Kuinka usein saa herkutella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mimu
  • Aloitettu Aloitettu
NGV sanoi:
No katsotaan nyt, taisin varmaan sanoa tuon vitsinä tai jos pääsen hyvään kesätyöpaikkaan käsiksi niin voisihan sitä kilon ostaakin.. :rolleyes:

Ei kannata heittää vitsejä joiden hintana on muutama kilo hifiproteiinia :D
(en mä nyt oikeesti hei mitään tarvitse"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leelucky sanoi:
Ei kannata heittää vitsejä joiden hintana on muutama kilo hifiproteiinia :D
(en mä nyt oikeesti hei mitään tarvitse"
Jos ei hiffi prodea niin konseraattia sitten..:D

NGV sanoi:
Jaa jos se miehen mitta on sun mielestä se vyötärön ympärys niin sitten olet ihan oikeassa, mutta eikös se ole sen hauiksen ympärys, tosin itse en oikein edes arvosta isoa hauista, tosin arvostan todella isoa pohjetta mielummin. :D Ja miten ne kalorit vaikuttavat hormooneihin? Eikös se riitä, että ollaan plussalla kulutuksessa? Siis jos sitä ollaan liikaa ylikulutuksen niin siinä vaiheessa ei voi edes huomata sitä omaa kehitystä, sillä läskiä tulee niin armottomasti.

Koittaisit nyt ihan ymmärtää että tuossa iässä juuri kehittyy se runko jonka päälle lihakset rakentuvat. Hartiat leventyvät vielä muustakin kuin olkapäitten treenaamisesta. Nyt olisi juuri se aika kun voisit vielä vaikuttaa tuollaisiin seikkoihin mihin et myöhemmin voi. Itselläni on ainakin tälläinen kynis-rakenne eli tälläinen ehkä hieman luiseva ja kapeaharteinen. Ja tein itse juuri sen virheen kun 15-vuotiaana treenausta aloittelin että en syönyt tarpeeksi. Mutta onneksi en ole vielä kerennyt vanhentua joten voin vielä vaikuttaa asiaan:rolleyes: . Tosin söin varmaan vieläkin vähemmän kuin sinä.

Ja ei kannata ajatella pituutta mitenkään siihen malliin että miten lihaksikkaalta näytät kisoissa jne. (en tiedä olitko ihan tosissasi, kun sanoit että sinun ei tarvitsisi enää kasvaa koska joudut tekemään enemmän työtä näyttääksesi lihaksikkaalta?)

luulisin että tuossa läskin kertymisessä esim. 2600 kaloreilla on kyse siitä että se paino nousee aluksi hieman mutta ei kuitenkaan loputtomasti tuollaisilla kaloreilla. Eli voi tulla aluksi nesteitä ja ehkä HIEMAN sitä läskiäkin(en tiedä kuinka paljon). Mutta mitäpä jos sitä lihastakin alkaisi sitten kertymään paremmin. Ei mun mielestä kannata mitenkään sika-hitaasti nostella sitä painoa koska kasvuiässä on edellytykset luonnolliseen nopeampaan kehitykseen. Ja se on fakta.

Eikä ole nyt tarkoitus jeesustella tai mitään mutta kannaattaako nyt suunnitella että aloitan virallisesti dietin 24.4 koska rasvaa on kertynyt niin paljon että pidän 10 viikon dietin.

Hyvä että olet ymmärtänyt monipuolisen treenaamisen ja ruokavalion merkityksen jo tuossa vaiheessa:thumbs: . Pointtini on siis se että ymmärrä että kasvuikä on tulevaisuuteen panostamista eikä sitä kannata pilata turhilla hifistelyillä kaloreitten suhteen(en tarkoita herkkuja jne.). Mutta kaikesta huolimatta tsemppiä treeneihin:thumbs:

ruupert sanoi:
Koittaisit nyt ihan ymmärtää että tuossa iässä juuri kehittyy se runko jonka päälle lihakset rakentuvat. Hartiat leventyvät vielä muustakin kuin olkapäitten treenaamisesta. Nyt olisi juuri se aika kun voisit vielä vaikuttaa tuollaisiin seikkoihin mihin et myöhemmin voi. Itselläni on ainakin tälläinen kynis-rakenne eli tälläinen ehkä hieman luiseva ja kapeaharteinen. Ja tein itse juuri sen virheen kun 15-vuotiaana treenausta aloittelin että en syönyt tarpeeksi. Mutta onneksi en ole vielä kerennyt vanhentua joten voin vielä vaikuttaa asiaan:rolleyes: . Tosin söin varmaan vieläkin vähemmän kuin sinä.

Ja ei kannata ajatella pituutta mitenkään siihen malliin että miten lihaksikkaalta näytät kisoissa jne. (en tiedä olitko ihan tosissasi, kun sanoit että sinun ei tarvitsisi enää kasvaa koska joudut tekemään enemmän työtä näyttääksesi lihaksikkaalta?)

luulisin että tuossa läskin kertymisessä esim. 2600 kaloreilla on kyse siitä että se paino nousee aluksi hieman mutta ei kuitenkaan loputtomasti tuollaisilla kaloreilla. Eli voi tulla aluksi nesteitä ja ehkä HIEMAN sitä läskiäkin(en tiedä kuinka paljon). Mutta mitäpä jos sitä lihastakin alkaisi sitten kertymään paremmin. Ei mun mielestä kannata mitenkään sika-hitaasti nostella sitä painoa koska kasvuiässä on edellytykset luonnolliseen nopeampaan kehitykseen. Ja se on fakta.

Eikä ole nyt tarkoitus jeesustella tai mitään mutta kannaattaako nyt suunnitella että aloitan virallisesti dietin 24.4 koska rasvaa on kertynyt niin paljon että pidän 10 viikon dietin.

Hyvä että olet ymmärtänyt monipuolisen treenaamisen ja ruokavalion merkityksen jo tuossa vaiheessa:thumbs: . Pointtini on siis se että ymmärrä että kasvuikä on tulevaisuuteen panostamista eikä sitä kannata pilata turhilla hifistelyillä kaloreitten suhteen(en tarkoita herkkuja jne.). Mutta kaikesta huolimatta tsemppiä treeneihin:thumbs:
'
Tuota mikä se optimaalisin painon nuosu viikossa on teille? Minulle riittää semmoinen 0,3kg painon nuosu viikossa ja mittaan aina painoni aamulla ennen aamupalaa. Enhän minä noilla kaloreille koko elämääni elä, sillä kyllähän tuo aineenvaihdunta nopeutuu sitä mukaan miten tää mun kroppa tottuu näihin kaloreihin. Noh otin pikkaisen vitsillä sen pituus jutun, mutta ei mulla ois edes mahdollisuuksia kasvaa tästä 3-5cm pitemmäksi, ja kyllä sitä kasvaa dietilläkin nimim kokemusta on pitkästä dietissä jolloin kasvoin 4cm.. Niin ja mulle tekee ihan hyvää tuo dietti, sillä en saanut dietattua itselleni six-packia viime dietillä ja mulla on vielä jotain vanhan minäni perintöä tässä kropassa..

Luiksä ton mun viimekertaisen viestin NGV?

Se pituskasvu ja esim luuston kehittyminen haittaa sitä sun lihaskasvua, jos et syö kunnolla. Treenaaminen ja lihaksiston "pakkokasvattaminen" taas vie energiaa siltä kasvulta. Ei mitenkään optimaalista. Mistä sinä tiedät mistä se painonlisäys oikeastaan tulee? Kilo kuussa on kyllä aika hidas vauhti lisätä painoa ja massaa... Jos sä kerran treenaat, olet kasvuiässä vielä, syöt plussakaloreilla, niin tavaraa tulee sun kehon kasvusta, lihaksiston kehityksestä, rasvasta ja nesteistä.

VelttoV sanoi:
Luiksä ton mun viimekertaisen viestin NGV?

Se pituskasvu ja esim luuston kehittyminen haittaa sitä sun lihaskasvua, jos et syö kunnolla. Treenaaminen ja lihaksiston "pakkokasvattaminen" taas vie energiaa siltä kasvulta. Ei mitenkään optimaalista. Mistä sinä tiedät mistä se painonlisäys oikeastaan tulee? Kilo kuussa on kyllä aika hidas vauhti lisätä painoa ja massaa... Jos sä kerran treenaat, olet kasvuiässä vielä, syöt plussakaloreilla, niin tavaraa tulee sun kehon kasvusta, lihaksiston kehityksestä, rasvasta ja nesteistä.

Asiapuhetta, kasvuiässä sitä painoa tulee helposti se kilo kuukaudessa vaikkei edes treenaisi mitään.

Eli usko nyt NGV järkipuhetta ja syö niin perkeleesti, ala sitten tsekkailemaan tarkemmin syömistä kun pituuskasvusi on päättynyt ja olet kasvanut pojasta mieheksi. Ja tuo pojasta mieheksi ei ollu mitään vittuilua, JOKAINEN 16 vuotias on vielä poika, moni 18 vuotiaskin on, fyysisessä mielessä siis.

Timba79 sanoi:
Asiapuhetta, kasvuiässä sitä painoa tulee helposti se kilo kuukaudessa vaikkei edes treenaisi mitään.

Eli usko nyt NGV järkipuhetta ja syö niin perkeleesti, ala sitten tsekkailemaan tarkemmin syömistä kun pituuskasvusi on päättynyt ja olet kasvanut pojasta mieheksi. Ja tuo pojasta mieheksi ei ollu mitään vittuilua, JOKAINEN 16 vuotias on vielä poika, moni 18 vuotiaskin on, fyysisessä mielessä siis.
Hmm, olenkos väittänyt että mä iso muka olen?:confused:
Ja se änkee turpaan kaloreita niin maan taivaasti ei ole viksu tapa, sillä ne muuttuvat geenieni takia läskiks. Oon kokeillut tuota 4 viikkoa ja läskiä tuli paljon. Kyllä sitä kasvetaan pienimmilläkin plussalla ololla. Olin tossa terveyden hoitajalla ja tsekas painon ja nousut 5 kuukaudessa 58kg:stä 63.4kg:hen. Ja sitten kysyin kuinka paljon pitää olla plussalla jotta kasvaisi pituutta ja etc. Se totes noh 300-500 kaloria tuntuisi riittävän, mutta sähän oot kasvanut miinuksella tuolta 04 lokakuusta tähän päivään mennessä 4cm ja olit silloin dietillä, joten ihan hyvin riitää tuo 300-500 kaloria ja sitten se sanoi, heti kun painos ei nouse noilla kaloreilla sitä 0,3kg:tä niin lisäilet kaloreita tasaisesti esim. 200 kalorilla tai jopa 400 kalorilla. Enköhän mä tuota usko..:rolleyes:

Siinä mielessä se on minusta kuitenkin hyvä, että NGV on saanut tuon ylipainon hallintaan, koska käsittääkseni on jonkinlaista tietoa siitä, että tuo set point, joka liittyy siihen kehon rasvan säätelyyn, muokkautuisi jossain määrin murrosiässä. Eli ei kannata olla kovin ylipainonen teini-iässä, se voi vaikeuttaa asioita myöhemmin.

Pitää nyt kuitenkin muistaa se tosiasia, että keho ei tee tyhjästä sitä pituutta. Eli vaikka olisit miinuksella ja kasvaisit pituutta, on se jostain muualta pois sitten, eli esim. lihaksista, luustosta ja ties miestä. Joku voisi tämän selittää tieteellisemminkin varmasti, mutta mutuilemalla tulin siihen lopputulokseen että ei voi olla hyvästä jos miinuksella kasvaa pituutta. Toki jos sitä läskiä on ihan helvetisti, niin siitähän sitä vararavintoa riittää, mutta onko sekään riittävä kehon kehityksen kannalta pojasta mieheksi?

Saako kysyä NGV, että mikä on suhtautumisesi hormooneihin?
Ajattelin vain, että jos kalja on saatanasta yms...
Ja kumminkin pyrit "radikaaleilla teoilla radikaaleihin tuloksiin"?

Tahvo Tohveli sanoi:
Siinä mielessä se on minusta kuitenkin hyvä, että NGV on saanut tuon ylipainon hallintaan, koska käsittääkseni on jonkinlaista tietoa siitä, että tuo set point, joka liittyy siihen kehon rasvan säätelyyn, muokkautuisi jossain määrin murrosiässä. Eli ei kannata olla kovin ylipainonen teini-iässä, se voi vaikeuttaa asioita myöhemmin.

Jepjuu, tästä nimenomaisesta syystä olisin vähän varovainen kun alle kakskymppisiä kehotetaan syömään niin perhanasti. Tokihan se pohja lihaksille tulee sieltä, mutta niin saattaa tulla toi Tahvon mainitsema rasvakudospohjakin joka sitten saattaa merkitä hankalampaa ylläpitoa ja kiristelyä sitten myöhäisemmällä iällä.

JSmith sanoi:
Jepjuu, tästä nimenomaisesta syystä olisin vähän varovainen kun alle kakskymppisiä kehotetaan syömään niin perhanasti. Tokihan se pohja lihaksille tulee sieltä, mutta niin saattaa tulla toi Tahvon mainitsema rasvakudospohjakin joka sitten saattaa merkitä hankalampaa ylläpitoa ja kiristelyä sitten myöhäisemmällä iällä.

Puhut kuin suullani.
nimin. varmaan ikävuodet 20-28v keskimäärin 20 prossan rasvoissa +/- 3% vaihteluvälillä. Sieltä ON pitkä matka edes low-teens -lukemiin!

S225T sanoi:
Puhut kuin suullani.
nimin. varmaan ikävuodet 20-28v keskimäärin 20 prossan rasvoissa +/- 3% vaihteluvälillä. Sieltä ON pitkä matka edes low-teens -lukemiin!

No jatketaan nyt kun innostuttiin, meinasin äskeiseen postaukseenkin kirjoittaa jo seuraavanlaista: eli on iso, iso ero siinä "stabiloidutko" jonnekin about pariinkymppiin tai alle, vai sanotaan vajaaseen viiteentoista. Numeroina tuo ei kuulosta paljolta mutta tarkoittaa kuitenkin sitä että edes jonkinlaisessa kunnossa (sano, 15%) pysyminen tarkoittaa että olet koko ajan jonkinlaisilla "alirasvoilla", ja tuo heijastuu sekä kehitykseen että yleensä ylläpidon helppouteen. En panisi yhtään pahakseni että henkkohtaisesti tuo setpoint olisi sattunut vähän alemmaksi; teini-iässä tuli oltua vähän liian pehmeässä kunnossa.

En tässä ole sanomassa että joku teini-ikä olisi ainoa vaikuttava tekijä kun tuskinpa sitä tiedetään mikä tarkka osuus on perimällä ja ympäristöllä. Mutta joka tapauksessa kyseessä näyttäisi olevan peruuttamaton tapahtuma siinä mielessä että en missään ole törmännyt väitteeseen että tuo "set point" säätyisi myöhemmin alaspäin vaikka matalampia rasvoja pidettäisiin kiukulla yllä pitkäänkin.

Onhan tuo "syö niin perkeleesti kuin pystyt" jo ihan toinen ääripää, enkä mä ainakaan suosittele sitä kennellekään. Eli kohtuus niissä plussakaloreissakin, jopa kasvuiällä. Joku 500-700 kcal voisi kasvuikäiselle treenaavalla olla kohtuu pätevä plussamäärä. Ja jos sitä läskiä tosissaan tulee vauhdilla, niin sittenhän sitä syö liikaa, mutta se läski nyt vaan on lihaskasvun sivutuote, jolle ei voi mitään.

Timba79 sanoi:
Onhan tuo "syö niin perkeleesti kuin pystyt" jo ihan toinen ääripää, enkä mä ainakaan suosittele sitä kennellekään. Eli kohtuus niissä plussakaloreissakin, jopa kasvuiällä. Joku 500-700 kcal voisi kasvuikäiselle treenaavalla olla kohtuu pätevä plussamäärä. Ja jos sitä läskiä tosissaan tulee vauhdilla, niin sittenhän sitä syö liikaa, mutta se läski nyt vaan on lihaskasvun sivutuote, jolle ei voi mitään.
Juuri näin. Nyt varmaan näyttää toi vaaka siltä, että enään ei tuu painoa näillä kaloreilla joten lisään sinne 300-500 kaloria päivässä. Eli nyt syön kovana treenipäivänä 2900 kaloria ja täysin lepopäivässä 2200 kaloria niin eiköhän tuo paino nouse sen 0,2kg tai 0,3kg. Whipii vihdoin sain sen mitä hain, eli nostelen kaloreita pikku hiljaa sitä mukaan miten toi aineenvaihdunta kiihtyy ja tämän vuoksi se on kiihtynyt hyvin. :D

NGV sanoi:
olin tossa terveyden hoitajalla ja...

Minulta meni eilen usko terveydenhuollon ammattilaisiin enkä enää koskaan kysy heiltä mitään treeniin liittyen. Kysyin siis eilen työpaikan fysioterapeutilta, ovatko kovien prässi/kyykkysarjojen aiheuttamat mustelmat/verenpurkaumat vaarallisia. terapeutti kysyi minulta, että millaisilla painoilla mahdan tehdä ja kun sitten vastasin että no tuollaista 130-140 kg prässiä ja sitä rataa, niin se oli aivan kauhuissaan. Sanoi, ettei prässiä pitäisi tehdä ollenkaan omaa painoa suuremmilla painoilla :david:

Tyhjentävää vastausta varsinaiseen kysymykseeni en sen sijaan saanut lainkaan, terapeutti juuttui noihin treenipainoihin ja meni lopulliseen solmuun. :rolleyes:

Amaryllis sanoi:
Minulta meni eilen usko terveydenhuollon ammattilaisiin enkä enää koskaan kysy heiltä mitään treeniin liittyen. Kysyin siis eilen työpaikan fysioterapeutilta, ovatko kovien prässi/kyykkysarjojen aiheuttamat mustelmat/verenpurkaumat vaarallisia. terapeutti kysyi minulta, että millaisilla painoilla mahdan tehdä ja kun sitten vastasin että no tuollaista 130-140 kg prässiä ja sitä rataa, niin se oli aivan kauhuissaan. Sanoi, ettei prässiä pitäisi tehdä ollenkaan omaa painoa suuremmilla painoilla :david:

Tyhjentävää vastausta varsinaiseen kysymykseeni en sen sijaan saanut lainkaan, terapeutti juuttui noihin treenipainoihin ja meni lopulliseen solmuun. :rolleyes:

Onhan ollut varsinainen terapeutti, en näe tommoisille suosituksille mitään järkeä ellei sulla ole mitään vaivaa esim alaselässä. Itse valmistun ft:ksi ensi vuonna enkä oo kertaakaan kuullu tuommosia suosituksia :jahas:

Ja NGV:lle: TUli tuossa mieleen että määrän lisäksi myös ajoituksella voi vaikuttaa siihen läsän kertymiseen. Jos syö paljon kaloreita, niin ne kannattaa ajoittaa järkevästi eli aamuun ja (kovan!)treenin päälle. En toki itsekään vetele edes massalla mitään 1000kcal iltapaloja;) vaan treenin jälkeen ja aamulla söin aivan helvetisti ja muuten siivommin. Kroppa otti hyvin vastaan. Kokeile sinäkin lisätä niitä kaloreita treeninn jälkeiselle aterialle ja aamupalalle. Tällöin et saa sitä kössiä riesaksesi ja ei synny paniikkia lisää;)

ja tuossa aiemmin sanoit ettet arvosta isoja hauiksia... en ymmärrä miten joku erottelee arvostuksensa eri lihaksiin, mun mielestä jokainen lihas ihmisen kropassa on saman arvoinen ja niiden kehityksen eteen on tehtävä vitun kovasti töitä. Kaikkia lihaksia on arvostettava jos ylipäätään haluaa kehittyä... Ja jokaisella on tärkeä merkitys tasapainoiselle ja hyvännäköiselle lihaksistolle.

Yhtä#Hauista sanoi:
Ja NGV:lle: TUli tuossa mieleen että määrän lisäksi myös ajoituksella voi vaikuttaa siihen läsän kertymiseen. Jos syö paljon kaloreita, niin ne kannattaa ajoittaa järkevästi eli aamuun ja (kovan!)treenin päälle.

Millä mekanismilla tämä vaikuttaisi siihen läskin kertymiseen? Tiedän, että näin usein neuvotaan, mutta ei ole minulle ainakaan selvinnyt, että mistä se ero tulee verrattuna iltasyömiseen. Saattaahan toki olla, että minulla on tiedoissa aukkoja.

Yhtä#Hauista sanoi:
Ja NGV:lle: TUli tuossa mieleen että määrän lisäksi myös ajoituksella voi vaikuttaa siihen läsän kertymiseen. Jos syö paljon kaloreita, niin ne kannattaa ajoittaa järkevästi eli aamuun ja (kovan!)treenin päälle. En toki itsekään vetele edes massalla mitään 1000kcal iltapaloja;) vaan treenin jälkeen ja aamulla söin aivan helvetisti ja muuten siivommin. Kroppa otti hyvin vastaan. Kokeile sinäkin lisätä niitä kaloreita treeninn jälkeiselle aterialle ja aamupalalle. Tällöin et saa sitä kössiä riesaksesi ja ei synny paniikkia lisää;)

ja tuossa aiemmin sanoit ettet arvosta isoja hauiksia... en ymmärrä miten joku erottelee arvostuksensa eri lihaksiin, mun mielestä jokainen lihas ihmisen kropassa on saman arvoinen ja niiden kehityksen eteen on tehtävä vitun kovasti töitä. Kaikkia lihaksia on arvostettava jos ylipäätään haluaa kehittyä... Ja jokaisella on tärkeä merkitys tasapainoiselle ja hyvännäköiselle lihaksistolle.
Siis totta kai arvostan jokaista lihasta mitä kropasta vaan löytyy, en minä nyt sitä tarkoittanut. Ja juuri noin syönkin ja iltaa kohdin jätän hiilarit pois ja iltapalalla ja toisella iltapalalla en syö hiilaria olenkaan vaan pelkästään rasvaa oliivi- tai rypsiöljystä ja kakkos iltapalassa sekoitan heraa ja kaseiinia sheikkerissä. Ja tuo hiilareiden jättäminen pois iltapalasta on autanut paljon.:D
Ja yleensä söin treenin jälkeen aika paljon. Palkarin+45min päästä tummaa riisiä/pastaa/makaronia ja jotain lihaa esim. kanaa/kalaa/paistinjauhelijaa/kalkkunaa ja jotain kasviksia jos on, mutta yleensä syön koulussa tuhottomasti salaattia..

Tahvo Tohveli sanoi:
Millä mekanismilla tämä vaikuttaisi siihen läskin kertymiseen? Tiedän, että näin usein neuvotaan, mutta ei ole minulle ainakaan selvinnyt, että mistä se ero tulee verrattuna iltasyömiseen. Saattaahan toki olla, että minulla on tiedoissa aukkoja.

vähän "mutuilua" mutta käsittääkseni homman mekanismi on se, että aamulla ja kovan treenin jälkeen kehon glykogeenivarastoissa on vajausta joka sitten saadaan täydennettyä nauttimalla hiilihydraatteja. Vastaavasti jos nautitaan paljon hiilihydraatteja vielä illalla (ja glykogeenivarastot ovat jo täynnä päivän aikana nautittujen hiilihydraattipitoisten aterioiden ansiosta) varastoituvat ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvakudokseksi jne. Niille kun ei suoranaista käyttökohdetta ole ihmisen nukkuessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom