Koulukiusaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
en tiiä että täyttääkö kiusaamisen tunnusmerkit mutta kerronpa tarinan..

henkilö saa käytännössä pelkkiä kolmosia kokeista (skaala on 1-3), on tunnilla aktiivinen ja omasta mielestä jos ei paras- niin lähellä paras luokallaan. ko. kaveri tosin erottuu sillä että, on suht syrjäänvetäytyvä, pukeutuu mm. neuleisiin ja ehkä vähän ''parempiin'' vaatteisiin kun ehkä ammattikoulussa keskimäärin ja käyttäytyyy tavallista sivistyneemmin, tekee asiat satakymmenen prosenttia eikä lähe 6-7 vuotta nuorempien henkilöiden hölmöilyihin mukaan. Lisäks ilmeisesti muilla on semmonen rikkaan kuva kyseisestä henkilöstä. Voi tavaton sitä paskaa seläntakana puhumisen määrää, supattelua ynnämuuta. Vaikka miten mieliks yrittää olla niin se ei muuta suhtautumista milläänlailla. ja tämä kaikki naispuoleisilta henkilöiltä ja kohde on mieshenkilö. Osaako kukaan tulkata tai edes antaa minkäänlaista arviota mistämoinen suhtautuminen johtuu?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en tiiä että täyttääkö kiusaamisen tunnusmerkit mutta kerronpa tarinan..

henkilö saa käytännössä pelkkiä kolmosia kokeista (skaala on 1-3), on tunnilla aktiivinen ja omasta mielestä jos ei paras- niin lähellä paras luokallaan. ko. kaveri tosin erottuu sillä että, on suht syrjäänvetäytyvä, pukeutuu mm. neuleisiin ja ehkä vähän ''parempiin'' vaatteisiin kun ehkä ammattikoulussa keskimäärin ja käyttäytyyy tavallista sivistyneemmin, tekee asiat satakymmenen prosenttia eikä lähe 6-7 vuotta nuorempien henkilöiden hölmöilyihin mukaan. Lisäks ilmeisesti muilla on semmonen rikkaan kuva kyseisestä henkilöstä. Voi tavaton sitä paskaa seläntakana puhumisen määrää, supattelua ynnämuuta. Vaikka miten mieliks yrittää olla niin se ei muuta suhtautumista milläänlailla. ja tämä kaikki naispuoleisilta henkilöiltä ja kohde on mieshenkilö. Osaako kukaan tulkata tai edes antaa minkäänlaista arviota mistämoinen suhtautuminen johtuu?

Tummensin kohdan mistä se luultavasti johtuu. Kyseinen henkilö on sen verran amiksen valtavirrasta poikkeava, että suurin osa nuoremmasta porukasta ei omaa tarvittavaa kapasiteettia käsittelemään mitä erilaisuus on, tai mikä ei mene kategoriaan meikki, kalja, kilju, perse, tissi tai taunus. Kyse ei ole siitä että loppuporukka olisi tyhmempää. Nuoret elävät vielä sen verran mustavalkoisessa maailmassa, että koska henkistä kasvamista ei ole tapahtunut, käsitellään asia ainoalla tavalla mikä ryhmässä osataan: puhumalla paskaa.

Tähänhän on olemassa ratkaisu. Kaveri opettelee hieman sosiaalisuutta ja menee jauhamaan aina välillä skeidaa niiden nuorempien kanssa. Ei sinne hölmöilyihin tartte lähteä mukaan, eikä se neulepaitakaan kaverista erilaista tee. Senkun puhuu ja hymyilee, heittää ylävitosia käytävällä, ottaa kontaktia ja kyselee miten menee. Tietysti jos on ongelmia sosiaalisten tilanteiden kanssa (ja se ilmenee fyysisinä oireina), niin asiaa pitää työstää ehkä enemmän.
 
Pakko nyt sanoa että itteäni ainakin vituttaa suunnattomasti kaikkien kommentit siitä, miten kiusaajia pitää vetää turpaan. Ei sen ihan oikeasti niin pitäis mennä. Väkivallan ei kuulu olla ratkaisu mihinkään. Pikemminkin kiusaamista voitaisiin ehkäistä jaoittelemalla ihmisiä kouluihin jo huomattavasti varhemmin kuin nykyisellään. Ehdotukseni olisi tyyliin älykkyystestit ennen koulua, ja sen perusteella valinta mihin kouluun menee. Koska oman kokemukseni mukaan (olin 9 vuotta koulukiusattu) kiusaajat ovat niitä älyllisesti vähälahjaisempia yksilöitä jotka ovat nykyisellään työkkäritapauksia tai pahempaa. Saisivat sitten nämä dorkemmat yksilöt terrorisoida toisiaan, eivätkä niitä joita kiinnostaa opiskelu ja oma tulevaisuus muutenkin. Lisäksi kaikki voittaisivat: älykkäämpien ja rauhallisempien oppilaiden kouluissa voitaisiin keskittyä enemmän lukuaineisiin ja jatko-opiskelujen tukemiseen, ja taas vähemmän lahjakkaiden ja riehakkaampien kouluissa voitaisiin keskittyä enemmän esmes liikuntaan jossa porukka voisi purkaa energiaansa.
 
Joo ihan hyvä idea. Vähän siinä tietty jäis huonoon väliin jos on koulussa huono JA koulukiusattu mutta kuka niistä idiooteista piittaiskaan?
 
Koska luokkayhteiskunta on aina paras ratkaisu?
 
Joku suljettu koulukoti voisi olla hyvä ratkaisu, joskin tietenkin hintava. Käytöshäiriöiset oppilaat suorittaisivat oppivelvollisuutensa samanlaisten vatipäiden kanssa omassa koulussaan. Koulupuku pakollisena ja asuminenkin tapahtuisi koulun tiloissa. Kurinpito todella tiukkana ja päivissä säännölliset aikataulut. Ehkä tuo kehittäisi hieman ajatusmaailmaa? Eihän se kiusaajan rooli mihinkään kouluun jää. Tässäkin threadissa moni kertoo "katuvaisena" olleensa koulukiusaaja, mutta nyt on parantunut ja vetää ihmisiä niinq turpaan.

Mitä noihin kiusaussivustoihin tulee, niin hieman olen spektinen niiden suhteen. Tarkoitus tietenkin on hyvä, mutta miten ne auttavat? Tuleeko joku bändi hätiin kun vessassa kiskotaan lättyyn? Kyllä se homma pitää aloittaa koulujen opettajista, rehtoreista sekä vanhemmista. Jokaisella aikuisella on IMHO velvollisuus puuttua kakaroiden käyttäytymiseen. Mutta nythän sitä ei tehdä. Jos oikein pahasti on naama rullalla kiusatulla, niin korkeintaa rehtori kehoittaa vaihtamaan koulua. Nääs kun meidän koulussa ei kiusata, joten hävittämällä kohde häviää myös ongelma. Tai ainakin rehtorin ongelma.

Oli muuten hyvä keskusteluohjelma telkkarissa taannoin. Koululaiset olivat vedelleet norttia koulumatkallaan ja olivat saaneet jälkkäriä. Tästä vanhemmat tekivät ilmoitukset ja opetushallituskin haukkui rehtorin pystyyn. Että ei sitä nyt prkl mennä toisten asioihin puuttumaan.
 
Koko yläaste oli suoraan sanoen ihan perseestä! Mun kiusaaminen oli henkistä, ei mua koskaan kukaan lyöny. Se oli sellasta päivittäistä vittuilua ja piikittelyä. Olin tietysti helppo kohde kun olin kaikista pienin. Niitä oli oikeastaan kaks pahinta ja muutama iisimpi versio. Toisen noista pahimmista kanssa asia tuli sovittua lukioikäsenä. Se oli tajunnu millanen kusipää oli ollu, vähän niinku symbolisesti tasattiin tilit siten, että löin sitä turpaa niin kovaa kun jaksoin. Se sano, että kiusasi kun oli TYLSÄÄ! Sitten toi toinen. Se oli kaikista pahin. Muutaman vuoden ajan päässä kiehu kun vaa näinkin sen jossain. Sitte jokunen vuosi takaperin paiskasin senkii kanssa kättä. Ei noista yläasteajoista enää jaksa kaunaa kantaa tai olla vihainen, mutta en mä koskaan kyllä unohda miltä se tuntui. Lukiossa oli vielä joitain mulkeroita, mutta sillon en enää kauheesti jaksanu välittää.
 
Pakko nyt sanoa että itteäni ainakin vituttaa suunnattomasti kaikkien kommentit siitä, miten kiusaajia pitää vetää turpaan. Ei sen ihan oikeasti niin pitäis mennä. Väkivallan ei kuulu olla ratkaisu mihinkään. Pikemminkin kiusaamista voitaisiin ehkäistä jaoittelemalla ihmisiä kouluihin jo huomattavasti varhemmin kuin nykyisellään. Ehdotukseni olisi tyyliin älykkyystestit ennen koulua, ja sen perusteella valinta mihin kouluun menee. Koska oman kokemukseni mukaan (olin 9 vuotta koulukiusattu) kiusaajat ovat niitä älyllisesti vähälahjaisempia yksilöitä jotka ovat nykyisellään työkkäritapauksia tai pahempaa. Saisivat sitten nämä dorkemmat yksilöt terrorisoida toisiaan, eivätkä niitä joita kiinnostaa opiskelu ja oma tulevaisuus muutenkin. Lisäksi kaikki voittaisivat: älykkäämpien ja rauhallisempien oppilaiden kouluissa voitaisiin keskittyä enemmän lukuaineisiin ja jatko-opiskelujen tukemiseen, ja taas vähemmän lahjakkaiden ja riehakkaampien kouluissa voitaisiin keskittyä enemmän esmes liikuntaan jossa porukka voisi purkaa energiaansa.

Ootko nyt ihan tosissasi? Meinaatko, ettei vähälähjaisemmista löydy niitä kiusattuja? Omien kokemusten mukaan ne pahiten kiusatut nimenomaan oli niitä, jotka eivät olleet hyviä missään. Koulu täynnä "huonompia" oppilaita onkin todella mukava ja turvallinen paikka kiusatulle.

Mitä tulee turpaan vetoon, niin ei se ole järkevää kuin pakon edessä, mutta en tajua näitä kommentteja "kyllä sen pitäisi jostain muualta lähteä". Turpaan veto on valinta, jonka kiusattu voi tehdä millä hetkellä hyvänsä. Mutta entäpä tuo sun ehdotus: jos kiusaajat parhaillaan lätkivät kiusattua, niin pitäisikö kiusatun vain ajatella "kyllä tähän joku muu ratkaisu pitäisi olla". Huomaat varmaan eron tekojen ja ajatusten välillä. Se kiusattu ei voi tehdä poliittista päätöstä, mutta turpaan voi toki vetää.

Ja ei, en kannata turpaan vetoa, ei väkivalta aina lopeta kiusaamista, mutta ei lopeta sekään, että hoetaan kauniita ajatuksia. Karu totuus on se, että kiusaamista tulee aina olemaan. Eniten siihen vaikuttaa varmasti kasvatus, ja valitettavasti se on asia, johon emme voi juurikaan vaikuttaa.
 
Opetusryhmiä pitäisi järjestellä enemmän oppilaiden keskeisten kemioiden ehdoilla. Jotkut ihmiset vain tulevat paremmin toimeen keskenään kuin toiset. Samaten, kouluissa pitäisi olla esim. sellaisia ryhmäaktiviteettejä, jotka tutustuttavat lapsia ja nuoria toisiinsa ja vahvistavat ryhmähenkeä ja ystävyyssuhteita leikin ja kilvan muodossa. Jokainen joutuisi olemaan vuorollaan jonkun toisen kanssa ja ottamaan vastuuta sekä tukemaan ja auttamaan toista.
 
Pakko nyt sanoa että itteäni ainakin vituttaa suunnattomasti kaikkien kommentit siitä, miten kiusaajia pitää vetää turpaan. Ei sen ihan oikeasti niin pitäis mennä. Väkivallan ei kuulu olla ratkaisu mihinkään. Pikemminkin kiusaamista voitaisiin ehkäistä jaoittelemalla ihmisiä kouluihin jo huomattavasti varhemmin kuin nykyisellään. Ehdotukseni olisi tyyliin älykkyystestit ennen koulua, ja sen perusteella valinta mihin kouluun menee. Koska oman kokemukseni mukaan (olin 9 vuotta koulukiusattu) kiusaajat ovat niitä älyllisesti vähälahjaisempia yksilöitä jotka ovat nykyisellään työkkäritapauksia tai pahempaa. Saisivat sitten nämä dorkemmat yksilöt terrorisoida toisiaan, eivätkä niitä joita kiinnostaa opiskelu ja oma tulevaisuus muutenkin. Lisäksi kaikki voittaisivat: älykkäämpien ja rauhallisempien oppilaiden kouluissa voitaisiin keskittyä enemmän lukuaineisiin ja jatko-opiskelujen tukemiseen, ja taas vähemmän lahjakkaiden ja riehakkaampien kouluissa voitaisiin keskittyä enemmän esmes liikuntaan jossa porukka voisi purkaa energiaansa.

Ja se älykäs ei sitten voi mitenkään olla kiusaaja vai? Älä nyt viitti, et itsekään usko tätä. Älykäs voi olla jopa pahin kiusaaja. Tyhmä tekee vain fyysistä ja johan se on tullut selväksi että se jatkuva henkinen voi olla jopa monta kertaa pahempaa.
 
Juu ei se kiusaaminen tai kiusatuksi tuleminen ole kiinni sosiaaliluokasta tai ÄO:sta. Aika paljon siihen vaikuttaa ulkonäkö, puhetapa tai joku pienikin poikkeavuus. Tai sitten sattuma. Jotain lasta sanotaan homoksi heti tokalta luokalta. Yläasteella homotellaan edelleen, koska näinhän se on aina ollut. Eipä ihme että kaveri on sosiaalisesti rajoittunut, eli kiusataan lisää.

Sitä en tiedä, onko kiusaaminen pahentunut vai parantunut vuosien saatossa. Voi olla, että esim. sodan jälkeen kiusaaminen oli aivan eri asteikolla julmuudessa mitä nykyään. Tai sitten on toisinpäin? Oma likka on 8v ja nyt ekalla, eikä heidän luokalla ole vielä kiusattu. Mutta jossain vaiheessa sekin alkaa ihan saletisti, vaikka kuinka olisi ns. kiva-koulu. En tiedä pitäisikö sitä käskeä lasta kertomaan siitä heti opettajalle, vaiko kehtoittaa tempaisemaan turpaan ensimmäistä kiusaajaa. Vankilameininki nääs :D
 
Ja se älykäs ei sitten voi mitenkään olla kiusaaja vai? Älä nyt viitti, et itsekään usko tätä. Älykäs voi olla jopa pahin kiusaaja. Tyhmä tekee vain fyysistä ja johan se on tullut selväksi että se jatkuva henkinen voi olla jopa monta kertaa pahempaa.

Kyllä, älykäskin voi helpostikkin olla kiusaaja. Mutta: monestikko älykkäät kiusaavat toisia älykkäitä tai vähälahjaiset toisia samanlaisia? Eikö nämä suhteet mene useimmiten ristiin?

Toki tähän mielipiteeseen vaikuttaa aika ratkaisevasti se, että olisin itse aikoinaan toivonut koulussa aika paljon muuta tekemistä ala- ja yläasteella jotain muuta kuin mitä se oli. Itelle oli ainakin suht hanurista kun suurinosa on kiinnostunut lähinnä Pokemoneista siinä vaiheessa kun ite tykkäsin lukea huvikseni historiaa ja politiikkaa. Kokee siinä sitten itsensä suht orvoksi kun muut kiusaa perusteella: "olet tollanen pikkuvanha joka on vaan olevinaan". Kiusaamista ei myöskään auttanut se että kun pyysin opettajalta haastavampaa tekemistä hän yhtyi kiusaajien (lue melkein koko luokka) joukkoon haukkumaan "pikkuvanhaa asennettani".

Mielestäni nimittäin omana kouluaikanani koulussa otettiin huomioon jokainen oppimisvaikeuksinen yms. mutta jätettiin täysin huomioimatta tilanne jossa oppilas kaipaisi jotain merkittävästi vaikeampaa älyllistä pähkäiltävää. Miksi siis järjestelmä tukee vain niitä jotka menestyvät huonosti?
 
[venom];4083827 sanoi:
Ootko nyt ihan tosissasi? Meinaatko, ettei vähälähjaisemmista löydy niitä kiusattuja? Omien kokemusten mukaan ne pahiten kiusatut nimenomaan oli niitä, jotka eivät olleet hyviä missään. Koulu täynnä "huonompia" oppilaita onkin todella mukava ja turvallinen paikka kiusatulle.

Mitä tulee turpaan vetoon, niin ei se ole järkevää kuin pakon edessä, mutta en tajua näitä kommentteja "kyllä sen pitäisi jostain muualta lähteä". Turpaan veto on valinta, jonka kiusattu voi tehdä millä hetkellä hyvänsä. Mutta entäpä tuo sun ehdotus: jos kiusaajat parhaillaan lätkivät kiusattua, niin pitäisikö kiusatun vain ajatella "kyllä tähän joku muu ratkaisu pitäisi olla". Huomaat varmaan eron tekojen ja ajatusten välillä. Se kiusattu ei voi tehdä poliittista päätöstä, mutta turpaan voi toki vetää.

Ja ei, en kannata turpaan vetoa, ei väkivalta aina lopeta kiusaamista, mutta ei lopeta sekään, että hoetaan kauniita ajatuksia. Karu totuus on se, että kiusaamista tulee aina olemaan. Eniten siihen vaikuttaa varmasti kasvatus, ja valitettavasti se on asia, johon emme voi juurikaan vaikuttaa.

Tarkoitan omalla sanomisellani sitä, että yhteiskunnan tulisi rankaista tässä tilanteessa kiusaajia sillä tavoin, ettei kiusatun tarvitse hankkia mitään pahoinpitelysyytteitä (vaikkakin alaikäisenä tehtyjä). Minä en tietääkseni missään vaiheessa lainaamaasi tekstiä maininnut että pitää ns. kääntää toinenkin poski?

Rankkaesimerkki, mutta omasta mielestäni voisi ottaa vaikkapa tälläisen linjan: mikäli maahanmuuttajalapset toistuvasti klikkiytyvät ja kiusaavat toisia, voisi tästä tehdä rikosasian joka johtaisi perheen käännytykseen Suomesta. Siinä voisi tulla hieman kiihoketta vanhemmille kasvattaa lapsensa paremmin. Yhteiskunnan pitää suorittaa rangaistukset, ei yksilöiden!

Ja kyllä, tiedän että ideani ovat varsin radikaaleja. Kannatan myös kaikesta muustakin varsin tylyjä rangaistuksia.
 
Noh, koska tuo ei ole nyt eikä tule ikinä olemaankaan tosielämää niin ratkaisuksi jää jälleenkerran vanha kunnon väkivalta. Paskaa puhuu joka väittää ettei se ole ratkaisu. Oma teoria on että jos kiusaajaa edes yrittää pätkiä turpaan joka kerta kiusatuksi tullessaan niin eiköhän kiusaaja siirry helpompaan kohteeseen. Jos ei siirry niin homma eskaloituu siinä määrin että alkaa olemaan virkavalta väkisinkin paikalla jossain vaiheessa kun töniminen ja tuuppiminen muuttuu ihan oikeaksi rähinäksi. Toki vastaanlaittamalla varmaan saa pari kertaa päähänsä vähän kovempaa mutta on se ehkä silti helpompaa ottaa pari kertaa kunnolla turpaan kuin vuosikaupalla vähän turpaan.
 
Olisi mielenkiintoinen kokeilu mennä joskus kouluun hommiin. Homottelisi rehtoria joka päivä ja kamppailisi ruokalassa. Ehkä pari kertaa voisi vetäistä turpaan ja viedä lompakon. Oletan, ettei poliisia tarvittaisi, vaan korkeintaan joku virkamies voisi kehoittaa lyömään kättä päälle ja sopimaan asian. Ja jos vielä vedän äijää dunkkuun, niin ainahan se voisi harkita menemistä jonnekin muualle töihin kun kerran ei tule toisten kanssa toimeen?

Joo olen katkera lasten oikeusturvasta :D

off-topic: vieläkin vituttaa, kun päädyin ala-asteella jälki-istuntoon. Opettan mielioppilaslikka kertoi välkän jälkeen, että kodari kiroili. Heti tunti istumista. Syytön olin, mutta sitä ei kysytty. Missä oli greenpeace, NASA ja ihmisoikeudet?? Asia on painanut mieltäni kovasti nämä vuodet.

Vieläkö muuten yläasteilla on tarkkikset?
 
Itsellä on hieman omituiset "kokemukset" koulukiusauksesta. Joskus toisella luokalla ollessani kävelin kaverin kanssa kotimatkalla erään luokkalaisemme talon ohi. Talon kohdalla aloimme kaverin kanssa painimaan ihan leikkimielessä ja mä kaaduin maahan, niin tämän luokkalaisemme isä jonka talon kohdalla olimme, tuli raivoissaan huutamaan kaverilleni että "Päästä irti! Miks sää käyt pienempien kimppuun!?". Tähän sitten sanoimme kyseiselle isälle, että ihan leikki tässä meillä oli menossa. No tätä hän ei uskonut ja soitti sitten kouluun että mua kiusataan. Tästähän alkoi kauhea härdelli ja koulun rehtori käski jonkun luokkavustajan aina saattamaan mut kotiin ettei kukaan kiusaa mua. Ja kaikkein hämmentävintä oli se kun mun vanhemmatkin mulle sano ja toitotti että mua kisuataan ja sen pitää loppua.
Yritin kaikille aikuisille selittää että ei mua kiusata ja että ootte käsittäny kaikein aivan väärin, mutta nehän luuli että mää pelkäsin että "kiusaajat" suuttuu mulle.
Yhtenäkin päivänä kun menin kotiin ja rupesin tekemään läksyjä, niin äiti tulee huoneeseen ja rupee kauhistelemaan missä kunnossa mun koulukirjat on vaikka ne oli jo jaettaessa ihan paskassa kunnossa kun olivat olleet käytössä jo monta vuotta sitä ennen.
Ulkona sattui vielä olemaan kurainen keli ja mun repussa oli kanssa vähän jotakin multaa kun heitettiin ne kavereiden kanssa aina maahan jos mentiin kotimatkalla vaikka leikkipuistoon. Tämän johdosta sitten äiti soitti koululle ja ilmoitti että "kiusaajat" olivat heittäneet mun repun ja koulukirjan mutalätäkköön.
Tässä vaiheessa olin jo niin turhautunut että rupesin itkemään ja huutamaan, ja yrittämään selittää että mua ei kiusata ja miks kukaan ei kuuntele mua.
Seuraavana päivänä sitten kouluun kutsuttiin kaikkien luokkalaisten vanhemmat ja lapset selvittämään mun "kiusaamistapaus".
Ja kun luokkalaisiltani kysyttiin kuka/ketkä mua kiusaa, niin eihän kukaan sanonut mitään kun ei mua kukaan edes kiusannut. Ja multakin yritettiin tivata pitkän aikaa kyseistä asiaa.
Ja aina kun sanoin että ei mua kukaan kiusaa, niin aina sanottiin "ei sun tarvitse suojella sun kiusaajia".
Tämän kokouksen jälkeen joku kouluavustaja vahti koko ajan mua koulussa ettei mulle käy mitään.
Sitten pikkuhiljaa tämä koko asia alkoi unohtumaan ja sain olla taas ihan tavallinen pikkupoika ilman mitään henkivartijoita.
En kaikkea todellakaan muista tästä episodista paitsi että mua ei kukaan todellakaan oikeasti kiusannut, koska tästä on jo niin monta vuotta.
Ja mikä naurettavinta, vieläkin vaikka oon jo 21-vuotias, niin jos jossain määrin tulee puhuttua koulukiusaamisesta, niin vieläkin vanhemmat sanoo että muakin on kiusattu. Oon monta kertaa vieläkin sanonut että ei ole kukaan kiusannut, mutta en kuulemma vaan muista. Mua tää asia ei enää varsinaisesti häiritse koska itse tiedän totuuden. Mutta sillon pikkupoikana tuntu et koko muu maailma on mua vastaan kun kukaan ei uskonut eikä kuunnellut mua.
Noh, tulipahan nyt vuodatettua vaikka varmaan aika epäselvää tekstiä tulikin.
 
Kyllä, älykäskin voi helpostikkin olla kiusaaja. Mutta: monestikko älykkäät kiusaavat toisia älykkäitä tai vähälahjaiset toisia samanlaisia? Eikö nämä suhteet mene useimmiten ristiin?

Toki tähän mielipiteeseen vaikuttaa aika ratkaisevasti se, että olisin itse aikoinaan toivonut koulussa aika paljon muuta tekemistä ala- ja yläasteella jotain muuta kuin mitä se oli. Itelle oli ainakin suht hanurista kun suurinosa on kiinnostunut lähinnä Pokemoneista siinä vaiheessa kun ite tykkäsin lukea huvikseni historiaa ja politiikkaa. Kokee siinä sitten itsensä suht orvoksi kun muut kiusaa perusteella: "olet tollanen pikkuvanha joka on vaan olevinaan". Kiusaamista ei myöskään auttanut se että kun pyysin opettajalta haastavampaa tekemistä hän yhtyi kiusaajien (lue melkein koko luokka) joukkoon haukkumaan "pikkuvanhaa asennettani".

Mielestäni nimittäin omana kouluaikanani koulussa otettiin huomioon jokainen oppimisvaikeuksinen yms. mutta jätettiin täysin huomioimatta tilanne jossa oppilas kaipaisi jotain merkittävästi vaikeampaa älyllistä pähkäiltävää. Miksi siis järjestelmä tukee vain niitä jotka menestyvät huonosti?

Olen tuosta samaa mieltä, että lahjakkaalle opiskelijalle pitäisi antaa mahdollisuus kehittää itseään. Mutta onko tämä sitten peruskoulun tehtävä vai pitäisikö tässä sen lapsen vanhempien ottaa aktiivisempi rooli?

Mun mielestä huomattavasti huolestuttavampaa on se jos niitä hitaita ei pidetä mukana kuin se että pari loistoyksilöä ei pääse "pätemään" vielä peruskoulussa. Lukiossa sitä saa varmaan jo haastetta ihan eri tavalla?

Ja mitään ÄÖ luokituksen mukaisia jakoja ei voi tehdä. Se on sitten kiva kun vaikka isoveli on siellä tyhmien joukossa ja pikkuveli viisaiden. TOOODELLA hyvää tekee sen tyhmemmän psyykkeelle...NOT! Ja sama ihan kaveriporukassa ja siinä vielä raadollisempaa.

Jos sut jo pentuna lokeroidaan tyhmäksi niin se on sitten Veli Sikiön sanoin "anna mun syrjäytyä rauhassa". Ei näin, ei todellakaan.

Itse olen ollut se keskitien kulkija. Varmasit olisi pää riittänyt lukea paljon pidemmälle mutta mielenkiinto ei silloin riittänyt kun olisi sen aika ollut.
 
Olen tuosta samaa mieltä, että lahjakkaalle opiskelijalle pitäisi antaa mahdollisuus kehittää itseään. Mutta onko tämä sitten peruskoulun tehtävä vai pitäisikö tässä sen lapsen vanhempien ottaa aktiivisempi rooli?

Mun mielestä huomattavasti huolestuttavampaa on se jos niitä hitaita ei pidetä mukana kuin se että pari loistoyksilöä ei pääse "pätemään" vielä peruskoulussa. Lukiossa sitä saa varmaan jo haastetta ihan eri tavalla?

Ja mitään ÄÖ luokituksen mukaisia jakoja ei voi tehdä. Se on sitten kiva kun vaikka isoveli on siellä tyhmien joukossa ja pikkuveli viisaiden. TOOODELLA hyvää tekee sen tyhmemmän psyykkeelle...NOT! Ja sama ihan kaveriporukassa ja siinä vielä raadollisempaa.

Jos sut jo pentuna lokeroidaan tyhmäksi niin se on sitten Veli Sikiön sanoin "anna mun syrjäytyä rauhassa". Ei näin, ei todellakaan.

Itse olen ollut se keskitien kulkija. Varmasit olisi pää riittänyt lukea paljon pidemmälle mutta mielenkiinto ei silloin riittänyt kun olisi sen aika ollut.

Kyllähän tuo peruskoulu melko tasapäistävää on. Jos tuo käännetään karrikoidusti päälaelleen, niin kumpi on haitallisempaa Suomelle: pari "vajakkia" ei lue sujuvasti, mutta "lapsinerot" saavuttaa potentiaalinsa? Eikö se ole vanhempien tehtävä huolehtia että kouluhommat tulee tehtyä ja opitaan tarpeeksi? Kun on yhdeksän vuotta tylsistynyt ja laiskotellut peruskoulussa, niin ei sitä asennetta on/off kytkimestä muuteta, kun alkaa olemaan haastavampaa. Lukio itsessään ei ole haastava ahkeralle ja/tai erittäin älykkäälle nuorelle. Rahaahan se tarvitsisi, että asiat paranis niin hitaammalle kuin nopeammallekin oppijalle.

Ontopikkiin: Joku sanoo pahasti ja täällä neuvotaan että vetäis turpaan. Tämmösiä käyttäytymismalleja mieki haluan meijän nuorille opettaa. :face:

Paljonko koulussa nykyään käsitellään koulukiusaamista, luokan yhteishenkeä jne.? Väheniskö kiusaaminen, jos tunti viikossa koko luokka opiskelis asiaa? Näin se olis kokoajan esillä, ehkä sivusta seuraajat saatais aktivoitua kitkemään kiusaaminen pois. Ne naperothan siellä koulussa parhaiten tietää ketä kiusataan ja keitä kiusaajat ovat. Kiusatut yleensä taitavat kärsiä yksin, ikävä kyllä. Ehkä täältä löytyy joku opettaja, joka osaa kertoa mitenkä nykyään asiat on?

Muistelen joskus lukeneeni, että kiusaajan ja kiusatun osien vaihto leikin tai pelin avulla olis tuottanut hyviä tuloksia. Onko semmosta kokeiltu Suomessa?
 
Olen tuosta samaa mieltä, että lahjakkaalle opiskelijalle pitäisi antaa mahdollisuus kehittää itseään. Mutta onko tämä sitten peruskoulun tehtävä vai pitäisikö tässä sen lapsen vanhempien ottaa aktiivisempi rooli?

Mun mielestä huomattavasti huolestuttavampaa on se jos niitä hitaita ei pidetä mukana kuin se että pari loistoyksilöä ei pääse "pätemään" vielä peruskoulussa. Lukiossa sitä saa varmaan jo haastetta ihan eri tavalla?

Ja mitään ÄÖ luokituksen mukaisia jakoja ei voi tehdä. Se on sitten kiva kun vaikka isoveli on siellä tyhmien joukossa ja pikkuveli viisaiden. TOOODELLA hyvää tekee sen tyhmemmän psyykkeelle...NOT! Ja sama ihan kaveriporukassa ja siinä vielä raadollisempaa.

Jos sut jo pentuna lokeroidaan tyhmäksi niin se on sitten Veli Sikiön sanoin "anna mun syrjäytyä rauhassa". Ei näin, ei todellakaan.

Itse olen ollut se keskitien kulkija. Varmasit olisi pää riittänyt lukea paljon pidemmälle mutta mielenkiinto ei silloin riittänyt kun olisi sen aika ollut.

Njoo OT:n puolelle menee mutta: Ehkäpä olin hieman turhan paljon vaativa tapaus: lukiossakin tentin 8 kurssia historiaa (en siis käynyt tunneilla lainkaan) ja täysin tentteihin valmistautumatta kaikista tuloksena 10. Itteä oikeestaan harmittaa suht runsaasti etten koskaan päässyt opiskelemaan historiaa siten että aiheesta käytäisiin kunnon keskustelua. (Lukiossa en kokenut enää kiusaamista tälläisistä asioista kun en enää edes jaksanut käydä tunneilla, niin en saanut oudon leimaa aiheesta.) Historiaa olisin varmaan lähtenyt opiskelemaankin jos yliopistolla ei tarttis opiskella jotain kuraista suomen historiaa pakollisena ennen kuin pääsee mihinkään muuhun + olen niin ahne ettei sellaisella koulutuksella kustanneta niitä asioita mitä elämältä haluan :D

Olen myös ernien kanssa monesta asiasta samaa mieltä, 1 keskivertoa fiksumpi on yhteiskunnalle aika paljon hyödyllisempää kuin muutama vajakki. Esim. itse olen maksellut veroja suht paljon edellisen 7,5v aikana, mutta ainakin 3 entistä koulukiusaajaani ovat sosiaalitapauksia. Joten do the math.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom