Kuinka moni pystyy vakavalla naamalla sanomaan; "voima ja koko kulkee käsi kädessä"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käytännön tasolla tää että koko tuo aina voimaa ei oikeen pidä paikkansa. Semmoisia tilanteita nimittäin voi tulla, että kun treenataan massahakuisesti niin samalla alkaa muut ominaisuudet heikkenemään, kun niihin ei enää keskitytäkään. Eli voi käydä niin, että reidet kasvavat, mutta kyykkytulos laskeekin vaikkapa 5kg. Tietysti pätee lähinnä sellaisiin, joilla on kovat voimatasot kehonpainoon nähden. Muuten uskon näitä fysiologisia faktoja, mitä täällä jo tuotiinkin esille.

Tarpeeksi sieltä täältä kun lueskelee näitä aina ennestään treenaamattomilla sohvaperunoilla tehtyjä tutkimuksia, niin saa varmasti päänsä sekaisin siitä, missä on tavoitteelliselle harrastajalle jotain järkeä ja missä ei.
No ehkä joillain.. Mutta sellainen kriittinen oma ajattelu nyt sattuu olemaan sellainen taito jota niin harvalla on.

Näyttäkää mulle jostain se kaveri, joka on ilman myrkkyjä kasvanut edes kohtuullisen isoksi pelkällä tuntumapumppailulla ja voimatasoista viis veisaamalla? Ei ole vielä tähän mennessä tullut vastaan, mutta paljon kyllä niitä siimoja, joista on sillä tyylillä tulossa ihan vitun isoja heti ensi vuonna.

Ei saatana. Tästä provosoiduin sen verta että pistetään nyt yks omakuva pakkikselle. Viimeset kaks vuotta oon treenaillu täysin, niinku asian ilmasette, tuntumapumppailulla. Meinaa siis sitä että mulle on samantekevää mitkä ne kilot on tangossa kunhan tunnen että oikea lihas tekee töitä ja väsyy. Ja jos niitä kiloja alkaisin tääl julkisesti huutelemaan niin varmaan nauraisitte mulle, mut tarttuupahan liha ainaki... Tuntumapumppailulla oon tän viimesen 2 vuoden aikana saanu enemmän massaa ku niitä edeltävän 5 vuoden perussuomalaisen voimabodailun aikana, joten paluuta ei tosiaan ole. Siitä en tiiä lasketteko mut edes "kohtuullisen isoksi" mutta oon 22 vuotias, 179cm pitkä ja painoa kuvassa 92.5kg. Kuva otettu viimekuussa muistaakseni. Koska oon natu niin oon ihan tyytyväinen ainakin itse. Kiitos ja anteeksi

10624175_323393551162764_1928805641_n.jpg

Ei saatana. Tästä provosoiduin sen verta että pistetään nyt yks omakuva pakkikselle. Viimeset kaks vuotta oon treenaillu täysin, niinku asian ilmasette, tuntumapumppailulla. Meinaa siis sitä että mulle on samantekevää mitkä ne kilot on tangossa kunhan tunnen että oikea lihas tekee töitä ja väsyy. Ja jos niitä kiloja alkaisin tääl julkisesti huutelemaan niin varmaan nauraisitte mulle, mut tarttuupahan liha ainaki... Tuntumapumppailulla oon tän viimesen 2 vuoden aikana saanu enemmän massaa ku niitä edeltävän 5 vuoden perussuomalaisen voimabodailun aikana, joten paluuta ei tosiaan ole. Siitä en tiiä lasketteko mut edes "kohtuullisen isoksi" mutta oon 22 vuotias, 179cm pitkä ja painoa kuvassa 92.5kg. Kuva otettu viimekuussa muistaakseni. Koska oon natu niin oon ihan tyytyväinen ainakin itse. Kiitos ja anteeksi

Onko sun voimatasot sitten paljon laskenut, jos vertaa siihen mistä aloitit "satujumpan"?

On laskenu, mutta mielestäni yllättävän vähän, liikkeestä riippuen arviolta 5-10%. Mitään tarkkaa dataa ei oo kun en oo mitään voimatasoja yli vuoteen testaillu.

Viimeksi muokattu:
Voiskohan asian ilmaista vaikka näin: (?)

Isot lihakset=isot voimat ja pienet lihakset=pienet voimat JOS oletetaan, että molemmissa tapauksissa hermosto on ikäänkuin samalla tavalla kehittynyt.

Mutta pienemmät lihakset voi tuottaa enemmän voimaa kuin suuremmat lihakset jos hermostoa on oikeanlaisella treenillä kehitetty.

Ja sitten taas joku Kai Greene ei tuskin pärjäisi voimanostokisoissa, koska sitä ei varmaan ole koskaan kiinnostanut kehittää vain voimaa. Lihasta löytyy ja se lihas VOISI olla myös voimakasta, mutta jos sitä ei kiinnosta siihen suuntaan kehittää, niin ei se silloin ole voimakas, se on vaan iso.

Ja niin edelleen.......Vai....?

Ei saatana. Tästä provosoiduin sen verta

Älä suotta. Suuttuminen aiheuttaa kataboliaa eikä sellaiseen kai ole muutenkaan syytä.

Tuntumapumppailulla oon tän viimesen 2 vuoden aikana saanu enemmän massaa ku niitä edeltävän 5 vuoden perussuomalaisen voimabodailun aikana, joten paluuta ei tosiaan ole.

Toisin sanoen sulla oli peruskunto ja perusvoimat jo tehtynä ennen sen tuntumapumppailun aloittamista. Et siis kelpaa esimerkiksi pelkän tuntumapumppailun tuloksista. Uskotko itse, että olisit pitkällä tähtäimellä kehittynyt noin hyvin, jos olisit aloittanut suoraan pumppailulla painoista välittämättä ja perusvoimatasosi olisivat edelleen olennaisesti alemmat kuin nyt eikä kyky irrottaa lihaksista tehoja olisi välttämättä sekään niin hyvä ilman tuota pohjatyötä? Ei tässä kai kukaan ole puhunut, että keholavoille asti mentäisiin voimanostotreenillä, vaan siitä, että pohjakunnon ja perusvoimatason merkitystä ei kannata vähätellä liikaa.

P.S. Kova on kunto :puntti:!

Ja sitten taas joku Kai Greene ei tuskin pärjäisi voimanostokisoissa, koska sitä ei varmaan ole koskaan kiinnostanut kehittää vain voimaa. Lihasta löytyy ja se lihas VOISI olla myös voimakasta, mutta jos sitä ei kiinnosta siihen suuntaan kehittää, niin ei se silloin ole voimakas, se on vaan iso.

Ja niin edelleen.......Vai....?

Greene ei ehkä pärjäisi voimanostokisoissa, mutta kyllä hänellä silti voimaa on paljon, koska lihakset ovat suuret. Nekin lihakset tietysti voisivat olla voimakkaammat, jos treeni keskittyisi sellaiseen.

Iso lihas tuottaa isot voimat. Pieni lihas hyvillä hermotuksilla tuottaa isot voimat. Voisko tätä verrata esim. silleen, että ohut rautalanka on helppoa katkaista. Paksumpi rautalanka on kestävämpi. Jos ohuen rautalangan tekeekin jostain kestävämmästä materiaalista, on sekin kestävä. Jos paksun rautalangan tekee kestävästä materiaalista, on se kaikkista kestävin. Ohut rautalanka on vähän kuin pieni lihas, kestävä materiaali on vähän kuin hyvä hermotus ja isoa lihasta kuvastaa tietysti paksumpi rautalanka.

Väänsit sitten kirjaimellisesti rautalangasta :D

Mutta jos nyt mitään noista rautalangoistas tajusin niin olit kai samaa mieltä (?)

Toisin sanoen sulla oli peruskunto ja perusvoimat jo tehtynä ennen sen tuntumapumppailun aloittamista. Et siis kelpaa esimerkiksi pelkän tuntumapumppailun tuloksista. Uskotko itse, että olisit pitkällä tähtäimellä kehittynyt noin hyvin, jos olisit aloittanut suoraan pumppailulla painoista välittämättä ja perusvoimatasosi olisivat edelleen olennaisesti alemmat kuin nyt eikä kyky irrottaa lihaksista tehoja olisi välttämättä sekään niin hyvä ilman tuota pohjatyötä? Ei tässä kai kukaan ole puhunut, että keholavoille asti mentäisiin voimanostotreenillä, vaan siitä, että pohjakunnon ja perusvoimatason merkitystä ei kannata vähätellä liikaa.

P.S. Kova on kunto :puntti:!

Joo ihan oikeassa olet. Ei sinänsä voi väittää etteikö noilla viidellä ensimmäisellä vuodella olis omaa osaansa asiaan. Mutta tällä uudella treenityylillä kehitys on ollut ja on edelleen melko hämmästyttävää omasta mielestä, että uskoisin olevani vähintään samalla tasolla nyt jos nykyisen 2 vuoden sijasta olisinkin treenannut tällä tyylillä alusta alkaen eli kokonaisuudessaan siis 7 vuotta. Toki tää on taas tätä mutu puhetta eli varmaks ei tietenkään voi sanoa. Treeneissä ja treenaajissa on niin paljon muuttujia että parhaat keinot löytyy vaan kokeilemalla. Siitä olen varma etten olis päässy vielä edes tälle tasolle jos oisin pitäytyny näissä ikiaikaisissa "oikeissa" treenitavoissa, sen verran nihkeää oli tulos silloin. Välillä kannattaa ajatella asioita laatikon ulkopuolella ja kokeilla jotain uutta. Ei sillä että "perinteisissä" treenitavoissa olis jotain vikaa, toisille vaan toimii paremmin toiset jutut. ;) Kiitos!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Esimerkkejä löytyy kaikesta, ja kaikenlaisella treenillä tottakai voi kasvaa. Koko thredin idea oli alunperin se, että kuinka voima ja koko kulkee käsi kädessä, vai kulkeeko. Ja se on jo monesti osoitettu että kulkeehan ne, vaikka tienhaaroja löytyykin.

Joskus -vetin kauan sitten, oliko v. 1999, Nyt-liitteessä oli kuva espoolaisesta jätkästä, joka oli lähdössä penkin mm-kisoihin. Sillä oli hauisten kohdalla ihan selkeästi kuopat. Silti jätkä meni penkin MM-kisoihin, l. voimaa oli.

(Tuli tarve ketjukevennykselle)

Olen kakarasta asti ihaillut painonnostajien jalkoja, kun ovat sellaiset mötikät. Usein bb-tasoa.

No ehkä joillain.. Mutta sellainen kriittinen oma ajattelu nyt sattuu olemaan sellainen taito jota niin harvalla on.

Ai vähän niinku sulla? Kriittistä omaa ajattelua? Silti ei yhtään herätä epäilyksiä, että tutkimuksen mukaan 130 kg penkkaaja saa penkkimaksimin melkein 155 kiloon nostelemalla pitkää sarjaa tangolla? :D Voi moro taas...

Ai vähän niinku sulla? Kriittistä omaa ajattelua? Silti ei yhtään herätä epäilyksiä, että tutkimuksen mukaan 130 kg penkkaaja saa penkkimaksimin melkein 155 kiloon nostelemalla pitkää sarjaa tangolla? :D Voi moro taas...
Missä vaiheessa oon noin väittänyt..? Missä kohtaa olen sanonut, että joku tietty treenitapa/toistot toimii kaikissa tapauksissa ja kaikilla, ilman poikkeuksia? En niin missään.. Ja väitinkö että tossa tutkimuksessa sanottiin noin? En, koska siinä ei ole testattu tuollaista.

Ois kyl veikeä näky sinänsä, tollanen jätkä tekee "vähän pidempää" sarjaa tangolla.. :hyper:

Nii mut näin jälkihuomiona, joo, se 130 kilon penkkaaja tekis sarjaa sillä tyhjällä tangolla, kuulostaa typerältä, jepjep, mut en oikeen ymmärrä logiikkaa miten se teistä aloittelijan kohdalla sitten kuulostaa fiksummalta..? Eli jos vaikka todella aloittelija, joku 40-50kg ehkä 1RM maksimi? ni ettekö sitä pitäis omituisena, että hän tekis reippaasti alle kymmenen kilon erikois tangolla penkkiä pitkää sarjaa, jos tekisi siis ton tutkimus asetelman mukaisesti penkkiä..? :D Se menisi läpi kuitenkin, että voisi teidän mielestä tulla gainsseja? Oli kyllä mun mielestä tosi tyhmää lähteä vertaa niin erilaista liikettä kuin penkki tutkimuksessa käytettyyn liikkeeseen, jossa vastus pysyy koko ajan tasaisena..

Semipaska threadi. Rnsin väännetään ihan helvetisti ja sitten kiekuroiden kautta provosoituneena tulee samaan johtopäätökseen.

Enhän mä tullut samaan johtopäätöskeen, jos luet viestini ajatuksella niin ehkä huomaat sen. Sanoin muunmuassa että uskoisin olevani vähintään samalla tasolla jos olisin koko saliurani treenannut pelkällä tuntumapumppailulla, en vain pysty todistamaan väittämääni millään koska en ole niin tehnyt. Toinen väittämäni koski sitä että kokonaan ilman tuntumapumppailua en olisi kehittynyt edes tällekään tasolle mikä on jopa tavallaan todistettavissa. Puhun siis edelleen tuntumapumppailun puolesta, jos tavoite on pelkkä lihasmassan kasvatus. Tympii tää ajattelu et ois olemassa vaan yks oikea tapa tehdä asiat ja yritänki aina tilanteen tullen koittaa murtaa suomalaista voimabodailukulttuuria tai ainakin saada edes jengiä edes kokeilemaan jotain muuta.

...uskoisin olevani vähintään samalla tasolla jos olisin koko saliurani treenannut pelkällä tuntumapumppailulla...
Jos olisit koko saliuran treenannut vain tuntumaan keskittyen LISÄÄMÄTTÄ MISSÄÄN VAIHEESSA PAINOJA, SARJOJA TAI TOISTOJA, et varmasti olisi samalla tasolla kuin nyt. Jos taas treenipainot olisi kuitenkin kasvaneet niin kehityshän voitaisiin katsoa kuitenkin tulleen sitä kautta.

arvaa penkki max -langan hengessä olisi mielenkiintoista nähdä "arvaa mave max -lanka", jossa jengi laittaa kuvia omasta selästä ja sen perusteella pitää päätellä kilot. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom