Kulmasoutua kolmesti viikossa?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Kulmasoutaako täällä kukaan (koko kropan kerralla treenaava) kolmesti viikossa?

Mulla on siis koko kroppa kerralla ohjelma nyt menossa ja selkätreenissä tehdään kaksi liikettä ja molemmissa kaksi sarjaa. Toinen on joku vetoliike ja toinen soutuliike. Vetoliikkeinä kierätän nyt leuanvetoa ja ylätaljaa.

Soutuliikkeenä olen kierrättänyt kulmasoutua ja alataljaa, mutta tuntuu tuo alatalja niin haistapaskaliikkeeltä kulmasoutuun verrattuna.

Ajattelinkin siis alkaa kulmasoutamaan kolmesti viikossa, eli tulisi sitten 3x2 sarjaa kulmasoutua per viikko.

Onko kellään kokemusta asiasta? Itse luulisin että ongelmia ei tästä tule esim. alaselän suhteen.

Kulmasoutaako täällä kukaan (koko kropan kerralla treenaava) kolmesti viikossa?

Mulla on siis koko kroppa kerralla ohjelma nyt menossa ja selkätreenissä tehdään kaksi liikettä ja molemmissa kaksi sarjaa. Toinen on joku vetoliike ja toinen soutuliike. Vetoliikkeinä kierätän nyt leuanvetoa ja ylätaljaa.

Soutuliikkeenä olen kierrättänyt kulmasoutua ja alataljaa, mutta tuntuu tuo alatalja niin haistapaskaliikkeeltä kulmasoutuun verrattuna.

Ajattelinkin siis alkaa kulmasoutamaan kolmesti viikossa, eli tulisi sitten 3x2 sarjaa kulmasoutua per viikko.

Onko kellään kokemusta asiasta? Itse luulisin että ongelmia ei tästä tule esim. alaselän suhteen.

Ei tuon pitäisi ongelma olla, jos on suunniteltu progressio eikä vedä liian loppuun.

En muista onko tullut soudeltua kolmesti viikossa jossain vaiheessa, mutta ainakin kahdesti tulee soudeltua, jos treenaa Dual Factorilla. Ja sarjoja viikossa tulee silloin 10 eli ei tuon 6 sarjaa luulisi olevan ongelma.

Mutta kuten aina, kokeilemallahan tuo selviää... ;)

Mulla on ainakin hyvin toiminut joka kerta vastaavalla 1-jakoisella. On se vaan niin hyvä liike. :)

Voi olla ja toivotaan, ettei alaselkäongelmia tule. Alaselän lihakset kestävät kyllä yllättävän paljon rasitusta, mutta muistelisin sinunkin olevan altis välilevykivuille. Joidenkin selkärakenteelle kulmasoutu jo liikkeenä on kyseenalainen, kun joutuu olemaan staattisessa asennossa, jossa rankaan kohdistuu hankalansuuntaisia vetovoimia. Vielä jos kulmasoutaa usein, niin kannattaa olla tarkkana.

Soudan..en kirkkovenettä, vaan muuten n. 3 kertaa viikossa (joskus 2, joskus 3 kertaa) rriipuen mistä roikkuu, eli teenkö 1- vai 2-jakoista.

Resepti voipi olla:
leuanveto niskan taa & t-kulmasoutu (v-kahvalla)
leuanveto vastaotteella & kulmasoutu myötäotteella
leuanveto myötäotteella & kulmasoutu vastaotteella

Leuanvedoissa kova RP-meininki ja souduissa 1 kova, suora sarja. Ongelmia alaselän kanssa ei tule, mikäli ottaa huomioon treenien suunnittelussa nuo takareiskat (samana päivänä 2-jakoisessa ja luonnollisesti 1-jakoisessa..mulla liikkeinä esim. reiden koukistus k.painolla, SJMV ja reverse hypers tai julle)

Olen tehnyt kulmasoutua elokuun alusta ensin HST:llä kolmesti viikossa ja nyt 2x8 sarjoilla kolmesti viikossa, ma,ke,pe, enkä koe sitä liian rasittavaksi. Tosin en tee sitä 100+ kiloilla. Tein myös keväällä kaksi HST sykliä ja niissäkin oli kulmasoutu kolmesti viikossa eikä silloinkaan muistaakseni tullut mitään ongelmia.

Voishan tossa soveltaa myös tangolla ja käsipainoilla tehtävää soutua.
esim. 2 x viikossa tangolla ja kerran kässäreillä.

Minua harmittaa juuri tämä asia, eli haluaisin kulmasoutaa monta kertaa viikossa, mutta alaselkä kipeytyi pahasti pari kk sitten, enkä ole sittemmin uskaltanut sitä koittaa.
Silti olen sitä mieltä, että JS row, eli selkä vaakatasossa ja painot lähtee lattialta -tyyli sopii selälleni kuitenkin edes jotenkin. Pystymmässä tehty rasittaa alaselkääni huomattavasti enemmän, kun minullakin on rakenteellisia ongelmia selän kanssa.
Olen kyllä samaa mieltä siinä, että kulmasoudun jälkeen alatalja on aika laimee.

Voi olla ja toivotaan, ettei alaselkäongelmia tule. Alaselän lihakset kestävät kyllä yllättävän paljon rasitusta, mutta muistelisin sinunkin olevan altis välilevykivuille. Joidenkin selkärakenteelle kulmasoutu jo liikkeenä on kyseenalainen, kun joutuu olemaan staattisessa asennossa, jossa rankaan kohdistuu hankalansuuntaisia vetovoimia. Vielä jos kulmasoutaa usein, niin kannattaa olla tarkkana.

Mä teen kulmasoudun kohtuu pystyssä (kuitenkin tietysti niin että menee oikeaan paikkaan perille) ja käytän vyötä. Todella hyvin on selkä toiminut ainakin kahdesti viikossa soutamisen kanssa. Ja yritän myös "heilua" mahdollisimman vähän, eli ei oteta alaselällä mitään vauhtia siihen soutamiseen.

Yussi: Muuten kyllä kävis kp:tkin, mutta ei tahdo riittää painot niissä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79: -Ainakin itse teen melkein joka kerta kolistellessa kulmasoudun. Vaihtelen paljon kulmaa, otteen leveyttä ja osan teen myötä ja osan vastaotteella. Yleensä levällä myötäotteella teen yläkroppa lattian kanssa saman suuntaisesti ja kapealla vastaotteella melkopystyssä. Loput on tuolta väliltä:) Hyvin se selkä siihen totuu, kun totutetaan!

Muuten kyllä kävis kp:tkin, mutta ei tahdo riittää painot niissä.

Kulmasoutua itsekin duunailen kolmesti viikossa, mutta välissä myös käsipainoilla (Meidän salilta löytyy isoja käsipainoja. Isoin 69,5kg plus sellainen kahvapaino, joka painaa reilu 90 kiloa :D )

Hyvin tullut selkään kokoa ja voimaa näillä liikkeillä.

Voishan tossa soveltaa myös tangolla ja käsipainoilla tehtävää soutua.
esim. 2 x viikossa tangolla ja kerran kässäreillä.

Mä olen tehnyt elokuusta lähtien juuri noin eli 2 x viikossa tangolla eri oteleveyksillä ja kerran käsipainolla. Hyvin on selkä kestänyt, tosin painotkin on suht aloittelijan tasolla. :)

Jos minä tekisin kulmasoutua viikossa kolome kertaa niin tekins Chad Waterburyn ohjeen mukaan ja vaihtelisin sarjapituuksia sekä laskisin volyymin (tai mikä lie). Eli tähän malliin:

"So for an advanced person doing bentover rows, here's how it all breaks down for three workouts per week for four weeks:

WEEK 1

Workout 1
24 (6 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 5760 pounds

Workout 2
28 (4 x 7) x 225 pounds (300 x 75%) = 6300 pounds

Workout 3
40 (4 x 10) x 204 pounds (300 x 68%) = 8160 pounds

WEEK 2

Workout 1
28 (7 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 6720 pounds

Workout 2
32 (4 x 8) x 225 pounds (300 x 75%) = 7200 pounds

Workout 3
40 (4 x 10) x 210 pounds (300 x 70%) = 8400 pounds

WEEK 3

Workout 1
32 (8 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 7680 pounds

Workout 2
36 (4 x 9) x 225 pounds (300 x 75%) = 8100 pounds

Workout 3
40 (4 x 10) x 216 pounds (300 x 72%) = 8640 pounds

WEEK 4 (Unloading)

Workout 1
24 (6 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 5760 pounds

Workout 2
27 (3 x 9) x 225 pounds (300 x 75%) = 6075 pounds

Workout 3
30 (3 x 10) x 216 pounds (300 x 72%) = 6480 pounds

(Week 5 resumes with a progression that must beat your performances from week 3.)"

Vähän offtopic:

Vedättekö kulmasoudussa painot aina napaan asti? Eli onko se failure jos ette saa tankoa mahaan?

Itellä ainaki tuntuu, että siihen 10cm päähän mahasta asti tulee aina helposti, mutta se viimenen rutistus on sellasta cheattausta ettei mitään rajaa.

Kutakuinkin napaan.."Failure" on sellanen ovela käsite kulmasoudussa, koska painoja saa laittaa vaikka kuinka, jos cheattaa. Itse yritän tehdä sillai "strict form" -tyyliin ja eliminoida lantion vatkausta. Teen myös suht pystyasennolla, mutta menee selkään.
Teen myös suht hitaalla tempolla, en mitenkään pumpaten.

Kulmasoutu vinopenkissä on myös ihan kokeiltavan arvoinen.. eli makaat vatsallasi rinta viistossa olevalla puolella , kässärit kumpaakin käteen ja ei muuta kun soutamaan.

toinen hyvä on alataljassa köydellä, että istut selkänojallisella penkillä rinta selkänojaa vasten.

Ainiin, sähän treenaat siellä Elixialla ;)

Eipä noita yli 50 kilon käsipainoja kovin monelta salilta tunnu löytyvän, että ei tohon yksin Elixia ole syynä. Ja kyllä, joutuu käyttämään yli 50 kilon painoa jos ei halua kovin pitkiä sarjoja tehdä.

Keskity siihen penkkiin. ;)

Ei vaan varmasti pystyy tekemään 3 kertaa viikossa kulmasoutua, muttei kannata halveksia leuanvetoakaan.

Muuten, itse vedän tangon kulmasoudussa aika ylös, käytännössä juuri tissien alapuolelle. Selän pyrin asettamaan mahdollisimman vaakatasoon, tosin olen niin jäykkä takareisistä ja alaselästä etten pääse kovin alas (alemmas kuin normi kulmasoudussa kuitenkin). Liikkeen alaosassa tanko menee selvästi polvien alapuolelle. Painot ovat pienempiä kuin tavallisessa 45 asteen kulmasoudussa, jossa tanko vedetään alavatsaan tai jopa lantioon. Olen tehnyt 90 kilolla kuutosia, kun tavallisessa kulmiksessa tein jopa 5*115 kg.

Mitä mieltä olette? Liike tuntuu aika luontevalle.

Itse teen kulmasoutua kolmesti viikossa käsipainoilla ma,ke ja pe...Yleensä keskiviikko on hieman kevyempi kulmasoudun osalta kun itsellä ei aina ehdi selkä palutumaan ja perjantaina sitten taas kovempi sarja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom