Kuinka kalliit lenkkarit ja valintaperusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
"Niken Air Pegasukset ovat olleet parhaat kenkäni ikinä"
- sama täällä.

Perjantaina kävin ostamassa Asicsin jotkut, peruskivat, hyvännäköiset ja parin testilenkin aikana tuntuneet hyviltä kintuissa, edelliset Asicsit eivät sopineet jalkaan ollenkaan. Pientä rakonpoikasta tosin puskee, mutta se nyt on ihan luonnollista näin alkutaipaleella.
Alennuksessa kun oli niin taisivat maksaa 99€.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu kuukausi sitten ostettu Asics Gel 1110 lenkkarit (oranssi-versio :))
Ostoon vaikuttavat tekijät oli: Älyttömän hyvät jalassa ja hinta oli soppelisti ale-mallia, muistaakseni jotain 45e.

Juoksufiilis on noilla ihan eri planeetalta kuin vanhoilla (~10 vuotta :D) Niken tossuilla.

En tiedä olenko aikaisemmin sanonut, mutta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että Karhun M1 kengät :kuola: . Jos ei oikein tiedä mitä kenkiä haluaisi ja ei ihan heti hintaa katso niin Karhu kannattaa ottaa mukaan vaihtoehtoihin. Kengät ovat todella kevyet ja rullaavat juosta. Rullaavuus varmasti parasta luokkaa koska päkiältä varpaille osuus rullaavudessa on todella nopea. On parantunut vauhtilenkitkin usealla minuutilla noilla kengillä.

Mulla on oranssit Adidaksen adistarit jotka on ollu melko hyvät (hinta 140 alunperin mutta sain 70 eurolla).. Parhaat mulla ehkä Niken Pegasukset mitä on ollut.

Juoksukengistä en niin tiedä mut sisäpelikenkinä mulla on ollut Adidaksen Stabilit varmaan kymmenen vuotta (ostanut tietenkin parit uudetkin) enkä todellakaan oo mikään merkkiuskollinen. Ne vaan on ollu parhaat jalassa hintaluokassaan. Kokeillu niin Nikejä kuin Asicseja. Puman uudet, olikohan Accelerate 2, oli kanssa todella hyvät mut ei löytynyt just sillon kokoja.

Juoksukengistä en niin tiedä mut sisäpelikenkinä mulla on ollut Adidaksen Stabilit varmaan kymmenen vuotta (ostanut tietenkin parit uudetkin) enkä todellakaan oo mikään merkkiuskollinen. Ne vaan on ollu parhaat jalassa hintaluokassaan. Kokeillu niin Nikejä kuin Asicseja. Puman uudet, olikohan Accelerate 2, oli kanssa todella hyvät mut ei löytynyt just sillon kokoja.

Yhdyn tähän täysin. Kyseisiä kenkiä tulee käytettyä ja loistavat ovat olleet. :worship:

"Niken Air Pegasukset ovat olleet parhaat kenkäni ikinä"
- sama täällä.
Mulla olis tuollaiset myynnissä. Koko 10,5. Ostettu toukokuussa -07, juostu n. 120 km, erinomaisessa kunnossa. Niissä on se iPod-paikka myös. Itse maksoin 99 €, ovh jonkun verran enemmän, olisko ollut ehkä 130 € hujakoilla.

Olen myymässä koska yksinkertaisesti ei sovi mun jalalleni. Jos joku on kiinnostunut, niin pistäkää meiliosoite tähän threadiin. Hinta lähtee 20 eurosta / tarjous, menee pilkkahintaan koska en viitsi makuuttaa hyviä tossuja kaapissa, mieluummin jollekin hyödylliseen käyttöön.

Talven juoksukengät? Pito?

Olis aika hankkia kengät, joilla uskaltaa talvellakin juosta ylämäkivetoja. Minkäslaisia kokemuksia teillä on nastoista/erilaisista pohjamateriaaleista? Onko joku lenkkikenkä ylivertainen talvikeleille pohjansa ansiosta vai onko erot niin pieniä, ettei ole väliä mitkä ostaa? Mulla ei oo aiemmin ollut talvijuoksukenkiä, kun en oo talviaikaan juossu ollenkaan ulkosalla. Tänä talvena en kuitenkaan ajatellu jäädä sisälle käkkimään (ja latujen ajamista odottelemaan).

juoksen sellasia 3,5,10,13,20km lenkkejä, ja noissa on pärjännyt kesät talvet ihan perus tossuilla ( alle 50€ ).. no on niistä välillä ihan merkkituotteistakin kipuja tullut mutta ovat aikanaan rauhoittuneet, sanoisin että nilkka ym varvas vammat ovat hifistelyä ja niiden ehkäisy on välineurheilua :lol2:

niken ja muiden merkkien kalliissa kengissähän on kyse lähinnä markkinoinnista ja kenkien ulkonäöstä. kaikki kengät perustuu edelleen EVA-välipohjaan. nämä kaikenmaailman ilmatyynyt ja muut härpäkkeet on varmasti suurilta osin enemmänkin juuri markkinointikikkoja. hauska esimerkki on niken joskus 90-luvulla lanseeraama air 180 -juoksukenkä. suuri ilmatyyny oli pelkkää silmänlumetta, eikä itseasiassa tarjonnut mitään erikoisen huippua iskunvaimennusta, koska ilmatyynyn koossapysymiseen jouduttiin käyttämään niin paljon liimaa. itselläkin oli air 180 kengät. tykkäsin niistä. ne oli niin hyvännäköiset ja ihan hyvin soveltuivat mulle juoksukengiksi. :)

En tiedä olenko aikaisemmin sanonut, mutta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että Karhun M1 kengät :kuola: . Jos ei oikein tiedä mitä kenkiä haluaisi ja ei ihan heti hintaa katso niin Karhu kannattaa ottaa mukaan vaihtoehtoihin. Kengät ovat todella kevyet ja rullaavat juosta. Rullaavuus varmasti parasta luokkaa koska päkiältä varpaille osuus rullaavudessa on todella nopea. On parantunut vauhtilenkitkin usealla minuutilla noilla kengillä.
samaa mieltä. todella hyvin rullaa. tuntuma ei ole yhtä pehmeä kuin monissa muissa vähemmän rullaavissa kengissä, mutta jos rullaavasta kengästä tykkää, niin karhu M1 kannattaa testata.

Aikoinaan alotin juoksemisen normilenkkareilla ja huomas kyllä heti ison eron mukavuudessa ja juoksun rullaavuudessa, kun hommasi ekat "oikeat" juoksukengät. Varsinkin tämmöselle jalkavammaselle kunnolliset kengät on elintärkeät:jahas:.

Tällä hetkellä alla New Balance 1060 (140€). Tosi kivan tuntuiset jalassa ja hyvät juosta (kevyet ja rullaavat), mutta laatu on ihan persiistä Nikeihin ja Adduihin verrattuna... Pohja rupesi lähtemään irti toisesta kengästä alle kuukauden käytön jälkeen :curs:. Niken ja Addun kengät taas ovat pysyneet kiitettävästi kasassa siihen asti, kun on muutenkin tullut aika vaihtaa kengät. Karhun kenkiä olen kokeillut useamman kerran, mutta ne oli ihan kamalat jalassa, niinkuin olis ollut alla jotkut tosi huonolaatuset normilenkkarit eikä mitkään juoksukengät. Nikeissä ja Adduissa siis pysytellään tästä lähin;).

Kannattaako noihin urheiluliikkeiden myyjiin luottaa kun ne melkeen silmämääräisesti pystyy sanomaan millanen jalka/askel mulla on, ajattelin et pitäiskö käydä oikeen testaamas jossain hyväs paikas niin osais ostaa varmasti oikeenlaiset lenkkarit omaan jalkaan. Mitä pitää ottaa huomioon jos penikat tulee helposti kipeäksi ainakin kovalla alustalla juostessa ja jalkaterät osoittaa luonnostaa ehkä vähän ulkosivuille? Ainakin toi vaimennus penikoille mutta kuinkas toi nilkan tuettavuus?

Kannattaako noihin urheiluliikkeiden myyjiin luottaa kun ne melkeen silmämääräisesti pystyy sanomaan millanen jalka/askel mulla on, ajattelin et pitäiskö käydä oikeen testaamas jossain hyväs paikas niin osais ostaa varmasti oikeenlaiset lenkkarit omaan jalkaan. Mitä pitää ottaa huomioon jos penikat tulee helposti kipeäksi ainakin kovalla alustalla juostessa ja jalkaterät osoittaa luonnostaa ehkä vähän ulkosivuille? Ainakin toi vaimennus penikoille mutta kuinkas toi nilkan tuettavuus?

Kannattaa ainakin venytellä jalat kunnolla, niin ne todennäköisesti suoristuu jo sillä :)
Eritoten reisien ulkosyrjät jumiutuessaan vetää jalkateriä hieman ulospäin.
Jos penikat tulee helposti kipeäksi, tarkoittaa se sitä, että sinulla on säären seudun lihakset huonossa kunnossa. Niitä kannattaa vahvistaa, niin ne ei kipeile enää.
Myyjät näkee helposti asiakkaan jalassa pronaation tarpeen. Hassu juttu kun ne pronaatiotuetut lenkkarit ovat yleensä niitä kalleimpia. Yleensä vika on siinä, että jalkaterän ja säären lihakset ovat heikossa kunnossa, ne ei toimi niin kuin pitäisi ja ratkaisuksi tarjotaan kalliita lenkkareita. Mun mielestä neutraalit ja riittävän vaimennetut lenkkarit ovat parhaat. Pientä jumppaa jaloille sekä juoksun aloittaminen riittävällä maltilla vie todella pitkälle. Pronaatiotuetut lenkkarit laiskostuttavat vain lisää jalan tukilihaksia ja siitä voi tulla suuriakin ongelmia myöhemmin.

asia taitaa olla aika monimutkainen ja on olemassa monia eri koulukuntia ja mielipiteitä siitä, minkälaisilla kengillä kannattaa juosta. jostain luin, että tuetut kengät ovat vähentäneet loukkaantumisia, mutta pronaatioon ne eivät väitteistä huolimatta juuri vaikuta. eli tämä ylipronaatioteoria on ilmeisesti liian yksinkertainen. ihmisen jalka on alunperin kehitetty puissa kiipeilemiseen eikä juoksemiseen.

ja normaali sunnuntailenkkelijälle sopii tietenkin erilaiset kengät kuin höyhenkevyelle eliittijuoksijalle.

En usko et säären lihakset missään erikoisen huonos kunnos on koska oon harrastanut lenkkeilyä/juoksua jo 3 vuotta säännöllisesti, armeijakin on käyty eikä sieläkään ollu koskaan mitään ongelmaa penikoiden kanssa. Epäilen tota juoksuaslustan kovuutta, ei oo ennen tarvinnu juosta maantiellä ja nyt ostin vielä tollaset "Nike Air Alvord V WS" -talvilenkkarit, jossa ei oo kyll mitään vaimennuksia ja oon juossu niillä sitte. Pitää yrittää venytellä enemmän ja vahvistaa noita sääten lihaksia.

Hmmm... Tiede-lehdessä 9/2007 on sivulla 8 tällainen pikku juttu:

URHEILULÄÄKETIEDE
"Halvat urheilukengät ovat yhtä mukavat kuin kalliit, kertoo British Journal of Sports Medicine. Tutkijaryhmä pani 40 koehenkilöä juoksemaan erillaisilla lenkkareilla ja kirjasi heidän arvionsa jalkineiden mukavuudesta ja pohjan vaimentavuudesta. Testiryhmälle ei paljastettu minkä hintaluokan tossuilla kukin hölkytteli. Yllättäen kenkien mukavuus ei riippunut lainkaan niiden hinnasta tai merkistä."

Tämmösiä ovat tutkineet ja varsin mielenkiintoisin tuloksin... Tokihan otos on varsin pieni, mutta suuntaa antava kukaties.

asia taitaa olla aika monimutkainen ja on olemassa monia eri koulukuntia ja mielipiteitä siitä, minkälaisilla kengillä kannattaa juosta. jostain luin, että tuetut kengät ovat vähentäneet loukkaantumisia, mutta pronaatioon ne eivät väitteistä huolimatta juuri vaikuta. eli tämä ylipronaatioteoria on ilmeisesti liian yksinkertainen. ihmisen jalka on alunperin kehitetty puissa kiipeilemiseen eikä juoksemiseen.

ja normaali sunnuntailenkkelijälle sopii tietenkin erilaiset kengät kuin höyhenkevyelle eliittijuoksijalle.

Jaahas juoksija lehdessä oli artikkeli siitä kuinka ihmiset ovat tarkoitettu kestävyysjuoksemiseen. En sitten tiedä miten asia on.

Hmmm... Tiede-lehdessä 9/2007 on sivulla 8 tällainen pikku juttu:

URHEILULÄÄKETIEDE
"Halvat urheilukengät ovat yhtä mukavat kuin kalliit, kertoo British Journal of Sports Medicine. Tutkijaryhmä pani 40 koehenkilöä juoksemaan erillaisilla lenkkareilla ja kirjasi heidän arvionsa jalkineiden mukavuudesta ja pohjan vaimentavuudesta. Testiryhmälle ei paljastettu minkä hintaluokan tossuilla kukin hölkytteli. Yllättäen kenkien mukavuus ei riippunut lainkaan niiden hinnasta tai merkistä."

Tämmösiä ovat tutkineet ja varsin mielenkiintoisin tuloksin... Tokihan otos on varsin pieni, mutta suuntaa antava kukaties.

Sinänsä en kyllä ollenkaan ihmettele tuota tulosta. Eihän ne välineet loppupeleissä pelasta jos sulla on paska kunto, ylipainoa, motivaatio=nolla j.n.e. Yks lääkärituttukin aikoinaan sanoi minulle että se on ollut hänelle ihan sama millä kengillä juoksee lenkkinsä, tuetut tai ei, air max tai ei. No kyllä taidan jatkossakin juosta normaaleissa juoksukengissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom