Kuinka kalliit lenkkarit ja valintaperusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Ja sitten maaliskuusta lähtien riesana on ollut säärilihasten järkyttävät kivut.
[...]
Mitä siis suosittelitte mulle?
Suosittelen alkamaan venytellä pohkeita tosi paljon. Tiedän, eri lihas kuin mikä sulla on jumissa. Mutta itselläni oli samaa vaivaa aiemmin (jopa samoilla kengilläkin muuten) ja vaiva poistui kun aloin venyttelemään pohkeita monta kertaa päivässä. Siis paitsi lenkkien jälkeen, myös päivän aikana aina kun oli portaissa, rullaportaissa jne. En osaa tarkalleen selittää syy-yhteyttä mutta ainakin omassa tapauksessani säären etuosan lihasten jumittaminen johtui jollakin tavalla pohkeiden kireydestä. Vaikka pohkeet eivät sinänsä tuntuneet erityisen kireiltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syy-yhteyteen lienee loogisin selitys se, että se etummainen säärilihas nostaa sitä jalkapöytää ja siihenhän ei suoranaisesti tule erityisemmin mitään vastusta juoksun tai kävelyn aikana. Paitsi tieten se kiristävä pohjelihas, mitä kireämpi pohje (sekä gastro että soleus), sen suurempi vastus sille jalkaterän nousemiselle... Eli kun pohjetta venytetään riittämiin, ei se etummainen säärilihas joudu niin suurelle rasitukselle juostessa ja kävellessä eikä etummaisen säärilihaksen lihasaitosyndrooma (myös penikaksi joskus haukutaan) pääse vaivamaan.

Se just onkin omituista että oon aina venytellyt paljon pohkeita ja huolellisesti, ja hierojakin sanoi ettei siellä pahemmin mitään jumeja ole.

Ite vaan epäilen että kyse on lenkkareista, eli jos käyttää tavallaan turhaan ylipronaatiotuetteja, mutta en tiedä niin.

Venytteletko pohkeet myös jalka koukussa? Tuo jää monilta tekemättä ja pikku hiljaa sitten se soleus ja akilles alkaa kiristelemään ja oireilemaan, joko tuona "penikkana", akillestulehduksina ja/tai plantaarifaskiittina.

Mutta toki syynä nuihin etuosan kipuiluihin voi olla moni moni muukin, kuten juuri mahdollinen väärä kenkävalinta, huono (liian kova, kalteva ym.) juoksualusta, aksellusvirheet, liian nopeat kasvut harjoitusmäärissä jne.

Venytteletko pohkeet myös jalka koukussa? Tuo jää monilta tekemättä ja pikku hiljaa sitten se soleus ja akilles alkaa kiristelemään ja oireilemaan, joko tuona "penikkana", akillestulehduksina ja/tai plantaarifaskiittina.
.

Minulla on myös samoja oireita ja en ole kyllä ikinä venytellyt pohkeita jalka koukussa. Mites tuo tapahtuu? Onko olemassa jokaspesiaali venytys.
Itse yritin, mutta en saanut kyllä mitään tunnetta pohkeeseen jalka koukussa.

Nyt pitäisi hankkia kunnolliset juoksukengät kun kerran olen innostunut lenkkeilystä. Sykemittarikin hankittu. Niin tämmöset lähtökohdat olisi:

-painoindeksi väittää merkittävää ylipainoa (keskittyy vatsaan suurimmaksi osaksi :D)
-asfaltilla juoksen
-juoksen tällä hetkellä 150-165 sykkeellä, 30-45 minuutin kestäviä lenkkejä ja matkana on sellainen 5 kilometriä
-tarkoituksena on siis jatkossakin vaan harjoitella peruskestävyyttä
-en tiedä onko lenkkitossut kuinka sadenkestäviä mutta sateenkestävyys vois olla ihan jees

Eli millaisia kenkiä noin etukäteen pitäisi lähteä etsimään? Liikkeessä täytyy vielä askeltapa testata, mutta jalanmuoto taitaa olla ihan normaali (ei lättä- eikö kaarijalkaa). Tämäkin tosin pitää liikkeessä vielä testata. Rahaa kenkiin voin pistää maksimissa sellaisen 150 euroa mutta taitaa kuitenkin jo 100 euroa riittää, jos vaan tietäisi millaista mallia hakisi.

valtaa: -Testaa tuo jalka koukussa tehtävä pohjevenytys siten, että tee ensin normi pohjevenytys "etunoja-asennossa" kantapään koskematta maahan. Kun tunnet että pohje antaa myöten, koukista tuota venytettävää jalkaa polvesta n.30 asetta ja jatka venytystä. Venytyksen tulisi tuntua jalka suorana tehtävää venyä alempana, lähinnä akillesjänteen aluella. Tuo veny kohdistuu sinne soleus-lihakseen gastron sijaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom