään.

Jos te saatten ne lavat liikkumaan ja liikkeen menemään muutenkin teknisesti oikein, niin heivatkaa ne pikkupainot kokeeksi mäelle ja laittakaa lisää romua reilusti tankoon. Pari ekaa sarjaa vähän lyhyempinä ja isommilla romuilla ja sitten loppua kohden voi vähän pidentää sarjaa ja vähentää painoja. Tälleen mä saan ainakin meneen selälle käsien sijasta. Joskus kun kokeilen tehdä selälle 15-20 toiston sarjoja niin kädet siinä väsähti vähintään yhtä paljon mitä selkä, isommilla painoilla näin ei kuitenkaan käy. Enkä nyt tarkoita tietenkään mitään holtitonta repimistä.

lej sanoi:
Leukoja en pysty vetämään, koska selkä on niin heikko ja olen sen verran läski.
Yksi liike jota kannattaisi kokeilla on penkkileuat. Sekin on oikein suoritettuna yllättävän raskas.

Tuossa on kuva liikkeestä.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=706688&postcount=658

Oon varmaan jossakin selostanut tän liikkeen, mutta tässä tärkeimmät pointit:
- Mahdollisimman leveä ote.
- Liike lähtee täydellisestä venytyksestä
- positiivinen vaihe kontrolloidun räjähtävänä
- Ylös mentäessä rinta rottingilla (eteen tehtävä)
- Alas tullaan todella hitaasti, keskitytään hidastaan latseilla. Tämä helpottuu "sukeltamalla" tangon alle.
- Toistetaan.

Kunhan käyttää vain tarpeeksi leveetä otetta, on oikeastaan mahdotonta olla tekemättä tätä oikeilla lihaksilla.

B.O.S.S. sanoi:
Neutraali tosin tyrmää tämän tekniikan, koska "ei siinä mitää tarvii keskittyä, sen ku vetelee vaan". :D
niin, oikeasti olenkin tuota mieltä. tosin tätä kyseistä kaveria yritin opastaa ilman nuita sanoja, ettei tulisi mitään kauheeta väärin käsitystä:)

neutraali sanoi:
niin, oikeasti olenkin tuota mieltä. tosin tätä kyseistä kaveria yritin opastaa ilman nuita sanoja, ettei tulisi mitään kauheeta väärin käsitystä:)

:eek: :hyper: :thumbs:

Sori hymiö-kommentti, mutta oli pakko.

Timba79 sanoi:
Joskus kun kokeilen tehdä selälle 15-20 toiston sarjoja niin kädet siinä väsähti vähintään yhtä paljon mitä selkä, isommilla painoilla näin ei kuitenkaan käy. Enkä nyt tarkoita tietenkään mitään holtitonta repimistä.

10 toistoa on hyvä. Sen sijaan, että huitoo liian isoilla painoilla, pitää valita sopivat painot ja keskittyä mielikuvaan. Ei kanamaista huitomista ja repimistä, vaan pitää kuvitella olevansa kone. Liikkeen pitää olla hydraulinen ja tarkka, täsmällinen, koneellinen. Et ole luuta ja lihaa, vaan terästä. Teräs terästä vastaan.
Toinen tapa on kuvitella olevansa pohjoisten metsien koruton barbaari, jonka on vuosien sinnikkään harjoittelun avulla kostettava Microsoftin pahuudelle käyttöjärjestelmäpuolella.

Krice sanoi:
10 toistoa on hyvä. Sen sijaan, että huitoo liian isoilla painoilla, pitää valita sopivat painot ja keskittyä mielikuvaan. Ei kanamaista huitomista ja repimistä, vaan pitää kuvitella olevansa kone. Liikkeen pitää olla hydraulinen ja tarkka, täsmällinen, koneellinen. Et ole luuta ja lihaa, vaan terästä. Teräs terästä vastaan.
Toinen tapa on kuvitella olevansa pohjoisten metsien koruton barbaari, jonka on vuosien sinnikkään harjoittelun avulla kostettava Microsoftin pahuudelle käyttöjärjestelmäpuolella.
mää kuvittelen aina olevani lada joka hinaa mersua:jahas:

Tämä on varmaan sanottu miljoona kertaa mutta itselläni ainakin taljoissa auttoi se että:
a) alataljassa tekee liikkeen niin pitkälle kuin mahdollista liikuttamatta käsiä mihinkään suuntaan, ja vasta ihan lopussa vetää sen rintaan/vatsaan kiinni. Näin sain sen ottamaan kivasti alaselkään
b) ylätaljassa tekee vähän pienempää liikkeetä, kädet eivät mene hirveästi 90 asteeen kulmasta suoremmiksi ja sitten vetää sen tosi huolella alas ja siinä samalla vähän noita lapoja yhteen.

panu_k sanoi:
Näin sain sen ottamaan kivasti alaselkään

No en tiedä susta mutta mun mielestä tuo ei nyt mikään varsinainen alaselkäliike ole...
:)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
panu_k sanoi:
Näin sain sen ottamaan kivasti alaselkään

Alaselälle on parempia liikkeitä, kuten mavet ja selänojennukset. Keskittyisin ite tuossa alataljassa latseja kehittään. Mutta kukin tyylillään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom