Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Yläasteen aikana luokalla oli poika jota kiusattiin lähes koko yläasteen ajan, kiusaukseen osallistuivat luokan pojat ja joskus jopa vanhemmat tytöt. Kiusaaminen oli niin fyysistä kuin henkistäkin, eikä siihen tuntunut oikein kukaan puuttuvan. Valitettavasti itekkin osallistuin siihen ja tämä on nyt kaivanut mieltäni muutaman vuoden.

Olen välillä vakoillut Facebookista tätä entistä kiusattua, hänen elämänsä näyttää olevan päällisin puolin kaikin tavoin kunnossa: löytyy tyttöystävää, yliopisto-opiskeluita ja salillakin on hommattu kiitettävä määrä lihasta.

Asiaan - Luokkakokous lähestyy uhkaavaa vauhtia ja tämä kyseinen kiusattu saapuu myös paikalle.
Asia hävettää minua niin paljon että tekisi mieli pyytää häneltä anteeksi kaikkea sitä paskaa mitä tuli sanottua ja tehtyä, toisaalta en haluaisi nostaa enää hänen kiperiä muistoja yläasteelta pintaan kun hän näyttää selkeästi nykyään menestyvän elämässä ihan hyvin. Otin asian puheeksi tyttöystäväni kanssa ja hän sanoi ettei kannattaisi ottaa tätä puheeksi luokkakokouksessa jonka pitäisi olla iloinen tapahtuma.

Mitä tehdä?
Otanko asian puheeksi? Pyydänkö anteeksi? Entä jos vain tyytyisin kehumaan kuinka hienosti hänellä nykyään menee ja unohtaisin kaikki vanhat asiat? Kannattaako ehdottaa että jos joskus vaikkapa käytäisiin yhdessä kuntosalilla..

-hävettää vietävästi, enkä ollut edes se pahin kiusaaja =/

Vähintä mitä voit tehdä on pyytää anteeksi ja tarjoat kaverille illan tai pari ja kerrot kuinka uuvatti olit kun kiusasit mukana. Kerrot et oot muuttunu mies vaikka hukassa olitkin silloin kiusaamis aikoina, jo se et sua kaduttaa kertoo että sinulta löytyy omatunto ja empatiaa toisia kohtaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei voisi paremmin sanoa kuin Rokulia, kyllä kaikki lähtee omista fiiliksistä, kun se kerran vaivaa, niin tavallaan tulisi sekin homma sitten hoidettua.

Kiusattu ja oltu kiusaaja. Siitä ei sen enempää.
En ole lukenut tätä threadia kokonaan mutta ainakaan ei ole pistänyt silmään että täällä olisi monesti syyllistetty kiusattavien vanhempia. Eli ajatteleeko vanhemmat yhtään että jos oma lapsia poikkeaa "massasta" vaikka vanhempien omien aatteiden ja tyylin vuoksi niin lapsi voi joutua kiusatuksi.
Otetaan esimerkki: eräänä päiväna katsoin kaupassa kun isä oli pukeutunut sellaiseen 80-luvun "nörtti" lookkiin. Vaalean ruskeat suorat housut, värikäs vyölaukku, amisviikset, pälvikalju, kännykkä koteloa vyöllä jne. No poika kun tuli esiin seuraavan hyllyn takaa niin pojalla oli reilusti ylipainoa, varmasti isän rippipuvun housut jotka oli vedetty vatsan yli. Se hetki siinä kun katsoin kumpaakin oli kuin aika olisi pysähtynyt ja ensimmäisenä tuli mieleen että tuo poika eroaa erittäin kovasti muista ikäisistään.
Seuraava esimerkki: tuossa ostarilla olen monesti nähnyt sellaisen tyttösen joka liikkuu kuin bambi heikoilla jäillä ja on varsin pelokkaan oloinen jne. Myös taas kerran vaatetus on enempi 90-luvulta kuin nykypäivää. Samalla ostarilla olen myös nähnyt keski-ikäisen naisen joka enempi muistuttaa jotain kassialmaa homssuisella tavalla ja se nainen kailottaa kaupassakin kaikille päivää ja omia asioitaan. Voisi sanoa että joko ei kaikki muumit ole kotona tai sitten vaan muuten varsin outo persoona. No joku aika sitten huomasin että tyttö ja nainen ovat äiti ja tytär. Tyttö selvästi häpesi äitiään kun äiti jakeli kotiin tulo-ohjeita ja veljen hoito-ohjeita kadulla.

Nyky maailma on niin raadollinen että ihan varmasti tuollaisiin kiusaajat tarttuvat jos vaan ei samaa massaa muiden kanssa. Itsekin jouduin joskus 1982 vuonna kiusatuksi ihan vaan sen takia kun muutin koulua ja uudessa koulussa erehdyin menemään liikuntatunnille entisen paikkakunnan urheilujoukkueen ns. vanhan mallisissa verkkareissa. Uudessa koulussa oli jo muoti mennyt eteenpäin. Samana talvena sitten tuli viellä uusi kiusaamisen aihe kun minulla oli sellaiset vanhat luistimet(hokkarit) kun taas kaikilla muilla oli jo tätä nykyaikaisempaa luistin tyyliä.

Jotenkin mä en usko että kukaan vanhempi haluaisi omaa lastaan kiusattavan. Jos niillä ei ole kaikki inkkarit kanootissa, ni ei ne varmaan tajua mitä ne lapsilleen aiheuttaa. Voiko niitä siitä syyttää?

Nostanpa vähän ketjua hyvässä tarkoituksessa.

Löytyisikö täältä 1-3 vapaaehtoista joilla olisi hieman ylimääräistä aikaa käyttää kiusatuille tarkoitetun foorumin luomiseen?

Minua kiusattiin koulussa ja valitettavasti annoin myös pahan kiertää aikanaan. Kiusaajat vituttavat minua yli kaiken, mutta isolla osalla on varmasti omat demoninsta ja syynsä kiusata. Tästä maasta puuttuu tukipalsta, jossa kiusatut voivat keskustella keskenään, tukijoiden kanssa, sekä kiusaajien kanssa. Aivan oikein, kiusaajien kanssa.

Foorumilla olisi kaksi palstaa: koulukiusatut ja työpaikkakiusatut. Foorumille olisi rekisteröitymispakko. Henkilöstä näkyisi vain nimimerkki ja status: kiusattu, tukija tai kiusaaja. Foorumilla pääsisivät ääneen myös kiusaajat, jotka voisivat nimimerkin takaa kertoa miksi kiusaavat. Perseilystä lentäisi pihalle heti, eikä takaisin olisi tulemista.

Ajattelin rekisteröidä domainin ja asentaa sinne joomlan. Minulla olisi toiseen projektiin ostettu jomsocial joka jäi käyttämättä. Vissiin toi jomsocial mahdollistaisi tuollaisen facebook-tyyppisen foorumimedian, jossa voisi tykätä kiusattujen tilasta, jakaa kuvia ja tehdä kaikkea mitä esim. facessa. Voisin laittaa tämän ihan ilimatteeks tuohon projektiin.

Ja kaikki yllä oleva ilmaiseksi ja ilman takaa-ajatuksia tai rahankeräämistarkoitusta. Tekisin yksin, mutta aika ei vaan riitä. Tartteisin apua lähinnä graafiseen puoleen ja jomsociaalin konfiguroimiseen. Sen lisäksi pitäisi olla pari moderaattoria. Itse voisin hoitaa tuon domainin + joomlan konffauksen sekä kaiken tiedotuksen ja suunnittelun.

Miltäs idea muuten kuulostaa? Tällainen tuli näin yön kähmyssä mieleen. Ei mitään hämäriä enkeli-elisa-kuvioita ja keksittyjä blogeja, vaan reilu foorumi jonka toimintaidea ei jää epäselväksi. Tämä on puhdasta hyväntekeväisyyttä ja tästä tulee hyvä mieli. Ideaa voisi jatkojalostaa vaikka siten, että lanseerataan paitoja joissa lukee joko punaisella kiusattu, vihreällä tukija tai keltaisella kiusaaja. Näin ihmiset voisivat "nimettömätä" ilmaista mielipiteensä ja asemansa tässä maassa.

Annetaan kaikille kiusatuille viesti, että ette ole yksin.

Minusta ei ole koodaileen mitään, mutta moderaattorina voin toimia jos voin sitten olla vaikka jonkinlainen tukihenkilö. En ole kiusattu, enkä kiusaaja.

http://kiusaaminen.fi/index.php

Tommosen löysin googlaamalla.

Ei taida tuolla laudalla paljoa tapahtua, suurin osa uusista posteista bottispammia.

- - - Updated - - -

Minusta ei ole koodaileen mitään, mutta moderaattorina voin toimia jos voin sitten olla vaikka jonkinlainen tukihenkilö. En ole kiusattu, enkä kiusaaja.

Kiva että sain vähän tukea. Jos joku muu haluaa auttaa, niin saa laittaa vaikka mailia asiasta yhteys@terveysmyrsky.com. Otan Timba yhteyttä jos ja kun saan asian etenemään :)

Joo, pistä tuleen vaan vaikka privaviestiä. Tärkeä asia. Lähellä sydäntä syystä että velioikaa kiusattiin ja että omat lähtee vuoden päästä kouluun, tai siis vanhempi poika. Annan kyllä oman tukeni varmasti jos tällainen palvelu starttaa.

Joo, pistä tuleen vaan vaikka privaviestiä. Tärkeä asia. Lähellä sydäntä syystä että velioikaa kiusattiin ja että omat lähtee vuoden päästä kouluun, tai siis vanhempi poika. Annan kyllä oman tukeni varmasti jos tällainen palvelu starttaa.

No niin. Sivusto on melkein valmis. Ensi viikolla tarkoitus lyödä linjoille beeta-vaihetta varten ja joulukuussa lehdistötiedotteiden kera räjäytetään kiusaajien tajuntaa.

Sivustolle tulee:

• Jomsocialilla rakennettu sosiaalinen media jossa voi jakaa fiiliksiä/videoita/kuvia/stooreja, lisätä kavereita, tykätä viesteistä (eli kiusattujen oma facebook)
  • Foorumi jossa omat kategoriat alakoululaisille, koulukiusaamiselle (yläkoulu, lukiot, ammattikoulut, yliopistot), työpaikkakiusaamiselle ja väkivallalle
  • Tukijoiksi/esikuviksi julkkiksia (en paljasta vielä nimiä)
  • Blogeja, jos löydän blogisteja (ammattilaisia kertomaan faktaa kiusaamisesta tai oikeita kiusattuja/kiusaajia kertomaan nimimerkillä tarinaansa)

Sivustolle tulee pakollinen rekisteröinti, mutta kaikki viestittely tapahtuu nimimerkillä ja yksityisyyttä kunnioittaen. Sivusto noudattaa tekijöiden osalta täydellistä avoimuutta, ja esinnyn sivun perustajana omalla nimellä ja omilla kasvoilla. Sivustolla ei mainosteta mitään eikä sitä käytetä minkäänlaisiin kaupallisiin tarkoituksiin. Suostun harkitsemaan vain yhdessä tapauksessa jonkinlaista sponssidiiiliä, ja se tapaus on sellainen, että käyttäjämäärä räjähtää käsiin ja tarvitaan hirveästi kaistaa ja palvelintilaa. Silloin olen yhteydessä hostaajaan ja kysyn haluavatko tehdä hyväntekeväisyyttä logoa vastaan.

Kun sivuston on online, lähtee siitä lehdistötiedote kaikkiin mahdollisiin kouluihin, opistoihin, lehtiin, terveysjohtajille etc... katsotaan nyt mitä minä ehdin tehdä. Noiden yhteystietojen etsimiseen menee yksi ikuisuus.

Sivusto vaatii vielä pientä konffausta ja kieliasun tarkistusta. Sen lisäksi pitäisi tehdä säännöt foorumille ja käyttöehdot sivustolle. Etsin edelleen moderaattoreita. Etsin sivustolle myös bloggaajia. Etsin myös halukkaita käyttäjiä beetatestausvaiheeseen. Beeta-vaihe on siis avoin kaikille ja sivusto jatkaa siitä automaattisesti toimintaansa. Olisi kuitenkin hyvä jos joku katsoisi ja käyttäisi sivustoa ulkopuolisilla silmillä, raportoisi mahdollisista epäkohdista. Jos herää minkäänlaista halukkuutta auttaa, niin maililla (yllapito@kiusatut.net) ja privalla saa laittaa viestiä. Laitetaan nimi tai nimimerkki sivustolle ja saat hyvän mielen auttamisesta.

Itsekseen tämän vääntö on hidasta, mutta olenpahan hitto ainakin edes yrittänyt tehdä jotain kiusaamista vastaan. Jos sivustolle tulee satoja tai tuhansia käyttäjiä, niin olen toki tyytyväinen, mutta yhdenkin ihmisen tulevaisuuden pelastaminen on jo 100 % voitto!

Eipä oo kunnon kiusaamisti koskaan onneks sattunut kohdalle, ala-asteella tietenkin vähän koska oli kelaset hampaat kun en pessyt niitä (nyt on hyvät koska pesen kunnolla) ja olin hiton pieni, seiskaluokallakin mittaa 145cm nyt ollaankin jo kasvettu siitä jo 35cm :D

Joskus ala-asteella minua ja kaveriani kiusattiin, koska olimme hieman syrjäänvetäytyvämpää tyyppiä. Semmoista syrjimistä ja piikittelyähän se oli, tosin kerran saatiin turpaan liikuntasalin pukukopissa, kun pistettiin kiusaajille hanttiin.

Mua on joskus 8 luokalla kiusattu eli viime vuonna, 2 jätkää, joiden kanssa on aiemminki tullu kinaa jo ala-asteelta lähtien. 2 päivää olin asenteella toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sit rupes menee tönimiseks nii kilahdin ja löin sitä turpaa. Sain kyllä jälki-istunnon mut ei haitannu sen verra hyvä olo :D Sen jälkee ei oo enää uskaltanu sanoo mitää, ja oon ollu sillä asenteella että jos sanoo vielä jotakin bull shittiä nii saa kyllä 2 kertaa kovempaa päähänsä, vaikkei mikää ihanne luonne olekkaan. Outo juttu sinällään että ne oli ihan ok seuraa jos oli kahestaan hetiku tuli se ''parempi kaveri'' vaikkei me ei mitää kavereita oltukkaa nii alko se esitys ja vittuilu.

Kyllä ehkä vieläkin on semmosta mutta todella vähän. En tiiä miks yleensäkkin mulle ruvetaa vittuilemaa ehkä haluu vaa kokeilla onko kovempi, mä oon itseasiassa aika pieni kokoinen, kiusaajat ollu pidempiä ja NN saman painosta tai vähä painavempaa.. En kyllä kertaakaa oo hävinny :D No onhan sitä ittekki tullu paskaa niistä jauhettuu. Se on semmonen jääkiekko porukka joka munkaa haastaa riitaa porukassa NN 6 ihmistä. No ehkä pitäs varoo vähä enemmä tulee koko porukalla päälle, mistäs sitä tietää kuinka säälittäviä. Ne kyllä karttaa mua aika paljon oon 3 jätkältä vetässy jauhot suuhun, ehkä ne on niin tyhmiä etteivät tajua, että ne ei pärjää muussakun sanallisesti, itse en oo mikää sanaseppo. Hoidan sitte nyrkillä jos ei tajuu varotusta, luulee yleensä vaa läpäks sitä.

Onhan Duudsonit "esikuvina"? :) Jos ei, niin hopi hopi ;)

Kun katsoo youtubesta pätkiä hakusanoilla Dudesons ja Hitler niin enpä sanoisi että pohojanmaan paskiaiset sopisivat koulukiusaamisen vastaiseen kampanjaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom