Kuinka usein saa herkutella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mimu
  • Aloitettu Aloitettu
NGV sanoi:
Jaa mitä vakavia sairauksia? Ainut sairaus jota saan tästä on varmaan kehittyminen ja eikä siinä sivussa tule edes, niin hirveesti läskiäkään, kun laskee kalorit tarkkaan ja ne kalorit jotka olen plussalla, eli noin 300 tai 400, niin ne menee lihaksen korjaamiseen eikä läskiksi. Doggoned, et vaan tiedä tunnetta, kun olet ollut 70% elämästäsi käsittämättömän LIHAVA ja vihdoin olisit päässyt suurimasta läskistä pois ja haluaisit kasvattaa massa, niin et varmaan söisi +1000 kaloria päivässä.

Joo ei todellakaan sairauksia vaan seurauksia, mutta niitä nyt en ala luettelemaan.
Ja tuosta lihavana olosta voin sanoa, että sitä olen edelleen ja olin vielä lihavampi koko ikäni ennen lukiota (eli jotain 16 vuotta taisin olla, en voi muistaa). Aloitin liikuntaharrastuksen tuossa iässä ja kappas läskiä karttui pois kuin veitsellä olisi leikelty (niin se nuoren aineenvaihdunta toimii, muista se). Ja tämä koko prosessi tapahtui, vaikka söin niin kuin ennenkin, kulutukseni vain otti huiman buustin, koska olin ennen ollut koko ikäni sohvaperuna. Punttisaliharrastuksen aloitin kunnolla vasta viime kesänä eli nyt on takana huikeat 7 kuukautta raudanlujaa kokemusta. Koko ajan olen ollut "bulkilla" ja läskiä on ollut alkuperäiseen nähden ihan kivasti, mutta ei se minua ole ajanut hyppäämään kaivoon. Tämän ikäisenä sitä vain ymmärtää asioiden tärkeysjärjestyksen. En pelkää yhtään kerätä läskiä vielä lisääkin.
Ottaisit nyt kaikkien postaajien neuvoista vaarin ja miettisit omaa elämäntilannettasi. Et voi koko ikääsi kartella jokaista läskipalaa, jonka saat vahingossa itseesi. Luulen nimittäin, että ne sinun "läskikautesi" ovat vain pientä määrää läskiä tai jos ollenkaan sitä. Ei tuossa iässä tarvi olla päkki näkyvillä ja kireys kuin kisoihin menossa.
Se, että RANKAISET itseäsi jokaisen herkun jälkeen kertoo, että himoitset edelleen herkkuja, mutta kun sorrut niihin aiheuttaa se sinulle kauheita omantunnon tuskia. Tämä on äärimmäisen huolestuttavaa... Itse en herkkuja syö, pidäyttydyn "täysin" bodyruoassa, mutta se ei ole minulle ongelma eikä herkkuja tee mieli koskaan. Ja sitä paitsi olen sinua kaksi vuotta nuorempi, murrosikäni on (ainakin omasta mielestäni) mennyt ohi ja tiedän mitä teen ja osaan ajatella seuraukset siitä "aikuismaisesti". NGV, sinä taas olet murrosiässä oleva nuori, jolla saattaa ollakin tuollaisia "tempauksia". Saatat uhitella muille täällä ja sitten tämänikäisenä huomata, että perkele kun tuli oltua tyhmä. Mitä mieltä vanhempasi ovat tästä?

MEAH: selkis juttu.. asia selvä. Ei väärinkäsityksiä, rauha maassa:piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka tässä threadissa on jo melkein kaikki sanottu, on silti mielestäni olennaista alleviivata se, että tällä palstalla tuskin hirveän moni ole fyysisesti sellainen kuin antaa ymmärtää/tulee ymmärretyksi. Nuorelle sällille saattaa todellisuus hämärtyä kaikkia näitä juttuja lukiessa. Tosin tällä palstalla on myös paljon käyttökelpoista tietoa, jonka avulla voi pyrkiä kokonaisvaltaisesti terveelliseen elämään, urheillen ja fiksusti syöden.

Mielestäni NGV:n asenne tätä hommaa kohden on tyypillistä nuoren miehen samaistumisen tarvetta yhdistettynä virtuaalimaailmaan jossa kaikki ovat täydellisiä ja "ripped". Koska en kuitenkaan tunne kaveria, en voi oikein muuta mielipidettä hänestä muodostaa kuin että mielestäni hänen kannattaisi ihan oikeasti miettiä asioita vähemmän fanaattisesti. Elämässä pitää olla monia eri asioita, joista saa mielihyvää!

Liika fanaattisuus, missä hyvänsä asiassa, on AINA huono asia.

Koitetaas osallistua keskusteluun, vaikka nää asiat onkin jo sanottu.

Ymmärrän jotenkin noi sun bulkki ja dieetti syklitykset ja kalorienkin laskemiset. Haluat tuloksia ja oot valmis näkemään vaivaa niiden eteen. Enemmän vaivannäköä -> enemmän tuloksia. En tiedä kuinka tarkkaan lasket kaiken mahdollisen, mutta se että annat ymmärtää, kuinka epäterveellistä on vetästä välipalaksi esim. proteeinipatukka, ei todellakaan kuulosta terveeltä.

Lasketko kaikkien ruokien GI-arvotkin? Pystysitkö syömään välipalaksi esim. lihapiirakan ja raejuustoa, tms. ruokaa missä olisikin huonoja rasvoja vähän enemmän? Ja tulisko tästä morkkis koko loppu päiväksi? Osaatko sanoa kuinka paljon hyötyä/haittaa sulle olisi siitä, että syöt aamuisin mannapuuroa?

Jotenkin vaan tuntuu, että oot menny ääripäästä toiseen. Vaikka oletkin ollut aikaisemmin läski, se ei tarkoita sitä että susta tulis läski viikossa tai kahdessa jos vähän hölläät syömisen tarkkailua.

Kannattaa tosiaan lukaista toisenkin kerran näiden vanhempien palstalaisten postauksia. Mitä enemmän sitä treenitaustaa tulee, sitä paremmin oppii miten oma kroppa vastaa treeniin ja muuhun. Se tulee ajan kanssa, ei sun tarvitse olla niin ehdoton. ;)

Kokeillaas vielä, pointtihan tuossa ortoreksiassa ei ole se, että syödään terveellisesti ja ollaan iloisia. Siinä on kyse siitä että syödään pakonomaisesti vain määrättyjä ruokia ja podetaan huonoa omaatuntoa, jos lipsahdetaan "sallittujen" ruokien ulkopuolelle.

Doggoned ed. viestissään hyvänä esimerkkinä: hänellä ei ole pakonomaista tarvetta syödä pelkkää bodiruokaa, ja vaikkei näitä kuuluisia herkkuja juurikaan syö, niin tuolla asenteella jos herkkuja alkaa tekemään mieli, mennään kauppaan ja ostetaan kärry täyteen ihan mitä huvittaa, syödään se ja ollaan onnellisia. Se siitä, ilman omantunnontuskia. Seuraavana päivänä taas bodiruokaa ja kovaa reeniä.

NGV, onko se oikeasti vaikea nähdä eroa näiden kahden käyttäytymismallin välillä? Ei pitäisi olla...

B.O.S.S. sanoi:
Kokeillaas vielä, pointtihan tuossa ortoreksiassa ei ole se, että syödään terveellisesti ja ollaan iloisia. Siinä on kyse siitä että syödään pakonomaisesti vain määrättyjä ruokia ja podetaan huonoa omaatuntoa, jos lipsahdetaan "sallittujen" ruokien ulkopuolelle.

Doggoned ed. viestissään hyvänä esimerkkinä: hänellä ei ole pakonomaista tarvetta syödä pelkkää bodiruokaa, ja vaikkei näitä kuuluisia herkkuja juurikaan syö, niin tuolla asenteella jos herkkuja alkaa tekemään mieli, mennään kauppaan ja ostetaan kärry täyteen ihan mitä huvittaa, syödään se ja ollaan onnellisia. Se siitä, ilman omantunnontuskia. Seuraavana päivänä taas bodiruokaa ja kovaa reeniä.

Hienosti tiivistetty! :thumbs:

tseif sanoi:
Jotenkin vaan tuntuu, että oot menny ääripäästä toiseen. Vaikka oletkin ollut aikaisemmin läski, se ei tarkoita sitä että susta tulis läski viikossa tai kahdessa jos vähän hölläät syömisen tarkkailua.

Ihan sama asia oli itselläkin mielessä. Jos sä treenaat niin paljon kuin sanot, niin ei suhun se laardi varmasti tartu samalla tavalla yhden herkkupäivän jälkeen kuin sohvaperunaan, jolla on ehkä nolla-aineenvaihdunta. Oot kuitenkin melkoisen nuori kaveri, kulutat paljon, vaikket treenaiskaan. Uskon sen, että susta tämä muiden puuttuminen on ihan typerää ja aiheetonta, koska alle parikymppisenähän sitä on ihminen (omasta mielestään) fiksuimmillaan. Tätä ei voi selittää sen tarkemmin, huomaat sitten 10 vuoden kuluttua. ;)

Gillyanne sanoi:
Feikkiedit: Kyllä siinä kotiruoassakin on proteiinia ihan yhtä lailla kuin ns. bodyruoassakin (mikä se ratkaiseva ero näiden välillä edes on?). Me söimme tänään valkosipuliperunapaistosta ja uunilohta, oli hyvää ja herkullista, ja paljon sekä proteiinia että hyvää rasvaa. :kuola:

Nimenomaan, tuntuu että tämä pointti unohtuu usein kun aletaan katselemaan asioita liian fanaattisesti.. Jos siinä kotiruoassa on lihaa/kalaa/kanaa tms., niin kyllä siinä silloin on vaan sitä proteiiniakin.. Ja jos tuntuu että sitä ei riittävästi tule niin vaikka vähän raejuustoa kylkiäiseks ja lasi tai pari maitoa (kai tähänkin ny joku puuttuu kun se maito tekee niin kovasti hallaa sille ruoan imeytymiselle:rolleyes: ) niin johan alkaa olla proteiinimäärätkin kohdillaan..

En tarkoita tällä kotiruokajutulla nyt sitä, että makkarakastike olisi SE juttu, vaan sitä että kyllä kotiruoastakin saa niitä ravintoaineita irti..

Niin ja itsehän on hetki vedetty dieettiä ja minä se napostelen proteiinipatukoita päivittäin, eipä juuri tuollaiset marginaaliset määrät nopeita hiilareita jaksa kiinnostaa niin kauan kuin tulosta tulee.. Kunhan siis hiilarin saanti muuten on ns. hyvällä pohjalla..

No eipä kuulosta ihan terveeltä toi NGV:n touhu. Siis oikeasti tarvitseeko KASVUIKÄISEN muka diettailla. Mielestäni oikeasti ei! Ymmärrän toki läskikammosi jos olet ollut "todella" lihava. Mutta vaikka nyt keräisitkin vähän läskiä siinä sivussa "epätäydellisen" ruokavalion seurauksena niin pääset siitä kyllä eroon. Ei se mikään pysyvä uusintatuomio ole se pieni läskin kerääntyminen.

Mielestäni sinun kannattaisi miettiä asiaa ihan pituuskasvusikin kannalta. Jos nyt kuitenkin panostaisit siihen nyt koska myöhemmin siihen ei ole mahdollisuutta. Eli ei oikeesti mitään diettailuja(myöhemmin sitte). Ja jos pidät bulkkiakin jonain äärimmäisen kurinalaisena ajanjaksona niin kehitys ei varmasti tule päätäsi huimaamaan. Suklaapatukat on herkkuja mutta ovatko proteeinipatukat?

Doggoned sanoi:
Se, että RANKAISET itseäsi jokaisen herkun jälkeen kertoo, että himoitset edelleen herkkuja, mutta kun sorrut niihin aiheuttaa se sinulle kauheita omantunnon tuskia. Tämä on äärimmäisen huolestuttavaa... Itse en herkkuja syö, pidäyttydyn "täysin" bodyruoassa, mutta se ei ole minulle ongelma eikä herkkuja tee mieli koskaan. Ja sitä paitsi olen sinua kaksi vuotta nuorempi, murrosikäni on (ainakin omasta mielestäni) mennyt ohi ja tiedän mitä teen ja osaan ajatella seuraukset siitä "aikuismaisesti". NGV, sinä taas olet murrosiässä oleva nuori, jolla saattaa ollakin tuollaisia "tempauksia". Saatat uhitella muille täällä ja sitten tämänikäisenä huomata, että perkele kun tuli oltua tyhmä. Mitä mieltä vanhempasi ovat tästä?

MEAH: selkis juttu.. asia selvä. Ei väärinkäsityksiä, rauha maassa:piis:
HIMOITSEN HERKKUJA!!!?!?! Siis tuo oli viime vuoden tammikuun toinen päivä kun ängin sitä pizzaa turpaani!!!!
Mistä ihmeessä sait päähäsi, että edelleen himoitsen herkkuja, ainut herkku jota voin syödä bulkilla on proteiini patukka. Itse rakastan Boby-ruokavaliota ja se on niin tajutomatoman hyvää, enkä voisi edes ajatella syödä mitään herkkuja, paitsi proteiinipatukoita bulkilla. Ja vanhemmat eivät oikein osaa sanoa, mitään muuta, kun, että keskity nyt vaan bulkaamaan äläkä dietaa niin lihas kasvaa. Näin ainenkin ylipainoinen isäni minulle toteaa. Nyt harmittaa, että miksi edes kerroin, että joskus olin noin tyhmä, se sai niin monet ihmiset pakiksella sekoamaan täysin. Nyt olen jo normaali ja tiedän suunnilleen mitä teen ja tämä toimii todella hyvin. En kaipaa mitään herkkuja sillä ei niistä saa nautintoa, kun vain minuutiksi, kun "pihvvistä" saa nautintoa hitusen pitemmäksi aikaa. Ja en minä pelkää saada läskiä näin bulkilla, koska sitähän tulee, kun ollaan plussalla, mutta niin lihaskin kasvaa, joten bulkaamisesta ajattelen +-=0..

Armadillo sanoi:
Mielestäni NGV:n asenne tätä hommaa kohden on tyypillistä nuoren miehen samaistumisen tarvetta yhdistettynä virtuaalimaailmaan jossa kaikki ovat täydellisiä ja "ripped". Koska en kuitenkaan tunne kaveria, en voi oikein muuta mielipidettä hänestä muodostaa kuin että mielestäni hänen kannattaisi ihan oikeasti miettiä asioita vähemmän fanaattisesti. Elämässä pitää olla monia eri asioita, joista saa mielihyvää!

Liika fanaattisuus, missä hyvänsä asiassa, on AINA huono asia.
Ei tuu kesää, olenko minä väittänyt, että olen "ripped" kunnossa!?! :confused:
Olen kaukana "ripped" kunnosta, tosin ei "ripped" kuntoa tarvita missään muualla kuin lavalla ja sielläkään se ei ole ainut asia joka takaa sen, että edes pääset line-uppiin.

B.O.S.S. sanoi:
Voi Kekkonen! Siis mistä te olette tämmöisiä kuvia minusta saaneet. No se eka posti oli niiltä ajoilta jolloin en tajunnut mitään. Siis en minä syö terveellisesti pakon edessä vaan koska haluan niin. En välitä hirvesti mistään herkuista, paitsi bulkilla proteiini patukoista. Ja en minä nyt niin huonoa omatuntoa saa jos lipsahdan, koska tuommoista ei tule tapahtumaan, koska olen jotenkin 1,5 vuoden aikana saanut tainnutettua sen osan aivoista jotka huutavat näitä herkkuja...

ruupert sanoi:
Mielestäni sinun kannattaisi miettiä asiaa ihan pituuskasvusikin kannalta. Jos nyt kuitenkin panostaisit siihen nyt koska myöhemmin siihen ei ole mahdollisuutta. Eli ei oikeesti mitään diettailuja(myöhemmin sitte). Ja jos pidät bulkkiakin jonain äärimmäisen kurinalaisena ajanjaksona niin kehitys ei varmasti tule päätäsi huimaamaan. Suklaapatukat on herkkuja mutta ovatko proteeinipatukat?
Bulkki on bulkki ja dietti on dietti. Jos bulkilla syödään tarpeeksi kaloreita jotta ollaan ylikulutuksen ja tarpeeksi proteiinia niin kehitys on taattua kamaa, tosin päätä huimaava se ei voi olla natuna. Nyt haiskahtaa siltä, että ruupert on suurenkin luokan roinari, kun kerta noin sanoit, itse varmaan treenailen natuna loppuun asti.. Ainut asia jonka erottaa proteiini patukan ja tavallisen patukan on, että toisessa on proteiinia ja toisessa ei ole..

NGV sanoi:
Voi Kekkonen! Siis mistä te olette tämmöisiä kuvia minusta saaneet...

Kerta kiellon päälle... Ihan sinun omista posteistasi tuo mielikuva on tullut. Ihan oikeasti, NGV: eikö sinulla tosiaankaan soita mitään kelloja se, että niin moni Pakkislainen - ja eritoten useampi itse syömishäiriön kokenut - on kiinnittänyt huomiota posteihisi ja on sinusta huolissaan? Voisiko se kenties olla merkki siitä, että sinun toiminnassasi ja/tai asenteissasi voisi sittenkin olla jotain korjattavaa? Ja jos nyt esimerkkejä haluat, niin a)mannapuuro ei hyppää suoraan läskiksi kenenkään lanteille/vatsaan, vaan voi mainiosti olla osa perusterveellistä ruokavaliota ja b)olut - tai alkoholi ylipäätään - ei kohtuullisesti ja oikein käytettynä tuhoa kenenkään kehitystä eikä tarkoita automaattisesti kaameaa kataboliaa. Ja ei, tämä ei edelleenkään ole kehotus ryhtyä dokaamaan tms., vaan ainoastaan muistutus siitä, että maailmassa on muitakin värejä kuin musta ja valkoinen, ja itse asiassa valtaosa niistä sävyistä ja väreistä on nimenomaan siellä välimaastossa.

NGV sanoi:
Ainut asia jonka erottaa proteiini patukan ja tavallisen patukan on, että toisessa on proteiinia ja toisessa ei ole..

No ei kai nyt ihan näinkään, koska jos proteiinipatukassa on, patukasta riippuen, esim 30-50% proteiinia, niin eikö se ole vastaavasti pois hiilareiden ja rasvan määrästä? Tietty protskupatukat on usein tuhdimpia kooltaan, ja hiilareita näinollen tulee edelleen jonkin verran, mutta jos vaikka suhteutat makroravinteet / 100g??

En pidä tässä mitään patukkapalopuhetta, mutta kyllä ne on ne kokonaiskalorit, jotka ratkaisee, ja kun katsoo ne ravintoaineiden suhteet edes suurinpiirein kohdalleen, niin ei siinä jotkin patukan mukanaan tuomat insuliinipurskahdukset kyllä vaikuta läskin palamiseen millään tavalla. Ainakaan minulla.. Ei noista patukoista nyt mitään pääasiallista ruokaa pidäkään tehdä, mutta kuitenkin..

Edit: Tämän kirjoitin nyt lähinnä sen takia, ettei tätä(kään) NGV:n postausta patukoista joku erehdy pitämään absoluuttisena totuutena. Kirjoitan nyt lähinnä omiin kokemuksiin pohjautuen, kyllä niitä protskupatukoita voi dieetilläkin syödä, itsellä ei esim. ole mahdollisuutta syödä "kunnon ruokaa" niihin aikoihin kun tämän patukan tavallisesti kiskaisen napaani.

ihmetouhua, kaikki vaan valittaa. onhan toi NGV ollu tarkka noissa jutuissaan, siis niissä posteissa mitä häneltä oon lukenu. ja välillä ihmetelly. mutta eihän tässä oo muuta ihmeteltävää, kuin kuinka NGV pystyy olemaan erossa makeisista, roskaruuasta ja sun muusta. hyvähän se vaan on, jos pystyy olla erossa niistä, mutta ei heti tarvii alkaa mutisee toiselle, jos ei herkuttele tai edes halua herkutella. mutta joopa joo...

KSENA sanoi:
ihmetouhua, kaikki vaan valittaa. onhan toi NGV ollu tarkka noissa jutuissaan, siis niissä posteissa mitä häneltä oon lukenu. ja välillä ihmetelly. mutta eihän tässä oo muuta ihmeteltävää, kuin kuinka NGV pystyy olemaan erossa makeisista, roskaruuasta ja sun muusta. hyvähän se vaan on, jos pystyy olla erossa niistä, mutta ei heti tarvii alkaa mutisee toiselle, jos ei herkuttele tai edes halua herkutella. mutta joopa joo...

On hyvä jos pystyy olemaan erossa, joo, mut jos oot lukenu noita muiden viestejä ajatuksella, niin pointtina niissä on ollut se, että tämä homma ei VAADI moista fanaattisuutta, vaan tuloksia saa aikaan muutenkin, ja toinen pointti se, että tossa on varmasti havaittavissa huolestuttavia piirteitä, joista moni puhuu sillä kuuluisalla kokemuksen syvääkin syvemmällä rintaäänellä.

Toisilla kun se suodatin toimii paremmin kuin toisilla, siksi on vaan hyvä että täällä esitetään vastakkaisia tai ainakin loiventavia mielipiteitä tuohonkin touhuun, pitää muistaa että tätä palstaa lukee moni sellaisessa vaiheessa treeniuraansa oleva, joka ei välttämättä tiedä ketä uskoisi missäkin asiassa.

maxi sanoi:
On hyvä jos pystyy olemaan erossa, joo, mut jos oot lukenu noita muiden viestejä ajatuksella, niin pointtina niissä on ollut se, että tämä homma ei VAADI moista fanaattisuutta, vaan tuloksia saa aikaan muutenkin,

Mitä sitten? EHKÄ NGV:llä ei ole asian kanssa ongelmaa,vaikka kaikki tuntuu olevan sitä mieltä,että on...NGV:n viimeisimmässä postissa oli ihan järkeenkäypää juttua muuten.

maxi sanoi:
On hyvä jos pystyy olemaan erossa, joo, mut jos oot lukenu noita muiden viestejä ajatuksella, niin pointtina niissä on ollut se, että tämä homma ei VAADI moista fanaattisuutta, vaan tuloksia saa aikaan muutenkin, ja toinen pointti se, että tossa on varmasti havaittavissa huolestuttavia piirteitä, joista moni puhuu sillä kuuluisalla kokemuksen syvääkin syvemmällä rintaäänellä.

Toisilla kun se suodatin toimii paremmin kuin toisilla, siksi on vaan hyvä että täällä esitetään vastakkaisia tai ainakin loiventavia mielipiteitä tuohonkin touhuun, pitää muistaa että tätä palstaa lukee moni sellaisessa vaiheessa treeniuraansa oleva, joka ei välttämättä tiedä ketä uskoisi missäkin asiassa.
Ei vaadi kaikilta, mutta multa vaatii. Mitä sitten jos tykkään vähän hifistellä ruuan kanssa, IMO pääasia on bulkilla syödä yli kulutuksen ja saada tarpeeksi proteiinia näin ollen taataan kehitys, ja se miten tuo tehdään, niin sillä ei ole merkitystä, että tehdäänkö se ruokavaa'alla vaiko ihan silmällä, tai otatko kalorit huonoista lähteistä vai et, tosin jos otat hyvistä, niin läskiä ei tule nyt niin hirveästi.
AnttiS sanoi:
Mitä sitten? EHKÄ NGV:llä ei ole asian kanssa ongelmaa,vaikka kaikki tuntuu olevan sitä mieltä,että on...NGV:n viimeisimmässä postissa oli ihan järkeenkäypää juttua muuten.
Ei mulla mitään ongelmaa ole, se vaan, että mieluummin otan vaikka ehrami+kaurahiutale kompon kun taruisin vaikka johonkin karkiin ja heradrinkiin, tosin heradrinkin voin ottaa, mutta karkin jättäisin pois.
maxi sanoi:
Edit: Tämän kirjoitin nyt lähinnä sen takia, ettei tätä(kään) NGV:n postausta patukoista joku erehdy pitämään absoluuttisena totuutena. Kirjoitan nyt lähinnä omiin kokemuksiin pohjautuen, kyllä niitä protskupatukoita voi dieetilläkin syödä, itsellä ei esim. ole mahdollisuutta syödä "kunnon ruokaa" niihin aikoihin kun tämän patukan tavallisesti kiskaisen napaani.
Syyllinen, minäkin olen joskus dietillä ottanut proteiinipatukan, koska muuta proteiinia ei ollut tarjolla, kun olin muistaakseni jollain sukulaisella käymässä. Kyllä seuraavassa dietissäni aijon joskus herkutella patukalla, koska silloin jaksaa paremmin ja dietissä, niin kuin bulkissa, ainut mikä ratkaisee on kalorit ja proteiinit.

AnttiS sanoi:

Vastaan sulle tällä samalla tekstillä, joka tossa edellisessä postauksessani oli:

"Toisilla kun se suodatin toimii paremmin kuin toisilla, siksi on vaan hyvä että täällä esitetään vastakkaisia tai ainakin loiventavia mielipiteitä tuohonkin touhuun, pitää muistaa että tätä palstaa lukee moni sellaisessa vaiheessa treeniuraansa oleva, joka ei välttämättä tiedä ketä uskoisi missäkin asiassa."

Ja tämä oli se minun pointtini, voi olla että ei ole ongelmaa ei.. Kukin tyylillään, onpahan ainakin kiinnitetty huomiota, jos ei todelliseen, niin mahdolliseen ongelmaan.

Edit: Ja onhan NGV:n posteissa ennenkin ollut järkeenkäypää juttua, ei kai sitä kukaan kiistä.. Edelleen, pienestä vastakkainasettelusta ne parhaat keskustelut viriää, hyvä jos pystyy perustelemaan kantansa..

maxi sanoi:
Edit: Ja onhan NGV:n posteissa ennenkin ollut järkeenkäypää juttua, ei kai sitä kukaan kiistä.. Edelleen, pienestä vastakkainasettelusta ne parhaat keskustelut viriää, hyvä jos pystyy perustelemaan kantansa..
Niinpä, kyllähän ne parhaat keskustelut tulee väitellen.:whip:
Jaa sepä hyvä, että minäkin osaan jotain järkevää kirjoittaa.:D

[/QUOTE]Bulkki on bulkki ja dietti on dietti. Jos bulkilla syödään tarpeeksi kaloreita jotta ollaan ylikulutuksen ja tarpeeksi proteiinia niin kehitys on taattua kamaa, tosin päätä huimaava se ei voi olla natuna. Nyt haiskahtaa siltä, että ruupert on suurenkin luokan roinari, kun kerta noin sanoit, itse varmaan treenailen natuna loppuun asti.. Ainut asia jonka erottaa proteiini patukan ja tavallisen patukan on, että toisessa on proteiinia ja toisessa ei ole..[/QUOTE]

Ööö...tuota olen ensinnäkin 17,5 vuotias ja olen 182 pitkä ja painan jotain 76 kiloa. En taida olla hirvee roinari:D . Okei, ehkä neuvoni kuulosti liian aikuiselta tai aikuisen perspektiivistä esitetyltä:rolleyes:. Joo onhan se taattua kamaa kylläkin mutta kuulosti vain noin ensi alkuun oudolta että vetää proteiinipatukoita herkkuina, mutta kukin tavallaan. Ja eihän siinä mitään jos herkkuja ei kaipaa. Itsekkään niitä en älyttömästi kaipaile tai harmittele kun ei voi herkutella. Kuulosti nyt vaan niin epäilyttävältä että jos bulkillakin pitää noin tarkka olla niin, saako sitä sitten tarpeeksi kaloreita. Mutta pointti on se että kun haluat kehittyä niin tähän otollista aikaa on tämä ikä mitä itsekin elän vielä. Eli haluatko tuhlata diettaamiseen otollista kehitysaikaa? Varsinkin jos bulkilla on noin hyvin toi "läskinhallinta" hallussa.

Minä en ainakaan omassa postissani tarkoittanut, että olisi jotenkin väärin laskea kaloreita tai punnita ruokia tms. Teenhän tuota itsekkin oli dietti tai ei, koska haluan tietää paljonko syön.:) Kyse ei kuitenkaan ole mistään pakkomielteestä nykyään ja elämä ei hajoa pirstaleiksi, jos joskus ei olekkaan mahdollista punnita ruokaansa tai syödä juuri sitä mitä olin suunnitellut. Ja tässä siis tuleekin se ero menneeseen häiriökäyttäytymiseeni. Joten siis minun pointtini oli se, että liialla fanaattisuudella ja pakkomielteisyydellä saadaan aikaan vaan negatiivisia asioita, mutta rennolla mielellä ja asiat oikein tekemällä niitä haluttuja tuloksia.

Ja NGV, vaikka kuinka väittäisit muuta niin, jos TODELLA ajattelet sillä tavoin niin monista asioista kuin olet tänne palstalle kirjoittanut niin silloin sinulla on ainakin jonkinnäköistä taipumusta viedä asiat turhan fanaattisuuden puolelle..

Ai niin ja mitä tulee diettaamiseen, niin olen samaa mieltä kun muutkin. Mitä sitä turhaan diettaamaan, kun ei vielä ole niitä lihaksiakaan, joita tulla näkyviin.

Pakko sanoa, että en ole NGV:stä mitenkään huolissani. Enää. Hyvä vain, että elämäntapana on liikunnallinen ja terveyttä korostava. Toivottavasti NGV pysyt tuolla raiteella, etkä esim. harhaudu ulkonäkökeskeisen elämänkatsomuksen ja pinnalliseen mammonan palvonnan humuun (enempi ei ole aina parempi). Rassaa siis myös pollaasi, älä vain kroppaasi. ;) Esim. opiskelu, kirjallisuus, musiikki ja yhteiskunnallisten asioiden harrastuneisuus auttavat siihen kummasti. Harjoita toki myös sosiaalisia taitojasi, eli hengaa hyvien tyyppien kanssa paljon, lätise niitä & näitä ja jututa myös tyttöjä, ei välttämättä iskemistä, kunhan juttelee.

Muutos asenteessani on tapahtunut muutamien tämän ketjun postaustensa takia. Turhaa fanaattisuutta ja ideaalisuutta ehkä ilmenee, mutta kelläpä ei 15-20-v? (ja joskus aiemmin tai myöhemminkin) Kyllä se siitä tasaantuu ajallaan. Toki on muistettava, että jokainen tavallaan. Jos NGV on ruoan suhteen todella tarkka, niin ei se sitä tarkoita, että jokaisen 15-v kertakaikkiaan PITÄÄ toimia samoin. Tätä pitää korostaa muille nuoremmille, ettei tule turhaa "Ou mai gaaaad!! Siis mun on pakko lopettaa mannapuuron syönti ny heti! Se pamahtaa sekunneissa läsäksi, ei voi syödä semmoista! Jos syön, niin ainakin tunnin kovavauhtinen juoksulenkki on pakko suorittaa hetimiten!" -asennetta kovin monelle. :D

Korostaisin myös edelleen sitä, että käsite "herkutella" tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita. Esim. mulle se ei ole pitkään aikaan tarkoittanut ensisijaisesti karkkia tai mitään muutakaan makeaa. Vaikkapa läjä salaattia fetajuustolla (vähärasvaista, så klart) oliiviöljyllä jne. hörsteillä, pippuripihvi, valkosipulipotut (toki 5% rasvaiseen ruokakermaan tehtynä :D ) ja kyytipojaksi sopivaa punaviiniä, niin :kuola: Monipuolisuutta pitää myös korostaa. Kannattaa etsiä mahdollisimman monia herkutteluvaihtoehtoja itselleen, siis semmoisia, joissa on sekä maku/tuoksu herkkua että ravintosisältö kunnossa. Kummatkin todellakin VOI saada, kunhan opiskelee ruoka-asioista ja muokkaa asennettaan laaja-alaisemmaksi, poistaa "En mä VOI syödä tommosta!" lausahduksia ruoan suhteen, vähentää nirsoutta.

Mä en herkuttele ollenkaan. Enkä haluakaan, ei maistu ja nautin kieltäytymisen tuomasta ylemmyydentunteesta paljon paljon enemmän.
Mutta koska vähän pitää herkutella, maistan kylässä mummon tekemää karjalanpiirakkaa ja juon lauantaisin kaljaa.

NGV sanoi:
Ei mulla mitään ongelmaa ole, se vaan, että mieluummin otan vaikka ehrami+kaurahiutale kompon kun taruisin vaikka johonkin karkiin ja heradrinkiin, tosin heradrinkin voin ottaa, mutta karkin jättäisin pois.

-Montako bodaria tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu?
-Ehram.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom