Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Juseman sanoi:
Voi ku mennee kohilleen!!! Toisaalta mää oon onneksi onnistunu himpun verran muuttamaan ittiäni ja ku itseluottamusta on saatu lisää, on luottoaki ruvennu vähän enemmän löytyyn...
Juu, näin vanhemmiten ehkä pikkuhiljaa oppimassa pois tuosta negatiivisuudesta, mutta aina vieläkin joskus tulee kausia että kaikki mättää. Itseluottamusta on tullut lisää, nyt kun on muutamanvuoden "saanut olla rauhassa", eikä ole kokoajan painettu alas ja moitittu ja haukuttu. Ja avokin kannustuksesta ollut paljon apua myös. :haart: :love:
Onneksi noita vanhoja luokkakavereita ei näe käytännössä koskaan, parinvuoden takaisessa luokkakokouksessa viimeksi ja sitäennen en edes muista koska. Onneksi kaikki olivat jo aikuisia ja vanhat kaunatkin oon saanut laitettua taka-alalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tikari sanoi:
Vasta aikuisiässä oppimassa ettei kaikki oo selkäänpuukottajia ja joihinkin ihmisiin voi oikeasti luottaa.

Samoja kokemuksia. Tosin kyllä sellainen "vaisto" on jäänyt tallelle että potentiaalisen kiusaajan tunnistaa hyvin nopeasti porukasta kuin porukasta nyt aikuisiällä. Tämä pätee myös internetin keskustelufoorumeille, aika pian selviää ketkä on ne tyypit kenellä on ainoastaan riidanhaluisia kommentteja sanottavanaan joka asiaan. :)

Aikaa pelottavaa mitä kiusaaminen voi joissain saada aikaan... Tässä nyt tulee aika paljon vuodatusta asiasta... ei liity välttämättä mitenkään mihinkään, mutta tässä oli aikaa naputella paljon...

Sellaista vaan väkisin mietin (ja älkää pahastuko), että mikä olisi tilanne sosiaalisuuden suhteen jos teitä ei oltaisikaan kiusattu? Eli uskaltaisitteko kuitenkaan luottaa kehenkään? Onko tuo siis erittäin varma syy seuraus vai onko kenties omassa itsessään sellaista, että pitäisi hyväksyä olevansa arka, eikä syyttää arkuudesta pelkästään kiusaajia? En tietenkään halua puolustella kiusausta, koska olen ainakin itse todella pahoillani siitä mitä sain aikaiseksi, koska osa näistä kiusatuista oli sellaisia, että eivät uskaltaneet ala-asteella mennä edes pihalle, vaan pysyttelivät parin metrin sisällä välituntia valvovasta opettajasta. Tiedän toisaalta, että lasten kehityksen kannalta pitäisi voida leikkiä ja jos siihen ei koulussa kykene, eikä koulun ulkopuolella ole kavereita, niin sosiaalinen kehitys voi olla vaikeeta.

Itse olen myös saanut ihmissuhdekuvioissa pari kertaa todella pahasti turpaan henkisesti, ja tuskin kukaan selviää ilman pahoja vastoinkäymisiä. Toisaalta nämä ovat vain hetkittäisiä, eikä vuosia jatkuvia. Kuitenkin monet ihmiset "jäätyvät" jo parista epäonnistuneesta suhteesta todella pahasti, eivätkä uskalla enää rakastua helposti tämän jälkeen. Mulla toisaalta on aina ollut niin, että olen antanut itseni rakastua estoitta ja aina luottanut toiseen, ottanut turpaan, päässyt yli jatkanut normaalisti. Eli onko tuossa enemmän kyse luonteenpiirteestä, että on vaikea luottaa toisiin vai ihan puhtaasti kiusauksen seurauksesta? Kiusaus kun yleensä myös kohdistuu eräänlaisiin ihmisiin (valitettavasti).

Tosta Tikarin kehumisesti, niin kukaan ei ole esim. koskaan kehunut mua mistään. Lapsena en näyttänyt todistuksia tai kokeita vanhemmille, vaikka yleensä sain aina kiitettäviä ja opettajat joutuivat yleensä soittamaan vanhemmille, kun en ollut palauttanut todistusta heidän allekirjoituksensa kanssa. Koin vain yksinkertaisesti, että halusin pitää mun omat asiat omanani ja koin sellaiseksi kaiken mitä en tehnyt perheen kanssa. Ainoa kerta kun sain kehuja faijalta oli, kun onnistuin yhdessä yleistentissä yliopistolla kirjoittamaan täydet pisteet kolmesta tentistä kerralla ja jos olisin jäänyt yhdestä edes pisteen vajaa täydet, niin faijan kommentit olisivat olleet tyyliin "ja miks et saanut siitä täysiä?", tänkin tyttöystävä kertoi sille. Yo-todistuksestakin ainoa kommentti oli miksi en saanut 60 pistettä matikasta... Toisaalta en ole millään tavalla katkera ja on aivan sama, jos en täytä jonkun toisen mulle asettamia odotuksia, koska ne ei oo mun omia. Normaalisti en edes kerro mistään saavutuksista kenellekään paitsi ehkä tyttöystävälle (silloin kun sellainen on ja se on mun mielestä ihan kohteliaisuutta ei mun tarve) ja joskus kaverille jos kysyy jostain. Mun mielestä hyvän itsetunnon ei muutenkaan pitäisi tulla toisten kautta vaan se pitäisi löytää ihan itse tyytymällä siihen mitä on.

Myönnettäköön tässä (kun toivottavasti kukaan ei tunne mua palastan kirjoitusten avulla...), että ainoa asia mikä on mun itsetuntoa joskus nakertanut on, että mulla on 13cm pippeli :nolo: (alle keskiarvon siis... ;)), mutta tästä pääsin yli joskus lukiossa. :D Eli mun mielestä pitää vaan hyväksyä itsensä sellaisena kuin on, eikä muiden kautta. Jos joku kaveri pettää, niin haistattaa sille paskat, jonka jälkeen sillä on yksi kaveri vähemmän. Eli ei se ainakaan oma tappio ole.

naksu sanoi:
Sellaista vaan väkisin mietin (ja älkää pahastuko), että mikä olisi tilanne sosiaalisuuden suhteen jos teitä ei oltaisikaan kiusattu? Eli uskaltaisitteko kuitenkaan luottaa kehenkään? Onko tuo siis erittäin varma syy seuraus vai onko kenties omassa itsessään sellaista, että pitäisi hyväksyä olevansa arka, eikä syyttää arkuudesta pelkästään kiusaajia? En tietenkään halua puolustella kiusausta, koska olen ainakin itse todella pahoillani siitä mitä sain aikaiseksi, koska osa näistä kiusatuista oli sellaisia, että eivät uskaltaneet ala-asteella mennä edes pihalle, vaan pysyttelivät parin metrin sisällä välituntia valvovasta opettajasta. Tiedän toisaalta, että lasten kehityksen kannalta pitäisi voida leikkiä ja jos siihen ei koulussa kykene, eikä koulun ulkopuolella ole kavereita, niin sosiaalinen kehitys voi olla vaikeeta.

Joo huomaa ettet välttämättä (ainakaan tekstin perusteella) täysin käsitä miten homma toimii etkä välttämättä osaa asettua kiusatun asemaan. Ja onneksi tässä on päästy sen verran hyvin asioiden yli, että nykyään ei enää mikään pahastuta tai loukkaa. Jos oisit tällasia kirjotellu muutamia vuosia sitten (sanotaan vaikka 6-7 vuotta sitten), et ois voinu enää pahemmin loukata ja mulla ois varmaan ollu sisuksissa tunne, että voisin tappaa sut siihen paikkaan :eek: ;) :) :D ...

Menen takuuseen ja olen absoluuttisen/ultimaattisen varma, että kaikki kiusatut olisivat (ainakin jossain määrin) erilaisia, jos heitä ei olisi kiusattu (mahdollisesti iloisempia, luottavaisempia, avoimempia, tasapainoisempia, jne...) Mieti tilanne, jossa elät koko ajan pelossa ja mietit että "mitähän seuraavaksi tapahtuu ja mitähän seuraavaksi uskaltais tehdä". Ja mitä tahansa teetkin, sille nauretaan ja päälle vielä hakataan, nimitellään, sorretaan, eristetään, jne... Kyllä siinä itsetunto murskantuu ja luotto karisee vahvemmaltakin tyypiltä ihan täysin.

naksu sanoi:
Itse olen myös saanut ihmissuhdekuvioissa pari kertaa todella pahasti turpaan henkisesti, ja tuskin kukaan selviää ilman pahoja vastoinkäymisiä. Toisaalta nämä ovat vain hetkittäisiä, eikä vuosia jatkuvia. Kuitenkin monet ihmiset "jäätyvät" jo parista epäonnistuneesta suhteesta todella pahasti, eivätkä uskalla enää rakastua helposti tämän jälkeen. Mulla toisaalta on aina ollut niin, että olen antanut itseni rakastua estoitta ja aina luottanut toiseen, ottanut turpaan, päässyt yli jatkanut normaalisti. Eli onko tuossa enemmän kyse luonteenpiirteestä, että on vaikea luottaa toisiin vai ihan puhtaasti kiusauksen seurauksesta? Kiusaus kun yleensä myös kohdistuu eräänlaisiin ihmisiin (valitettavasti).

Joo, osittain olet oikeassa, että kyllä tietynlaiset ihmiset ovat herkemmin kiusattavissa kuin toiset eli tässä mielessä luonteenpirteet ratkaisevat paljonkin. Mutta väittäisin, että kiusaamisella on suurempi merkitys esim. tuohon luottohommaan kuin luonteenpiirteellä.

naksu sanoi:
Myönnettäköön tässä (kun toivottavasti kukaan ei tunne mua palastan kirjoitusten avulla...), että ainoa asia mikä on mun itsetuntoa joskus nakertanut on, että mulla on 13cm pippeli :nolo: (alle keskiarvon siis... ;)), mutta tästä pääsin yli joskus lukiossa. :D Eli mun mielestä pitää vaan hyväksyä itsensä sellaisena kuin on, eikä muiden kautta. Jos joku kaveri pettää, niin haistattaa sille paskat, jonka jälkeen sillä on yksi kaveri vähemmän. Eli ei se ainakaan oma tappio ole.

Tämä just huvittaa mua aivan älyttömästi meissä jätkissä (verrataan ja katotaan munan kokoja) ja sitte kaikki haluais että ois sellanen kaks metrinen molo housuissa... :hyper: :lol2: Eihän tuollasen vehkeen kans voi ees hoidella hommia... :rolleyes:

naksu sanoi:
*klips* Sellaista vaan väkisin mietin (ja älkää pahastuko), että mikä olisi tilanne sosiaalisuuden suhteen jos teitä ei oltaisikaan kiusattu? Eli uskaltaisitteko kuitenkaan luottaa kehenkään? Onko tuo siis erittäin varma syy seuraus vai onko kenties omassa itsessään sellaista, että pitäisi hyväksyä olevansa arka, eikä syyttää arkuudesta pelkästään kiusaajia?
En pahastu, kommentoin kuitenkin: Ennen kouluikää olin aikasta ulospäinsuuntautunut, perhepäivähoidossa ja tarhassakin tulin toimeen kaikkien kanssa, ja niissä oli hauskaa. Ala-asteelle jouduttuani tuo kiusaaminen alkoi ja muutuin sulkeutuneemmaksi ja aremmaksi. Nyt pikkuhiljaa kun koulusta on jo näinkin paljon aikaa, oon avautumassa ja uskaltamassa enemmän. Vieläkin tulee tilanteita että arkuus pyrkii pintaan, mutta enää en kulje seinänvierustoja pitkin ettei kukaan huomaisi. Ehkä olisin ollut välillä arka ilman kiusaajiakin; sitähän ei varmuudella voi tietää, mutta kyllä ainakin osasyyksi lasken tuon omassa mielessäni...
*klips* Itse olen myös saanut ihmissuhdekuvioissa pari kertaa todella pahasti turpaan henkisesti, ja tuskin kukaan selviää ilman pahoja vastoinkäymisiä. Toisaalta nämä ovat vain hetkittäisiä, eikä vuosia jatkuvia. Kuitenkin monet ihmiset "jäätyvät" jo parista epäonnistuneesta suhteesta todella pahasti, *klips* Eli onko tuossa enemmän kyse luonteenpiirteestä, että on vaikea luottaa toisiin vai ihan puhtaasti kiusauksen seurauksesta? Kiusaus kun yleensä myös kohdistuu eräänlaisiin ihmisiin (valitettavasti).
Ehkä tuossa tosiaan on jo kehittyneestä luonteesta, ikää ainakin on paremmin käsitellä asiaa. Itsellä ei vielä ole tullut oikein kunnolla silmille rakkauden, tai sen loppumisen suhteen. Aiemmat seurustelusuhteet olleet lyhyitä ja erillään asuttuja. Tämänhetkinen suhde jo kahdeksatta vuotta joista 7 vuotta asuttu yhdessä. Aiemmat suhteet on sattuneet loppuessaan, haavoja nuoltu hetki ja sitten jatkettu eteenpäin. Tämänhetken suhde jos loppuis yhtäkkiä, niitä haavoja nuoltaisiinkin sitten paljon kauemmin. Avokki tuntee mut läpikotaisin, liialtikin sillä jos se haluaisi satuttaa tietäisi tasan "mihin tökätä". Ensimmäinen ihminen, jonka todella päästäny lähelle. Sorry, menee vähän :offtopic: 'ksi...

Ite olin yläasteella luokan isompia/''suosituimpia'' ja tuli jotain tyyppejä härnättyä( useesti härnäsin niitä henkisesti vahvimpia, ja tuli jopa pidettyä niitten heikompien puolta), en ollu kylläkään mikään koulukiusaaja ja sovussa olen jokasen niiden tyypin kanssa. Joskus ku tuli liikaa vittuiltua niin ku kotiin pääsi niin alko vitutus, että miks mä nyt sitä härnäsin ja yritin seuraavina viikkoina olla mahollisimman kaveria... Nyt kun lukioon menen niin mietityttää vaan että onko siellä vielä koulukiusaamista? Tuntuu vaan että kaikki on jo kumminki niin paljon vanhempia, että tuskin sitä ainakaan paljoa esiintyy, kertokaa ite,että miten se on...

Kuminaama sanoi:
Ite olin yläasteella luokan isompia/''suosituimpia'' ja tuli jotain tyyppejä härnättyä( useesti härnäsin niitä henkisesti vahvimpia, ja tuli jopa pidettyä niitten heikompien puolta), en ollu kylläkään mikään koulukiusaaja ja sovussa olen jokasen niiden tyypin kanssa. Joskus ku tuli liikaa vittuiltua niin ku kotiin pääsi niin alko vitutus, että miks mä nyt sitä härnäsin ja yritin seuraavina viikkoina olla mahollisimman kaveria... Nyt kun lukioon menen niin mietityttää vaan että onko siellä vielä koulukiusaamista? Tuntuu vaan että kaikki on jo kumminki niin paljon vanhempia, että tuskin sitä ainakaan paljoa esiintyy, kertokaa ite,että miten se on...

Mua kiusattiin sinne suunnilleen lukion toiselle asti. Se pahin loppu ylä-asteelle (kiusaaja ei päässy lukioon), mutta olin sisäisesti niin rikki ja arka, että kiusaaminen muiden osalta vielä jatkui, kunnes ne loputkin vihdoin ja viimein viisastuivat...

Tikari sanoi:
En pahastu, kommentoin kuitenkin: Ennen kouluikää olin aikasta ulospäinsuuntautunut, perhepäivähoidossa ja tarhassakin tulin toimeen kaikkien kanssa, ja niissä oli hauskaa. Ala-asteelle jouduttuani tuo kiusaaminen alkoi ja muutuin sulkeutuneemmaksi ja aremmaksi. Nyt pikkuhiljaa kun koulusta on jo näinkin paljon aikaa, oon avautumassa ja uskaltamassa enemmän. Vieläkin tulee tilanteita että arkuus pyrkii pintaan, mutta enää en kulje seinänvierustoja pitkin ettei kukaan huomaisi. Ehkä olisin ollut välillä arka ilman kiusaajiakin; sitähän ei varmuudella voi tietää, mutta kyllä ainakin osasyyksi lasken tuon omassa mielessäni...

No johan osaat hyvin (siis aivan oikeesti) pukea asiat sanoiksi! :worship: :thumbs: !!!!

Tikari sanoi:
Ehkä olisin ollut välillä arka ilman kiusaajiakin; sitähän ei varmuudella voi tietää, mutta kyllä ainakin osasyyksi lasken tuon omassa mielessäni...
Nii-in. Kiusaus rikkoo ihmistä. Tehtyä ei todellakaan voi tehdä tekemättömäksi.

Meidän luokalla kiusattiin tasapuolisesti kaikkia ja sitten kun huumori loppui niin nyrkkeily alkoi.
Mua haukuttiin läskiksi monta vuotta (ja syystä) mutta kun ryhdyin urheilemaan ja kilot katosi, mielenkiintoista kyllä, haukkuminen ei loppunut. Eli oikeastaan kaverit yritti lapsenaivoillaan kertoa kuinka paljon musta oikeastaan tykkäsivät. Ja nyt taas kun painoa on vaikka muille jakaa (vatsalihas on todella hyvissä massoissa) muistaa joku aina klassisella "vitun läski mee himaas" kommentilla, lämpöiset koulumuistot nousevat pintaan.
Lapset on julmia koska ovat niin vitun tyhmiä. Aikuiset on pelkästään vitun tyhmiä.

T. Ribu 27v

Mua haukuttiin (pojat!) yläasteella läskiksi...(en ees ollu :jahas: )kun siinä iässä kaikkien tyttöjen piti olla rimppakinttuja:D . Ikinä en siihen kiinnittänyt huomiota eikä se haitannut, herkempi ois voinu vaik sairastua syömishäiriöön tms.:curs:

Kumma juttu muuten, nyt ku on 10 vuotta kulunut ja olenkin 10 kg painavampi ja OIKEESTI ylipainoinen niin eipä kukaan sano mitään vaikka oon koulussa jossa valtaosa (mm. kaikki mun luokalla) on yläasteelta tulleita :D . ????

(eikö ne vaan uskalla :D ??)

kuukunen sanoi:
Kumma juttu muuten, nyt ku on 10 vuotta kulunut ja olenkin 10 kg painavampi ja OIKEESTI ylipainoinen niin eipä kukaan sano mitään vaikka oon koulussa jossa valtaosa (mm. kaikki mun luokalla) on yläasteelta tulleita :D . ????

Joo aivan totta. Mua kans jonki verran kiusattiin mm. harrastusten takia, ulkonäön takia, ja kun en ollut kotoisin paikkakunnalta. Vuosia myöhemmin samat jätkät alkoikin sit iskeä ja vongata, vaikka myöskin olen paaaaljon painavampi jne. Ei puhettakaan haukkumisesta. Mut arvaa kiinnostaako mua ykskää niistä :hyper:

No niin, arvon miehet, selityksiä :evil:

:D

kuukunen sanoi:
Mua haukuttiin (pojat!) yläasteella läskiksi...(en ees ollu :jahas: )kun siinä iässä kaikkien tyttöjen piti olla rimppakinttuja:D . Ikinä en siihen kiinnittänyt huomiota eikä se haitannut, herkempi ois voinu vaik sairastua syömishäiriöön tms.:curs:

15 äijät nyt vaan on sen verran pentuja, nyt ne ehkä ymmärtää jo hyvän päälle. Tai sitte sulla on vaan hyvät tissit :D

Mä kuuluin kans niihin jotka tuli kaikkien kanssa toimeen jotenkin. Siis en toki tykänny kaikkien kanssa olla edes samassa käytävässä, mutta tulipahan siedettyä. Pahalta tuntui välillä yläasteella, kun näki selvästi että tota jätkää kiusataan...

Musiikinopettaja haukkui muuten mut yläasteella ensin luokan edessä kun olin bändivuoron jälkeen unohtanu mikseripöydän johdot sekaisin. Sitten vielä päivänavauksessa kertoi koko stoorin koululle ja kutsui mut sinne luokkaan korjaamaan heti jälkeni. No mähän menin sinne. Opettaja käski odottaa oven ulkopuolella...

Se odotti niin kauan että kaikki 9-luokkalaiset oli menny luokkaan sisälle ja sen jälkeen kutsui mut siihen luokan eteen ja sitten rupes suoraan haukkumaan idiootiksi ja perkeleen kakaraksi ja vaikka miksi. Kuunneltuani aikani kysyin opelta että eikös mun pitäisi korjailla noita johtojen paikkoja - se räjähti totaalisesti ja sanoi että reksin luo nyt heti ja hän korjaa itte johdot.

Menin reksin luo, joka totesi että tuo meidän musaopettaja on välillä aika äkkipikainen.

Ei koko tapahtuma oikeastaan mitenkään jääny kaivelemaan, enemmänkin ihmettelin koko juttua ja nyt jälkeenpäin on tullu kavereiden kanssa naurettua...

Jeps.. Kun on tota koulukiusausta niin helv paljon myöskin että opettaja kiusaa oppilasta. Toi nyt oli varmaan vaan yksittäinen juttu, mutta sitten kun opettaja ottaa jonkun oikeen silmätikuksensa.

Tällänen mielenkiintonen episodi tapahtu viime viikolla, yläasteen koulukiusaaja näki mut pitkästä aikaa ja esitti seuraavan kysymyksen:"Mitä vittua sulle on tapahtunut?" minä:"jaa mitenniin?" "No eihän sulle ees uskalla enää vittuilla"
Kaikenkaikkiaan koulukiusaaminen ilmiönä on aika vittumainen asia, se rikkoo tehokkaasti nuoren ihmisen itsetunnon eikä sen parantuminen ole mikään helppo prosessi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom