Kuinka eroon lukion pakkoruotsista?

Onko jonkin näköistä keinoa päästä eroon lukion pakkoruotsista? Koska koko lukio luultavasti kaatuu tähän ruotsinkieleen. Toimiiko äidinkielen vaihtaminen esim. englanniksi? Neuvoja?? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos osaat jotain muutakin kieltä kuin suomea niin pystyt ihan hyvin oppimaan ruotsiakin. Ruotsi on pakollinen osa lukion opetusta joten sun lukios varmasti kaatuu tähän jos et haluu opetella kieltä.

Ei ole kiinni haluamisesta, ei sillä että olisin mitenkään erityisen kiinnostunut oppimaan ruotsin kieltä, mutta kun se ei jää päähän millään, ei yläasteelta eikä lukiossakaan. Lievää lukiohäiriötäkin löytyy, en sitten tiedä vaikuttaako tähän mitenkään.

Äidinkielen muutat maistraatissa esim. englanniksi. Tosin eipä luulis olevan liian vaikeeta tankata muutama jag heter lause muistiin.

Käy amis välissä.

Itse menin ammattikoulun jälkeen lukioon ja ruotsia kävin yhden kurssin (senkin jätin kesken, kun osasin vaan sanoa ingen oning). Minulla ei siis ole lukion päästötodistusta, mutta ylioppilastodistus(lakki) on.

Nyt olen sen ingen oningin kanssa sitten kusessa korkeakoulussa :(

Äidinkielen muutat maistraatissa esim. englanniksi. Tosin eipä luulis olevan liian vaikeeta tankata muutama jag heter lause muistiin.

6 pakollista kurssia pitäisi käydä. Reputtanut kaikki kurssit millä käynyt. Ei ihan muutamalla lauseella selviä :D

Vaikka sitä millä tekosyillä tahansa siirtääkin, aina se tulee jossain vaiheessa sinulle kuitenkin eteen. Todennäköisesti jo heti jatko-opinnoissa ja viimeistään työelämässä.

No ei sitä ruotsinkielen tarvetta ainakaan työelämässä tule eteen, sen takia sitä ollaan poistamassa kun on ihan turha kieli suomessa.

No ei sitä ruotsinkielen tarvetta ainakaan työelämässä tule eteen, sen takia sitä ollaan poistamassa kun on ihan turha kieli suomessa.

Mikäs taho sitä nyt on työelämästä poistamassa? Ei tuota Ruotsia nyt työelämässä välttämättä tarvi, mutta kyllä Suomessakin oma tarpeensa tuolle kielelle on. Ruotsi on vielä kielenä todella helppo, joten aika tyhmä saa olla jos ei oppi tartu.

Käy amis välissä.

Itse menin ammattikoulun jälkeen lukioon ja ruotsia kävin yhden kurssin (senkin jätin kesken, kun osasin vaan sanoa ingen oning). Minulla ei siis ole lukion päästötodistusta, mutta ylioppilastodistus(lakki) on.

Nyt olen sen ingen oningin kanssa sitten kusessa korkeakoulussa :(

Korkeakoulun virkamiesruotsi käyty ja ei hajuakaan, mitä tuo ingen oning vois meinata :D

Mikäs taho sitä nyt on työelämästä poistamassa? Ei tuota Ruotsia nyt työelämässä välttämättä tarvi, mutta kyllä Suomessakin oma tarpeensa tuolle kielelle on. Ruotsi on vielä kielenä todella helppo, joten aika tyhmä saa olla jos ei oppi tartu.

Ei sille kyllä oikeasti ole tarvetta, ja kyllähän sen oppii jos haluaa, jos ei halua koska tarvetta ei ole niin ei se ole tyhmää, samalla logiikalla voisi opiskella somaliaa, varmasti yhtä helppo ja epäilen että jopa suurempi tarve. Ihme homma että aina pitää tuoda joku tyhmyyskäyrä esiin jos toiset eivät halua opetella turhaa kieltä jolla ei nykyaikana työelämässä ole juuri mitään tarvetta ellet ole suuntaamassa siwan kassalle turun saaristoon. Pakkoruotsi ketjusta voi käydä lukemassa paljonkin hyviä perusteluita, niitä tuskin on tarve tänne toistaa. Täällä on tarkoitus keskustella siitä miten lukion pakkoruotsista pääsisi eroon.

Eikös noissa kirjotuksissa ollu joku kompensaatiosysteemi eli jos vedät muut aineet tarpeeks hyvin, niin saat niiden avulla yhen hylätyn korotettua hyväksytyks tms.? Ite en koskaan moista tarvinnu, mutta muistelen kuulleni puhetta tollasesta.

Onhan siellä tollanen systeemi mutta eihän sitä ruotsia tarvii kirjoittaakaan. Lukiossa sitten on ne 5 pakollista kurssia jotka pitää läpäistä.

Ruotsi on vielä kielenä todella helppo, joten aika tyhmä saa olla jos ei oppi tartu.

Tekeekö se sun mielestä ihmisen tyhmäksi, jos ei kielet jää päähän? Itsellä ainakin on ollut hirveitä vaikeuksia opiskella kieliä ja omalla kohdalla lukio venähti neljään vuoteen juuri tuon ruotsin takia. Aivan turhaan istuin tunneilla, kun en sitä ikinä sille tasolle saanut että siitä olisi jotain käytännön hyötyä. Olisin kyllä niin paljon mielummin uhrannut vaikka englannin kertaukseen ne ruotsin tunnit. Olisi edes ollut yksi kieli mitä olisin osannut kohtuudella lukion jälkeen. Enkun onneks sitten myöhemmin opin ulkomalaisten kavereiden avustuksella netissä ja sen verran vahvalle pohjalle, että uskalsin lähtä ruotsiin töihin. 1.5 vuotta olin ruotsissa, eikä tainnut tulla yhtään tilannetta että ruotsia olisi ollut pakko puhua. Ruotsalaiset kun puhuvat lähes kaikki englantia. Ja meillä olikin ihan puhetta ruotsalaisten kanssa tästä asiasta, että suomesa on pakko opiskella ruotsia. Ensin eivät meinanneet uskoa ja sitten alkoivat nauramaan kuinka tyhmä laki.

Ja vaikka täysin paska ikävä kyllä olenkin kielissä, niin eipä tuo osaamattomuus onneks ihan joka alalla ole. Sain kuitenki ihan fysiikasta stipendin lakkiasten yhteydessä. Ihmisillä kun sattuu olemaan vahvuuksia eri osa-alueilla ja samoin heikkouksia. Jos ne heikkoudet sattuu kieliin, niin ei se ihmistä tyhmäksi tee.

Tekisi tässä samassa yhteydessä avautua hieman kielten opetuksesta suomessa. Oli nimittäin pikkusen vittumaista kielten tunnilla, kun ei ollut tasoryhmiä, kuten esimerkiksi matematiikassa on. Sitten joka helvetin tunnilla piti lukea ääneen jotain. Oikein tuoda koko luokan tietoisuuteen ettei osaa mitään. Tuo oli lähinnä nöyryyttävää omasta mielestä ja sitten sitä pisti leikiksi koko homman. Ei nyt missään matikassakaan pistettu raapustamaan vitosen oppilaita taululle laskuja, elleivät itse halunneet. Ainoa mukava muistikuva on eräältä tunnilta kun oli käytännön puhumisen tunti oli pistetty oppilaat pienempiin ryhmiin. Etukäteen jo vitutti tuo tilanne, mutta tuolloin opettaja oli tehnyt fiksusti ja laittanut kaikki paskat oppilaat samaan ryhmään. Sillä kertaa ei nolottanut yrittää, kun tiesi muiden olevan samalla tasolla.

Eikös noissa kirjotuksissa ollu joku kompensaatiosysteemi eli jos vedät muut aineet tarpeeks hyvin, niin saat niiden avulla yhen hylätyn korotettua hyväksytyks tms.? Ite en koskaan moista tarvinnu, mutta muistelen kuulleni puhetta tollasesta.

Mun aikaan ruotsi oli tosiaan pakko kirjoittaa vielä ja itse tosiaan ton kompensaation kautta sain lakin. Eli hylsy ruottin kirjoituksista, mutta muista riittävän hyvät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom