Kova treeni -> oksennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SiRadi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen ihan aloittelija ja tänään kävin toisen kerran salilla.

Jaksoin tehdä 50 min eri liikkeitä ja tämän jälkeen vielä polin kuntopyörää täysillä muutaman minuutin. Lopulta olin ihan poikki ja kotia päästyäni oksensin.

Ens kerralla otan varmasti hieman kevyemmin, mutta olisi mukava kuulla jos teillä on jotain kommenttia tähän. Onko tuosta esim. suurta huolta? Onko se jotenkin vaarallista treenin kannalta?

[ Ainakin se helpotti suuresti :curs: ]

Liika on aina liikaa, myös liikunnan osalta. Ei siitä mitään haittaa ole, oksennuksesta ainakaan, paikat saattavat olla vähän jumissa. Ei pidä ottaa liian kovaa alussa. Joissakin liikuntaseuroissa on treenejä, joissa rasitetaan kehoa niin kauan, että oksennus tulee.

ÖÖH. no enpä oo kyllä koskaan oksentanu punttitreenin jälkeen. Joskus ihan äärimmäisen kovan jalkatreenin jälkeen päässä pyörii, päähän jopa koskee ja on "heikko" olo mutta oksentaminen puntin jälkeen kuulostaa vähä oudolta. Aerobisen jälkeen tuntuu monillakin yrkkä tulevan, esim. legendat uberkovista lätkätreeneistä jne.

Mä en ainakaan suosittele alottamaan noin kovaa alussa. Kyllä kai elimistö tottuu siihen reeniin ja sitten myöhemmin pystyy reenaamaan kovempaa. Ei se kuulosta ainakaan kovin terveelliseltä jos laatta lentää reenin jälkeen. Sitä kuntopyörää kannattais (ainakin jos verryttely tms. tarkoituksessa käyttää) polkea vähän rauhallisemmin.

Originally posted by SiRadi
Jaksoin tehdä 50 min eri liikkeitä ja tämän jälkeen vielä polin kuntopyörää täysillä muutaman minuutin. Lopulta olin ihan poikki ja kotia päästyäni oksensin.

Veditkö maitohapoille ja lyhyillä lepotauoilla, eli oliko treenatessa lihaksissa kova polte? Ja siihen vielä päälle täysillä kuntopyörää?

Korkeat maitohappotasot vetää mulla sellaista yök-fiilistä kehiin, varsinkin jaloille pitkää sarjaa tehtäessä. Ruoat on pysynyt sisällä toistaiseksi mutta pala on ollut kurkussa monta kertaa.

Ei se vaarallista ole, mutta tietty vähemmälläkin selviäisi. Maitohappoakin oppii kestämään(, jos tämä nyt siitä johtui).

No huh nyt on toikin sit kuultu en oo kyllä ikinä kuullut että joku olisi oksentanut treenin jälkeen.....mutta niinkin näköjään voi käydä

Pistin kaverin tekemään ensimmäistä kertaa maastavetoa ja kolmannen sarjan jälkeen äijä meni vessaan heittämään byttikset. :D

Eilen rinta-hauis päivänä menin pää kipeänä treenamaan ja oli pakko jättää homma kesken, kun olo oli todella sadistinen oksennus tuli melkein ja olo oli todella uppelo kun sitä edellisen yön unetkin jäivät lyhkäisiksi. Jäi hauistreeni tekemättä, mutta voisihan sen tänäänkin. Mitä tästä opimme: kuullostele kehoasi.

Mulla on kans joskus ollu aika oksennusfiilistelyä treenin jälkeen, muttei laatta silti ole lentänyt. Syitä näihin on ollu kova jalkatreeni pitkän tauon jälkeen, tai olen joskus onnistunut olemaan syömättä 5 h ennen salia, heitti koko ukko ihan valkoiseksi ja yökötti :nolo:

Niinpä, mä sanoisin enemmänkin että ehkä et ollut syönyt tarpeeksi päivän aikana ennen salia..?
(Tuntiin ennen treeniä en kuitenkaan suosittelis kenellekään (jota en tunne) syömistä, muuten tulee ylös ja nopeesti. :D )

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minullakin on joskus alkanut kovan treenin jälkeen huimaamaan ja heikottaa, mutta ei sentään ihan oksennusta tullut.

Arskahan selittää et jengi säikähtää pirusti jos yrjö sattuu lentää treenatessa et se on itte monia kertoja laatannu jne jne.. Katsokaa Pumping Iron. Mut tuskin alottelijan vielä sellasia treenejä kannattaa pitää. Jos nyt kenenkään harrastelijan. Itte en oo ikinä mut lähellä on ollu aina kyykkyjen jälkeen.

Originally posted by Force
Pistin kaverin tekemään ensimmäistä kertaa maastavetoa ja kolmannen sarjan jälkeen äijä meni vessaan heittämään byttikset. :D

Maastaveto on sairas liike aloittelijalle, olen itsekkin päässyt todistamaan moisen.

Pidemmällekkin edistynyt harjoittelija voi kokea täyden haaksirikon. Tyypillisiä seurauksia sisukkaalle yrittäjälle ovat oksentaminen, pyörtyminen, lihasten shokkitila ja kipeytyminen täysin toimintakyvyttömiksi. Jos sisua riittää ohjelman jatkamiseen, voivat seuraukset olla paljon vakavampia. Krooninen liikarasitustila, loukkaantumiest ja rasitusoirehtymiä eli burn-out. Toipuminen voi kestää pahimassa tapauksessa vuosia.
Lähde: Massaa! Voimaa! s. 70

En tiedä todenperäisyyttä, enkä tiedä kannattaako tuosta säikähtää. Ja tietysti treenin tyylikin vaikuttaa asiaan.

Re: Re: Kova treeni -> oksennus

Originally posted by JSmith
Veditkö maitohapoille ja lyhyillä lepotauoilla, eli oliko treenatessa lihaksissa kova polte? Ja siihen vielä päälle täysillä kuntopyörää?

Ei se vaarallista ole, mutta tietty vähemmälläkin selviäisi. Maitohappoakin oppii kestämään(, jos tämä nyt siitä johtui).

Uskoisin että kyse oli nimenomaan tästä. Oli varmaan liian lyhyet tauot ja lihaksissa tosiaan oli kova polte. Ja lopuksi sitten poljin sitä kuntopyörää täysillä kovalla vastuksella.

Jatkossa taidan jättää sen kuntopyörän polkemisen kokonaan väliin treenien lopusta. Tuskin sillä paljoa on kuitenkaan väliä.

Kiitos vastauksista! :worship:

Joo maastavedossa otin sata lähtöpainoksi ja kokeilin montako kertaa nousee. Siinä 12 toiston kohdalla päässä sumeni, happivaje yllätti, selkä hyytelöä, ja todella SM olo muutenkin siis sen jälkeen hengästytti varmaan puoli tuntia oksennus kurkussa ja sormia ei voinut suoristaa hienoja ensikokemuksia mavesta. Maastavedon aikana tulee kyllä kaikista muistettavimpia hetkiä.

Originally posted by Dragon
Vaikka Hulkki niin sanookin, niin joka treenissä ei mun mielestä tarvitse oksentaa. Lihas kasvaa ihan kivasti, kun oksentaa joka toisen harjoituskerran jälkeen.

No paino vähentyy jos tyhjentää kesken kyykkysarjan:thumbs:

Hulkkiko on kuuluisa itsetuhoisista oksennusmanöövereistään?

On kohtuullisen normaali joskaan ei täysin tavallinen reaktio uuteen rankkaan harjoittelumuotoon, ei kannata kamalasti huolestua. Noin kovaa ei tietysti kannata aloittaa vaan lisätä rasitustasoa pikkuhiljaa.
Itselläni tuli ensimmäisen puolen vuoden ajan helvetillinen päänsärky joka kerta maastavetoa tehdessä, tulee joskus vieläkin. Koen sen suhteellisen normaaliksi, muuttuvathan kehon paineet suorituksen aikana melkoisesti. Huimausta ja lievää pahoinvointia esiintyy meikäläisellä silloin tällöin kovan mave- tai kyykytreenin jälkeen, ei kuitenkaan yleensä. Oksentanut en ole kertaakaan saliharjoittelun vuoksi, joskus Cooperin jälkeen kylläkin.

Mulla on joskus selkätreenin yhteydessä laatta tullut suuhun, mutta olen sen kyllä niellyt. Aika normaali tunne ainakin mulla, että kovaa treenatessa voi välillä olla jopa hieman paha olo. Sellaista se elämä on.

Ainoa kerta kun olen meinannut laatata salilla oli, kun menin salille suoraan matikan (?) kokeesta ja olin viimeisen kahdentoista tunnin sisään nauttinut ainoastaan yhden batteryn. Penkin sai just tehty, mutta tokan viparisetin jälkeen oli pakko lähteä pukkariin istumaan ja sit pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom