Kuinka moni aikoo käydä kirkossa jouluna?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeFu
  • Aloitettu Aloitettu
Haudoilla tykkään minäkin käydä ja ehdottomasti pimeään aikaan, on todella kauniit maisemat silloin. Mutta kirkkoon mua ei vapaaehtosesti saa, joten en takuulla mene jos ei henkeä uhata viedä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kirkko on kyllä jouluna ehkä viimesin paikka minne haluan. Mutta mummon ja papan haudalla saatan käväistä.

Olen noin 22 vuotena ollut kirkossa jouluna, se kuului perinteisiin silloin kun isovanhempani äitini puolelta olivat elossa. Aina kirkko iltasella 17.00 aikoihin ja sen jälkeen haudoille, jossa toki tavattiin puoli sukua ja kesti kauan päästä kotiin [pienenä se oli tuskaa kun odotin että päästään avaamaan lahjoja].

Nyt se on jäänyt sillä emme ole jaksaneet kirkkokäyntiä varten lähteä täältä Kouvolan seudulta Heinolaan asti, ja Heinolan vanha keskustan kirkko olisi AINOA mahdollinen jossa jouluna voi käydä. Siellä oli kaunein tunnelma, pyöreä siniseksi maalattu kupolikatto isoine kirkkaine tähtineen jonka katseluun koko aika meni. Nyt kyllä voisi alkaa elvyttämään perinnettä kun nykyinen kumppani on Heinolasta lähtöisin, sinne ei pitkä matka olisi piipahtaa mökiltämme jossa joulun vietämme.

Kirkko jäänee väliin ainakin tänä vuonna, mutta haudoille olemme silti menossa.

Meillä on ollut kanssa sellaisena perhetraditiona käydä joululauluja laulamassa kirkossa aattona, eipä siellä muuten tule juurikaan käytyä. Haudalle viedään myös kynttilät.

Olen muutaman kerran vuosia sitten ollut koska muutama sukulainen halusi ja kunnioitin heidän haluaan siitä. No olihan se klo 5. jouluaamuna aika sinkeää herätä ja lähteä mutta oli siinnä joku sellainen jouluinen fiilis että en voi sitä kuitenkaan pahalla muistella. Ehkä tuossa oli jotain tuolta lapsuuden ajalta muistoina kun muistan että mummo kävi kirkossa ja kuinka sitten koulussa alaluokilla käytiin joulukirkossa.

Mutta kirkkoon mua ei vapaaehtosesti saa, joten en takuulla mene jos ei henkeä uhata viedä.
Ei se niin paha paikka ole... noin mäkin aikasemmin ajattelin mutta nykyään voin käydä jos esim. joku läheinen ehdottaa tai pyytää.
Muuten en käy kirkossa enkä ole mitenkään uskonnollinen ja tänä joulunakaan en aio käydä.

Haudalla käyn ja se oikeastaan onkin vaikea paikka sillä äitiä on edelleen ikävä jouluisin vaikka olenkin ollut jouluja niin yksin kuin muidenkin kanssa jo äitini kuoleman jälkeen 11kpl. Aikaisemmin alkuun laitoin niin monta kynttilää kuin oli vuosia kulunut mutta päätin tuossa 10 vuoden kohdalla että jatkossa laitan vain lyhtyihin ja maahan muutaman jotka palavat 3vrk.

Jarre55. En olisi uskonut että tuon ikäinen ihminen voi yleistää noin paljon. Se ei mielestäni ole mitenkään yksinkertainen asia että käykö kirkossa vai ei. Yksinkertaiset yksinkertaistavat. Yksinkertaistettuna :rolleyes:

Mutta mitä joulukirkossa käyntiin tulee niin se on jokaisen oma asia. Itse en aio käydä, sillä se ei istu maailmankatsomukseeni. Uskonto on ollut pienen ihmisen keino yrittää ymmärtää maailman käsittämättömyyksiä. Maallistuva yhteiskunta ei tarvitse enää ulkopuolista lohduttajaa sillä ihmiset voivat hyvin ilman itsesuggestiota. Uskonto perustaa itsensä todistamattomalle ja minä perustan itseni todistettavalle.

Tuohon onnellisuuden tuottamiseen että onni joka saadaan miellyttävillä uskomuksilla joilla ei ole totuuspohjaa, ei voi pitää juuri minkään arvoisina. Pyskosomaattisissa taudeissa tällä on arvoa, jonkin verran.

Eksyn niin että ropisee. Eikä ajatus luista. Hyvää kulutusjuhlaa kaikille ja paljon ihania lahjoja rakkailta!

Tähän trediin ei varmaan vois pilkkua nussien vastata muuta ku: Varmaan aika moni.

Henk. koht. yritän välttää moista kirkossa käymistä.

Haudoilla tulee varmasti käytyä, mutta kirkkoon en oo menossa.

EDIT: sehän tuli voimariinin kanssa melkein stereona.

En, koska en käy kirkossa muutenkaan. Itse en näe mitään eroa siinä, onko kysessä joulu- vaiko tavallinen jumalanpalvelus - kun en käy yhdessä, niin miksi ihmeessä kävisin toisessakaan? Haudoilla voisin kyllä käydä, jos olisivat lähempänä, mutta vähän turhan paljon on tuota välimatkaa (~700km).

Juu... taitaa meikeläisen kohdalta taas jäädä väliin. Maaliskuussa "jouduin" naimisiin ja kesäkuussa tytär pääsi ripille, että eiköhän noissa kekkereissä tullut herran sanaa taas muutamalle vuodelle.

Kovastihan tuota joulukirkkoa ihmiset kehuu, mutta en oikein jaksa uskoa, että olis ihan mun juttuja. :joulu1:

Joulukirkkoon ehdottomasti juu :) Mikäs muukaan sitä joulutunnelmaa loisi..Eilen jopa erehdyin joululauluja laulamaan..kaupallisuudesta en pidä..rauhallinen joulu on se juttu :hyper:

Rianna sanoi:
Joulukirkkoon ehdottomasti juu :) Mikäs muukaan sitä joulutunnelmaa loisi..Eilen jopa erehdyin joululauluja laulamaan..kaupallisuudesta en pidä..rauhallinen joulu on se juttu :hyper:

:offtopic: Mun mielstä koko joulu on kaupallista pelleilyä. Rauhoittumiset taitaa nykyään olla kaukana. Mä varasin jo syyskuussa, että pääsen jouluks "rauhoittumaan" duuniin. Mä en yksinkeraisesti vaan ole jouluihmisiä. Selvästi katkeran miehen puhetta, liekö pukki tuonut mulle skdinä vaan risuja :( .

Melko paljon menijöitä.. Oisin luullu ettei sinne kukaan jaksa raahautua. Itse en ainakaan taida tuntea ketään joka menisi. Mä taidan viettää joulua niin että käyn mutsilla vetäsemässä kinkut, jakelemassa lahjat ja sitten baariin.

Menen kyllä perheen kanssa. Kotona meillä ei ollut tapana, mutta vaimoni on ortodoksi, ja uskonto merkitsee hänelle aika paljonkin. Minäkin olen siinä sivussa sitten karistanut pakanuutta ja ateismia yltäni, myös tyttärieni syntymät ovat vaikuttaneet hengelliseen minääni paljon. Muutenkin tulee käytyä - ehkä kerran aina parissa kuukaudessa.

Ortodoksipalvelukseen meno jännitti ekoilla kerroilla, kun kaikki oli niin outoa mutta nyttemmin viihdyn varsin hyvin. Pääsiäiskirkko se muuten vasta kovien jätkien touhua on - aloitetaan puolilta öin ja jatketaan 03 asti. Istua saa, mutta useimmat seisovat suurimmaksi osaksi...Siinä on ollut haastetta mulle laiskanpulskealle luterilaiselle!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom