Kreatiinista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jackylo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse 25kg köykäsempänä, käytän 5g palkkarissa. Eli päiväannos on ~3-4g hujakoilla. Ilman tankkauksia ja käytän normaalisti puolen kilon purkin kuurissa, jonka jälkeen muutaman viikon tauko. Itse en ole huomannut tankkausjaksoista tai isommasta annoksesta merkittävää hyötyöä. ;)

rahkanaama sanoi:
Itse en ole huomannut tankkausjaksoista tai isommasta annoksesta merkittävää hyötyöä. ;)

No tankkausjaksolla ainakin paino nousee ihan selvästi, eli saa lisää massaa. :rock:

Vaihtelee aika rankasti nuo vaikutukset näköjään, mutta pitää kokeilla noilla eri tyyleillä. Jospa niistä joku passaa sitten itsellekkin.

Pitkästä aikaa aloin rouhimaan kreaa ja jos en nyt aivan väärässä ole niin taitaa se jopa hiukan potkia. 20g päivässä tulee rouhittua niin pitkään kun tavaraa riittää, en sen suurempia hifistele vaan 4 kertaa päivässä 5g lusikallinen suuhun ja vettä perään. IMO tuollaiset 5g päivässä aikuisella miehellä auttaa yhtä paljon kuin söisit 5g jalkasilsaa.

Keittiöjumalani John Berardi suosittelee (3-)5 g aina aamuteehen tai palkkariin, ilman kummempia tankkauksia. Kreatiinin teho riippuu paljon siitä paljonko sitä saa jo ruokavaliosta, ts paljonko syöt lihaa. Maxhyöty olis siis vegetaristille. Pihvillä elävä saattaa tarvita isompia annoksia nähdäkseen hyödyt.

Itseasiassa tuolle ei juurikaan löydy perusteluita, löytyy jopa melko runsaasti tutkimusdataa, joka puoltaa jo muutamien grammojen päiväannoksien riittävän maksimaalisten kreatiinikonsentraatioiden saavuttamiseen ja ylläpitämiseen(Joo, huomasin kyllä, että siellä oli tuo ”IMO” lieventävänä asianhaarana..;) ).

Tietyissä tutkimuksissa jopa vain muutamien grammojen päiväannoksista meni hukkaan eritystoiminnan kautta.
This is supported by another study where weight training subjects ingested the standard maintenance dose (5g/day), and excreted nearly all of it (~4g/day)
(Vandenberghe et. al., 1997)

Vaikka T-Mag'in artikkelit on syytä ottaa useimmiten hieman varauksella, on alla olevassa artikkelissa ihan kelpo juttua tyypillisestä kreatiinin ylenpalttisesta annostelusta ja vastavetoista tutkimusdataa sille, joten mikäli aihe kiinnosta, TJEU osio "Orgy of Excess"
http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=E25B535D3B4B391B15776F97F0129A2C.hydra?id=459369

Sitten ihan yleistä, mielenkiintoista rewiev:iä, urheiluravitsmuspuolen ulkopuolelta kreatiinista ja sen farmakologiasta tuossa alla..perustietoa, sopinee aloittelijoiden osiolle.. :)
Clin Pharmacokinet. 2003;42(6):557-74
Pharmacokinetics of the dietary supplement creatine
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=12793840&query_hl=3

:kippis1:

itellä menee tankkaus päivinä 20-30g ja ylläpidol ainaki 10g, viikko sitte alotin käyttää taas ja potkii tod hyvin TAI sitte johtu hyvä reeni siitä että ei ollu rapulaa. mulla toi rapula vie kaikki voimat pariks päiväks ja kylhä sen ny ymmärtääki ku aattelee vähän :urjo: ei se kannate :) eli kuuritella kannattee jos kreaa käyttää ainaki musta

Tällä hetkellä olen kiskonut noin kuukauden päivät kreaa 20-30 grammaa päivässä :D Vai paljonko se 2 ruokalusikkalista (ei kukkuraista) on? Tämän lisäksi htr palkkarin krea

Janottaa ihan mukavasti, eilen tuli vedettyä n. 6litraa vettä.
Tervettä touhua
:lol2: sikaa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onkos joku kuullu enemmän tästä väitteestä että oma tuotanto loppuu, jos käyttää liikaa tai liian pitkään!? Mielestäni aika kaukaa haettua.. mutta en tiedä..

Imeytyykö se edes suoraan ruuasta vai pitääkö elimistön käsitellä sitä ensin jotenkin?

Itellä menee semmonen 20g/pvä.Eikä oo tullu pallit kipeeks.

neutraali sanoi:
luulosairaitten puhetta toi pallit kipeeksi jauhanta.

JOO tais olla melko tyhmää kirjottaa se juttu ku kyse oli kumminkin jätkistä jotka luuli varmaa ettei tarvi reenata kun vetää kreaa (kyllä se haba kasvaa)

ps. tankkaus jakso menossa! :rock:

Enemy sanoi:
Voiko muuten esim 15 vuotiaana käyttäänä kreatiinia, ihan huoletta? :david:

Voi käyttää, kreatiinia saat esim. lihaa syömällä, eli ei ole sen erikoisemmasta asiasta kyse. Mutta se, kannattaako syödä, on jo toinen juttu. Aloitellessa ja nuorena kun testotasot on korkeella saa kehitystä huimaa vauhtia kun syö hyvin ja pumppaa rautaa ahkerasti. Kreat voi ottaa sitten vanhana jyyränä mukaan avittamaan muuten hidasta kehitystä. ;)

Timba79 sanoi:
Voi käyttää, kreatiinia saat esim. lihaa syömällä, eli ei ole sen erikoisemmasta asiasta kyse. Mutta se, kannattaako syödä, on jo toinen juttu. Aloitellessa ja nuorena kun testotasot on korkeella saa kehitystä huimaa vauhtia kun syö hyvin ja pumppaa rautaa ahkerasti. Kreat voi ottaa sitten vanhana jyyränä mukaan avittamaan muuten hidasta kehitystä. ;)
Joo no ok, kiitoksia. :)

Minä olen käyttänyt kreatiinia vuosikausia eikä ole tullut pallit kipeiksi :) eikä finnejä selkään. Jos otan liikaa kerralla niin maha tulee tosin löysälle. Olen käyttänyt sitä kuurimaisesti, kuukauden pari kerrallaan noin 2x5g päivässä. Sitten joskus pitkiäkin aikoja ilman, esim. 6kk taukoa.

Minusta kreatiinia kannattaa käyttää sykleissä, koska: kun otat kreatiinia, niin tulokset nousee. Sitten kun lopetat kreatiinin, niin tulokset pysyy vähintään samana lihasmuistin ansiosta. Eli aalloittain tuloksia ylös. Ja sitten se, että kropan oma tuotanto vähenee jos sitä ottaa aina, no tästä kyllä ollaan montaa mieltä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom