Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä nyt ei liity koulukiusaukseen mutta kiusaukseen noin yleisesti joten isketään tänne ->. Onko monelle sattunut intissä tupaan semmoisia mulkkuja ketkä vittuilee jokapv, about jokaises välissä kun ehtii? Onko keksitty ratkaisua moisten varalle? ei ne alikessut tee ihmeitä :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eikö ne ole ESY-luokkia. siit en tiiä mist toi on lyhennetty

Tämä nyt ei liity koulukiusaukseen mutta kiusaukseen noin yleisesti joten isketään tänne ->. Onko monelle sattunut intissä tupaan semmoisia mulkkuja ketkä vittuilee jokapv, about jokaises välissä kun ehtii? Onko keksitty ratkaisua moisten varalle? ei ne alikessut tee ihmeitä :/

Suurempi harmi ovat johtajat & vanhemmat varusmiehet, jotka ottavat silmätikukseen ja turhautumisen purkamisen kohteeksi usein joitakuita. "Saman portaan" jamppojen kanssa on helpompi pitää puolensa, senkus aukoo takas samalla mitalla, ei ole välittävinäänkään tai muuten pitää puolensa. Esimiehelle taas on vaikeampi sanoa takaisin ja pitää puoliaan, eikä ei ole myöskään mikään erityisen matala kynnys viedä ongelmaa etiäpäin virallista tietä, jos kyse on kuitenkin loppupeleissä lähinnä "pienestä" kiusasta (eli päänaukomisesta ja silmätikuksi joutumisesta).
En olisi ikinä uskonut, että aikuiset miehet voivat vajota niin peruskoululaisen tasolle tuon kiusaamisen suhteen, mutta armeija joko tuo esille niitä piirteitä tai/ja siellä joutuu väkisin tekemisiin vastenmielisenkin sakin kanssa, jotka eivät siviilissä kuuluisi sosiaalisiin kontakteihin.

Huh mikä aihe. Voisin kirjoittaa romaanin, mutta yritetäänpä tiivistää... Minua kiusattiin sekä ala- että yläasteella, kaiken kaikkiaan jossain muodossa 3. luokalta alkaen aina 8. luokalle asti. Lähinnä syy tuntui olevan iso kokoni, en ollut lihava, mutta muita tyttöjä isompana minä olin silti läski, jolle sai sanoa tai tehdä mitä vaan. Kiusaamista toteutettiin laidasta laitaan: nimittelyä, porukan ulkopuolelle sulkemista, potkimista, koulussa kiusaajat istuivat takanani tunnilla, nyppivät yksitellen hiuksia päästäni ja polttivat niitä sytkärillä, vapaa-aikana seurasivat ja heittelivät lumipalloilla, kivillä tai ruusunmarjoilla. En koskaan kertonut kenellekään, enkä myöskään saanut sanottua takaisin tai puolustettua itseäni. Muistan vain miten ajattelin että kotiin asti jos kestän niin sitten voin itkeä kaikessa rauhassa. Kauheinta oli juuri se, että kiusaajat olivat paitsi samalla luokalla, myös asuivat aivan lähinaapurustossa, joten missään en saanut olla rauhassa.

Tietenkään tuollainen ei voi olla jättämättä jälkiä ihmiseen. Kuten moni muukin täällä kirjoittanut, ennen tätä kiusaamista olin todella avoin, vilkas ja esiintymishaluinen lapsi. Kiusaamisen myötä minusta tuli vähäpuheinen, epävarma, tutiseva ja tärisevä mutisija. Kaikesta esillä olemisesta, esitelmistä tai edes tunnilla vastaamisesta tuli painajaista. Istuin vain jossain mahdollisimman sivussa ja jännitin niin että hikivanat valuivat selässä ja kainaloissa ja toivoin että pääsisin jo pois.

Nyt yhä aikuisenakin nuo vanhat asiat vaikuttavat jokapäiväiseen elämään. Kammoan edelleen paikkoja joissa on paljon ihmisiä pienessä tilassa, esim. luentotilanteita tai vastaavia missä ollaan hiljaa ja missä saattaa joutua sanomaan jotain. Olenkin jo miehelleni kertonut että jos meillä joskus on lapsia, niin heidän vanhempainiltoihinsa en todellakaan pysty menemään. Olen epäluuloinen, ja minun on todella vaikeaa luottaa ihmisiin ja olla rento, oma itseni. Sanoisin että se onnistuu kunnolla vain mieheni seurassa. Kuulen usein vittuilua ja piikittelyä siellä missä sitä ei ole ja on päiviä, jolloin tunnen itseni niin epävarmaksi että en uskalla edes tervehtiä ihmisiä. Kuvailisin sitä niin että joinain päivinä olen hukassa itseltänikin. Tuo epäluuloisuus ja epävarmuus tietysti vaikuttaa ihmissuhteisiin - on todellakin mahdotonta ystävystyä kenenkään kanssa, jos ei uskalla laskea suojaustaan piiruakaan. Pidän ihmiset etäällä, ja vaikka jostain ihmisestä huomaisinkin että pidän hänestä ja haluaisin ystävystyä, niin olen huomannut että omista henkilökohtaisista asioistani puhuminen on minulle vaikeaa. Samoin en "osaa" kysellä toisen asioista ja niinpä juttelu jää sellaiselle yleiselle diipadaapa-tasolle.

Sain ihme kyllä opiskeltua itselleni tutkinnon ja nyt olen mukavassa työssä esimiehenä. Voisi sanoa että olen selviytynyt, mutta kyllä nämä asiat vaativat veronsa silti joka päivä. Olen joutunut ja joudun varmasti loppuikäni tekemään kovasti töitä sen eteen että pää pysyisi kasassa ja saisin häivytettyä päässäni negatiivisia kuiskivat äänet (kuvainnollisesti ;) ) pois. Se, että näkee itsensä terveen positiivisessa valossa ja on luontevan itsevarma, on ihmiselle sellainen peruslähtökohta elämään. Jos itseluottamuksen rakentuminen on kiusaamalla estetty, joutuu kaikissa asioissa ponnistelemaan vähän enemmän kuin muut - ja jotkut asiat se ehkä sulkee kokonaan pois. Eläisin mieluummin ilman toista kättä kuin ilman itseluottamusta. Siksi on mielestäni käsittämätöntä se, miten välinpitämättömästi tähän asiaan edelleen kouluissa tunnutaan suhtautuvan. Toisen itseluottamuksen ja sitä kautta joissakin tapauksissa koko elämän, voi kaikessa rauhassa ja järjestelmällisesti tuhota, mutta lyöpä joltain käsi irti niin mikä haloo siitä nousee. Ihminen voi elää ilman kättä mutta ilman minkäänlaista itseluottamusta ei elämästä oikein tule mitään.

Tavallaan olen katkera siitä, että muutama räkänokka on vaikuttanut elämääni niin paljon ja sulkenut minulta vuosia etukäteen sellaisia ovia, joille en edes ehtinyt kolkuttaa, mutta olisin hyvinkin saattanut ilman näitä kokemuksia. Toisaalta olen varmasti kypsempi ja itsenäisempi ja minulla on hyvä ihmistuntemus. Niinkuin joku sanoi niin potentiaalisen kiusaajan tunnistaa vaikka miten isosta porukasta. Ja onhan turhaa itkeä sellaista mitä ei enää voi muuttaa, niinpä olenkin yrittänyt jättää kaiken paskan vähitellen taakseni ja yrittänyt keskittyä juuri näihin asian "valoisampiin" puoliin, jos nyt niin voi sanoa.

Ja kyllä, tämä todellakin oli tiivistys - valitettavasti.

Aika pahalta tuntu kun luki ton sun juttus..Koulu on kyllä aika hirveä paikka ihmiselle joka on muita arempi tai tai hieman erillainen.

Ala-asteella eipä ollut oikein minkäänlaista kärhämää/kiusaamista ehkä kavereiden välisiä kahakoita ja maassakierimisiä :D

Itse olin aina luokan lyhyin ja pienikokoisin aina kasiluokkaan saakka.
Muistan kun ala-asteelta siirryin yläasteelle. Niin sitten jouduin ekaa kertaa kiusatuksi.

Eräät ysiluokkalaiset nosti mut seinälle koulun käytävällä.
Noh sattuipa olemaan samalla käytävällä vähän matkan päässä lukion ensimmäisellä olevat omat kaverit :D hienolla niskaotteella kaverit vei ne kiusaajat nurkan taakse ja kertoi pari asiaa kiusaamisesta. muuten oli pikkasen nöyrää poikaa sen jälkeen ne kaverit jotka mut seinälle nosti.
Lukionkaverit oli aika kiva juttu yläasteella.

Kasilta lähtien sitten oonkin treenaillu.
Ysillä itse sitten olinkin jo hieman pumpattumpi kaveri että siitä lähtien ite oon ollu nyrkit ojossa jos joku tulee päätä aukomaan. :rolleyes:

Kyllähän sitä joskus ennen kouluikää isot jätkät (erit. pari muutama vuotta vanhempaa kusipäätä) tykkäs vähä niskalenkkiä vääntää, ruohoa syöttää, viskoa kuin paininukkea ym. mukavaa. Kavereita mulla oli pari, ja nekin osittain hyvää pataa kiusaajien kanssa, jolloin minä olin usein se, kelle sattui ne paskat kortit. Pahin tapahtuma (tai no, yksi niistä) oli kerran kun yks vuotta vanhempi "kovis" takoi meikäläisen päätä pari kertaa asfalttiin, ja säikäytti siten meidän mutsin (no vähä tuli verta päästä, laastarilla paikattiin). Meidän lähistöllä ei ollu ihan tervettä sakkia, kun about 3-luokkalaiset hakkasivat jotain 6-vuotiasta :rolleyes:

Ala-asteella oli aina jotain kukkoilua ja nahistelua. Kyllä sitä kiusatuksikin joutui aina milloin mistäkin syystä. Vittumaisinta oli kuitenkin nämä ns. kaverit ketkä muiden joukossa heittivät tyyliin "ai sä et tiie mitä se tarkoittaa, häähää!" tai "ai sulla ei oo sellasta?". Tulihan sitä joskus otettua vähän köniin (koskaan en saanut kuitenkaan kirjaimellisesti turpaan), yleensä siksi ettei ollut munaa tapella, ei siksi etteikö "potentiaalia" olisi riittänyt. Sitten kun ikää tuli vähän lisää ja munaan senttejä, niin alkoi minussakin vähän itseluottamusta olemaan, jolloin pistin hanttiin, tai siirryin itse kiusaajan puolelle (usein käy näin). Kuitenkin ala-asteen lopulla, kun kaikki oltiin vähän kypsempiä, niin monista "verivihollisista" tuli kavereita ja kiusaamisvietti sekä vittuilu hellittivät kaikkien osapuolien kohdalla, myös minun. Ala-asteen porukoille en kanna mitään kaunaa, koska se oli vielä normaalin rajojen sisällä, sitä paitsi itse tuli tehtyä typeryyksiä monesti tekemisen puutteesta tai silkasta vallankäytön halusta.

Yläasteella alkoi jo muodostua näitä ns. pysyviä kavereita, ja kiusaaminen oli vähäistä. Pikkuisen sitä kuitenkin oli alussa, koska olin uusi tyyppi niiden joukossa, jotka olivat jo olleet kauan yhdessä. Yläasteella ei sentään ollut juurikaan mitään "fyysistä kivaa", paitsi pari pienempää insidenttiä, jotka eivät erityisemmin heilauttaneet. Verbaalista kiusantekoa oli jonkin verran parin kusipään osalta, mutta niille pistin hanttiin, tai no, oikeastaan takaisin.
Yläasteen lopulla oli jo muna kasvanut sellaiseksi, että pikku vittuilu ei enää kirpaissut, ja isoimmat vittuilijatkin kokivat karvaan yllätyksen.

Nyt sitten vietetään kohtuu rauhallista ja aikuismaista ajankohtaa, eikä edes tappelut pelota, oli vastassa vaikka Hannibal norsuineen. Ihan kusipää minusta ei kuitenkaan tullut, vaan kyllä vaaratilanteet osataan jo välttää hyvissä ajoin.
Jos joku kuitenkin haluaa välttämättä jossakin yhteydessä repiä mun pään irti ja iskeä seipään nokkaan, niin sopii perkele yrittää. Sen verran on tuo katukasvatus opettanut (en nyt vedä mitään gettoneekerilatino-juttua), että ei jotkut turpaanvetämis-uhittelut saa mua juoksemaan henkeni edestä niinkuin joskus skidinä, vaikka isokin jätkä tulis vaahtoamaan..väkivalta on kuitenkin viimeinen keino, johon kenenkään pitäisi turvautua.

Muutimme, kun ala-asteeni viimeinen luokka alkoi toiselle paikkakunnalle. Siellä alkoi älytön läskiksi haukkuminen ja kaikenlainen muukin vittuilu murteesta jne. Yläasteella vittuilu jatkui liittyen murteeseen ja maalaisuuteen (maalta kotoisin) Toki sain muutaman todella hyvän ystävän myös niiltä ajoilta. Yläasteen jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle jatkamaan opiskelujani ja se oli aivan erilaista, ei mitään vittuilua tullut eikä mitään (tilannekomiikkaahan ei lasketa =). Toki yläaste ajalta sain myös muutaman todella hyvän ystävän ja kävinkin tuossa joulun alla vanhemmillani kylässä ja siinä vanhoja kavereita tapasin tuopin ääressä paikallisessa niin kappas, vanhat kiusaajani olivat siellä, minua ei haitannut enää jälkikäteen yhtään heidän touhunsa, mutta kyllä siinä pöytään tultiin lyömään kättä päälle ja puhetta tyyliin "jätkähän on kasvanut, ei sulle enää viitti mitään vittuilla, etkai ota pahalla vanhoja jne." Ja ei se enää haittanutkaan, mutta eniten ihmetyttää, että kännissä sitä uskalletaan tulla pyytämään anteeksi jne. mutta selvinpäin tuskin kukaan uskaltaa tulla. Noh ihmiset nähtävsti muuttuu ja suurinosa myös viisastuu iän myötä. Hyvä näin.

Muistan kun olin jotain 11 tai 12 v kun syystä tai toisesta eräs minua paljon vanhempi, jotain 16-17 v tyyppi innostui vainoamaan minua. Monet kerrat jouduin juoksemaan itku kurkussa karkuun kun tuo yritti tavoittaa minua hakatakseen/ryöstääkseen/rääkätäkseen muuten. Kerran sitten vanhempani lähettivät minut kauppaan ja eikös tämä kyseinen sälli odotellut minua kerrostalomme pihalla. No, pääsin jälleen juuri ja juuri karkuun ja pelastauduin kotiini. Vanhempani siinä ihmettelivät miksi en ollut kaupassa käynytkään ja jouduin kertomaan heille koko jutun.

Isäni nappasi minua kädestä ja sanoi että mennäänpä selvittämään asia. Kiusaaja olikin fiksuna jäänyt odottelemaan rappuun. Nähdessään meidän tulevan hän yritti sännätä tiehensä, mutta isäni nappasi hänet kiinni ja alkoi kysellä että mikäs on oikein pelin henki. Isäni on tosi pieni laiha käppänä, 160 cm ja yleensä aika rauhallinen kaveri. Vastauksena oli reipasta haistavittua ja uhkauksia minua kohtaan. Isältä paloi käämit ihan täysin ja hän veti kiusaajaa aika railakkaasti turpaan. Uhkailu vaihtui surkeaksi itkuksi kun kovanaaman pokka petti ihan täysin. Sinne jäi itkien rappuun lojumaan kroppa mustelmilla ja nokka veressä melkein aikuinen pikkupojan kiusaaja. Olen edelleen sitä mieltä, että hän sai juuri mitä ansaitsikin.

Jatkossa sain olla kyseiseltä kaverilta täysin rauhassa.

Keino oli ehkä vähän turhan raju, mutta lopetti kiusaamisen. Mielestäni kiusaamisen lopettaminen on aina aikuisen vastuulla. Pihapiirissä vastuu on ensisijaisesti kiusaajan vanhemmilla ja koulussa vastuu on yksiselitteisesti opettajilla. Pitkäänkin jatkunut koulukiusaaminen loppuu siihen, että kiusaaja siirretään toiseen kouluun.

Tää iski muhun lujaa, tosi mukava isä sulla :) Tollaisen haluaisin itsekkin ^^

Nonii kerronpas tässä oman tarinani.

Minua ei kiusattu 1. luokalla Oulussa, en edes tietänyt sieltä ketään jota kiusattiin, kaikki olivat mukavia. Ykkösluokan puolivälissä muutin eripaikalle Ouluun. Noh, ei sielläkään kiusattu.

5. luokan jälkeen muutimme Turkuun. Turussa sain sitten vittuilua murteestani ja vähä ajan päästä minut uhattiin monesti hakata. Ihan ilman syytä monet ylä-aste ikäset tytöt sanoivat että hankkivat tummat ystävänsä hakkaamaan minut. En tiennyt syytä ollenkaan, mutta varmuuden varalta ostin itselleni puukon. Onneksi sille ei tullut koskaan käyttöä.

6. Luokan puolivälissä sain muutamia ystäviä, yhdestä tuli miltei paras kaveri... Eräänä päivänä saimme idean hyppiä korkeilta aidoilta lehtikasoihin temppuja. Kaveri veti etuperinvolttia ja sellaista siinä, itse vedin takaperinvoltin ja kaveri ilmeisesti tuli kateelliseksi. Eräänä päivänä koulussa olimme "trampoliinilla" ja ajattelimme kaverin kanssa vetää takaperinvoltit ja minä sain osaksi kehuja sillä tein sen oikein ja hienosti. Kaveri sai päälle pientä naurua sillä teki sen hieman vinosti.

Noh, näinkin typerästä asiasta alkoi minun syrjiminen, haukkuminen ja seläntakana puhuminen. Olin kaivanut puukon uudestaan esiin ja ajattelin että jos se jatka vielä kauan on aika tarttua aseisiin. En onneksi edelleenkään käyttänyt puukkoa. Noh, jonkun ajan päästä sovimme riitamme ja olimme edelleen ystäviä.

6. Luokan lopussa unirytmini meni aika sekaisin ja tulin yleensä myöhään kouluun. Eräänä päivänä jolloin olin poissa koulusta, koulussa puhuttiin että joku henkilö imppaa.

6. Luokan viimeisenä päivänä muutimme Uuteenkaupunkiin ja mesessä sain sitten kaikilta entisiltä kavereilta vittuilua ja sanottiin että käytän huumeita, imppaan, poltan tupakkaa ja juon alkoholia. Mikään näistä ei pitänyt paikkansa ja minua alkoi todenteolla vituttaa.

7. Luokalla ei minua paljoa kiusattu, mitä nyt pientä vittuilua musamaustani (In Flames, Children of Bodom).

8. Luokalla ei ollut oikeastaan paljoa ollenkaan vittuilua, mutta kuulin sittemmin kaverilta että muilla luokilla minua halveksitaan ja haukutaan. Noh, siitä asti olen aloittanut painonnostelun tositarkoituksella, en kuitenkaan liikaa ole tätä harrastanut.

Nyt olen menossa 9. luokalle, koulussa ei mene kovin hyvin, itse kiusaan välillä joitakin (kiusaamiseni tosin on yleensä pientä vittuilua, ei pahemmin tositarkoituksellista vittuilua).

Tiedän että minulla tulee olemaan ongelmia Amiksessa/Lukiossa, kumpaan nyt menen/pääsenkään. Myös armeijan luulen tuottavan minulle ongelmia.

Kuitenkin olen suht. tyytyväinen elämääni, mutta välillä haaveilen että minua kiusataan jonkunverran ja sitten minä hermostun tosissani ja lyön pari kertaa kovaa.

Kiitos jos jaksoit lukea tämän tekstin.

Easysti nyt..Ei kannata lähteä tuollaisella ennakkoasenteella mihinkään. Uskon tosin, että jo parissa vuodessa kypsyt sen verran, ettet enää ajattele näitä asioita.

Weiland, voi olla tai sitten ei. Ainakin kaveri tiedostaa asioita. Kuitenkin omasta asenteesta myös se kiinni, että tuleeko niitä ongelmia. Ja en syytä Don-Hessua, tiedoksi. Myöskään ei vissiin sinusta ollut nuo 6. luokan etc. kiusaukset kiinni.

Ps. Weiland, onko kokemuksia kiusaamisesta uhrin osuudesta? Oli syy mikä vaan, niin harvoin on ihan vitun kivaa ja arvot voi muuttua kiusaamisen aikana/jälkeen.

Edit: jaa no luinkin jo edellistä sivua.

Don-Hessu, mikset menis sivariin? Ja miksi vittuilet muille ihmisille? Kostaminen nyrkein omissa ajatuksissa on aika selvä tunnuspiirre vihasta ja huonosta itsetunnosta.

Voi olla että minulla on huono itsetunto ja olen vihaisa luonteeltani mutta tuo vittuilu ei ole sellaista rajua, vaan sellaista pientä kuittailua jos joku kämmii jotain, esimerkiksi: jos joku kaatuu käytävällä, irvailen hänelle loppupäivän.

Sori jos jotakuta teksti järkytti, onhan tommonen puukonhankkiminen jo säälittävää, mutta mutta. Kiitos kuitenkin kaikille lukijoille ja vastaajille.

Itseäni ei ole koskaan kiusattu tai en ole kiusannut ketään. Ainakaan niin että olisin huomannut sen :evil: . Jos ala-astella tuli riitaa niin sitten rehellisesti tapeltiin ja matsin jälkeen laitettiin kättä päälle ja asia oli unohdettu. Ei sen kummpia ku turha sitä on alkaa muita kiusaamaan ja melkeen kaikki sen meillä päin tieski.

Itseäniki on joskus ja jonkin verran kiusattu koulussa. Lahdessa eka luokalla muistan kun jotkut kuutosluokkalaiset nostivat kurkusta ilmaan.. Onneksi omalla luokalla oli kaksi kookkaampaa veljestä (vm 82), jotka usein tulivat väliin jos joku sattui kiusaamaan (kiitos siitä heille). Taisi olla Kärpäsen ala-aste tai Launee, en muista enää kumpi.

Iisalmeen muutenttiin sitten toisen luokan alussa. Itse kun olin koulussa aina se pieni räppänä, niin heti muuton jälkeen muutamat tyypit kiusasivat minua. Isä otti onneksi pikaan yhteyttä äkäisenä kouluun ja kiusaajan sekä tämän isän kanssa sovittiin asiat näiden käydessä meillä. Ollaan edelleenkin kavereita, vaikka nähdäänkin harvemmin. Olin myös ala-asteen loppupuolella yhden tyypin silmätikkuna (kerran sain kyllä kunnolla nekkuun), mutta yläasteella kiusaaminen ei ihmeemmin onneksi jatkunut. Tietysti jotain yksittäisiä tapauksia oli, mutta ei ihmeempiä ainakaan tule mieleen.

Lukiostakaan ei tule mieleen mitää kiusaamistapauksia, lähinnä ehkä nyt pieniä yhteenottoja. Amk:ssa homma oli sitten jo aikuisempaa..

Ja kyllä sitä itsekkin toisia pienenä kiusasi, onneksi ne jäi puheen asteelle. Nää on näitä asioita, mitä saa hävetä ikäsä. :piis:

:offtopic: Itse koulukiusaus ei ollut pahinta koulussa (vaikka itsetuntoon jäljen jättikin), vaan munuaisvika ja siitä seuranneet isot arvet kropassa, jota häpesin aina kakskymppiseksi asti. Nämä saivat minut inhoamaan uintia, yhteisiä suihkuja ja saunoja. Näillä on oma vaikutuksensa ollut elämääni. Turhaanpa tuotakin tietoa ihmisiltä panttasin, mutta nuorena sitä ei kaikkea tajunnut. Eipä nuo kaverit ole olleet asiasta moksiskaan.

ps. Veljeäni kiusattiin myös koulussa. Kun opettajat eivät ottaneet asiaa tosissaan, sanoi isä opettajille, että jos ei homma muutu, niin hän tulee kiväärin kanssa kytikseen koulupihalle (sopivasti överi veto, mutta toimiva :rolleyes:), notta se kiusaaminen loppuu. No opettajat sitten alko kiinnittämään asiaan huomioo ja kiusaaminen käsittääkseni sitten myös loppui. Onneks on jämy Ukko. :rock:

Tuossa kiusaamisessa on paska homma, jos se ei tule vanhempien tietoo/koulussa asialle ei tehdä mitään. Mitä nopeemmin siihen väliin pääsee, niin sitä parempi. Kouluihin pitäs saada pirun äkäsiä armeijan kapiaisia, jotka pitäs jöötiä siellä koulussa :)

Kiitos ja anteeksi. :piis:

"Hyökkäys on paras puolustus" pätee koulukiusaukseen. Jossakin välissä pitäisi pistää takaisin päin oikein kunnolla överiksi. Jos on sopivia suhteita (tuleeko silloin ylipäätään kiusatuksi?) kuten esim. tuolla yhdessä naapurisoputhreadissa; Naapurin mulkku kiusasi muksuja. Sanomisesta huolimatta ei lopettanut niin liiviporukka kävi sanomassa että nyt loppuu sössiminen. Siihen loppui. Koulukiusauksessa saman voisi käydä sanomassa vaikka sen kiusaavan Jarno-Petterin vanhemmille... Tuleepahan vanhemmillekin intoa saada jonkunlaista kontrollia muksustaan kun omaa henkeä on uhattu. ;)

Miksi puukon hankkiminen olisi säälittävää?

Meinaisit ihan sillä sitten huitasta, jos joku sua vähän tönii tai nimittelee? Tollaset puukot kuuluu neekereille ja manneille. Mitä sit jos vetäisit siltä vaikka vahingossa kaulan auki siinä rytäkässä? Sitten ei auta paljon itkeä poliisille, että se vähän taputteli ja läpsytteli mua.

Aika uskomatonta juttua kyllä vähän :D Noh, jokainen hoitakoon oman kiusaamisena miten tahtoo, mutta eipä tuo väkivalta ole koskaan hyvästä, ja suomessa aika varoen saa sitäkin käyttää, vaikka itseään puolustaisi.

Ei nyt mitään puukkoa kannata hankkia. :D jos on pakko jotain kättä pidempää hankkia niin vaikka pamppu ja kaasut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom