njietro sanoi:kiitti...
Aatteleekohan tytötkin noin???
Varmasti! Ne palvoo tuollasta käytöstä! ;)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
njietro sanoi:kiitti...
Aatteleekohan tytötkin noin???
Juseman sanoi:Näitä onnellisesti päättyviä kokemuksia on mukava lukea (onneksi on tällaisiakin loppuja)... oispa vaan kaikilla kiusatuilla tällaisia mukavia ja rohkeita luokkakavereita... Luokkakavereille kumarrus :thumbs:
No niin... Oon tässä alkanu aatteleen, jos alkais oleen vähän rauhallisempi ja "aikuisempi" koulussa. Ei jaksa vaan pelleillä ja koheltaa, ja jos vaikka ne tytötkin tykkäis enemmän rauhallisemmasta, asiallisesta bodarista, kun riehuvasta kovaäänisestä kyniksestä. Joka on vielä kiusannut pienempiään.Juseman sanoi:Varmasti! Ne palvoo tuollasta käytöstä! ;)
njietro sanoi:Jep! Ja keino liian raju? Mitä sitten olis pitänyt tehdä? Jos selvittää puhumalla, niin jatkossa aina nähdessäsi tyypin, olisit saanut vielä pelätä ja se olis mulkoillu sua jne. Tiätte kai.
Ja kun joku sanoi, että jos ei muu auta, niin KIUSAAJA eri kouluun. Näin! Ei siirretä sitä kiusattua. Onko helppoo mennä uuteen kouluun toisen syystä. Kaikki kaverit vanhaan kouluun jne. Uudessa koulussa kiusaaminen jatkuisi varmasti, kun tiedettäis koulun vaihdon syy; heikko ja helppo kiusattava tyyppi.
Mielestäni kiusaustapauksia harvoin oikeasti selvitetään.
Itse kun alennuin kiusaamaan mua vuotta nuorempaa 1v sitten. Tai olin porukassa mukana ja äänekäs niin--->kiusaaja. (en kiistä syyllisyyttäni...) niin juttu selvitettiin, ja mulle tuli selväks, etten tyyppiin enään puutu. Mitenkään.
njietro sanoi:Ja oikeastaan sitä kaveria ei kiusattu edes "pahasti", verrattuna moniin muihin tapauksiin. Mutta se jätkä itki. Se itki ihan oikeesti. 185cm iso mies itki. Voitte kuvitella mun fiiliksen, kun kuitenkin itte oli osasyynä toisen oloon. :(
Timba79 sanoi:Eli tässäkin kohtaa auttoi vain ne kovemmat otteet.
iivili sanoi:En aio eristää kiusattua/kiusattuja, vaan tehdä heille henk.koht. juttelussa selväksi, että heidän ei pidä eikä tarvitse alistua ja että minä tuen heitä. Lisäksi teen selväksi kiusaajille, että vaikka halveksin kiusaamista, en halveksi heitä, mikäli he korjaavat tapansa/käytöksensä, että heillä on vielä mahdollisuuksia saada kunnioitukseni takaisin, että mitään ei ole vielä menetetty. Jos kiusaaminen tästä huolimatta jatkuu, siirrytään rankempiin sanoihin ja toimenpiteiisiin. Koetan siis käsitellä kiusaamisen asiana/toimintana, enkä leimaa kiusaajia ikuisiksi ajoiksi luusereiksi ja tolloiksi. Heilläkin on mahdollisuus oppia, ymmärtää ja kehittyä, niin kuin muillakin.
Näin kiusaaja ja kannustajat saadaan "hyvälle" puolelle ja heidän saadaan sitoutumaan asiaan. Samalla ilmapiiri saadaan muutettua kiusaamisvastaiseksi...Juseman sanoi:Kiusattu viedään kenenkään tietämättä syrjään ja hänelle tehdään selväksi, että kiusaaja ei saa koskaan tietää tästä keskustelusta. Kiusatun kerrottua kiusaajan/kiusaajien ja ”kannustajien” nimet, kootaan ”kannustajat” yhteen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään tietävätkö he kiusataanko koulussa ketään. Yleensä he puhuvat kohtalaisen pian melko avoimestikin kiusaamisesta. Tämän jälkeen pohditaan ”kannustajien” kanssa yhdessä keinoja kiusaamisen vähentämiseksi (”kannustajat” saavat itse keksiä keinoja). Tällainen joukko on yllättävän tietoinen miten asiat olisi paras ratkaista. Lopuksi viedään kiusaaja/kiusaajat yksitellen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään ja jutellaan aluksi kaikesta mahdollisesta. Pikku hiljaa siirrytään puhumaan kiusaamisesta ja pohditaan, miten kiusaaminen saataisiin loppumaan. Heti kun kaikkien kanssa on käyty keskustelut (jolloin keinoja on löytynyt jo aivan uskomattoman paljon), sovitaan kaikkien osapuolten kanssa, että nyt ruvetaan toteuttamaan asioita. Sitten tietyin väliajoin kokoonnutaan yhteen ja keskustellaan, miten on edistytty.
Tuo kuulostaa ainakin teoriassa aika mielenkiintoiselta.Kiusattu viedään kenenkään tietämättä syrjään ja hänelle tehdään selväksi, että kiusaaja ei saa koskaan tietää tästä keskustelusta. Kiusatun kerrottua kiusaajan/kiusaajien ja ”kannustajien” nimet, kootaan ”kannustajat” yhteen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään tietävätkö he kiusataanko koulussa ketään. Yleensä he puhuvat kohtalaisen pian melko avoimestikin kiusaamisesta. Tämän jälkeen pohditaan ”kannustajien” kanssa yhdessä keinoja kiusaamisen vähentämiseksi (”kannustajat” saavat itse keksiä keinoja). Tällainen joukko on yllättävän tietoinen miten asiat olisi paras ratkaista. Lopuksi viedään kiusaaja/kiusaajat yksitellen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään ja jutellaan aluksi kaikesta mahdollisesta. Pikku hiljaa siirrytään puhumaan kiusaamisesta ja pohditaan, miten kiusaaminen saataisiin loppumaan. Heti kun kaikkien kanssa on käyty keskustelut (jolloin keinoja on löytynyt jo aivan uskomattoman paljon), sovitaan kaikkien osapuolten kanssa, että nyt ruvetaan toteuttamaan asioita. Sitten tietyin väliajoin kokoonnutaan yhteen ja keskustellaan, miten on edistytty.
Siksi en kertonut kun sivusta oli jo nähty kuinka opettajat toimivat kiusaustilanteessa. Kiusattu otettiin luokan eteen seisomaan ja sitten opettaja nuhteli luokassa olleet kiusaajat yhtenä persoonana, "soo-soo, ei saa kiusata X'ää, minulle on kerrottu että häntä kiusataan tämän luokan toimesta. Soo-soo". Ja se siitä. Kiusaaminen näytti vain pahenevan.Sumppari sanoi:Muistaako kukaan kiusattu sitä, miksi ettei kertoneet asiasta kotona? *klips*
Tikari sanoi:Siksi en kertonut kun sivusta oli jo nähty kuinka opettajat toimivat kiusaustilanteessa. Kiusattu otettiin luokan eteen seisomaan ja sitten opettaja nuhteli luokassa olleet kiusaajat yhtenä persoonana, "soo-soo, ei saa kiusata X'ää, minulle on kerrottu että häntä kiusataan tämän luokan toimesta. Soo-soo". Ja se siitä. Kiusaaminen näytti vain pahenevan.
Se vähä mitä kotona avautui kiusaamisesta, sai vaan kommenttia että "se vaan tykkää susta, rakkaudesta ne hevosetkin potkii" ja "kyllä se siitä loppuu" sun muuta liirumlaarumia. Pahimmista en oo edes kertonut, vieläkään.
Kiusaaminen oli fyysista ja henkistä, ala-asteelta käytännössä melkein lukioikään. Ala-asteella suljettiin porukasta pois, kun ei ollut niitä viimeisenmuodinmukaisia farkkuja tai muutenvaan kulkenut limudiskoissa tms. Olisko mahdollisesti ollu arkuudella asiaa, ja mistähän sekin sitten taas johtuis ?! :curs: Potkuja ja tukistuksia, kaatamisia, tuolin alta vetämisiä yms on kanssa kärsitty. Useasti ja useamman henkilön toimesta. Kerran poikaporukka heitteli luokan tyttöjä ilmaan hauskanpidon vuoksi. Sitä miksi uskaltauduin heitettäväksi en vieläkään tiedä/käsitä, vieläkin kaduttaa. Lopputuloksena oli kuitenkin että ylös mentiin ja alas tultiin, asfalttiin asti kun eivät ottaneetkaan kiinni. Ilmat oli pihalla hetkenaikaa ja takaraivosta verta tuli aika lahjakkaasti. Siellä vieläkin arpi. Viikonverran oli pää kipeä, samoin kyynärpään hiusmurtuma särki kauan. Kertaakaan tuontapauksen lisäksi en oo kiusaajien edessä itkenyt, tuolloinkin kivusta. Ettei ainakaan sitä tyydytystä oo saanut että olisin itkemään ruvennut. Muutenkin yritin olla kuin en olisikaan, mutta ei sekään saanut kiusaamista loppumaan.
Ylä-asteella reppua piilotettiin heti kun silmä vähän vältti, hampaat on kolautettu juoma-automaatin suuttimeen kun paukauttivat päähän juodessani. Olkapäässä oli kerran paperilappu nitojan niitillä kiinni. Suurimmaksi osaksi kuitenkin henkistä nälvimistä ja vittuilua. Lukiossa olinkin niin arka ettei kavereita oikein kerääntynyt, suurimmaksi osaksi vanhat luokka"kaverit" oli toisessa lukiossa, mutta silti.
Vasta aikuisiässä oppimassa ettei kaikki oo selkäänpuukottajia ja joihinkin ihmisiin voi oikeasti luottaa. On vaikea päästää ihmisiä lähelle, suhtaudun varauksella ja selustani oon oppinu turvaamaan.
Kaikesta tuntuu koittavan aina kaivella sitä taustapiruilua tai jotain. Vaikka joku sanoisi vilpittömästi jotain positiivista, aina miettii että mitähän tuokin piruilee. Montakohan kertaa avokkikin hermostunut meikäläiseen, ettei kaikkee tartte ottaa negatiivisesti.Juseman sanoi:*klips*Ja tuo ettei oikein vieläkään luota ihmisiin (ja on ylitsepääsemättömän epäluuloinen) pitää paremmin kuin hyvin paikkaansa!
Kuukkeli sanoi:Juseman sanoi:Kiusattu viedään kenenkään tietämättä syrjään ja hänelle tehdään selväksi, että kiusaaja ei saa koskaan tietää tästä keskustelusta. Kiusatun kerrottua kiusaajan/kiusaajien ja ”kannustajien” nimet, kootaan ”kannustajat” yhteen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään tietävätkö he kiusataanko koulussa ketään. Yleensä he puhuvat kohtalaisen pian melko avoimestikin kiusaamisesta. Tämän jälkeen pohditaan ”kannustajien” kanssa yhdessä keinoja kiusaamisen vähentämiseksi (”kannustajat” saavat itse keksiä keinoja). Tällainen joukko on yllättävän tietoinen miten asiat olisi paras ratkaista. Lopuksi viedään kiusaaja/kiusaajat yksitellen johonkin rauhalliseen paikkaan ja kysellään ja jutellaan aluksi kaikesta mahdollisesta. Pikku hiljaa siirrytään puhumaan kiusaamisesta ja pohditaan, miten kiusaaminen saataisiin loppumaan. Heti kun kaikkien kanssa on käyty keskustelut (jolloin keinoja on löytynyt jo aivan uskomattoman paljon), sovitaan kaikkien osapuolten kanssa, että nyt ruvetaan toteuttamaan asioita. Sitten tietyin väliajoin kokoonnutaan yhteen ja keskustellaan, miten on edistytty.
Edit: Tuo kuulostaa ainakin teoriassa aika mielenkiintoiselta.
Tikari sanoi:Kaikesta tuntuu koittavan aina kaivella sitä taustapiruilua tai jotain. Vaikka joku sanoisi vilpittömästi jotain positiivista, aina miettii että mitähän tuokin piruilee. Montakohan kertaa avokkikin hermostunut meikäläiseen, ettei kaikkee tartte ottaa negatiivisesti.