Kulmasoutu vs Leuanveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaNi-
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Teen voimatreeniä ja tähän asti olen pitänyt kulmasoudun mukana, siinäkin siis toistot 3-5. Nyt rupesin miettimään, että kannattaisiko se vaihtaa Leuanvetoon lisäpainoilla kun leuanvetotuloski kiinnostaisi, eikä toi kulmasoutu isoilla romuilla ja rumalla tekniikalla oikee tunnu selässä.

Jotain perusteluja olisi hyvä saada.
(ei, en ala tekemään pidempää sarjaa enkä puhtaampaa tekniikkaa. tarkoitus on vain verrata näitä 2 liikettä lyhyillä sarjoilla.)

Kulmasoutu isoilla romuilla rasittaa todella paljon myös alaselkää. Leuanveto olisi voimatreeninä ainakin alaselälle turvallisempi.

Edit: ja jos kulmasoutu ei meinaa tuntua selässä, niin kannattaa kuitenkin harkita puhtaampaan tekniikkaan siirtymistä vaikkei pienemmät painot tietty houkuttele.

Mä olen saanut ainakin "siivet" kipeäksi seuraavanlaisella treenillä.

-LEUAT kapea vastaote 1xmax lisäp.toistot n.8
tavoite parin vkon päästä 30kgx7
-SELKÄSOUTUA .pari sarjaa.toistot n.15
-KULMASOUTU käsip.pari pumppi sarjaa
..ja lopuksi hauista...

kaNi- sanoi:
Teen voimatreeniä...

Jto:n ohjelmissa on todella usein leuanveto mukana ja kulmasoutu paljon harvemmin. Ja jto tietää aivan kaiken voimatreenistä. Siinä niitä perusteita ;)

Musta leski sanoi:
Mä olen saanut ainakin "siivet" kipeäksi seuraavanlaisella treenillä.

-LEUAT kapea vastaote 1xmax lisäp.toistot n.8
tavoite parin vkon päästä 30kgx7
-SELKÄSOUTUA .pari sarjaa.toistot n.15
-KULMASOUTU käsip.pari pumppi sarjaa
..ja lopuksi hauista...
Luitko tota ekaa viestiä ollenkaan?

Itse pidän molempia hyvinä ehkä jopa leukoja parempina, mutta leuoissa on yksi huonopuoli. Jos ei jaksa tehdä yhtäkään niin eipä niistä iloa irti saa, mutta kulmasoudusta nyt joku jannu saa sille 20kg:llä muutaman toiston.:D

Jos ei saa yhtään leukaa niin silloin juuri niitä pitää alkaa treenata!
Nimimerkillä: leuanveto tulos kasvoi kahdessa kuukaudessa nollasta kuuteen.

Ehdottomasti leuanveto kulmasoudun tilalle jos ei jouda molempia tekemään. Itse teen kulmasoutua aika vähän ja leukoja ihan sikaporsaana.

Edit: Itse rinnastaisin leuat penkin, maven ja kyykyn kanssa parhaimpiin yleisliikkeisiin.

Riippuu mistä roikkuu. Mulla on ihan hirvittävä lihasepätasapaino-kammo enkä ole tehnyt leukoja pitkiin aikoihin latsien liiallisen kiristymisen pelossa. :D Helvetisti vaan horisontaalista vetoa vahvistaan trapseja ja rhomboideusta. Eli minä tekisin (ja teenkin) pelkkää kulmasoutua jos joku pitäisi valita. Onhan kulmasoutu sitäpaitsi penkin vastaliike.

Hmm itse suosin kulmasoutua, enkä osaa sanoa miksi toisaalta voi johtua siitä että en nyt niinkamalan mahtava ole noita leukoja vetämään (vaikka sarjoihin pystyisinkin) niin isoimmilla romuilla kulmasoutu on luonnollisesti miehekkäämpää IMO ;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
vaikka kuinka teet voima reeniä, niin tee laajaa toistoaluetta noissa liikkeissä. aivan dorkaaa kokoajan hinkata hikistä 3-5toiston sarjaa. jos haluat selkää leveämmäksi niin taljoja ylhäältä ja leukoja ja paljon ja eri kahvoilla ja laajaa toistoaluetta käyttäen.

NGV sanoi:
Itse pidän molempia hyvinä ehkä jopa leukoja parempina, mutta leuoissa on yksi huonopuoli. Jos ei jaksa tehdä yhtäkään niin eipä niistä iloa irti saa, mutta kulmasoudusta nyt joku jannu saa sille 20kg:llä muutaman toiston.:D
Vaikka ei aluksi saisi yhtäkään leukaa kiskottua ylös, niin voihan niitä käsittääkseni tehdä negatiivisina. Jakkaraa käyttäen yläasentoon ja sitten vain tapellaan painovoimaa vastaan.

Dippi sanoi:
Vaikka ei aluksi saisi yhtäkään leukaa kiskottua ylös, niin voihan niitä käsittääkseni tehdä negatiivisina. Jakkaraa käyttäen yläasentoon ja sitten vain tapellaan painovoimaa vastaan.
jos leukojen saanti on tavoitteena niin järkevin tapa on kyllä tehdä ylätaljaa niin kauan että jaksaa leukoja vetää useampia. sitten kun jaksetaan vetää leukoja, niin ruvetaan pikkuhiljaa käytteleen lisäpainoja.

vähän offtopic , mut mahollista muuten lisäpainoja ( ei tartte kun n 5-10kg ) käyttää kun vyöllä ? eli jotain patenttii vaa kehii :D

olkalaukussa on ihan hyvä pitää. nakkaa painot vaan selän puolelle. mun laukku on koe ponnistettu 80kilolla, lujaa tekoa :)

neutraali sanoi:
olkalaukussa on ihan hyvä pitää. nakkaa painot vaan selän puolelle. mun laukku on koe ponnistettu 80kilolla, lujaa tekoa :)

no voi pahus, eipä ois ollu itekkää vaikea tajuta!

kiitos kaunis :)

mattiE sanoi:
vähän offtopic , mut mahollista muuten lisäpainoja ( ei tartte kun n 5-10kg ) käyttää kun vyöllä ? eli jotain patenttii vaa kehii :D

köysi toimii ihan hyvin myös. toiseen päähän iso solmu, toiseen lenkki josta tuo solmu pujotetaan läpi. paino siis roikkuu jalkojen välissä. yli 40kg painoissa köysi saattaa tosin vähän jo hiertää.

joskus tungin myös sellaisen pienen kumipäällysteisen 20kg lätkän leveän, löysälle jätetyn voimanostovyön väliin. tämä saattaa kyllä kerätä katseita eikä muutenkaan toimi kovin hyvin..

xmx sanoi:
joskus tungin myös sellaisen pienen kumipäällysteisen 20kg lätkän leveän, löysälle jätetyn voimanostovyön väliin. tämä saattaa kyllä kerätä katseita eikä muutenkaan toimi kovin hyvin..

Eipä se nyt mitään katseita kerää, meidän salilla ei muuta lisäpainosysteemiä käytetäkään :)
Dipeissä toi toimii ainakin mainiosti, leuoissa saattaa vähän heittää painopistettä ja painaa ikävästi tohon vehkeen yläpuolelle, mutta kyllähän mies pienen kivun kestää :D

hyrre sanoi:
Eipä se nyt mitään katseita kerää, meidän salilla ei muuta lisäpainosysteemiä käytetäkään :)
Dipeissä toi toimii ainakin mainiosti, leuoissa saattaa vähän heittää painopistettä ja painaa ikävästi tohon vehkeen yläpuolelle, mutta kyllähän mies pienen kivun kestää :D

nojoo, taitaa riippua aika paljon paikasta missä noita virityksiä käytetään. treenasin tuolloin (pakosta) pari kuukautta sellasella salilla missä suurin osa kävijöistä polki kuntopyörää 5min ja siirtyi seuraavaksi paineilmalaitteisiin jumppaamaan. siinä oli sitten leuanvedossa ihmettelemistä.

mulla ton vyösysteemin kanssa paino valahti pari kertaa verkkareihin, kun laskeuduin melko korkealle sijoitetulta leuanvetotangolta alas :)

neutraali sanoi:
jos leukojen saanti on tavoitteena niin järkevin tapa on kyllä tehdä ylätaljaa niin kauan että jaksaa leukoja vetää useampia. sitten kun jaksetaan vetää leukoja, niin ruvetaan pikkuhiljaa käytteleen lisäpainoja.

Mä olen kyllä eri mieltä. Leuanveto on kuitenkin sen verran eri liike kuin ylätalja. Jos lähdetään nollasta liikkeelle, uskaltaisin väittää, että parempia tuloksia saadaan tekemällä vain erilaisia leuanvedon variaatioita. Alussa siis autettuja ja negatiivisia toistoja ja siitä vain sitten eteenpäin, kun kehitystä tulee.

MattiE sanoi:

Itse olen kokenut parhaaksi keinoksi käyttää sopivan kokoista käsipainoa. Käsipaino otetaan jalkaterien väliin pystyasentoon. Tämän tekniikan plussat/miinukset:
+ ei vaadi samanlaista säätämistä kuin esim. vyön virittäminen jokaiseen sarjaan erikseen. Käsipaino vaan mukaan ja menoksi.
+ mahdollista tehdä myös pudotussarjoja: siinä vaiheessa kun hyytyy, niin tiputtaa vaan painon alas ja jatkaa vielä pari toistoa.
+ chiittaminen on vaikeampaa, sillä jalkoja on pidettävä suht hyvässä kontrollissa, ettei paino tipu
- voi olla isommilla painoilla jo vähän vaikeaa pitää painoja mukana. Tosin ei ole kokemusta, kun en ole 12 kg isommilla painoilla koittanut

Niin ja vielä itse threadin aiheeseen: Jos pitää valita kulmasoudun ja leuanvedon välillä niin ehdottomasti leuanveto. Kuningasliike :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom