Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tai iso pussi karkkia ei tunnu misään päivittäin? Ei ehkä 16 vuotiaalle joka vielä kasvaa muutenkin, mutta 26 vuotiaalla lähtee lähes varmasti jenkkakahvat kasvamaan hyvää vauhtia. Pari litraa limua vastaa sikspäkkiä kaljaa päivässä, aika huolella tulee kaloreita kummastakin.
Käsittääkseni sillä ei ole paskankaan väliä ottaako lisäkaloreita limsasta vai jostain muusta, jos makroravinnejakaumat muuten menee ok.
No eivät ne limun hiilarit kyllä mitään hyvälaatuisia ole, vaikka miten päin asian kääntäisi. Sitäpaitsi sokeri on pahaksi hampaille.
Mitä eroa siinä on kehityksen kannalta ottaako lisäkalorit limsasta vai bodyruuasta ?
Kehityksestä viis, mutta mulle ainakin tulee ihan helev*tin huono olo, jos syön/juon liikaa nopeita hiilareita, insuväsyä pukkaa ja käsiäkin saattaa tärisyttää jne. Ja sokeripitoisten juomien jatkuva litkiminen saattaa myös vähentää ruokahalua, mikä taas lienee ainakin bodarille huono juttu.
Mitä eroa siinä on kehityksen kannalta ottaako lisäkalorit limsasta vai bodyruuasta ?
Tottumiskysymys, minä en ainakaan vaihtaisi 500 kcal herkullista ruoka-annosta pariin litraan hampaat liuottavaa ja verensokerit sekoittavaa limpparia. Limpparia, kuten muitakin paheita voi vetää kyllä silloin tällöin mutta päivittäiseen ruokavalioon ei IMO pitäisi kenelläkään kuulua kahta litraa limua.
Jos pistetään se kehitys nyt hetkeksi sivuun ja ajatellaan yleistä terveyttä ja hyvinvointia, niin on äärettömän paljon eroa, ottaako saman märään hiilareita esimerkiksi kuiturikkaista lesehiutaleista, ruisleivästä ja/tai täysjyväriisistä/pastasta kuin lisäaine-hiilihappo-limpparista. Tottumiskysymys, minä en ainakaan vaihtaisi 500 kcal herkullista ruoka-annosta pariin litraan hampaat liuottavaa ja verensokerit sekoittavaa limpparia. Limpparia, kuten muitakin paheita voi vetää kyllä silloin tällöin mutta päivittäiseen ruokavalioon ei IMO pitäisi kenelläkään kuulua kahta litraa limua.
No ehdottakaapas jotain 500kcalin herkkua joka olisi terveellisempi. Vaatimukset on ei sisällä aspartaami-paskan-makua, valmistus kestää max. 30s, hinta samaa luokkaa mitä limsapullolla, makunautinto limsan tasoa.
Kivennäisvettä tulee juotua lähes päivittäin 2 litraa ja sitä en erikseen millään mehuilla maustele. Light-tuotteisiin en koske edes metrisellä tikulla paskan maun takia.
No jaa. Eihän se happamuus hyvää suun limakalvoille ja hampaille tee, mutta tuskin tilanne nyt noin dramaattinen on.Jos oikeesti juot lähes 2 litraa (hiilihapollista) kivennäisvettä päivässä säännönmukaisesti sekä vielä erikseen ison pullon limsaa, niin sun hampaat lohkeilee siruina irti seuraavan vuoden sisällä.
No jaa. Eihän se happamuus hyvää suun limakalvoille ja hampaille tee, mutta tuskin tilanne nyt noin dramaattinen on.
Itse olen vissyaddikti ja olen ties kuinka kauan juonut 1-2 1.5 litran kivennäisvesipulloa (töissä yksi, kotona yksi) päivässä. Tästä huolimatta hammaslääkäri ihmettelee vuositarkastuksissa, miten loistavassa kunnossa hampaani ovat. Ei reikiä, ei kulumista, ei limakalvo-ongelmia. Ainoa viite happamuudesta on se, että hammaskiveä ei juurikaan kerry.
No jaa. Eihän se happamuus hyvää suun limakalvoille ja hampaille tee, mutta tuskin tilanne nyt noin dramaattinen on.
Itse olen vissyaddikti ja olen ties kuinka kauan juonut 1-2 1.5 litran kivennäisvesipulloa (töissä yksi, kotona yksi) päivässä. Tästä huolimatta hammaslääkäri ihmettelee vuositarkastuksissa, miten loistavassa kunnossa hampaani ovat. Ei reikiä, ei kulumista, ei limakalvo-ongelmia. Ainoa viite happamuudesta on se, että hammaskiveä ei juurikaan kerry.
Kannattaa varmaan kuunnella sitten hammaslääkärin ohjeita.Tämä kuulostaa kyllä aivan loistavalta..![]()
Kannattaa varmaan kuunnella sitten hammaslääkärin ohjeita.
Sen verran vielä, että itse en juo tai syö lisäsokeroituja ruokia oikeastaan ollenkaan. Luulen että tässä on yksi syy, miksi tuo happamuus ei syö hampaitani. Myös syljen määrä suussa kuulemma vaikuttaa asiaan. Kuiva suu kärsii enemmän happamuudesta.
Tuolta löytyy lisätietoa ;)Ihan taas näihin kaloreihin liittyvä kysymys. Paljon ihminen kuluttaa kaloreita ihan normi toimistotyöpäivänä?