Kuinka tärkeä se ruokavalio OIKEASTI on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jouzone
  • Aloitettu Aloitettu
MESSU100: ilmainen M-Nutrition Protein Bar (Crispy Caramel)! Yli 100 € tilauksiin
itse vedän kaikki limut mitä juon nii sokeri versioina koska niistä toisista ei saa mitää kaloreita :) se taas riippuu tavoitteista et kumpaa kannattaa juoda.

edit: mikä tieto isku... kukaan ei tajunnukkaa

MESSU150: Ilmainen MWEBSTORE.FI Shaker! Yli 150 € tilauksiin
Tai iso pussi karkkia ei tunnu misään päivittäin? Ei ehkä 16 vuotiaalle joka vielä kasvaa muutenkin, mutta 26 vuotiaalla lähtee lähes varmasti jenkkakahvat kasvamaan hyvää vauhtia. Pari litraa limua vastaa sikspäkkiä kaljaa päivässä, aika huolella tulee kaloreita kummastakin.

Ei, jos ruokavalio on muuten kuosissa. Sen ~500kcal voi tiputella muista hiilareista pois. Dietillä toi 500kcal on liikaa, mut ylläpito / plussakaloreilla helppo hoitaa. Käsittääkseni sillä ei ole paskankaan väliä ottaako lisäkaloreita limsasta vai jostain muusta, jos makroravinnejakaumat muuten menee ok.

Käsittääkseni sillä ei ole paskankaan väliä ottaako lisäkaloreita limsasta vai jostain muusta, jos makroravinnejakaumat muuten menee ok.

No eivät ne limun hiilarit kyllä mitään hyvälaatuisia ole, vaikka miten päin asian kääntäisi. Sitäpaitsi sokeri on pahaksi hampaille.

Mitä eroa siinä on kehityksen kannalta ottaako lisäkalorit limsasta vai bodyruuasta ?

Kehityksestä viis, mutta mulle ainakin tulee ihan helev*tin huono olo, jos syön/juon liikaa nopeita hiilareita, insuväsyä pukkaa ja käsiäkin saattaa tärisyttää jne. Ja sokeripitoisten juomien jatkuva litkiminen saattaa myös vähentää ruokahalua, mikä taas lienee ainakin bodarille huono juttu.

Kehityksestä viis, mutta mulle ainakin tulee ihan helev*tin huono olo, jos syön/juon liikaa nopeita hiilareita, insuväsyä pukkaa ja käsiäkin saattaa tärisyttää jne. Ja sokeripitoisten juomien jatkuva litkiminen saattaa myös vähentää ruokahalua, mikä taas lienee ainakin bodarille huono juttu.

Niin mullekki, mutta vain jos juon nälkään nopeita hiilareita. Se, että tissuttelen 2l limsaa puolihuomaamatta leffaa katsoessa, tai pelatessa ei kyllä taas aiheuta illalla minkäänlaista reaktiota ei puoleen ei toiseen. Kaikki tyylillään, mutta näin ajattelinkin ettei se kehityksen esteenä ole millään tavalla :kippis1:

Mitä eroa siinä on kehityksen kannalta ottaako lisäkalorit limsasta vai bodyruuasta ?

Jos pistetään se kehitys nyt hetkeksi sivuun ja ajatellaan yleistä terveyttä ja hyvinvointia, niin on äärettömän paljon eroa, ottaako saman märään hiilareita esimerkiksi kuiturikkaista lesehiutaleista, ruisleivästä ja/tai täysjyväriisistä/pastasta kuin lisäaine-hiilihappo-limpparista. Tottumiskysymys, minä en ainakaan vaihtaisi 500 kcal herkullista ruoka-annosta pariin litraan hampaat liuottavaa ja verensokerit sekoittavaa limpparia. Limpparia, kuten muitakin paheita voi vetää kyllä silloin tällöin mutta päivittäiseen ruokavalioon ei IMO pitäisi kenelläkään kuulua kahta litraa limua.

Tottumiskysymys, minä en ainakaan vaihtaisi 500 kcal herkullista ruoka-annosta pariin litraan hampaat liuottavaa ja verensokerit sekoittavaa limpparia. Limpparia, kuten muitakin paheita voi vetää kyllä silloin tällöin mutta päivittäiseen ruokavalioon ei IMO pitäisi kenelläkään kuulua kahta litraa limua.

Nimenomaan näin - ja tiieitiijuulle vielä, että juurikin tuo hidas, jatkuva limpparin tissuttelu on hampaiden kannalta se kaikkein pahin juttu.

Elämässä on muutakin kuin lihasten/voiman kehitys, ja uskokaa tai älkää, siihen terveyteen ja hyvinvointiinkin kannattaa panostaa, nuorenakin.

Jos pistetään se kehitys nyt hetkeksi sivuun ja ajatellaan yleistä terveyttä ja hyvinvointia, niin on äärettömän paljon eroa, ottaako saman märään hiilareita esimerkiksi kuiturikkaista lesehiutaleista, ruisleivästä ja/tai täysjyväriisistä/pastasta kuin lisäaine-hiilihappo-limpparista. Tottumiskysymys, minä en ainakaan vaihtaisi 500 kcal herkullista ruoka-annosta pariin litraan hampaat liuottavaa ja verensokerit sekoittavaa limpparia. Limpparia, kuten muitakin paheita voi vetää kyllä silloin tällöin mutta päivittäiseen ruokavalioon ei IMO pitäisi kenelläkään kuulua kahta litraa limua.

Puhumattakaan siitä paljonko tuollainen nopeiden hiilareiden vetäminen jatkuvasti heittelee verensokeritasoja ylös ja alas. Siitä nyt ei seuraa mitään hyvää.

Eli pois ne sokerilimpparit ja tilalle lightia. Se limppari on nautiskelua varten tehty, ei janojuomaksi. Kannattaa hakea Lidlistä sitä halpaa hapotettua kivennäisvettä, maksaa joku 40-50 centtiä per 1,5 litraa, siihen sekaan Funlightia tai OLightia ja maistuu jopa paremmalta mitä limpparit! Haitallisia lisäaineitakin paljon vähemmän kun sitä mehua riittää isoon lasiin pieni loraus. Joku Saskia Quelle tai vastaava on tuo Lidlin vesi, sinisessä muovipullossa.

3 kpl Supermass Nutrition GOOD MORNING

Loistava viherjauhe

-50%
No ehdottakaapas jotain 500kcalin herkkua joka olisi terveellisempi. Vaatimukset on ei sisällä aspartaami-paskan-makua, valmistus kestää max. 30s, hinta samaa luokkaa mitä limsapullolla, makunautinto limsan tasoa.

Kivennäisvettä tulee juotua lähes päivittäin 2 litraa ja sitä en erikseen millään mehuilla maustele. Light-tuotteisiin en koske edes metrisellä tikulla paskan maun takia.

Lonkalta: 2dl leseitä, 250g rahkaa, mausteeksi fun light/jotain hilloo? tää on aika perussetti, ja on muuten hyvääkin!

Joku proteiinisheikki (näitä on todella hyvänmakuisia)? (+ rasvaa joka ei maistu miltään?)

:D Ruisleipä + savustettua lohta? (useampia?)

Gainomax?

Grillattua kanaa + jotain bbq saucee? :kuola: (just vetelin HP BBQ Sauce + kana)

(näiden kaloreista en mee vannomaan)

EDIT: Olikohan kyse muuten juomista, enkä noiden hinnoistakaan tiedä (paitsi ehkä gainomax/proteiinishake)...

No ehdottakaapas jotain 500kcalin herkkua joka olisi terveellisempi. Vaatimukset on ei sisällä aspartaami-paskan-makua, valmistus kestää max. 30s, hinta samaa luokkaa mitä limsapullolla, makunautinto limsan tasoa.

Kivennäisvettä tulee juotua lähes päivittäin 2 litraa ja sitä en erikseen millään mehuilla maustele. Light-tuotteisiin en koske edes metrisellä tikulla paskan maun takia.

Tiedät varmaan ittekin, että makuasioista ei voi kiistellä. Ainakaan mun mielestäni mikään limsa ei maistu hyvältä. Toisaalta, jos ei halua panostaa ruokaansa kuin 30 sekuntia ajastaan, niin ei voikaan odottaa mitään kovin ihmeellisiä makuelämyksiä tai laadukasta ja puhdasta ravintoa. Puhtaan ruuan yksi ikävä tai mukava ominaisuus on se, että joudut/saat melko pitkälti valmistamaan ruoan ihan omin pikku kätösin. Jos aikaa on 30 sekuntia, niin se on tosiaan osastolla nuo eri herkkupersejauhopirtelöt tai maukkaan prodepatukat, valmissafkat ja limsat/karkit. Kaikki erittäin jalostettua ja osa myös erittäin lisäainerikasta ravintoa.

Jos oikeesti juot lähes 2 litraa (hiilihapollista) kivennäisvettä päivässä säännönmukaisesti sekä vielä erikseen ison pullon limsaa, niin sun hampaat lohkeilee siruina irti seuraavan vuoden sisällä. Voi olla, että happamat juomat tekevät hallaa myös masun seinämille. Kun juoma on hapanta ja voimakkaan väristä, niin myös hampaiden kellastuminen on todennäköistä. Oikeesti, hampaita on vain yhdet ja varaosat maksaa pirusti! En pistäisi päätäni pensaaseen tässä asiassa vaan joisin sitten vaikka sokeripitoista mehukattimehua kuin happoa ja sokeria, jos jotain makeaa täytyy saada.

Jos oikeesti juot lähes 2 litraa (hiilihapollista) kivennäisvettä päivässä säännönmukaisesti sekä vielä erikseen ison pullon limsaa, niin sun hampaat lohkeilee siruina irti seuraavan vuoden sisällä.
No jaa. Eihän se happamuus hyvää suun limakalvoille ja hampaille tee, mutta tuskin tilanne nyt noin dramaattinen on.

Itse olen vissyaddikti ja olen ties kuinka kauan juonut 1-2 1.5 litran kivennäisvesipulloa (töissä yksi, kotona yksi) päivässä. Tästä huolimatta hammaslääkäri ihmettelee vuositarkastuksissa, miten loistavassa kunnossa hampaani ovat. Ei reikiä, ei kulumista, ei limakalvo-ongelmia. Ainoa viite happamuudesta on se, että hammaskiveä ei juurikaan kerry.

No jaa. Eihän se happamuus hyvää suun limakalvoille ja hampaille tee, mutta tuskin tilanne nyt noin dramaattinen on.

Itse olen vissyaddikti ja olen ties kuinka kauan juonut 1-2 1.5 litran kivennäisvesipulloa (töissä yksi, kotona yksi) päivässä. Tästä huolimatta hammaslääkäri ihmettelee vuositarkastuksissa, miten loistavassa kunnossa hampaani ovat. Ei reikiä, ei kulumista, ei limakalvo-ongelmia. Ainoa viite happamuudesta on se, että hammaskiveä ei juurikaan kerry.

Tämä kuulostaa kyllä aivan loistavalta.. itsellä tuota hammaskiveä, kun on tupannut kertymään. Ei minullakaan kyllä ole ollut mitään ongelmia hampaiden kanssa mitä nyt hammaskiveä on aina poisteltu tarkastuksissa. Limsaa vaan menee kesällä sen takia, että ei todellakaan viitsi väsäillä 30min herkkuaterioita sisällä, kun ulkona voi lojua rannalla auringossa. Samoin 31C sisälämpötila päivällä "hieman" rajoittaa sisällä viihtymistä. Eli taidan jatkaa samalla mallilla kesän niinkuin aiemminkin ja funtsia jotain suht terveellistä 500kcal mättöä, kun ilmat viilenee syksyllä.

3-4 litraa näitä hiilihapollisia tuotteita kuluu päivässä ihan aikuisten oikeasti :)

No, minulla se oli aika dramaattinen. Olin vuoden vaihdossa Jenkeissä ja siellä sen tosiaan huomasi loppuaikoina että ei noi etuhampaat nyt ennen tuommoiset melkein läpikuultavat olleet ja pari kulmaakin oli lohjennut. Kuulin myöhemmin hammaslääkäriltä, että hampaistoa voi yrittää suojella juomalla hiilihappojuomat pillillä suoraan kurkkuun ohi hampaiden. Yksilöllistä, mutta en lähtisi leikkimään asialla just siksi, ettei etukäteen voi aina tietää miten oma hampaisto reagoi.

Tämä kuulostaa kyllä aivan loistavalta.. :)
Kannattaa varmaan kuunnella sitten hammaslääkärin ohjeita.

Sen verran vielä, että itse en juo tai syö lisäsokeroituja ruokia oikeastaan ollenkaan. Luulen että tässä on yksi syy, miksi tuo happamuus ei syö hampaitani. Myös syljen määrä suussa kuulemma vaikuttaa asiaan. Kuiva suu kärsii enemmän happamuudesta.

Kannattaa varmaan kuunnella sitten hammaslääkärin ohjeita.

Sen verran vielä, että itse en juo tai syö lisäsokeroituja ruokia oikeastaan ollenkaan. Luulen että tässä on yksi syy, miksi tuo happamuus ei syö hampaitani. Myös syljen määrä suussa kuulemma vaikuttaa asiaan. Kuiva suu kärsii enemmän happamuudesta.

täysin sama homma, kun ruokavalio koostuu muuten täysin bodyruuasta niin jollain täytyy herkutella vähän ihan mielenterveyden kannaltakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom