Kuinka pitkä liike penkissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iso-erno
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Aina on kiva miettiä selityksiä asioille ja jossitella,

Niin, sitä kutsutaan myös keskusteluksi. Lienee tämänkin foorumin tarkoitus ;)
Pakko täällä on jostain puhua tai muuten koko treeniosio muuttuu arkistoksi josta kaikki aiheet jo löytyy 10 kertaa..

ymmärtäisin rakentavan keskustelunkin, mutta tämä ainainen itselleen selittely alkaa ketuttamaan.

No millaista se rakentava keskustelu aiheesta olisi, jos koko aiheen mainitseminen on "itselleen selittelyä" ?

Ehkä koko hommassa ei ole mitään keskusteltavaa kun kyseessä on fysiikan lakien alaiset faktat. Voidaan todeta otsikossa että "pidempi vipuvarsi vaatii enemmän voimaa" ja sitten thrediin ei saa kukaan postata ;)

Ei se mikään fysiikan laki ole että pitkällä silti olisi huonot välitykset, isompi nostomatka vaatii enemmän voimaa, mutta raajojen pituus ei siihen vaikuta, ne vivut on kumminkin joka suuntaan isommat.

On muuten ihme miten täällä juuri esim. Pyranhalla on huonot välitykset penkkiin, eikö se paska tulos voi johtua heikkoudesta ja siitä että sitä on treenattu väärällä tavalla.

Ja kehittävä keskustelu olisi esim. tyyliin:

"minulla on lattarinta ja pitkät kädet, onko tekniikkavinkkejä millä saan kaarta lisää, rintaa ulos ja silti asennon luontevaksi ja tukevaksi, videot hyviä jos löytyy. Kiitos"

Ei se mikään fysiikan laki ole että pitkällä silti olisi huonot välitykset, isompi nostomatka vaatii enemmän voimaa, mutta raajojen pituus ei siihen vaikuta, ne vivut on kumminkin joka suuntaan isommat.

On muuten ihme miten täällä juuri esim. Pyranhalla on huonot välitykset penkkiin, eikö se paska tulos voi johtua heikkoudesta ja siitä että sitä on treenattu väärällä tavalla.

Ja kehittävä keskustelu olisi esim. tyyliin:

"minulla on lattarinta ja pitkät kädet, onko tekniikkavinkkejä millä saan kaarta lisää, rintaa ulos ja silti asennon luontevaksi ja tukevaksi, videot hyviä jos löytyy. Kiitos"

joo itekin ymmärtäisin tuollaisen keskustelun paremmin (mitä minä voin tehdä penkkitekniikkani parantamiseksi ja nostomatkan lyhentämiseksi)

nyt vaan todetaan että "ei pysty, liian hapokasta ja liian pitkä nostomatka"

Menee vähän :offtopic: , mutta auttaisiko otteen leventäminen, kun alaslaskuvaiheessa alan väkisinkin jarruttamaan tankoa, vähän ennen kuin se on rinnalla? Tämän vaiheen jälkeen tietysti lasken sen rinnalle asti, mutta tähän kuluu kauheasti voimia.

Nostan aika kapealla otteella (=pikkusormet merkkien kohdalla). Nostomatkaa on 51cm.

no, sen minkä häviää penkissä otetaan moninkerroin takaisin mavessa :). siis jos tuohon käsien pituuteen mennään ja oletetaan että sillä penkissä kiloja hävitään.

Ei olekaan, en puhunut pitkistä ihmisistä yleisesti vaan pitkistä vipuvarsista.

Eihän tässä nyt ole missään vaiheessa ollut kyse siitä laitettaisiin paskoja tuloksia pelkästään välitysten piikkiin. Esim. itselläni on kymmeniä kiloja varaa tulosparannukseen ja uskon siihen ajan mittaan pystyväni.

Edelleenkään turha niiden jotka penkissä kykenevät lyhyeen liikerataan on hermostua jos joku ääneen harmittelee pidempää liikerataansa.

Johan minä tuolla ylempänä myönsin lahjakkuuteni maastavetoon vaikka olenkin hujoppi ja niin päin pois. Pyrin siis keskustelemaan mahdollisimman analyyttisesti heikoista ja vahvoista puolista, ei pidä heti tulkita mustavalkoisesti. Turha kuvitella esim. mun viesteihin tämmöstä mutinaa mitä siellä ei ole ;)

Tosin, voihan se olla että tämmöisessä lajissa näistä asioista puhuttaessa herää varsin vahvoja tunteita. Tuskin kukaan vittuuntuu jos lyhyt koripallonpelaaja sanoo levypallon mennee vastustajalle pituuseron vuoksi. En minä ainakaan käskisi valittamaan vähemmän ja hyppäämään 30cm enemmän ;)

Tekniikkavinkkiä kyllä otan mielelläni vastaan, tosin tarvitsisin itse melkein salille ohjaamaan. Lattiapenkissä tanko jää yli 10cm rinnasta parhaalla kaarellanikin, joten jos on kikkakolmosia tuohon niin saa kertoa :) Ylileveä ote ei muuten onnistu, olkapäät risat.

Lattiapenkissä tanko jää yli 10cm rinnasta parhaalla kaarellanikin, joten jos on kikkakolmosia tuohon niin saa kertoa :) Ylileveä ote ei muuten onnistu, olkapäät risat.

siis eikö tuo ole hyvä vaan. pystyy isommilla tekeen ku pääsee kuolleen kohdan yläpuolelta pökkäämään :D. jos haluat että tanko tulee lähemmäksi rintaa niin suoran penkin kanssa voima räkkiin ja pinnojen avulla penkkaamaan. hakasilta otetaan tanko niinkuin penkissäkin ja sitten pinnat sillain että tanko stoppaa vähän ennen rintaa ja siitä ylös. tosin pinna penkki on tosi ronski liike olkapäille. jos ei sopivaa korkeutta saa kunnolla mieleisekseen pinnoilla säädettyä niin paino lätkillä voi sitten muuttaa vielä penkin korkeuttakin eli penkin jalaksien alle lätkät.

siis eikö tuo ole hyvä vaan. pystyy isommilla tekeen ku pääsee kuolleen kohdan yläpuolelta pökkäämään :D. jos haluat että tanko tulee lähemmäksi rintaa niin voima räkkiin ja pinnojen avulla penkkaamaan. hakasilta otetaan tanko niinkuin penkissäkin ja sitten pinnat sillain että tanko stoppaa vähän ennen rintaa ja siitä ylös. tosin pinna penkki on tosi ronski liike olkapäille.

Itseasiassa se osuu mulle aika tarkalleen kuolleeseen kohtaan. Pitäsköhän tosta ottaa hyöty irti, mun järjen mukaan tuo parantaisi juuri sitä kuollutta kohtaa? Onko tuossa tarkoitus päästää paineita pois ala-asennossa?

Onko tuossa tarkoitus päästää paineita pois ala-asennossa?

käsittääkseni lattia ja pinnapenkissä päästetään "virallisesti" paineet pois, mutta jotkut jättää päästämättäkin. olkavaivaisena en päästäisi paineita pois vaan pitäisin kokoajan jännitykset päällä. sinuna kokeilisin myös pinnapenkkiä räkissä, silllain että tanko pysähtyy juuri ennen rintaa. tai sitten ns leijutuksia normaali penkissä eli tanko pysäytetään hieman ennen rintaa ja stopataan ja siitä ylös.

Mitä mieltä neutraali olet sellaisesta tyylistä, että pysäyttää painon rinnalla aina penkissä? Itse kokeilin sillä tavalla maksiminostoa ja oli ihan v****n paljon vaikeampi niin kuin pompulla, jolla yleensä olen sarjat nostanut nopeaan tahtiin läpi. Mietin että lienee viisain alkaa treenaamaankin niin että pysäyttää painot kunnolla ja koittaa sitten saada räjähtävän lähdön rinnalta. Siis tämä vain siksi, että yritän nostaa puhtaasti ja mielestäni ilman pysäytystä tehdyissä nostoissa hyödynnetään lihaksen aktiivisuutta negatiivisen toiston vaiheesta, tälle on joku tieteellisempikin selitys mitä en nyt tähän hätään saanut kaivettua.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
en oo kyllä mikään asiantuntija mutta ainahan sitä voi oman mielipiteensä sanoa.
mielestäni pysäyttelyissä ei ole järjen hiventäkään muuta kuin jos jotain spesiaalia tehdään(halutaan parantaa rinnalta lähtöä jne....) tai sitten jos ollaan kisoihin menossa niin muutama testi nosto stopilla ennen niitä, koska kisoissa vaaditaan se pysäytys. normaali reenaajalle pysättely on aivan turhaa touhua mun mielestä ellei tosiaan ole kyse jostain spesiaali reenistä.

en oo kyllä mikään asiantuntija mutta ainahan sitä voi oman mielipiteensä sanoa.
mielestäni pysäyttelyissä ei ole järjen hiventäkään muuta kuin jos jotain spesiaalia tehdään(halutaan parantaa rinnalta lähtöä jne....) tai sitten jos ollaan kisoihin menossa niin muutama testi nosto stopilla ennen niitä, koska kisoissa vaaditaan se pysäytys. normaali reenaajalle pysättely on aivan turhaa touhua mun mielestä ellei tosiaan ole kyse jostain spesiaali reenistä.

Joo kisoihinhan ei näillä tuloksilla olla menossa :D (yllätys yllätys), mutta kisatyylillä otan maksiminostot, eli selkeä pysäytys alhaalla. Se on jotenkin itselleni tärkeää, että sen minkä nostan ja ilmoitan nostavani, nostan puhtaasti ja sellaisella tekniikalla, ettei omatunto ainakaan soimaa puhumattakaan niistä henkilöistä, jotka näkevät noston. ;) Rinnaltalähtöähän se nimenomaan minunkin mielestäni petraa, ja kun opettelee alusta asti tuon tyylin, ei se ole ongelma sitten sitä maksimiykkösnostoa yritettäessäkään kisatyylillä. Se on homman juju.

Edit: sopii tähän muidenkin kommentoida.

Eli matka jonka tanko kulkee rinnalta käsien suoristukseen saakka. Huvikseni tutun kanssa mittailtiin, minulla 41cm tutulla 29cm. Näyttää sille, että mitä kovempi ykkönen sen lyhyempi liike. Itse en edes pysty alle 35cm liikkeeseen, koska kädet olisivat silloin levypainojen puolella..
Palataksemme alkuperäiseen aiheeseen...
Jotakuinkin matkaa on 24cm oikealla tekniikalla, armottomalla kaarella saattais lyhentyä muutaman sentin vielä tuosta. Nimetön on merkin kohdalla.
Kapealla otteella matkaa 33-34cm.
Syliväli on 165cm.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom