Kuinka kalliit lenkkarit ja valintaperusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään Hesarissa mainostettiin Asicsin askelklinikoita pääkaupunkiseudun urheiluliikkeissä ja päätin käydä varmistamassa omat yllä esittämäni havaintoni ja aivan samoja kenkiä suosittelivat kuin E-mies. Ihmettelivät myös juoksutekniikkaani, kun juoksumatolla huomasivat, että kantapää ei osu mattoon juuri lainkaan ja suosittelivat yrittämään saada kantapäätä enemmän mukaan juoksuun, jotta säärelle ja polvelle ei tule liikaa kuormitusta.

GT2120:t tarttui sitten mukaan ja jälleen E-miehen suosituksesta myös juoksusukat. Ennen olen siis tennissukilla juoksennellut. Katsellaan nyt onko juoksusukat tällaiselle perusjanarille pelkkää hifistelyä... :)

Itsekin olen ajatellut ostaa samaiset GT2120:t.
Tänne Vaasaan tulee tuo Asicsin askelklinikka la, mutta olisi silloin muita menoja. Kysymys onkin, että tapaako noista tuotteista saada alennusta tuon klinikan aikana?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni tosiaan nykyiset tossut ovat Brooksin Adrenalinet
Mul on samat ja ihan tyytyväinen olen... Vaimennuspuoli toimii asfaltillakin aika hyvin ja lestiltään istuu mulle täsmälleen... Rullaavuutta saisi vaan olla enemmän nopeammille lenkeille. Onkohan Brooksilla samaan lestiin perustuvaa vähän kevyempää ja rullaavampaa kenkää?

Nike Air Zoom Elitet, noin 110 euroa.

Kävin eilen Asicsin klinikalla ja totesivat, että harvoin näkee noin "normaalia" jalkaa. Jännä homma toisaalta, koska joskus nuorempana mulla on todettu lievä ylipronaatio. Lienee sitten parantunut ajan myötä. Mukaan lähtivät sitten Asicsin Nimbukset, tuntuivat heti loistavilta jalassa. Ainoat, jotka pääsivät edes lähelle samaa tunnetta, olivat Brooksin Adrenalinet. Tuntui vaan oudolta juosta noin hyvin vaimennetuilla kengillä, kun entisistä oli päässyt vaimennus käytännössä kulumaan pois.

Mie ostin tänään uudet lenkkarit, Brooksin Inspire 3. Ja maksoi 39€ tarjouksessa. Josko noiden kanssa kykenis tekemään kävelylenkkejä ilman säärikipua.... :rolleyes:

Tossa hiljattain ostin uudet juoksukengät ja tuli siinä selattua aika monta kauppaa läpi ennen kuin löyty edes jonkinmoiset näin leveälestiseen jalkaan. Tais olla Asicsen jotku, mutta nekään ei oikein tuntunu semmosilta nappivaihtoehdoilta. Sitten yhdessä kaupassa myyjä kaivaa esiin New Balancet (ikinä kuullutkaan ennen!) ja olin sillei että mitkäköhän ugandalaiset nämä on. Ja täytyy sanoo, että positiivinen yllätys oli: mukaan lähti amerikkalaiset ja hyvin on toiminu. Makso alennuksessa jotain 120 euroo.

Onko kukaan muut tutustunut kyseiseen merkkiin? Itellä kun on jäykkä nilkka ja todella leveä lesti, niin ei meinaa löytyä millään sopivan löysää kenkää. Nikeja on ihan turha edes yrittää juuri tuon leveän lestin takia. Onneksi askellus on sentään neutraali.

Onko kukaan muut tutustunut kyseiseen merkkiin?
Olen työni puolesta ollut tekemisissä urheilujalkineiden kanssa yli 10 vuotta.
New Balance on erittäin arvostettu merkki mm. aktiivijuoksijoiden keskuudessa.
Merkki on tunnettu laadukkaista yläpään jalkineista joita on saatavana eri lestileveyksinä, osa jalkineista valmistetaan Englannissa.
Hyvän merkin olet valinnut.:thumbs:

Asics ds Trainer tai mikä lie. Maksoi 130 € mutta mulla oli 100€:n lahjakortti siihen liikkeeseen joten meni vaan 30 €. Johonkin piti se lahjakortti törsätä ja meni sit tossuihin. :D
Olivat alennuksessa, normaalihinta oli joku 179€ kai.

Hyvin ovat tähän mennessä toimineet.

Sitten yhdessä kaupassa myyjä kaivaa esiin New Balancet (ikinä kuullutkaan ennen!) ja olin sillei että mitkäköhän ugandalaiset nämä on. Ja täytyy sanoo, että positiivinen yllätys oli: mukaan lähti amerikkalaiset ja hyvin on toiminu. Makso alennuksessa jotain 120 euroo.

Onko kukaan muut tutustunut kyseiseen merkkiin? Itellä kun on jäykkä nilkka ja todella leveä lesti, niin ei meinaa löytyä millään sopivan löysää kenkää. Nikeja on ihan turha edes yrittää juuri tuon leveän lestin takia. Onneksi askellus on sentään neutraali.
Minulla on sama ongelma, eli aikamoisen ylileveä lesti, joka ilmeisesti johtuu jalkapöydän poikittaiskaaren (tms.) luhistumisesta. No, joka tapauksessa löysin myös New Balancen kengät ja ostin yhden parin kokeilun vuoksi 'kakkoskengiksi' Asicsien pariksi. Vihdoinkin on jaloilla tilaa eikä ole jalkapöytä kipeä lenkkien jälkeen! Tämän lisäksi vaimennus, keveys ja rullaavuus ovat erinomaisia kyseisessä jalkineessa. Nykyään vedän vähänkin pidemmät lenkit NB:llä jalkakipujen välttämiseksi.

New Balancellahan on oma koodistonsa lestin leveydelle. En löytänyt pääkaupunkiseudulta mistään 2E:tä suurempaa, mutta ensi kerralla taidan tilata 4E koon kengät ulkomailta. Leveyskoot ovat siis pienimmästä suurimpaan B,D,2E,4E. Suosittelen leveäjalkaisten ottavan kengästä pohjallinen pois ja katsoa meneekö pahasti jalkaterä sen ulkopuolelle. Kaupassa kun kengät voivat hyvinkin tuntua vielä hyviltä, mutta jo kilometrinkin juoksun jälkeen liian kapeat kengät tuottavat kipua.

Mulle juoksukenkien hinnalla ei ole väliä. En katso hintalappua, vaan kengän ominaisuuksia ja sopivuutta jalkaan. Entisenä kilpaurheiljana ja urheilukenkämyyjänä on tullut eräätkin kengät kokeiltua ja Asicsin Kayanot on mulle parhaat. Onhan niissä kohtuu korkea ovh. mut jos niitä on jossain tarjouksessa, ostan parin, vaikka en just sillä hetkellä uusia tarvitsisikaan. Käytössä on 2 kenkäparia, joita käytän vuorotellen. Olen miettinyt, että toinen käytössä oleva pari olisi joku muu kuin Kayano, mut en ole löytänyt toista mulle yhtä hyvin sopivaa mallia.

ehdoton valinta asics gel-cumulus,tais olla tarjouksessa jotain 80e.juoksin pitkään adidasta ja nikeä,kun sain hyvät alet,mutta kun painoakin on reilusti niin piti alkaa panostamaan tohon vaimennukseen.ja asics on vaan niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvä!

Jeps, viimeset 3 vuotta juoksin New Balanceilla... Oma jalka kans levee ja tarvii pronaatiota. Mut nyt uudet (niket) on ihan sukat verrattuna vanhoihin. Mut kyl noi kolmen kuukauden jälkeen NB:tkin löystyy vähä, yllättävän vähän toki! Eli, helvetin hyvät kengät, suosittelen!

Aika kevyessä sarjassa ollaan (186cm/~72kg) ja viime aikoina on tullut juostua Adidaksen keskitason hintaluokan täysvaimennetuilla neutraaleilla kengillä, joiden kanssa tosin ongelmana on ollut heikko juoksutuntuma ja rullaavuus. Mielummin ehkä luopuisi ainakin osasta päkiän vaimennusta, jotta saisi paremman tuntuman juoksualustaan ja enemmän tehoa juoksuun.

Omat lenkit on kuitenkin yleensä melko nopeita 10-15km matkoja. Selässä on "schmorlin syndrooma" ja alin selän välilevy on magneettikuvauksissa todettu hieman keskimääräistä heikommassa kunnossa olevaksi, joten jonkin verran vaimennusta kuitenkin tarvittaisiin.

Jalan holvikaari on keskimääräistä matalampi ja askel on todettu ensin neutraaliksi ja toisella "juoksuklinikalla" lievästi pronatoivaksi.

Osaisiko joku suositella sopivaa kenkää tämän tyyppiseen käyttöön?
Löytyykö kokemuksia Nike+ Moiré -kengistä, joita olen harkinnut jotenkin epämukavalta tuntuvasta pohjallisesta huolimatta lähinnä tyylikkään ulkonäön takia?

Tulipa hankittua ensimmäistä kertaa kunnon juoksukengät ja kyllä eron huomaa välittömästi. Viime viikolla tuli vielä käveltyä / juostua noin 5 vuotta vanhoilla budjettilenkkareilla. Pakko oli laittaa uudet, kun jalkapöydät kipeytyivät joka reissun jälkeen.

Nyt on koeajettu Niken Air Structure Triax 10+ (voi ziisus noita kenkien nimiä). Saman henkisiä Adidaksia kokeilin, mutta ulkonäkö oli aivan liian tylsä. Enkä minä voi muutenkaan Adidaksia käyttää, kun se on veljen lempimerkki :D Myyjä osasi kyllä asiansa: löysi heti oikean tuntuiset ja kokoiset mallit.

Edellisiin verrattuna (Nike Airit tosin nekin) tuntuma on kuin veden päällä kävelisi. Ja ilmastointi :kuola: Ensimmäistä kertaa sukat eivät olleet märkinä hiestä lenkin päätteeksi. Itse asiassa meinasi tulla kylmä näillä keleillä.

Kalliithan nuo ovat (n. 100 euroa), mutta nyt luulisi jalkojen oireilujen loppuvan. Oostakee oostakee.

Kävin taas tänäkin keväänä perinteiseen tapaan hakemassa asics ds trainerit. Monen vuoden kokemuksella voin sanoa että ainakin itselleni tuo kenkä sopii jalkaan tosi hyvin, ja mukavat ovatkin. en edes muista kuinka monennet trainerit menossa. On pieni hinta maksaa se 170e hyvästä kengästä kuin siitä että juokset huonoilla kengillä ja kärsit niistä sitten.

moi,
Ois hakusessa hyvin vaimennetut ja pronaatiotuella varustetut lenkkarit. Lesti on melko leveä, korkea ja ennen kaikkea "vänkyrä", joten monikaan merkki ei ole jalkaa sopinut, lähinnä niken lenkkarit ois hakusessa. osaisko joku suositella ton perusteella jotain?

jotain lisätietoa;
juoksen lähinnä pururadalla ~5, 7,5 tai 10 km lenkkejä muutaman viikkossa
-painoa 85-87kg (/181cm).

Itse ostin vuosi sitten itselleni ensimmäistä kertaa kunnon juoksukengät. Sopivasti alennuksesta lähti. Lähtöhinta oli 235e ja alennettu hinta 130€, myyjä oli vanha kaveri joten lopulta lähti 110€ hintaan. merkkinä ja mallina siis asicsen 2110 tai jotain. Kuitenkin mainostaavat tuota teeveessä "palkittu maailman parhaaksi juoksukengäksi".
Itselläni jalkaterät olleet aina vähän sisään kierot ja tuelliset kengät piti saada, jossa myös vaimennus toimi. Täytyy sanoa että ero halvempiin normi lenkkareihin oli aivan mieletön ja jalkojen mitä erikoisimmat oireilut ovat myös loppuneet. Jo sen takia tulen jatkossakin ostamaan aina hyvän tuntuiset kengät.

Itsellä pituutta siis 184 ja painoa siinä 85-87kg.
Juoksulenkkiä pari kertaa viikossa ja pyöräilyä vuosittain 3000-5000km.

Eivät ainakaan vielä ole kulahtaneet. (tuntuu vain että istuvuus ja napakkuus paranee)
:rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom