Kuinka moni aikoo käydä kirkossa jouluna?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeFu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En käynyt joulukirkossa. Syitä on oikeastaan kaksi: en ole ikinä käynyt (ei ole ollut tapana) ja juuri ennen joulupyhiä kävin maistraatissa eroamassa kirkosta :joulu1: . Tämä plikka ei enää ensivuonna veroja kirkolle maksele (enkä ole lähiaikoina naimisiin menossa, ni mitä sitä suotta...)

P.S. Tuli vähän :nolo: olo kun sain jenkkilän mummilasta joulukirjeen jossa kovasti kehoiteltiin joulukirkkoon menoa. enpä taidan ihan heti kertoa että olen eronnut...

Ei tullu valitettavasti tänäkään vuonna käytyä. Joskus kauanaikaa sitten olen joulukirkossa käynyt ja tunnelma oli siellä jouluinen. Jouluvirret virittävät joulutunnelmaan.

Mä oon käyny joulukirkos joka vuosi, riparin jälkeen ku ei muuten oo tullu kirkos käytyä.. Jotenki jouluna on vaan joku tarve päästä sinne rauhottuun... Ja kirkon jälkeen hautausmaalle käveleen ja viemään kynttilöitä... Sen jälkeen on hyvä olo ja voi mennä ilosin mielin kotiin mähkiin kinkkua :kuola:

Kävin oikeen ehtoollisella vaikken mikään uskonnollinen mies olekaan,kymmenen vuotta sitten olin viimeksi.

ZannaZ: Siis verojenko takia kirkosta erosit? Viittasit kuitenkin siihen, että haluat aikanasi kirkkohäät... Näen tässä "pienen" aatteellisen ristiriidan... Vaikka kylläpä moni tässäkin threadissa tiukasti uskovaisuutensa kieltävä todennäköisesti haluaa esim. mennä naimisiin tai kastaa lapsensa kristillisten perinteiden mukaisesti. Jotenkin kaksinaismoralistista... :rolleyes:

Sitä vaan en jaksa ymmärtää, miksi ihmeessä se, että jotkut käyvät kirkossa voi olla toisille niin punainen vaate? Joku käy punttisalilla tai lenkillä koska siitä tulee hyvä olo. Joku käy saman asian vuoksi kirkossa. Miksi siitä niin elämää suurempaa kiukkua täytyy ottaa?

Tottakai kirkossa on saman kaavan mukaan "ohjelma" saarnan aiheet ja virret vaan muuttuvat. Mutta kyllähän ihmiset lukee samoja kirjojakin uudelleen, vaikka tietävät tasan tarkkaan, ettei mitään uutta sivuilla tule vastaan. Samoin varmaan Mikekin on katsonut hyvän leffan useampaankin kertaan, vaikka leffa onkin "vanhan toistoa."

Jos joku saa nautintoa ja tyydytystä jostain asiasta, hän haluaa kokea sen uudelleen. Näin yksinkertaista se on.

Meitsi ajatteli kyllä käydä. Pyhän Laurin kirkossa Vantaalla kauneimpia joululauluja kuuntelemassa.
(eikös ollut hyvä nosto?) :D

Oli hyvä nosto...

Minä menen, enkä ole koskaan ennen ollut jouluaattona. Lapsena olen kerran ollut 25.12. aamukirkossa, reellä ei sentään menty vaikka maalla oltiinkin. Jännä juttu miten sukulaisten kuoleminen muuttaa ihmisten asenteita kirkossakäymistä kohtaan...

En taida käydä, luulevat vielä Saatanaksi ja rupeavat viskomaan risteillä. Sen sijaan taidan jäädä kotiin palvomaan Joulupukkia :worship:

Meinattiin mennä. Ja haudoilla käydään ehdottomasti joskus myöhään aattoiltana, kun on ihanan hiljaista ja rauhallista ja kynttilöitä hirmuinen meri.

En aio (niinkuin en koskaan muulloinkaan vuoden aikana). En myöskään ole menossa haudoilla käymään.

Haudoilla käynti on todellakin osa joulua. Aamulla puuron jälkeen haudoille ja sen jälkeen lämmintä glögiä :) Kirkossa en käy, paitsi ehkä kauneimmat joululaulut voisi käydä kuuntelemassa, se tuo joulumieltä.

Joulukirkko kuuluu ehdottomasti asiaan, sielä tulee rauhallinen mieli. Muutenpa ei tule kirkossa käytyä. Ja en ymmärrä mitä vikaa siinä on jos sielä käydään perinteen takia. Ei se sitä tarkoita että sinne vasten tahtoisesti menisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom