Kuinka moni aikoo käydä kirkossa jouluna?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeFu
  • Aloitettu Aloitettu
Isovanhempien haudalla tulee varmasti käytyä, mutta joulukirkossa en oo koskaan käynyt.
Toi on taas sellanen asia minkä vois joskus ihan hyvin tehdäkkin. Ihan vaan sen takia et olis tullu käytyä. En ole kovin uskonnollinen, mutta ei mulla mitään kirkkoa vaastaankaan ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirkossa olen tainnut jouluna käydä vain kerran. Taitaa tänäkin jouluna jäädä käymättä. Ei ole myöskään perhe tai muut läheiset menossa, joten ei ole ketään potkimassa minua sinne.

Joulukirkko on aina kuulunut jouluaaton ohjelmaan pienestä pitäen eikä jouluaattoa oikein osaa mieltää ilman ilman haudoilla käyntiä ja kirkonmenoja. Aiempina vuosina joulukirkko on ollut ainoa kerta vuodessa, jolloin kirkossa käyn, mutta tänä syksynä on tullut muutaman kerran poikettua ihan normijumalanpalveluksissa ja iltahartauksissa mielenkiinnosta. Sitä on tulossa vähemmän ehdottomaksi tuollaisen kanssa. Kyllä joulukirkolla ja kirkolla nyt ylipäänsä minulle oma arvonsa on, että enköhän meinaa jatkossakin kirkonpenkille istahtaa ainakin sen yhden kerran vuodessa.

Voisin hyvinkin mennä joulukirkkoon, ellen olisi töissä ja olisi koko päivä vapaata. Joulukirkko kuului silloin lapsena/nuorena jouluperinteisiin ja kyllähän siitä sai lisää sellaista joulufiilistä. Haudoilla tuli käytyä myös.

Nykyään asun täällä Helsingissä ja koska läheisten haudat ovat muualla, olen toiminut niin, että vien Hietsun hautausmaalla olevaan muistolehtoon kynttilän jokaiselle läheiselle. Siellä on kaunista jouluna.

Eipä ole tapana.
Mutta tänä vuonna olen jo ollut! Menin sellaiseen kansainväliseen Carol Service hommaan isossa katedraalissa. Joululauluja monella eri kielellä. Parasta antia oli kyllä Isä Meidän Kiinalaisella aksentilla englanniksi. Laulettiin paljon joululauluja, mutta kaikista paras anti oli kyllä Afrikkalaisten kuoro. Tosi kaunista kuunneltavaa! Näin sitten tänä jouluna.
Ainoa mikä pelotti, oli kun katedraali oli todella iso, ja kaikki valot sammutettiin. Ihmisiä älyttömän paljon, ja kaikilla oli kädessään palava kynttilä. Onnettomuus vaan odotti tilaisuuttaan tapahtua, varsinkin kun oli kaikkia eri kansalaisuuksia... joku Korealainen olisi voinut tuikata jenkin tuleen. hoho. Mutta mulla on tukka jäljellä ja kaikki taisi päästä ulos sieltä hengissä.

Ekaa kertaa jouluaattona kirkkoon monen vuoden tauon jälkeen, viime vuodet jouluhartaudessa kappelissa. Se on ollut vähän sama kuin joku joululaulutilaisuus, varsinaista uskontoa on ollut aika vähän, vaikka sehän ei mua haittaa. Enpä tiedä mahtaako toi kirkko-touhu erota kappelin meiningeistä ollenkaan. :)

Tässä jouluaamun kirkossa on tullut käytyä melkein joka vuosi ihan pienestä lähtien lukuunottamatta viime vuotta kun oltiin teneriffalla. Kaippa sitä tulee mentyä tänä jouluna kun on kotona.

Riippuu muusta jouluseurueesta. Viimeksi oli aika pettymys. Kesti hikisesti 20min. Mihin ovat kadonneet tunnin sessiot, vai kuluuko se aika lapsena niin paljon hitaammin.

Tredin kysymykseen: Varmaan aika moni, en tiiä tarkkaa lukua. Itsehän pitäydyn yhä moisista pakanallisista toiminnoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom