Kulmasoutua kolmesti viikossa?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Itse teen myös yksijakoisella ja yläselälle tulee kolme reeniä / viikko. Teen sarjoja yläselälle n. 4-6 / treeni, eli n. 15 sarjaa / viikko. Kierrätän liikkeitä: Ylätalja, ylätalja leveällä kahvalla ja kulmasoutu. Sekaan satunnaisesti alataljaa. Hyvin tunuu potkivan eikä tunnu olevan liikaa reeniä ja epäilen, että vaikka tekisin pelkkää kulmasoutua, ei sekään menoa haittaisi.:thumbs:

Yksijakoisella 3xvko jumppailen
1. leuat, kulmis
2. mave, alatalja/ylätalja, takaolkapääsoutu
3. leuat, kulmis
Olen ajatellut ruveta tekemään kulmiksen tilalla tankosoutua toisella viikolla. Sitten taas alusta.

Yksijakoisella 3xvko jumppailen
1. leuat, kulmis
2. mave, alatalja/ylätalja, takaolkapääsoutu
3. leuat, kulmis
Olen ajatellut ruveta tekemään kulmiksen tilalla tankosoutua toisella viikolla. Sitten taas alusta.

Paljonko tulee sarjoja viikolle?

Paljonko tulee sarjoja viikolle?
1. leuat x2, kulmis x2
2. mave x2-4, ylätalja/alatalja x1-2, takaolkapääsoutu x2-3
3. leuat x2, kulmis x2
Aika reilusti sarjoja, mutta en tee tappiin saakka mitään liikettä, aina jää varaa 2-4 toistoa.
e: Kohennusta.
e2: Ylä-/alataljassa lähinnä lämmittelen latseja takaolkapääsoutua(vaikkei ko. liike olekaan latseille, on mielestäni mukavampi tehdä lämmittelyt taljassa ja päälle yksi lämmittely to-soutua) varten.

Täällä kulmasoudetaan ma ja pe, kumpanakin 5x5, ja keskiviikkona ylätaljaa 5x5.

Bill Starrin mukaan siis mennään, ei ole ollu ongelmia alaselän kanssa vaikka alaselkää rasittaa lisäksi vielä ma, ke ja pe kyykky 5x5; keskiviikkona mave 5x5 ja ma selkäojennus 2x10-15.

edellisessä HST-syklissä (uus alko maanantaina,ja edelleen sama ohjelma) kulmasoutua,kyykkyä ja mavea kaikkia 3 kertaa viikossa.pienten "käynnistysvaikeuksien" jälkeen ei mitään ongelmaa.(kulmiksessa ja mavessa oli kuitenkin koko ajan maltilliset painot,ja keskityin mahdollisimman puhtaaseen tekniikkaan.ja myös vähän opiskelin sitä kulmasoutua kun en ollut ihan varma tekniikastani.nyt olen ja treenipainot nousee kohisten :) )

Keskity siihen penkkiin. ;)

Ei vaan varmasti pystyy tekemään 3 kertaa viikossa kulmasoutua, muttei kannata halveksia leuanvetoakaan.

Muuten, itse vedän tangon kulmasoudussa aika ylös, käytännössä juuri tissien alapuolelle. Selän pyrin asettamaan mahdollisimman vaakatasoon, tosin olen niin jäykkä takareisistä ja alaselästä etten pääse kovin alas (alemmas kuin normi kulmasoudussa kuitenkin). Liikkeen alaosassa tanko menee selvästi polvien alapuolelle. Painot ovat pienempiä kuin tavallisessa 45 asteen kulmasoudussa, jossa tanko vedetään alavatsaan tai jopa lantioon. Olen tehnyt 90 kilolla kuutosia, kun tavallisessa kulmiksessa tein jopa 5*115 kg.

Mitä mieltä olette? Liike tuntuu aika luontevalle.

No totta munassa mä keskityn penkkiin, teen sen aina ennen kulmasoutua. ;)

On kokeiltu tuo erittäin jyrkässä kulmassa tekeminenkin. Tuli vaan se ongelma siinä, että alaselkä ei enää tykännyt kun piti painoja lisätä. Tuo vähä pystympi toimii hyvin ja viimeks meni 2x10x110 rikki siinä. Hauska nähä mihin rautoihin päästään kun tulee kutoset vuoroon joskus reilun kuukauden päästä.

Ja leuanvetoa teen nyt joka toinen kerta suurinpiirtein. En vielä ole siitä saanut mitään niin kovaa "ahaa elämystä" että ylätaljaa hylkäisin.

Tuo vähä pystympi toimii hyvin ja viimeks meni 2x10x110 rikki siinä. Hauska nähä mihin rautoihin päästään kun tulee kutoset vuoroon joskus reilun kuukauden päästä.

Teetkö smithissä vai vapaalla tangolla? Ite tykkään tehdä smithissä. Liikerata on siinä hallittu ja jotenkin keskitetympi. Tuntuu myös, että siinä saa liikuteltua suurempia rautoja. Sama on pystypunnerruksen kanssa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Eipä noita yli 50 kilon käsipainoja kovin monelta salilta tunnu löytyvän, että ei tohon yksin Elixia ole syynä. Ja kyllä, joutuu käyttämään yli 50 kilon painoa jos ei halua kovin pitkiä sarjoja tehdä.

Kokeilepa tehdä tuettua kulmasoutua käsipainoilla. Ei muuta kun vinopenkille vatsalleen makaamaan ja käsipainot hanskoihin. Hyvä liike latseille ja ei paljon pysty cheettaamaan.

Ja riittää varmasti puolet pienemmätkin painot, vrt. 50kg.

Teetkö smithissä vai vapaalla tangolla? Ite tykkään tehdä smithissä. Liikerata on siinä hallittu ja jotenkin keskitetympi. Tuntuu myös, että siinä saa liikuteltua suurempia rautoja. Sama on pystypunnerruksen kanssa.

Vapaalla aina. En karta smithiä muuten mitenkään, mutta kulmasoudussa se rajoitettu liikerata tuntuu jotenkni hullulta.

Rufus sanoi:
Kokeilepa tehdä tuettua kulmasoutua käsipainoilla. Ei muuta kun vinopenkille vatsalleen makaamaan ja käsipainot hanskoihin. Hyvä liike latseille ja ei paljon pysty cheettaamaan.

Ja riittää varmasti puolet pienemmätkin painot, vrt. 50kg.

Kiitti vinkistä, tämä pitää kokeilla! Voisi nimittäin ihan hyvin kerta viikkoon tehdä tuolleenkin. Ihan vaikka jo varmuuden vuoksi alaselkää säästääkseni ja hyvää vaihtelua hakeakseni.

Miten isossa kulmassa oot selkänojan pitänyt? Varmaan aikalailla vaakatasossa saa olla...

Lihasryhmän treenaaminen kolme kertaa viikossa on mielestäni aika patentti käytäntö jos intensiteetti ja volyymi säädetään kohdilleen, mutta itse kyllä mieluummin kierrättäisin 2-3 liikettä kuin tekisin yhtä ja samaa koko ajan. Eri variaatioita kierrättämällä voidaan kuitenkin säästää sekä niveliä että hermostoa verrattuna pelkän yhden liikkeen ainaiseen takomiseen.

:offtopic: Tuliko tuossa Hulkilta jo vastaus miettimääni asiaan, eli kannattaako ennemmin tehdä kahta tai jopa kolmea koko vartalon treeniä eri liikkeillä kuin tehdä joka kerta lähes sama liikkeet? Kokonaisvolyymin tietenkään muuttumatta.
(Kuitenkin mielellään tekisi joka kerta kaikki liikkeet.)
säästääkö hermostoa myös vaihtelu toistomäärissä joka kerta?

kannattaako ennemmin tehdä kahta tai jopa kolmea koko vartalon treeniä eri liikkeillä kuin tehdä joka kerta lähes sama liikkeet?
IMO kannattaa kierrättää vähintään kahta erilaista treeniä, kolmekin onnistuu mutta saattaa mennä jo vähän liialliseksi säätämiseksi.
säästääkö hermostoa myös vaihtelu toistomäärissä joka kerta?
Myös toistomäärien vaihtelu pienentää ylirasitusriskiä.

Lihasryhmän treenaaminen kolme kertaa viikossa on mielestäni aika patentti käytäntö jos intensiteetti ja volyymi säädetään kohdilleen, mutta itse kyllä mieluummin kierrättäisin 2-3 liikettä kuin tekisin yhtä ja samaa koko ajan. Eri variaatioita kierrättämällä voidaan kuitenkin säästää sekä niveliä että hermostoa verrattuna pelkän yhden liikkeen ainaiseen takomiseen.

Tätä mieltä olen itsekin ja näin toiminkin treenissäni. Jotenkin vain en ole löytänyt toista läheskään yhtä hyvää soutavaa liikettä kuin kulmasoutu tangolla ihan normaalilla otteella. Jospa tosta tuetusta kp-soudusta sitten saisi tolla kaverin.

Jotenkin tuntuu turhalta tehdä jotain liikettä joka ei mene läheskään yhtä hyvin perille, vertaa nyt vaikka alataljaa ja kulmasoutua.

Koko vartalo treeniä voi tehdä vaikka 4 eri treeniä, ne liikkeet & progressio siinä ratkaisee.
Voi keskittyä joissain liikkeissä hieman eri toistoalueisiinkin, ei tartte välttämättä mitään HST 15-10-5-juttuja.
Itse asiassa kannattaa valita vain 4-5 liikettä per koko vartalo treeni ja voluumia ei ihan mahdottomasti, mikäli treenaa vähänkin tiuhemmin (esim. 1 on, 1-2 off). Liikkeitä tyyliin:

Penkki
Etukyykky
Leuanveto vastaotteella
SJMV

Pystypunnerrus seisten
Maastaveto
Dippi
Pohkeet

Hack tangolla
Kulmasoutu myötäotteella
Rinnalle veto & punnerrus (partial clean & press)
Hauiskääntö tangolla

Kyykky
Penkki käsipainoilla
Kulmasoutu vastaotteella
Leuanveto myötäotteella

..jotain tällaista simppeliä..
Suoraa/epäsuoraa rasitusta lähes koko keholle joka kerta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom