Kuinka pitkä liike penkissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iso-erno
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
:D pakkiksen historian ehkä katkerimmin alkanut keskustelu ..

Empä jaksa asiasta suuremmin itse enää välittää, kerran kyllä tuli puheenaiheeksi kun vajaa 170cm pitkä kaverini aukoi päätään siitä että jätin penkissä tangon 5cm irti rinnasta. Totesin että näytäthän sinäkin jättävän 20cm yläasennosta jos vertailemaan lähdetään

Tää juttu vaikutti erityisen riemukkaalta :D

Tottahan pitkät kädet kompensoi sit mavessa penkin huonoutta, mulla on parhaat tulokset merkkipenkistä 125/ mave 230. Ja pituutta 191, syliväli 209, eipä tanko paljoo polvien yläpuolelle tule. :)

Harmi kun käsien pituus ei vaikuta kyykkyyn, siinä oon vaan rehellisesti paska. Kiva ois silti selitellä.

Illikainen (vanhempi) näyttää penkanneen viime viikonloppuna 225kg. Nostomatkasta en tiedä (pitkä se on), mutta penkin säätöraudat on sillä kuulemma viimeisessä reiässä. Normi kaveri vois ruveta siitä kyykkäämään.

Kunnon tekniikalla se nostomatkakin yllättäen lyhenee... lavat yhteen, niin että olkapäät pysyy penkissä kokoajan kiinni, rinta ulos ja selkä sopivalle kaarelle, oteleveys vielä sopivan leveä (kunhan pysytään siinä, että merkit peittyy), niin ei varmana tarvii kenenkään penkkailla millään metrin liikeradalla ja raudat viimisissä rei´issä ellei ole jotain 4m pitkä.

Tottahan pitkät kädet kompensoi sit mavessa penkin huonoutta, mulla on parhaat tulokset merkkipenkistä 125/ mave 230. Ja pituutta 191, syliväli 209, eipä tanko paljoo polvien yläpuolelle tule. :)

Harmi kun käsien pituus ei vaikuta kyykkyyn, siinä oon vaan rehellisesti paska. Kiva ois silti selitellä.

On kyllä hirvee syliväli. Ite luulin, että mulla ois pitkät kädet (onhan ne) kun pituutta +193cm ja syliväli 204cm..

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että osuuko kädet polviin kun seisot normaalisti suorassa?

Itsellä ottaa kädet melkeen polviin, eikä ole hartioita, niin kyllähän se nostomatka pitenee. Ei oo mulle mikään vahvin liike tosiaan.

Penkistä nousee 95kg ja maasta 160kg. Mitat on 170/62.

Itsellä ottaa kädet melkeen polviin, eikä ole hartioita, niin kyllähän se nostomatka pitenee. Ei oo mulle mikään vahvin liike tosiaan.

Penkistä nousee 95kg ja maasta 160kg. Mitat on 170/62.

jepjep..itelläkin ottaa melkein kädet polviin saakkaa...paljonko syliväli?

jepjep..itelläkin ottaa melkein kädet polviin saakkaa...paljonko syliväli?

Oon joskus kyllä mitannu, mut en yhtään muista. Ei se mikään +190 ollu, mutta pieni rintakehä lisää kans nostomatkaa. Pitäs joskus pyytää jotakuta mittaamaan se nostomatka.

Sitte ku vielä kaikki voima on ojentajissa(=pitää nostaa kapeella), ni tilanne on vielä astetta vittumaisempi.

Eipä sitä voi oikein penkkipunnerrukseksi sanoa jos tanko ei koske rintaan (kaulan ja mahan väliselle alueelle). Tietysti voi tehdä jotain noston osaa harjoittaakseen tehdä loppuojennuksia tai puolikkaita toistoa.

Ja vastauksena otsikoon kysymykseen voitte päätellä jotain siitä että penkistä nousi ekaa kertaa ykkösiä kokeillessa 60 kg kun samalla treenikerralla maasta 150 kg, eli kädet ovat liian pitkät :)

voin pistää paremmaksi, itse lähdin tilanteesta että penkki oli 50 vai olikohan 55kg, ja veto oli 170 :D salilla mahtuu juuri ja juuri nostamaan kun varmisturaudat on ylhäällä, käsikarvat hipoo vauvarautoja :D

PS: helppohan se on vedellä, kun rystyset laahaa maata normaalisti kävellessä..mutta silti penkki on suhteessa vetoa edellä ;) että ihan reenistä se on vaa kii, turha selitellä paskaa penkkiä "huonoilla" välityksillä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ei se lyhyt nostomatka isoja rautoja välttämättä takaa. katsokaa kirin nostoja. sen liikerata on varmaan 60cm luokkaan, silti se on kovin penkkaaja suomessa. pitkistä käsistä se hyötyi mavessa, mutta ei penkkikään ongelma ollut vaikka kädet oli ku orangilla :)

Voihan raskaita painoja nostaa korkeammallekin. Se vain vaatii enemmän työtä.

en usko että se nostomatka on se ratkaisevin vaan käden mittasuhteet joista vipuvarret muodostuu. lyhyessä kädessäkin voi olla vipuvarret perseellään penkkiä ajatellen vaikka itse nostomatka olisikin lyhyt...

En itse ainakaan missään nimessä suosittele ylileveitä otteita, koska ne rasittavat olkapäitä erittäin voimakkaasti. Sellainen ote on sopiva, jossa tangon ollessa rinnalla kyynärpäät muodostavat 90 asteen kulman. Ja se kaaritemppuilu selällä... no joo.

Työ on mgh, missä m raudan massa, g gravitaatiokiihtyvyys ja h vertikaalinen nostomatka. Gravitaatio pysyy vakiona, joten työ riippuu VAIN massan ja nostomatkan tulosta. Huomaa, ettei työ ole sama kuin kisanosto. Kisanostoissa pyritään minimimoimaan tehty työ. Näinhän se on kaikessa kilpaurheilussa.

Tuo 90-asteen kulma kyynerpäissä kuulostaa typerältä säännöltä. En vois sellaista saadakaan ilman äärileveää otetta. Eihän otteen leveys määräydy kyynerpään kulman perusteella ellei pidä olkavarsia aina samassa kulmassa vartaloon nähden. Kapeammalla pidän kyynerpäät lähempänä kylkiä ja ihan sama kulma silloin muodostuu kyynerpäähän.

en usko että se nostomatka on se ratkaisevin vaan käden mittasuhteet joista vipuvarret muodostuu. lyhyessä kädessäkin voi olla vipuvarret perseellään penkkiä ajatellen vaikka itse nostomatka olisikin lyhyt...

Järkevältä kuulostaa. Voisi myös kuvitella että rintakehän laajuudesta olisi hyötyä pennkipunnerruksessa. Jos rintakehällä on kokoa, niin yleensä lihaksen kiinnityskohdatkin sijaitsevat kauempana -> Lihas on isompi (kuin muuten saman kokoisella kaverilla) ja näin ollen voimaakin pitäisi löytyä rintalihaksesta enemmän. (?) MUTU (?)

Eihän otteen leveys määräydy kyynerpään kulman perusteella ellei pidä olkavarsia aina samassa kulmassa vartaloon nähden. Kapeammalla pidän kyynerpäät lähempänä kylkiä ja ihan sama kulma silloin muodostuu kyynerpäähän.

Kyynerpäiden kulman PITÄÄ määrätä otteen leveyden raja-arvot siten, ettei kulma kyynerpäiden kulma suhteessa käsivarsiin niiden osoittaessa luonnollisesti sivuille nostovaiheissa vedä käsivarsia sojottamaan liikaa ulospäin (voimakas olkapäiden rasittuminen) tai sisäänpäin (luonnoton asento, ojentajien rasittuminen, huono voimantuotto). Kun nostat kapeammalla asennolla, on luultavasti kyynärvartesi melko lailla suorassa kulmassa tankoon nähden, mikäli vähänkään optimaalista voimantuottoa yrität edes hakea. Tämä on suositeltavaa myös nivelien toiminnan kannalta. Voithan kokeilla (OMALLA VASTUULLA) joskus vetää raskaita kymppejä muutaman kuukauden sellaisella otteella, jossa kyynervärret on about 120 astetta sivuille suhteessa käsivarsiin. Kerro sitten miltä olkapäissä tuntuu nostojen aikana.

Oon 182cm pitkä ja syliväli on noin 183 cm. Nostomatka on noin 50 cm.
Riippuen tietenkin oteleveydestä. Mutta parhaalle leveydellä (n. 70 cm) se matka on 50 cm.

Varmasti saa enemmän voimaa, kun jättää liikkeen vajaaksi. Sehän on selvä. Mutta ei oteleveys vaikuta kyynerpäiden kulmaan, jos ei ota ylileveää otetta. Senhän näkee suoraan, jos on yhtään avaruudellista hahmottamiskykyä. Välillä mä ihmettelen, miksi käyn näitä keskusteluja. Jollain tapaa olen hyvin typerä.

Oon 182cm pitkä ja syliväli on noin 183 cm. Nostomatka on noin 50 cm.
Riippuen tietenkin oteleveydestä. Mutta parhaalle leveydellä (n. 70 cm) se matka on 50 cm.

Arvio meni "vähän" pieleen. Normaaliotteella nostomatka onkin noin 36-37 cm. :D
Armottoman kaarten tekemällä se putoaa 35 senttiin.

Kapella otteella 10 cm enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom