Kuinka usein saa herkutella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mimu
  • Aloitettu Aloitettu
Emppuli sanoi:
Mutta se toinen seikka onkin sitten se, joka useimmiten opitaan kantapään kautta... :rolleyes: Eli tietty rentous. Täytyy oppia tekemään vakavissaan, mutta pilke silmäkulmassa. Liika neuroottisuus ei pidemmän päälle mitään muuta kuin tuhoa nuo kaikki edellä mainitut kehittymisen elementit, joten usko NGV niitä, joilla asiasta on kokemuksia! Ettei sinun tarvitsisi tehdä niitä samoja virheitä..

.....
Se, mitä tällä kaikella sepustuksella nyt ehkäpä halusin sanoa on se , että kannattaa opetella päästämään irti turhasta neuroottisuudesta ja pakkomielteisyydestä, koska vaikka siellä takana olisi tonneittain motivaatiota ja rautaista itsekuria niin loppuen lopuksi se kaikki kääntyy itseä vastaan.

Tasan näin!:thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No huhhuh.

Eipä tähän ole enää paljoa lisättävää, mutta koita nyt hyvä NGV tajuta se KOKONAISKUVA. UNOHDA kaikki pieni. TÄYSIN. Hoida eka perusasiat kuntoon (joista sullakin on PAAAAAALJON päin mäntyä) ja keskity sitten isona ja fiksuna niihin turhiin asioihin jos vielä jaksat. Mitä järkeä keskittyä niihin asioihin, joilla ei kokonaisuudelle ole juuri mitään merkitystä ja samalla unohtaa ne tärkeät asiat jotka määrittää pitemmän päälle sun menestykses?

Eli
1. Unohda kalorit
2. Ala treenaan kovaa ja periodisoi treeni kunnolla

Jätkä on joku 60-kilonen parhaassa kasvuiässä oleva alottelija, treenaat jollain nelijakosella hifipumppailulla ja lasket kaloreita. Rakenna nyt pari vuotta plussalla sitä perustaa pelkillä perusliikkeillä salilla ja ala sitten hifisteleen jos koet sen tarpeelliseksi.

Taidanpa mennä nyt juomaan sokeripitosta kaakaota ja vaaleeta leipää nyt iltapalaksi ihan sun kiusaksi. Katos, ei se kaada mun kehitystä. Itseasiassa sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. :)

edit: lisätään viä sen verran että ite olen kans hifistellyt aikanani ihan liikaa, ja se oli suurin virheeni mitä koskaan tein. En kehittynyt yhtään kun kiinnityin pikkuasioihin ja onnistuin kehittämään jonkinsortin syömishäiriönkin, jossa lopulta paino putosi 4 kiloa bulkilla vain siksi kun stressasin aivan liikaa. Vuosi meni täysin hukkaan. Parempi tehä ne tärkeet asiat täysin oikein ja pienet täysin väärin kun toisin päin. Nyt sinne kaakaolle.

Habankorppu:
Parempi tehä ne tärkeet asiat täysin oikein ja pienet täysin väärin kun toisin päin. Ja unohda kalorit.

Ensimmäinen lause on:thumbs:

MUTTA..Mun mielestäni ei pidä kyllä TÄYSIN noita kaloreita unohtaa. Ruokavaliolla on aikas suurikin merkitys treeniin kehittymisen kannalta. Ja NGV:n teksteistä ymmärsin että hänellä olisi ollut hankaluuksia painonsa kanssa? Minkätakia ei silloin ei voisi edetä hitaasti mutta varmasti noiden kalorien nostamisten kanssa. Luulen että hänelle on mahdollisesti jäänyt ns. kammo hänen aikasemmistaan ajoistaan, ja haluaa nyt tehdä kaikki varman päälle. Tosin 3 tuntia aerobista, eihän siinä ole mitään järkeä ei, mutta eikös hän sanonut ettei enään näin teekään? Ja on ihmisiä jotka eivät vaan yksinkertaisesti tarvitse makeaa, mieluummin ovat sitten kokonaan ilman. (siis en minä!!:D)

Ehkä kaikkien ei tarvisi olla niin hemmetin negatiivisia. Ja NGV, voit DIETILLÄKIN syödä sitä mannapuuroa. Jos et vaikka halua/viitsi herkutella muuten niin voithan ihan hyvin vaikka viikonloppuna keittää aamupalaksi sitä puuroa jos mielesi tekee. Ei se niiden kaloreiden kanssa muista aamupaloista silmille hypi. Ja sitäkään ei tietenkään tarvitse syödä kattilallista. Ja yks päivä ei kaada mitään. Ellei se yksi päivä ole joka toinen päivä;) Ja prodepatukoita voit varmasti syödä dietilläkin silloin tällöin. Älä ole liian fanaattinen syömisten suhteen, tuo on totta.
Kokemusta on tästä, yritän kokoajan päästä fanaattisuudesta eroon, ja kohta päässyt oonkin...melkeen enään ei tuu morkkista herkuttelusta...mut välillä se morkkispeikko yllättää..:evil:

Mut tsemppejä treeneihin, Hiljaa hyvä tulee;)

Joku korjatkoon jos on eri mieltä:)

NGV hyvä, muuta ajatusmaailmaasi :/. Sait minutkin huolestumaan :'(

Vaikka se voikin olla vaikeaa, on sussa siihen rahkeet, sillä peliä ei ole vielä menetetty.

Henkimaailman jutut on perseestä, tiedän sen kokemuksesta paremmin kuin hyvin.

ps:

En oikein pidä siitä, että ihmiset ovat "lynkkaamassa" ja "mollaamassa" NGV:tä. Tilanne on vaikea ja siitä eroon pääseminen vaikeampaa. ("-termit ehkä vähän liian rajuja, mutta siltikin)

Tsemiä reeniin ja ruokaa JA MUUTAKIN HYVÄÄ napaan vaan ! :)

Meah sanoi:
Habankorppu:
Parempi tehä ne tärkeet asiat täysin oikein ja pienet täysin väärin kun toisin päin. Ja unohda kalorit.

Ensimmäinen lause on:thumbs:

MUTTA..Mun mielestäni ei pidä kyllä TÄYSIN noita kaloreita unohtaa. Ruokavaliolla on aikas suurikin merkitys treeniin kehittymisen kannalta. Ja NGV:n teksteistä ymmärsin että hänellä olisi ollut hankaluuksia painonsa kanssa? Minkätakia ei silloin ei voisi edetä hitaasti mutta varmasti noiden kalorien nostamisten kanssa. Luulen että hänelle on mahdollisesti jäänyt ns. kammo hänen aikasemmistaan ajoistaan, ja haluaa nyt tehdä kaikki varman päälle. Tosin 3 tuntia aerobista, eihän siinä ole mitään järkeä ei, mutta eikös hän sanonut ettei enään näin teekään? Ja on ihmisiä jotka eivät vaan yksinkertaisesti tarvitse makeaa, mieluummin ovat sitten kokonaan ilman. (siis en minä!!:D)

Ehkä kaikkien ei tarvisi olla niin hemmetin negatiivisia. Ja NGV, voit DIETILLÄKIN syödä sitä mannapuuroa. Jos et vaikka halua/viitsi herkutella muuten niin voithan ihan hyvin vaikka viikonloppuna keittää aamupalaksi sitä puuroa jos mielesi tekee. Ei se niiden kaloreiden kanssa muista aamupaloista silmille hypi. Ja sitäkään ei tietenkään tarvitse syödä kattilallista. Ja yks päivä ei kaada mitään. Ellei se yksi päivä ole joka toinen päivä;) Ja prodepatukoita voit varmasti syödä dietilläkin silloin tällöin. Älä ole liian fanaattinen syömisten suhteen, tuo on totta.
Kokemusta on tästä, yritän kokoajan päästä fanaattisuudesta eroon, ja kohta päässyt oonkin...melkeen enään ei tuu morkkista herkuttelusta...mut välillä se morkkispeikko yllättää..:evil:

Mut tsemppejä treeneihin, Hiljaa hyvä tulee;)

Joku korjatkoon jos on eri mieltä:)

Totta kyllä että ajattelin asiaa vähän liikaa omasta näkökulmastani (olin (olen) alipainonen ja massanhankinnan kanssa on aina ollut ongelmia, joten itselleni ainoa tärkeä asia on mahdollisimman suuri ruokamäärä), mutta silti uskon että tarpeeksi kovalla treenillä niitä kaloreita EI tarvi laskea, riittää kun käy vaa'alla pari kertaa viikossa katsomassa painonkehitystä tai kattoo peilistä läskin karttumista. Tosin voihan olla että aluksi kannattaa laskea kaloreita että oppii vähän tarkastelemaan omaa kehoa ja ravinnonsaantia että voi sitten myöhemmin alkaa syömään enemmän vaistonvaraisesti tuijottamatta kaloreita tai muuta hömppää.

Taisi olla NGV joka kehotti mua olemaan syömättä valion vanilia-jugurttia, koska siinä on sokeria...:whip: Liika on kyllä liikaa, ei se kehitys tuhoudu sillä että nauttii samalla hieman muistakin asioista elämässä :) Samalla muiden kannattaa miettiä mitä yleensä tuon ikäiset nuorukaiset harrastavat, löytyy tyhmempiäkin tapoja kuluttaa rahaa ja energiaa kuin treenaus (ja heraisolaatti!! ;) )! :thumbs: NGV:lle

Joo mä meen nukkumaan :anssi:

EDIT: Tolle safkan vahtaamiselle on muuten joku nimikin, jos sairaalloiseksi menee... tais olla ortoreksia.

Sillon kun tiesi vain tositosiperusteet safkaamisesta niin ei viitsinyt ikinä syödä karkkia, pullaa tms. Nyt kun siitä tietää jo paljooon enemmän niin sitä osaa syödä paremmin ja "tehokkaammin" väärin. Hassua..

NGV sanoi:
Siis ihan totta, tämän hetkiset kalorini ovat noin tuolta 2000-2600 kaloria päivässä riipuen siitä kuinka paljon teen aerobisia. Siis noilla kaloreilla paino nuosee tasaiseen tahtiin noin 0,2kg-0,3kg per viikko ja eikö tuo muka riitä!?

Eli syöt toisinsanoen saman verran kuin minä, vaikka sinä olet parhaassa kasvuiässä oleva nuori mies, ja minä taasen 30+ pienikokoinen naisihminen? :eek:

NGV sanoi:
Pitääkö mukava bulkata ittensän ihan pyöreeks ja aloitella sieltä +20% rasvoista?

Kukaan ei ole näin sanonut, joten et nyt viitsisi kärjistää. Itse olen kyllä sitä mieltä, että olisi sinulla kalorimääriäkin vähän varaa nostaa, mutta lähinnä tämä kritiikki ja kauhistelu tässä nyt kohdistuu tuohon ehdottomaan asenteeseesi ("kaikki muu vähänkin herkuksi laskettava, paitsi proteiinipatukat joskus, on EHDOTTOMAN KIELLETTYÄ offillakin" jne.) joka kyllä minunkin mielestäni jo kolkuttelee syömishäiriön portteja. Varsinkin tuo "ajoin kolme tuntia kuntopyörällä kun repsahdin vähän herkuttelemaan" kuulostaa tällaisen entisen syömishäirikön korviin todella huolestuttavalta :(

Lue huolella ja ajatuksen kanssa varsinkin Leeluckyn, Emppulin ja Vielä voimattoman tekstit tästä ketjusta, ne ovat silkkaa laatua joka sana. Ja ei, ei se mannapuuro mitään ydinjätettä ole, eikä sen syömisestä joudu kadotukseen tahikka kiirastuleen. ;)

EDIT: Salomaa :D

EDIT2: Tietenkin olet, NGV, vapaa tekemään ihan niinkuin itse tykkäät, mutta ymmärräthän sen, että tällä palstalla liikkuu myös paljon aloittelijoita, jotka eivät osaa suodattaa oleellista tietoa lukemistaan posteista eivätkä erota perusasioita hifistelystä. Joten älä kirjoita noita juttujasi minään kiveen hakattuna totuutena, ettei joku aloittelijaparka aiheuta itselleen suurta vahinkoa sinun "ohjeitasi" noudattamalla.

Kova on NGV:n itsekuri, ei tu moista jannua joka päivä vastaan. Pakko nostaa hattua tommosesta. Jätkähä bulkkaa lähes samalla tavalla ku meitsi diettaa :hyper: nyt taitaa joku tässä dietissä vähän tökkiä :jahas:
Oli dietti tai bulkki ni kyl kerran viikossa pitää saada joko kunnon mätöt tai :kippis1 ( ja mätöt :D )

Aijai jo toinen turha viesti tähän ketjuun:nolo:

Habankorppu sanoi:
Totta kyllä että ajattelin asiaa vähän liikaa omasta näkökulmastani (olin (olen) alipainonen ja massanhankinnan kanssa on aina ollut ongelmia, joten itselleni ainoa tärkeä asia on mahdollisimman suuri ruokamäärä), mutta silti uskon että tarpeeksi kovalla treenillä niitä kaloreita EI tarvi laskea, riittää kun käy vaa'alla pari kertaa viikossa katsomassa painonkehitystä tai kattoo peilistä läskin karttumista. Tosin voihan olla että aluksi kannattaa laskea kaloreita että oppii vähän tarkastelemaan omaa kehoa ja ravinnonsaantia että voi sitten myöhemmin alkaa syömään enemmän vaistonvaraisesti tuijottamatta kaloreita tai muuta hömppää.

Joo, siis en taRkottanut että niitä kaloreita pitää millilleen laskea ja alkaa ruokia punnitsemaan. Vaan sitä, että voi niitä ruokia vähän vertailla ja katsoa se parempi vaihtoehto. Ja miettiä silleen suurinpiirtein nuo asiat että tietää missä mennään. Ja tosiaan peili on se joka kertoo totuuden...ellei ole vääristävä:) Nimenomaan toi kaloreiden pieni huomioonotto siinä että tietää suunnilleen kuinka paljon loppujen lopuksi syö.

:)

Meah sanoi:
Joo, siis en taRkottanut että niitä kaloreita pitää millilleen laskea ja alkaa ruokia punnitsemaan. Vaan sitä, että voi niitä ruokia vähän vertailla ja katsoa se parempi vaihtoehto. Ja miettiä silleen suurinpiirtein nuo asiat että tietää missä mennään. Ja tosiaan peili on se joka kertoo totuuden...ellei ole vääristävä:) Nimenomaan toi kaloreiden pieni huomioonotto siinä että tietää suunnilleen kuinka paljon loppujen lopuksi syö.

:)

Hömm.. höm.. tajusinko nyt oikein, että tässä puhutaan dieetistä? Kyllä onnistunut dieetti VAATII kaloreiden laskemisen ja niiden syynäämisen. Ei tässä millään mummojen lihanpolttodieetillä olla perkele:curs:

Ja jos olin väärässä niin vähän lempeämpi hymiö ja anteeksipyyntö:love:

Mutta jos en...:curs:

EDIT: itse threadin aiheeseen, itse en herkuttele koskaan. Ei tee mieli herkutella, kun on muutenkin jo täysi olo:D

Herkuttelu on suhteellinen ja subjektiivinen käsite, eli määrittelykysymys.

Jos sillä käsitetään vain karkit, sipsit, limu, leivonnaiset, ranskanpotut, jäätelö tms. mössö, niin hyvin harvoin saa herkutella, enintään kerran viikossa.

Jos taas herkuttelulla käsitetään esim. isoa ja laadukasta pihviä, broilerin rintaa tai paistettua lohta (tai jos on vegaani, niin hyvin maustettu linssimuhennos käynee), kylkeen läjä salaattia tai keitettyjä vihanneksia, johon ehkä maukasta kastiketta päälle, niin herkuttelua saa ja pitää harrastaa hyvinkin usein. :D Makeana herkutteluna joku naminamiprotujauhoista ja rasvattomasta maidosta tehty protujuoma kävisi kyllä, kuten myös omaan suuhunsa herkullinen protupatukka, vaikka päivittäin.

Ns. harmaata aluetta ovat sitten mielestäni esim. täyslihahamppari ja terveysfasistityyliin valmistettu pitsa (pohjaan käytetään 1/3 protujauhoa, täytteeksi esim. kalkkunajauhelihaa, sipulia, tonnaria ja tomaattia, päälle vähärasvaisesta juustosta raastetta) tai tuoreet protusämpylät (tsekkaa FAQin ruokaohjeista). Maun suhteen ovat herkuttelua, mutta ravintosisältö on kohdillaan. Tässä tullaankin siihen harhaluuloon, että kaikki herkuttelu on epäterveellistä. Mielestäni kyseessä on vanhanaikainen ja väärä käsitys. Herkuissakin VOI olla ravintosisältö kunnossa, jos niin haluaa. :)

Mitään yleispätevää sääntöä en ainakaan aktiivitreenaajalle (joka ei kisaa painoluokkaisessa lajissa) näe tuossa "kuinka usein saa herkutella?". Itse voin syödä monenakin päivänä viikossa ns. herkkuja, en tosin ikinä isoja määriä kerralla tykkää niitäkään mättää, tulee paha olo. Tärkeintä on löytää se kultainen keskitie missä tuntee olonsa mukavaksi.

Kalja on synti, herkut on saatanasta, söin protskupatukan ja poljin sen jälkeen omantunnontuskissa Porvoosta Kemiin ja takaisin....
Tämmösiä juttuja kaveri kirjottaa....
Kaikista pahinta tässä on se, että vaikka palstalta 90% on varmaan sitä mieltä, että homma on menny sairaalloiseksi..niin se ei kaverista ole outoa?????Sama kaveri kumminkin ottaa samoilta kavereilta treenivinkkejä vastaan mukisematta????

Eikö jotain ole pielessä jossain, joskus???
Enkä tarkoita vittuilla, olen pikemminkin huolestunut:(

Ainakaan oma postaukseni ei ollut tarkoitettu pelkästään NGVlle, vaan ihan meille kaikille, koska varmasti välillä kaikki saamme omatunnon tuskia syömisistämme, kun yritämme tavoitella sitä täydellistä ruokavaliota.

Muistaakseni NGV kommetoi aiemmin, että eikö ortoreksia ole tässä harrastuksessa ihan hyväkin asia..? Tuohon voisin vastata, että kuten sanoin aiemmin, rajansa kaikella.

Terveellisyyden pohtiminen ja lukuunottaminen on hyvä asia, mutta ortoreksia tarkoittaakin lähinnä sitä, ettei enää pysty ajattelemaan mitään muuta, kuin niitä kaloreita ja makroravinteita. Ei herkuttelu ole välttämätöntä (olettaen, että suurin osa lukijoista pitää karkkeja yms. herkkuina), mutta ruuasta saa silti nauttia ja se voi olla hyvää. Mielestäni ortoreksian raja kulkee siinä, että päivästä toiseen syö VAIN terveellistä bodyruokaa, josta ei pidä, ja kieltää itseltään kaiken, josta pitää, vaikkei se välttämättä ole edes "herkkua" (eli siis karkkia tm. roskaruokaa).

Joidenkin mielestä ortoreksia voi tosin kuulostaa hieman rajulta, mutta mielestäni se on tärkeä aihe etenkin tämän harrastuksen parissa. Kyllä, lievä ortoreksia voi olla jossain määrin "hyvä" asia, mutta henkisesti tappava sairaus. Ja sairaudeksi sitä kutsutaan siksi, että se johtaa HYVIN helposti muihin myös fyysisesti vaarallisiin sairauksiin.

Vaikka yleensä vain lueskelen teidän muitten viestejä tällä palstalla, niin mielestäni tämä keskustelu oli niin tärkeä, että päätin laittaa omankin mielipiteeni.

Kiitokset vain kaikille, jotka tuohon aikaisempaan viestiini ovat kommentoineet.

Tällainen ortoreksialla pelottelu johtaa helposti ihmisten keskuudessa siihen, että jokaisella bodysafkalla elävä on jonkin sortin sairas. Erilaisuus pelottaa ihmisiä ja siihen on helpointa sopeutua keksimällä siihen jokin negatiivinen vivahde (minun psykologiaani).
Ortoreksia kuulemma johtaa helposti anoreksiaan, mutta tämäkin on sillä tavalla suhteellista, että professorit ja muut yleistävät ja liioittelevat tätä asiaa, jolloin esim. nuoren, joka pyrkii optimoimaan ruokailunsa, ajatellaan heti sairastavan ortoreksiaa.

Doggoned sanoi:
Tällainen ortoreksialla pelottelu johtaa helposti ihmisten keskuudessa siihen, että jokaisella bodysafkalla elävä on jonkin sortin sairas. (...) ... professorit ja muut yleistävät ja liioittelevat tätä asiaa, jolloin esim. nuoren, joka pyrkii optimoimaan ruokailunsa, ajatellaan heti sairastavan ortoreksiaa.

Et nyt viitsisi sinäkin kärjistää... Juurihan Vielä voimaton selitti asian todella hyvin tuossa yllä:

"Terveellisyyden pohtiminen ja lukuunottaminen on hyvä asia, mutta ortoreksia tarkoittaakin lähinnä sitä, ettei enää pysty ajattelemaan mitään muuta, kuin niitä kaloreita ja makroravinteita. Ei herkuttelu ole välttämätöntä (olettaen, että suurin osa lukijoista pitää karkkeja yms. herkkuina), mutta ruuasta saa silti nauttia ja se voi olla hyvää. Mielestäni ortoreksian raja kulkee siinä, että päivästä toiseen syö VAIN terveellistä bodyruokaa, josta ei pidä, ja kieltää itseltään kaiken, josta pitää, vaikkei se välttämättä ole edes "herkkua" (eli siis karkkia tm. roskaruokaa).

Joidenkin mielestä ortoreksia voi tosin kuulostaa hieman rajulta, mutta mielestäni se on tärkeä aihe etenkin tämän harrastuksen parissa. Kyllä, lievä ortoreksia voi olla jossain määrin "hyvä" asia, mutta henkisesti tappava sairaus. Ja sairaudeksi sitä kutsutaan siksi, että se johtaa HYVIN helposti muihin myös fyysisesti vaarallisiin sairauksiin."

Ettehän te nuoret miehet tätä tietenkään usko, vaan pidätte pelkkänä wanahan harpun höpinänä, mutta sanonpa silti: Syömishäiriö on pirun ikävä elämänkumppani, josta eron ottaminen on TODELLA vaikeaa. Sitäpaitsi sillä on taipumus hiipiä ja soluttautua elämään pikkuhiljaa, ja monella se on alkanut hyvinkin samanlaisesta asenteesta/käyttäytymisestä, kuin mitä paljonpuhuttu NGV tällä hetkellä harjoittaa.

Gillyanne sanoi:
Ettehän te nuoret miehet tätä tietenkään usko, vaan pidätte pelkkänä wanahan harpun höpinänä, mutta sanonpa silti: Syömishäiriö on pirun ikävä elämänkumppani, josta eron ottaminen on TODELLA vaikeaa. Sitäpaitsi sillä on taipumus hiipiä ja soluttautua elämään pikkuhiljaa, ja monella se on alkanut hyvinkin samanlaisesta asenteesta/käyttäytymisestä, kuin mitä paljonpuhuttu NGV tällä hetkellä harjoittaa.

Naisen sanaan minä aina luotan:thumbs:

Tulipa tosiaan ehkä pikkasen kärjistettyä, mutta totuus kuitenkin on, ainakin osittain, että toisinaan "aikuiset" liioittelevat nuorten ja lasten asioita, mutta sinä varmasti tiedät asiasta paremmin kuin minä.

EDIT: ja NGV:n minäkin listaan jo "vakavaksi tapaukseksi". Ei tosiaankaan hänen ikäisensä tarvitse tuollaista ruokavaliorunkoa, jossa on dieettausta ja bulkkausta jaksottain jne. Siitä voi olla vakavia seurauksia tulevaisuudessa.

Mä oon tätä samaa hommaa NGV:n asenteissa katsellut pitkään. En ole viitsinyt kirjoitella mitään asiasta. Nyt kun kissa on pöydällä voisin kompata, että metsään menee NGV.. Tämä ei ole kehoite aloittaa kaljan juontia ja lopettaa salitreeniä. Pääset vaan samoihin tuloksiin vähemmälläkin toohottamisella. On aivan älytöntä kieltää itseltä kaikki.

Mitäs sitten tapahtuu, kun tulee elämään muitakin asioita jotka saattaa mennä treenien edelle?? Esim. Vuorotyö tms? Siinä kohtaa se maailma romahtaa aivan täysin. Fakta vaan on se, että ilmeisesti ei sun silmät ihan auki tämän kehonrakennuksen osalta. Siitä mitä vaaditaan kehislavalle nousemiseen. Sitä ei voida enää terveelliseksi kutsua. Tottahan se on, että huippuja ei tule muulla tavalla kuin kovalla työllä ja omistautumisella lajille, mutta tällä hetkellä teet kyllä jo turhaa työtä.

Äläkä sano, että mikään ei tule sinun ja treenin väliin ikinä, koska varmasti tulee. Sille ei vaan voi mitään. Mä uskallan sanoa tuon 99,9% varmuudella, taitaa tuo 0,1% olla liikaa, jos ammattilaisuutta meinataan?

Edit. Huomaa nyt minkälaista porukkaa sulle täällä antaa vinkkiä asian suhteen. Vaikka ikäkortin vetäminen on lapsellista niin tässä kohtaa voisi neuvojien ikääkin katsoa hieman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom