Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Ala-aste aikaan olin aika hullu ei mua kiusattu, ite saatoin kiusata ehkä joitan tai ainakin sain kaikesta syyn niskoille, koska ei tainnut olla semmosta päivää ettei jälki istuntoa napsahtanut :D Yläasteelle mennessä rauhotuin niin heti tuli jotain pieniä kahakoita et porukka ois yrittäny uittaa tai jotain mut mua isompi kokoset kaverini jos huomas tulivat ja veti repulla päähän ja nakkas jonnekki katu tolppaa niin eipä sen jälkee kukaan ees vittuillut. Yläasteella ite en kiusannut ketään yhen kerran meni hermot ku joku porukka tuli ja nakkas kävyllä päähän ja naureskeli niin kävin nakkaa isoimman tyypin pusikkoon ja jatkoin matkaa :rolleyes:
Tässäkin esimerkkiä koulun opettajista 2 tyyppiä hakkas toisia nyrkeillä naamaa niin opettaja tuli vaa et "ei saa pojat paljailla käsillä" :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua ei ole toiset oppilaat koulussa kiusanneet koskaan. Enkä itsekään kiusannut koskaan ketään vaan menin auttamaan kiusattua ja yleensä kiusaus loppui siihen. Mun luokilla ei oikeestaan ketään muutakaan sitten oikeestaan kiusattu. Opettajien taholta sain sitten sietää pientä henkistä kiusantekoa, ehkä olin sen sitten ansainnut renttuilullani. Luokanvalvoja sanoi että olin opettajanhuoneessa puheenaiheiden kestosuosikki ja kaikista huonoimmassa maineessa. En koskaan ymmärtänyt mitä tein väärin, mutta kai fyysinen olemukseni ärsytti heitä sitten suunnattomasti.

Sama kuvio on sittemmin jatkunut duunissa, jossa opettajat on vaihtunu paskantärkeisiin heikolla itsetunnolla varustettuihin kynis pomoihin. Kai siinä oma pikku ego sit kasvaa kun pomot porukalla verbalisesti nuijii fyysisesti isomman ja vahvemman paskaksi. Eli on niitä kiusaajii tosiaan joka puolella, täytyy vaan koittaa jaksaa.

Nyt kun oma poika on 3. luokalla niin täytyy sanoa et on kyllä hurjaksi menny homma, ihan mopo karannu käsis opeilla. Poliisi lappaa koulussa vähän väliä. Itsekin olen käynyt yhden rikosilmoituksen tekemässä pojan kanssa koulussa tapahtuneesta pahoinpitelystä ja otimpa kerran sen pariksi kk pois koulusta pahimmaksi ajaksi kunnes pääsi vaihtaa parempaan kouluun. Aivan hullua touhua ollut pahimmillaan. Esim kun 4 poikaa hakkaa ja potkii yhtä maassa makaavaa nii naisope tulee vaan sanoo 'ei saa' ja kun ei sana tehoa niin ope lähtee vaan kylmästi menee paikalta ja homma saa jatkua. Hyvä meininki, PERKELES! EI SAA, voi juma...

Tuollaiset välinpitämättömät ja sitä myöten ammattitaidottomat opet ansaitsis suoraan potkut! Pistää todella vihaksi opettajat, jotka ei puutu kiusaukseen, ja vielä enemmän pistää vihaksi opettajat, jotka itse kiusaa.

Minä pääsin nauttimaan kiusatun roolista 3-6 luokilla. Paska käynnistyi, kun tulin uuteen kouluun enkä tuntenut ketään. Näytin myös vähän erilaiselta, minulla on syntymämerkki varsin näkyvässä paikassa ja siitäkös innostuttiin. Voe helvetti, että on katkeria muistoja noilta ajoilta, tyyliin lähes kaikki luokamme 15-16 pojasta juoksi perässäni ja kun kiinni saivat, tuli pataan. En koskaan saanut varsinaisia vammoja, eikä hakkaaminen ollut kauhean totista, mutta henkisellä tasolla väkivalta oli jotain mieletöntä. Ujona poikana tuollaiset kokemukset olivat jokseenkin saatanallisia. Melkein pahinta oli se, että osa jätkistä olivat normaalisti "semi"-kavereitani, mutta kun varsinaiset kiusaajat innostuivat taas vaihteeksi käymään käsiksi, nämä sankarit puukottivat kylmästi selkään ja osallistuivat kiusaamiseen. Ilmeisesti hekin pelkäsivät kiusaajia sen verran, että eivät sitten viitsineet jäädä puolelleni.

Noilta ajoilta on jäänyt aika helvetinmoisia arpia, noh voisiko sanoa sieluun. Lamaannun edelleen aivan täysin, kun joku tulee haastamaan riitaa tai käyttäytyy hyökkäävästi minua kohtaan. Luulenpa, että olisin ainakin paljon rohkeampi ja itsevarmempi sälli nykyään, pystyisin ehkä paremmin pitämään puoliani. Vasta aivan näinä vuosina on alkanut itsevarmuus pikkaisen kehittyä, mutta matkaa on vielä todella paljon.:( Monesti olen jälkeenpäin miettinyt, miksen antanut takaisin ja puolustanut itseäni. Noh, kyllä pariin otteeseen annoinkin, kun kiusaajia oli yksi tai kaksi. Mutta yleensä heitä oli kolmesta kuuteen tjsp... nojaa jossitteluahan tämä. Muutenkin olen luonteeltani rauhallinen, enkä henkisesti mitenkään vahvimmasta päästä.

Kumma kyllä kiusaaminen ei koskaan murtanut minua täysin, vaikka vaikeita hetkiä oli paljon. Esim. koulumenestykseni ei koskaan kärsinyt, jotenkin vain pystyin pitämään nämä asiat erillään, tiedähäntä... Asiaa varmasti myös auttoi suppea, mutta luja kaveripiirini, joka auttoi minua jaksamaan (kiitokset heille). Muutenkin tyydytystä ovat tarjonneet unelmat ja unet, joissa pääsen kostamaan raskaasti. Ehkä parhaimman tyydytyksen tarjoaa kuitenkin se, että olen nyt lääkiksessä ja tulen valmistumaan hyvään ammattiin, jolla on merkitystä ja jossa pääsee tekemään ihmisille hyvää, kun taas kiusaajistani ei vittu ikinä tule yhtään helvetin mitään, jos nyt nistipunkkaria tai juoppoa kummempaa.

Kyllä nämä muistelut edelleenkin saavat veren kiehumaan:curs: .
Mutta onneksi noista ajoista ei paljoa muuta ole jäljellä kuin muistot ja vaikka teksti onkin aika katkeraa, en todellakaan itke itseäni uneen tai mitään sellaista. Olen nykyään erittäin onnellinen uudessa opiskelupaikassani ja hyvin menee.:D

edit: tulipa taas avauduttua :kippis1: :kumartaa ja poistuu:

nuoriherra sanoi:
Minä pääsin nauttimaan kiusatun roolista 3-6 luokilla...

Alkaa ketuttamaan jo kun lukee tuollaisesta. Itse en koskaan joutunut kiusatuksi, tai toiminut kiusaajana. Nyt kun olen myöhemmin miettinyt olen tullut siihen tulokseen, että en varmasti selviäisi hengissä enää nykypäin ala-asteesta.

Tuntuu, että se touhu on kuin toiselta planeetalta. Täynnä pikkuaikuisia. Me saatiin sentään olla vielä lapsia kun itse oli ala-asteella.

Itsellä hieman sama juttu kun nuorellaherralla, mutta mua kiusattiin ykkösen lopulta noin kutosen alkuun. Ykköselle mennessäni olin suhteellisen ujo, enkä tuntenut luokalta ketään, kun useimmat muut olivat olleet samassa eskarissa jne. Ykkösen alku meni ihan hyvin, mutta lopussa luokan "kovat" pojat huomasivat, että tuostahan saisi hyvän kohteen.

Ikinä en muista kokeneeni fyysistä kiusaamista, mutta henkistä tuli senkin edestä. Esim. kun koviksilla oli löysät farkut, hupparit ja skeittikengät ja minulla tavalliset farkut, paita ja kengät, niin siitä sai kuulla muutamiin otteisiin (kun en pukeutunut niinkuin olisi pitänyt). Lisäksi olen aina ollut aika hyvä koulussa, joten kun kokeita palautettiin sai aina kuunnella ne normaalit "hikke"-huudot. Tekemisiäni, töitäni, sanomisiani, vastauksiani jne. arvosteltiin ja koitin yhä vähemmän erottautua joukosta, tulin hiljaisemmaksi ja ujommaksi ja siitähän vasta innostuttiin. En muutenkaan ollut kovin sosiaalinen, ja kiusaamisen jatkuessa/pahentuessa yhä vähemmän.

Minullakin oli muutamia "kavereita" joilla kävin ja olimme ihan hyviäkin kavereita vapaa-ajalla (ja koulussa kun kiusaajat eivät olleet näkyvissä) jne. mutta koulussa he asettuivat kiusaajien puolelle.

Kiusaaminen loppui 5.-6. luokilla kun ystävystyin luokkamme isoimman/vahvimman tyypin kanssa (joka ei siis ollut kiusannut minua) ja joka alkoi puolustamaan minua ja puhumaan puolestani.

Nyt ylä-asteella luokkalaiset sitten ihmettelevät, että miksi olen niin hiljainen, en viittaa tunneilla (varsinkaan kielten tunneilla), en tykkää pitää esitelmiä, ylipäätään puhua suurelle ihmisjoukolle jne. Jännitän sosiaalisia tilanteita, menen aivan lukkoon kun joku vähänkin tuntemattomampi puhuu minulle. En vain yksinkertaisesti tiedä mitä sanoa. Olen tottunut siihen, että kaikesta sanomastani saan kuulla seuraavana päivänä koulussa. Pelkään sitä, ettei minusta pidetä ja mietin, että mitä se toinen ajattelee minusta. Nyt se on vaan pahentunut kun aknea pukkaa päälle oikeen kunnolla.

EDIT: Ja nyt vituttaa, esim. on ollut tässä puolisen vuotta kiinnostusta erästä tyttöä kohtaan, mutten tiedä mitä sanoa. En vain tiedä....Ajatus katkesi...

Nyt vanhempana huomaa helpommin mikä on kiusaamista ja mikä ei. Itseäni ei koskaan ole kiusattu. Yritettiin kyllä, mutta koskaan sitä ei saatu tavallaan "käyntiin". En osannut koskaan ottaa sitä vakavasti. Paikkoja olisi kyllä ollut. En tiedä olinko jollain tavalla erilainen tai vain tyhmä, kun en ymmärtänyt sitä kiusaamiseksi. Ehkä osaksi kyse oli suhtautumisestani. Ja luulen että osalla koulukiusatuista on sekin ongelmana miten ottaa vastaan varsinkin henkiset kiusaamiset. [/b]EN todellakaan yritä vähätellä koulukiusausta. Oma isoveljenikin on joutunut tämän kohteeksi ja häntä yritin puolustaa vaikka ikäeroakin on 3 vuotta. Mutta uskon että tänä päivänä osa ihmisistä on aika herkkiä kaikille vastoinkäymisille. Ei ihan jokaisesta asiasta kannata ottaa itseensä. Hieman paksunahkaisuutta peräänkuuluttaisin. Mutta tässäkin on se jokaisen omakohtainen raja. Ja pitempi aikaiseen nälvimiseen pitää puuttua heti. Fyysistä kiusaamista ei saa tapahtua ollenkaan. Mitä tulee koulun rooliin koulukiusaamisen osalta, niin kyllä sen pitää ottaa siihen kantaa ja tehdä voitavansa sen lopettamiseksi. Mutta kyllä mielestäni vanhemmat ovat ne jotka voivat sen lopettaa myös omilla toimillaan. Tuntuu, että vanhempien vastuu on tänä päivänä unohdettu. Jos koulun toimet eivät auta, niin silloin vanhempien pitää astua esiin ja nostaa kissa pöydälle ja vaikka tehdä asiasta rikosilmoitus.

Saunatonttu sanoi:
Jännitän sosiaalisia tilanteita, menen aivan lukkoon kun joku vähänkin tuntemattomampi puhuu minulle. En vain yksinkertaisesti tiedä mitä sanoa. Olen tottunut siihen, että kaikesta sanomastani saan kuulla seuraavana päivänä koulussa. Pelkään sitä, ettei minusta pidetä ja mietin, että mitä se toinen ajattelee minusta. Nyt se on vaan pahentunut kun aknea pukkaa päälle oikeen kunnolla.

Tunnistan itseni todella hyvin kertomastasi ja eteenkin tuo quote oli tuttua minulle. Vie aikansa taas uskaltautua "ulos kuorestaan", mutta kärsivällisyyttä, kyllä uskallusta tulee lisää iän myötä ja eteenkin, jos tiedostat mistä on kyse ja aktiivisesti yrität vaikuttaa asiaan. Ymmärsin, että nyt yläasteella sinulla on uudet kuviot ja uusia kavereita, loistavaa!:thumbs: Nuo paskamaiset ajat jäävät pikkuhiljaa taakse ja niitä ajattalee aina vain vähemmän. Niistä voi myös oppia, esim. itselläni kehittyi yhä suurempi vakaumus toimia juuri päin vastoin kuin ns. kiusaajat. Autan mielelläni muita ja pyrin aina olemaan ystävällinen, mahdollisimman kohtelias ja ymmärtäinen, sillä tiedän mitä epäystävälliset, epäkohteliaat, epäsympaattiset mulkut voivat saada aikaan. Mahdottoman kovasti tsemppiä ja hyvää jatkoa sulle, älä ikinä lannistu.:kippis1: :D

setae sanoi:
En kyllä olisi tästä ihan samaa mieltä. Ne kiusaajat ovat itsekin niitä "ei niin suosittuja", jotka koittavat sitten saada sitä suosiotaan esimerkiksi kiusaamalla. Toki siellä voi aina olla niitä "oikeita" (karismaattisia?) pahiksia, jotka ovat siinä suosiossaankin, mutta oman kokemuksen perusteella kiusaajat ovat lähes aina myös itse kiusattuja. Tokihan sitä pientä kuittia ja vittuilua tulee ~kaikilta, se missä se raja sitten menee onkin se vähemmän selvä juttu.

Tuskin esimerkiksi Rintafile tuntee itseään pakkotoistolla kiusatuksi Tomin naljailuista huolimatta - sen sijaan vähän vastaavassa tilanteessa koulussa joku vähemmän itsevarma henkilö voisi tuntea olonsa hyvinkin tukalaksi.

Tässä on totuutta paljonkin, "ei niin suosittu" hakee huomiota kiusaamalla ja häiriköimällä.
Toisaalta karismaattiset, tunnekylmät "pahikset" on niitä kiusaajia, jotka ovat suosittuja.

Karismaattiset ja "hiukan" psykoottiset ihmiset on hiukan pelottavia, saavat helposti porukkaa mukaansa kiusaamiseen.
Ehkä tähän voi vielä lisätä itserakkauden.

Tuntuu hyvältä, kun on huomion keskipisteenä ja tietää, että muut kunnioittaa osittain siitä pelosta, että voisivat olla itse kiusattuja(niin henkisesti ja fyysisesti).

Itseäni on kiusattu ala-asteella ja yläasteen alussa olin itse kiusaajan roolissa. Kyse oli toisaalta enemmänkin riidasta, jossa oli neljä tyttöä vs. yksi tyttö (jonka olin tuntenut monta vuotta) ja ehkä enemmän hyljeksinnästä kuin kiusaamisesta, sillä mitään suoraa nälvintää ei ollut. Kaikki alkoi isompien poikien haukkumisesta, jonka takia me muut ei muka kehdattu enää liikkua tämän yhden tytön kanssa. Koulu puuttui asiaan ja asia sovittiin (todennäköisesti oltaisi sovittu ilman kouluakin). Lukiossa oltiin ihan kavereita tämän kyseisen tytön kanssa. Paljon puhutaan siitä, että ei puututa kiusaamiseen, mutta itse olen ollut vielä vuosienkin jälkeen pahoillani siitä, miten koulu hoiti kyseisen homman. Etsittiin jotain syntipukkia (= minä) tapahtuneelle, ajateltiin että kyseessä on jotenkin sisimmältään paha ja ilkeä ihminen, eikä suinkaan ajateltukaan sellaista mahdollisuutta, että minulla oli melko vaikeat olosuhteet kotona (=vanhempien avioero, paljon yksinoloa kotona, omaa elämäänsä huiteleva uraäiti) ja pohjimmiltani olin vielä epävarma lapsi (14-vuotias). Olen tietenkin sitä mieltä, että aina pitäisi saada kiusaaminen loppumaan ja kiusatun elämä raiteilleen, mutta kylläpä sieltä kiusaajan takaakin voi löytyä asioita, joihin olisi syytä puuttua. On sairasta koulutetuilta opettajilta ajatella, että kapinallisen ja omituisen käyttäytymisen takia on heti viallinen mieli tai epäkelpo ihminen.

Kiusaaminen on lapselle niin helvetillistä, niin helvetillistä.. enkä voi ymmärtää aikuisia (opettajia) jotka eivät puutu asiaan kovalla kädellä ja jämäkästi. Ite onneksi säästyin pentuna kiusaamiselta, mutta joskus oli jotain "Pientä" kun luokan pahikset vähän villiinty. 11 vuotiaana aloin treenaan judoa ja vähän myöhemmin karatea. Tämä taas vaikutti niin että eipä juuri kiusattu, mitä nyt pientä verbaali vittuilua joskus. Yhden tilanteen muistan ku olin jotain 15 v. ja kaks luokan pissapäätä tuli linkkupysäkille samaan aikaan. Toinen alkoi vittuilemaan hitusen aggressiivisesti. Pienen viduilun jälkeen päätin käyttää mawaa kaverin poskessa, kevyesti koskettaen. Mulkvisti säikähti ja lähti nostelemaan. Seuraavalla viikolla näin kaveria ja se huuteli jo parin sadan metrin päästä että "tervee, miten menee?". Eli ei huonompi valinta treenata vaikkapa jotain ip-lajia tai punttia, varsinkin jos kiusataan. Vae mittee työ ootta mieltä?

Itse muistan että erään kaverin koulukiusaaminen loppui, kun kiusatun isä kaahasi koulun pihalle autolla, tuli autosta itsevarmasti ulos, otti kiusatun rinnuksista kiinni, huusi tälle ja uhkasi hirttää munista ym. jos kiusaaminen ei lopu. Eipä kiusaaminen enää jatkunut!

Juuh, olen ollut kiusattuna ja kiusaus on ollut niin henkistä kuin fyysistäkin. Fyysisen kesti suuriltaosin valittamatta mutta henkinen helvetti oli kyllä yläaste kun sitä verbaalista vittuilua satoi jokasuunnasta.
Ala-asteella oli myös kiusausta ja silloin pistinkin kampoihin mutta kiusaajan saadessa aivotäräyksen lopetin kampoihin pistämisen. Kiusauskin kyllä hetkeksi taantui..
Ysillä sitten tuli pistettyä uudestaan kampoihin ja tällä kertaa riitti yhden tyypin nujertaminen lopettamaan lähes kaiken mulkkuilun.:)
Enää ei vaivaa oikein mitenkään se että on joskus kiusattu, pahimmillaan olin kivesleikkauksessa joskus muttei siintäkään tietääkseni (jos on niin kiusaajaa kyllä muistetaan) mitään tulevaisuutta rajoittavaa aiheutunut.

Vitun perseestä on kiusaus, nykyään tuntuu ala-asteella olevan ihan sairasta porukkaa kun olen itsekkin nähnyt pikkuveljeä hakkaavan 4 tyyppiä. Mutta ollaampa veljen kanssa niitä herkkiä poikia joille heruu.:D :lol2:

veijo esso sanoi:
Kiusaaminen on lapselle niin helvetillistä, niin helvetillistä.. enkä voi ymmärtää aikuisia (opettajia) jotka eivät puutu asiaan kovalla kädellä ja jämäkästi. Ite onneksi säästyin pentuna kiusaamiselta, mutta joskus oli jotain "Pientä" kun luokan pahikset vähän villiinty. 11 vuotiaana aloin treenaan judoa ja vähän myöhemmin karatea. Tämä taas vaikutti niin että eipä juuri kiusattu, mitä nyt pientä verbaali vittuilua joskus. Yhden tilanteen muistan ku olin jotain 15 v. ja kaks luokan pissapäätä tuli linkkupysäkille samaan aikaan. Toinen alkoi vittuilemaan hitusen aggressiivisesti. Pienen viduilun jälkeen päätin käyttää mawaa kaverin poskessa, kevyesti koskettaen. Mulkvisti säikähti ja lähti nostelemaan. Seuraavalla viikolla näin kaveria ja se huuteli jo parin sadan metrin päästä että "tervee, miten menee?". Eli ei huonompi valinta treenata vaikkapa jotain ip-lajia tai punttia, varsinkin jos kiusataan. Vae mittee työ ootta mieltä?

Valitettavasti kiusaajat eivät usko mitään muuta kuin voimaa. Ei auta empatiaan tai omaantuntoon vetoaminen kun kyseessä yleensä ovat enemmän tai vähemmän psykopaattiset tapaukset. Vanha "viisaus", jossa neuvotaan olemaan näyttämättä omaa pahaa oloaan tai ylipäätänsä olemaan reagoimatta mitenkään on täyttä paskapuhetta. Pahimmassa tapauksessa kiusaaminen yltyy tönimiseksi ja hakkaamiseksi, kun ne huomaavat että voivat tehdä mitä tahansa.

Pikkuveljiä olen neuvonut pistämään kylmän viileästi turpaan jokikistä joka edes mulkaisee ikävästi. Itse en tehnyt niin ja sain kärsiä vuosia, eritoten ala-asteella.

Ja olen myös kehottanut kaikkia kiusattuja harrastamaan kamppailulajeja. Vaihtoehtoisesti tietysti bodausta. Esim. oma eno pääsi kiusaajista eroon sillä, että kykeni tekemään hauiskääntöä moisilla rääpäleillä. :lol2:

minä lopetin veljeni kiusaamisen tällä tavalla menin koulun pihalle nostin kaks rääpälettä ryntteistä ilmaan yhtä aikaa ja sanoin et et näättetks ton auton takakontin jos miun veljen kiusaaminen ei lopu tähän paikaan niin pistetään teijät konttii ja ajetaan syrjäiselle soramontulle ja lopetetaan teijän kärsimykset siihen paikkaaa ;) tais mennä viesti perille :D :D :D

blobbari sanoi:
Nyt vanhempana huomaa helpommin mikä on kiusaamista ja mikä ei. ...

Vähän samoilla linjoilla. Kyllä sitä tuli koulussa kaikennäköistä ikävää sanottua ja itsellenikin sanottiin. Se nyt vaan oli tapa jolla 13-15v. kakarat käyttäytyi. Ei sitä toisten pikku mollaamista millään pahalla tarkoitettu, enkä itsenikään kohdalla kiusaamisena pitänyt. Yks tyyppi lähti meidän luokalta menemään ja kultiin myöhemmin luokanvalvojalta, että se oli "kokenut joutuneensa kiusatuksi". Silloin naurettiin tapaukelle, mutta myös harmitti. Ei se, että oltiin heitetty sille läppää, vaan se, että hyvä tyyppi lähti pois luokalta.

vähän :offtopic: : Nykyään vituttaa ihan kympillä ihmiset jotka ajattelevat, että "Jos minä pystyn johonkin, niin kaikkien muidenkin pitäisi pystyä. Jos eivät pysty niin ovat huonoja."

Yläasteel loppu tönimiset ku nenukkiin tirvasin kerran. Amiksel vaan kuulin vitun tyhmää vittuilua yheltä jätkältä. Sen kerran pyöräytin lattialla niin ei sitäkään enää kuullu. Ja koulus JP_FUX, ehdotteli homomaisia yhteenmuuttoja jne :D Mutta ne ei niin kiusannu :D Ja on toi Juho sen verra iso kaveri et ei tohdi ees pierasta vieressä.

Huh mikä aihe. Voisin kirjoittaa romaanin, mutta yritetäänpä tiivistää... Minua kiusattiin sekä ala- että yläasteella, kaiken kaikkiaan jossain muodossa 3. luokalta alkaen aina 8. luokalle asti. Lähinnä syy tuntui olevan iso kokoni, en ollut lihava, mutta muita tyttöjä isompana minä olin silti läski, jolle sai sanoa tai tehdä mitä vaan. Kiusaamista toteutettiin laidasta laitaan: nimittelyä, porukan ulkopuolelle sulkemista, potkimista, koulussa kiusaajat istuivat takanani tunnilla, nyppivät yksitellen hiuksia päästäni ja polttivat niitä sytkärillä, vapaa-aikana seurasivat ja heittelivät lumipalloilla, kivillä tai ruusunmarjoilla. En koskaan kertonut kenellekään, enkä myöskään saanut sanottua takaisin tai puolustettua itseäni. Muistan vain miten ajattelin että kotiin asti jos kestän niin sitten voin itkeä kaikessa rauhassa. Kauheinta oli juuri se, että kiusaajat olivat paitsi samalla luokalla, myös asuivat aivan lähinaapurustossa, joten missään en saanut olla rauhassa.

Tietenkään tuollainen ei voi olla jättämättä jälkiä ihmiseen. Kuten moni muukin täällä kirjoittanut, ennen tätä kiusaamista olin todella avoin, vilkas ja esiintymishaluinen lapsi. Kiusaamisen myötä minusta tuli vähäpuheinen, epävarma, tutiseva ja tärisevä mutisija. Kaikesta esillä olemisesta, esitelmistä tai edes tunnilla vastaamisesta tuli painajaista. Istuin vain jossain mahdollisimman sivussa ja jännitin niin että hikivanat valuivat selässä ja kainaloissa ja toivoin että pääsisin jo pois.

Nyt yhä aikuisenakin nuo vanhat asiat vaikuttavat jokapäiväiseen elämään. Kammoan edelleen paikkoja joissa on paljon ihmisiä pienessä tilassa, esim. luentotilanteita tai vastaavia missä ollaan hiljaa ja missä saattaa joutua sanomaan jotain. Olenkin jo miehelleni kertonut että jos meillä joskus on lapsia, niin heidän vanhempainiltoihinsa en todellakaan pysty menemään. Olen epäluuloinen, ja minun on todella vaikeaa luottaa ihmisiin ja olla rento, oma itseni. Sanoisin että se onnistuu kunnolla vain mieheni seurassa. Kuulen usein vittuilua ja piikittelyä siellä missä sitä ei ole ja on päiviä, jolloin tunnen itseni niin epävarmaksi että en uskalla edes tervehtiä ihmisiä. Kuvailisin sitä niin että joinain päivinä olen hukassa itseltänikin. Tuo epäluuloisuus ja epävarmuus tietysti vaikuttaa ihmissuhteisiin - on todellakin mahdotonta ystävystyä kenenkään kanssa, jos ei uskalla laskea suojaustaan piiruakaan. Pidän ihmiset etäällä, ja vaikka jostain ihmisestä huomaisinkin että pidän hänestä ja haluaisin ystävystyä, niin olen huomannut että omista henkilökohtaisista asioistani puhuminen on minulle vaikeaa. Samoin en "osaa" kysellä toisen asioista ja niinpä juttelu jää sellaiselle yleiselle diipadaapa-tasolle.

Sain ihme kyllä opiskeltua itselleni tutkinnon ja nyt olen mukavassa työssä esimiehenä. Voisi sanoa että olen selviytynyt, mutta kyllä nämä asiat vaativat veronsa silti joka päivä. Olen joutunut ja joudun varmasti loppuikäni tekemään kovasti töitä sen eteen että pää pysyisi kasassa ja saisin häivytettyä päässäni negatiivisia kuiskivat äänet (kuvainnollisesti ;) ) pois. Se, että näkee itsensä terveen positiivisessa valossa ja on luontevan itsevarma, on ihmiselle sellainen peruslähtökohta elämään. Jos itseluottamuksen rakentuminen on kiusaamalla estetty, joutuu kaikissa asioissa ponnistelemaan vähän enemmän kuin muut - ja jotkut asiat se ehkä sulkee kokonaan pois. Eläisin mieluummin ilman toista kättä kuin ilman itseluottamusta. Siksi on mielestäni käsittämätöntä se, miten välinpitämättömästi tähän asiaan edelleen kouluissa tunnutaan suhtautuvan. Toisen itseluottamuksen ja sitä kautta joissakin tapauksissa koko elämän, voi kaikessa rauhassa ja järjestelmällisesti tuhota, mutta lyöpä joltain käsi irti niin mikä haloo siitä nousee. Ihminen voi elää ilman kättä mutta ilman minkäänlaista itseluottamusta ei elämästä oikein tule mitään.

Tavallaan olen katkera siitä, että muutama räkänokka on vaikuttanut elämääni niin paljon ja sulkenut minulta vuosia etukäteen sellaisia ovia, joille en edes ehtinyt kolkuttaa, mutta olisin hyvinkin saattanut ilman näitä kokemuksia. Toisaalta olen varmasti kypsempi ja itsenäisempi ja minulla on hyvä ihmistuntemus. Niinkuin joku sanoi niin potentiaalisen kiusaajan tunnistaa vaikka miten isosta porukasta. Ja onhan turhaa itkeä sellaista mitä ei enää voi muuttaa, niinpä olenkin yrittänyt jättää kaiken paskan vähitellen taakseni ja yrittänyt keskittyä juuri näihin asian "valoisampiin" puoliin, jos nyt niin voi sanoa.

Ja kyllä, tämä todellakin oli tiivistys - valitettavasti.

Ronny11 sanoi:
Itse muistan että erään kaverin koulukiusaaminen loppui, kun kiusatun isä kaahasi koulun pihalle autolla, tuli autosta itsevarmasti ulos, otti kiusatun rinnuksista kiinni, huusi tälle ja uhkasi hirttää munista ym. jos kiusaaminen ei lopu. Eipä kiusaaminen enää jatkunut!
Täh? :D

Voipa tuo kiusaaminen kääntyä kiusaajaa vastaankin. Yläasteella oli yksi luokallle jäänyt tapaus joka sitten kai kosti sitä omaa huonoa oloa kiusaamalla vuotta nuorempia fyysisesti eli potkimalla, tönimällä ja läpsimällä. Ei siihen pitkään aikaan kukaan jaksanu sen isommin puuttua. Jossain vaiheessa tämä kiusaaja sitten keksi riemukkaan älynväläyksen ja päätti alkaa kiusaamaan tyttöjäkin tällä samalla loistavalla läpsimistekniikalla.

Lopputulos oli se että kerran välitunnilla kun oltiin tupakalla ja huomattiin että heppu jälleen haki katu-uskottavuutta riehumalla tytöille käytiin pieksemässä heppu porukalla, yritti se karkuun vähän suuntaan jos toiseen mutta aina sieltä suunnastakin oli joku tulossa ja nyrkkiä/monoa tuli aika lahjakkaasti.

Kiusaaja vaihtoi koulua ja syy oli että häntä oli kiusattu. Kyllä itsekkin uskon siihen että väkivalta lopettaa vittuilun, tosin se väkivalta vaan ei koskaan lopu tuolla tekniikalla ja kiusaamista pystyisi kyllä koulussakin estämään aika hyvin jos opettajilla olisi vanhat arvot ja luvat toimia. Ainakin ala-asteella opettaja teki aika selväksi mitä mieltä kiusaamisesta oli, niskavilloista kiinni ja kohti nurkkaa silleen että varpaat otti just lattiaan jos oikein varvisti.

Päänahka kun on kolme päivää kipee niin ei viitsi millään ottaa riskiä että joku päättää kiikkua siinä jonkun oman tyhmyyden takia.

Nykyäänhän opettajat kai joutuu pelkäämään oppilaitaan kun niihin ei kai saa edes koskea paitsi jossain luokasta poisto tilanteessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom