Kuten joku jo sanoikin, puhumaan pakottaminen on IMO hyvä juttu. Enemmän vielä pitäisi laittaa oppilaita puhumaan, koska juuri siten oppii parhaiten. Eihän se alussa mitään herkkua ole, mutta siihen tottuu. Meillä oli ranskan tunneilla joka ikinen tunti ryhmäkeskusteluja ranskaksi ja opettajan kanssa puhuttiin pelkkää ranskaa, joten aika nopeasti se ujous hävisi ja mongerruksesta alkoi tulla etäisesti ranskalta kuulostavaa puhetta.
Suomen kielten opetuksessa on todellakin liikaa kielioppia ja teoriaa. Painotus pitäisi olla käytännön kielellä, puhumisella, ymmärtämisellä ja sanastolla. Niillä pärjää tosi pitkälle.
Siis enhän minä missään nimessä tarkoittanut, että tuo puhuminen olisi huono juttu. Se on huono juttu, että sitä pitää puhua ihan eritasoisten ihmisten seurassa ja joutuu tuntemaan itsensä idiootiksi. Saa sitä tietenki viisastella, ettei fiksu ja aikuinen ihminen välitä tuollaisesta, mutta ainakin mitä itse muistan niin olin vielä reilusti alle 20 vuotias yläasteella ja lukiossa, joten lienee aika turha odottaa aikuismaista itsetuntoa. Kyllä se nyt on fakta, että mä koin ne kielten tunnin helvetin nöyryyttäviksi. Ja tosiaan ainoita hyviä muistoja oli juuri tuo yksi puhetilaisuus englannin tunneilta, kun pistettiin pieniin ryhmiin ja opettaja laittoi kaikki vitosen oppilaat samaan ryhmään. Se oli varmaan koko kouluaikana ainoita kertoja kun ihan oikeasti yritin puhua jotain englanniksi. Olisin oikeasti mielellään ollut useammin tuon kaltaisissa tilaisuuksissa, jossa sitä oltaisiin opiskeltu saman tasoisten seurassa. Ei mulla englantia kohtaan ikinä ole ollut mitään asenneongelmaa. Kielten opiskelu on vaan ihan hirveetä paskaa koulussa, jos on oikeasti huono kielipää.
Ja jos offtopicilla jatkan, niin kyllä tossa enkun opetuksessa on myös ongelma tuo hirveä pilkun nussiminen. Ei sillä kieliopilla ole oikeasti paljon mitään merkitystä. Suomessa jotenkin englantia vaan opetetaan samoista lähtökohdista kuin suomea. Ja suomi kielenä on suomalaisille osa kansallista identiteettiä ja sen suhteen ollaan niin älyttömän tarkkoja. Englanti puolestaan suurimmalle osalle sen taitajista on pelkestään kommunikointikeino ja ei ketään kiinnosta miten sitä puhuu, paitsi suomalaisia ja ehkä brittejä. Pääasia että ymmärtää. Itse asiassa nyt kun aloin miettiin, niin yksikään muunmaalainen ei ole ikinä maininnut minun englannin taidoista kuin suomalainen ja oon nyt viimeset 5 vuotta käyttänyt englantia päivittäin.
Ja tuo pilkulleen oikein puhuminen on ilmeisesti saatu iskostettua suomalaisiin, että tuohan tuntuu olevan ainakin nuoremmilla henkilöillä naurunasia, jos ei puhu englantia hyvin. Käväsin tos joku päivä jossain teinichatissa ajan kuluksi, niin siellähän pasteiltiin linkkejä youtubeen missä naurettiin jonkun suomalaisen rallienglannille. Taisin ihan sanoakkin niille, että tuo sentään puhuu englantia ja selväähän siitä saa. Ja muistan kyllä omilta kouluajoilta ihan samaa, kun monille tuntu olevan se suomalainen aksentti hirveän hauska juttu. Tuollaset asiat ei kyllä helpottanut yhtään sitä enkuntunnilla istumista.
Vaikka hieman offtopicia olikin, niin itse kyllä noiden omien kokemusten perusteella ymmärrän oikein hyvin jos joku haluaa luistaa kielten opiskelussa. Ja etenkin ruotsin, kun se on vaan ihan turha kieli. Sanotaan sitten vielä toisen kerran, ennen ku joku alkaa hehkuttamaan sen tärkeyttä, että oon siis asunut Ruotsissa 1.5 vuotta ja pärjäsin oikein hyvin englannilla. Ruotsalaiset puhuvat tosi hyvin enkkua keskimäärin. Harvoin oli mitään kommunikointiongelmia.