Koulukiusaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
Nathalia, olet käynyt tosi, tosi rankan jutun läpi. Sitä ei soisi kenellekään, ei etenkään lapsille. Yksi harkitsemisen arvoinen asia voisi olla terapia jossa asiat käytäisiin perusteellisesti läpi - jotta voisit ymmärtää paremmin menneet.. ja ymmärtää että sinussa ei ole mitään vikaa. Kiusattu helposti kokee että hänessä on jotain niin karmean huonoa ja syy on hänessä itsessään.. mutta syyt ovatkin jossain muualla. Eheytä itseluottamuksesi, opi arvostamaan itseäsi - ei mikään helppo prosessi mutta täysin mahdollinen. Dont worry, be happy (ei aina tämäkään niin helppoa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä se on fakta (poikien tapaukses) esim jos kiusatun isukki tulee nostamaan rynttyistä, ja sanoo sanansa niin uskaltaako siinä kiusattu enää mitään tehä? Onhan poikkeuksia jos kiusaaja ois isää isompi jne.. Mutta paljon tiedän tapauksia, että tolleen on selvinny. Eihän tolla kiusaamisongelmat ratkea. Ei suinkaan, mutta osa kyllä. Ja pitää olla iseillä rahkeita mennä tuolleen tekemään ja luonnetta. Ite on vaan helppo sanoo, ku oon tämmöne rämäpää, että haistan suoraan vitut jos vähänki on aihetta (jos joku uhoo tms).

Ei taida oikeusjärjestelmä katsoa hyvällä sitä että aikuinen uhkailee lasta. Oli tämä sitten kuinka kiusaaja tahansa...

Parempi melkein olisi mennä sanomaan pari tarkoin valittua sanaa kiusaajan vanhemmille.

Tomppa85 sanoi:
Ei taida oikeusjärjestelmä katsoa hyvällä sitä että aikuinen uhkailee lasta. Oli tämä sitten kuinka kiusaaja tahansa...

Parempi melkein olisi mennä sanomaan pari tarkoin valittua sanaa kiusaajan vanhemmille.

No tuskin siitä linnaa saa. Parhaiten tosiaan tehoaa kun menee vähän pelottelemaan... Jos siitä jotain pientä sanktiota tulee niin sitten tulee. Vanhemmille puhuminen ei välttämättä auta vittuakaan (on meinaan tavattu sellaisiakin tapauksia)

Tomppa85 sanoi:

Eikä ole parempi. Mun mielestä on paljon parempi ottaa sitten vaikka se syyte kuin antaa joidenkin kusipäisten kakaroiden tuhota rakkaasi itsetunto.

En jaksanut lukea kokonaan tätä threadia ekä tiedä, onko sua kiusattu, mutta uskon, että kiusatut ovat kanssani samaa mieltä.

Itse muistan kouluajoiltani kaksi sellaista tilannetta, jossa kiusatun isä, ja toisessa tapauksessa isoveli, tuli kiusaajille mesoamaan. Molemmissa tapauksissa kiusaaminen loppui siihen.

Mulla tuli todella paha olo lukiessani tuota nathalien kirjoitusta. Aivan liian tuttua juttua. Itsekin olin vilkas ja itsevarma lapsi. Aina esiintymässä. Aina kiinnostunut kaikesta. Kunnes joukko huonosti kasvatettuja ja vakavasti luonnehäiriöisiä poikia päätti ottaa multa luonteen pois niin kuin kurittomalta kotieläimeltä otetaan luonne pois. Täytyy sanoa, että onnistuivat kyllä varsin hyvin tavoitteessaan koltiaiset. Nykyään en pysty kunnolla katsomaan silmiin edes kaikkein lähimpiä sukulaisianin saati, että pystyisin aloittamaan jotain seurustelu- tai edes läheisiä ystävyyssuhteita.

Pahimmalta nyt aikuisena tuntuu se, että mä olin niin niiden kiusaajien vietävissä ja niin peloissani, että rupesin itsekin kiusaamaan. On varmaan monta ihmistä, jotka vihaavat mua samalla tavalla kuin mä vihaan omia kiusaajiani. Sen takia tällaisten marttyyriajatusten ajatteleminen aiheuttaa mussa katkeraa itsevihaa. Ei mulla ole oikeutta ajatella olevani uhri.

obel sanoi:
Eikä ole parempi. Mun mielestä on paljon parempi ottaa sitten vaikka se syyte kuin antaa joidenkin kusipäisten kakaroiden tuhota rakkaasi itsetunto.

Samaa mieltä olen ja olen itsekin tarinani koskien pikkuveljeäni tähän ketjuun (muistaakseni) kirjoittanut, voi etsiä jos huvittaa.

Kertokaa joku mitä pahaa siinä oikeasti on, jos kiusetun isä/isoveli/joku muu jolla on vähän "uskottavuutta" käy pikkusen ravistelemassa niitä kiusaajia ja antamassa pienet uhkailut? Ainahan sitä kannattaa ensin ottaa yhteys kouluun ja kiusaajan/kiusaajien vanhempiin, mutta monesti tosta ei apua välttämättä ole ja silloin kannattaa ottaa ne kovatkin keinot käyttöön ennenkuin katsoa vierestä.

Mulle tuli kans yks omakohtainen juttu mieleen kiusaamiseen liittyen tätä trediä lukiessa.

Ala-asteella pelattiin jalkapalloa välitunnilla ja jossain sähäkässä pelitilanteessa multa ja Liisa-nimiseltä (nimi muutettu toim. huom.) tyttöseltä kärähti käämit aika reilusti. No, peli keskeyty siihen ja tilanne ajautui sellaiseen hiukan erikoiseen asetelmaan että me otettiin karmeet vauhdit ja ajettiin kyynärpäät ylhäällä suoraan toista päin. Siis vähän niinkuin jääkiekossa taklataan ym. Ja uudestaan. Ja uudestaan... No mä aloin jäämään siinä hommassa vähän alakynteen, nimittäin Liisa oli aika rotevaa tekoa ja tais olla koko koulun isoin siihen aikaan kun kutosella muistaakseni oltiin. (Eikös tytöille tule murrosikä just tossa vaiheessa aikaisemmin ja siks ovat aika usein poikia isompia.) Enivei, muut katselee kun liisa jyrää massalla ja meikä ottaa kerta kerran jälkeen horjuvampia taka-askelia. Mä olin veitsi kurkulla, olin häviimässä tytölle ja sehän olis ollu suunnilleen sama kuin elämän loppu, varsinkin kun koko koulun seuraa tilannetta. Tilanne oli siinä määrin tukala että viimeisenä oljenkortena teinkin sitten todella typerän tempun. :( Liisa juoksee taas kyynärpäät ojossa kohti, minä ponnistan ylöspäin niinpaljon kuin lähtee ja tirvasen yläkautta kyynärpäällä nekkuun.:evil: Peli selvä. Liisan nenästä alkaa suihkuta verta kuin vesiputouksesta ikään ja eppu-,toppuluokkalaiset ryntäävät ihaillen kokeilemaan adrenaliinin kovettamaa hauistani. :eek: Melkoiset puhuttelut, anteeksipyytämiset (toki pyysin aivan omaehtoisesti ja hartaasti) ja jälki-istunnot siitä seurasi mutta pahin osuus jälkipyykin pesussa tulikin sitten vasta seuraavana päivänä.

Liisan isä oli ymmärrettävästi ollut aika pahana kun tytär tulee naama hakattuna kotio. Asiaa vielä pahensi se että liisan isä ymmärsi asian niin että kiusaamista oli jatkunut jo pidemmän aikaa ja se meni koko ajan raaemmaksi. Nyt lyötiin tyttöä jo turpaan ja sama peli jatkuisi. Liisaa (ja opettajia) se ei voinut uskoa että tämä oli ikävä yksittäistapaus ja homma puolin ja toisin sovittu, vaan epäili että meikäläinen mafioson tavoin piteli rautaisessa kuristusotteessa pientä kyläkoulua.

Seuraavana päivänä tosiaan mua sitten pyydetään puhelimeen opettajainhuoneeseen. Liisan isähän se siellä sitten haastelee aika saakelin pelottavalla psykoottisella ja läähättävällä äänellä. En muista tarkkaan mitä se sano mutta varmaan jotain että jos ei kiusaaminen lopu niin huonosti käy tms. No minä sitten siihen että
"ainahan sitä sattuu kun rapataan"
tai jotain muuta yhtä huonosti tilanteeseen sopivaa kun en heti älynnyt ottaa tosissaan kun asiat oli jo liisan kanssa sovittu jne. Siitähän lisukki (=Liisan isä :jahas: ) riemastu:
"jumalauta nulikka, nyt sulle tulee noutaja. MÄÄ TUUN SINNE!!" -klik-.
Lusikallinen paskaa valahti sillon huosuun, myönnän.
Opettaja kysyy vierestä: "No, saitko asian sovittua".
"No joo, tavallaan."
Mulla alko niskaa kuumottaa ihan tosissaan. Päättelin että nyt ei kannata jäädä mihinkään näkyvälle paikalle pällistelemään. Laukkasin suoraa päätä koulun pihan perälle metsän laitaan sellasen pikku nyppylän taakse passiin ja jäin vartomaan. Tunti oli tietysti jo alkanut mutta se oli pikku murhe sillä hetkellä.

Kotvasen päästä lisukki kaartaa renkaat ulvoen koulun pihaan, juoksee pihan poikki, repii koulun ovet auki ja ryntää sisään huutaen jotain mistä en saanut sieltä kauempaa katsoessani selvää. Vähän ajan päästä lisukki ja johtajaopettaja tulevat koulun rappusille juttelemaan ja lisukki on edelleen niin tuohuksissa että meinaa käydä jopa opettajaan kiinni. Se ukko oli niin pahan näköisenä että ei meinannu uskaltaa sitä näytelmää sieltä piilosta katsoa varsinkin kun tiesi että minua se etsii. Siitä se lisukki sitten vähitellen nyrkkiä heilutellen lähti ja minä hipsin takaisin koululle.

Vannotettiin sitten aika perusteellisen hartaasti opettajan kanssa Liisalle (jolla kyllä oli naama aika pahasti turvoksissa) että yrittää vaikka koko sen illan takoa lisukin päähän että kyseessä oli pelkkä VAHINKO. No kyllä se sen sitten loppujen lopuksi usko kun vielä jokainen koulun opettaja erikseen sille illan mittaan soitteli ja selitti sille sitä hommaa.

Perkele, vieläkin näkee silloin tällöin painajaisia siitä hullusta.

Jeh...
Ala-asteen kävin sillon 65hengen kyläkoulussa. Perinteenä 6lk on kuningas ja 5lk se keitä aina heitellään pitkin seiniä. Sama silloin, ennen ja nykysin.

Nyt oma serkku on tässä koulussa ja sano mulle, että 6:set hakkaa ja vetelee pitkin korvia. Koulun johtava opettaja ei sano mitään. Ei sanonu sillon 5v sitten ku mä olin sielä, eikä sanonu ennen eikä sano nytkän. Tiedän kuinka voi koko viides luokka mennä päin persettä kun hakataan koulussa. Tekis mieli käydä avautumassa tälle kiusaajalle/kiusaajille jotka samassa linkassa mun kans kulkee pari kertaa viikossa. Ainoo vaan, et niitten isot veljetki kulkee sielä, ja ne on miuu isompia :D

Vituttaa ihan suunnattomasti, että tää koulun "rehtori", johtava opettaja sanoo kiusaajille, jos vanhemmilta on tullu viestiä kiusauksesta koululle, että älkää enää viittikö hakata kun vanhemmat soittelee jne. Kiusauksesta saa vaan jonkun huonomman käytösnumeron, ei muuta.

Sillon kun ite olin tuolla koulussa, yhtä poikaa vedeltiin ihan pitkin korvia, isänsä kävi koululla komentamassa ja autto ehkä hiukan. Opettaja ei saanu mitään kuria, ei oikein edes yrittäny.

Mitä mäkin voisin tehdä, et sais jonku järjen tohon koulun touhuun!?!

ohhoh, paljon pahempia tapauksia tässä threadissa kuin oma tarinani.

Itse oon päässy melko vähällä sinänsä, että kiusaajina on ollu aina vaan pari tyyppiä, joka koulussa tosin. Kavereita on aina löytyny, mutta nekin on kyllä ruvennu vittuileen yhdessä niiden tavallisten kiusaajien kans toisinaan.

Tänään oon päässy jo hyvin tuosta kiusauksesta yli. Yhdelle hyvälle kaverille pysty tosta kiusauksesta jälkeenpäin avautuun, tämä kaverikin oli mulle yhdessä muiden kans vittuillu. Toi autto tosi paljon että pääs jälkeenpäin setvimään ajatuksiaan.

Mitä tosta nyt jälkeenpäin ajattelee niin pitkään mulla oli itseluottamus aivan maassa kiusauksen takia. Ei melkein suuta pystyny avaamaan muuta kun parhaiden kavereiden kans, ku pelkäs että mulle ruvetaan vaan vittuileen sanoin mä mitä tahansa. Vituttaa kun nykyään toiset puhuu kuinka kiva lapsuus on ollu ja kaikkee on tehty kavereiden kans, noh olenhan minäkin kaikkee tehnyt mut aina tulee mieleen se koulukiusauksen helvetti ku puhutaan peruskoulusta.

Tänään jos joku vielä alkais kunnolla päätään aukomaan niin minä todennäkösesti turvautuisin väkivaltaan. Maailma on julma, ei täällä heikot selviä.

mgh sanoi:
...
Tänään jos joku vielä alkais kunnolla päätään aukomaan niin minä todennäkösesti turvautuisin väkivaltaan. Maailma on julma, ei täällä heikot selviä.
Totta joka sana. Siis nyt ihan oikeesti! Tähän koulukiusaukseen on tultava loppu! Heti! Se on jotain Suomen koulujärjestelmän suurimpia epäkohtia, siihen on tultava muutos!

Toinen on terveellisemmät ja proteiinipitosemmat kouluruuat... ;)

Koulu on vankila, jonka tehtävä on pitää kakarat poissa jaloissa jotta aikuiset pääsee töihin. Valitettavasti vaan nykyään pääasiassa naispuolisilla opettaja-vartijoilla ei ole luonnetta, valtuuksia eikä kiinnostusta pitää vankeja ojennuksessa, etenkin kun suurin on kakaroista on kotona pilalle lellittyjä riiviöitä. Seurauksen vangit johtavat vankilaa, ja meno on kuin Kärpästen Herran saarella.

Vankila-vertaus on lähes täydellinen, koska sekä vankilassa että koulussa lusijoilla ei ole mitään muuta tavoitetta kuin ajan tappaminen. Objektiivisten kriteerien puuttuessa, sosiaalinen hierarkia muodostuu röyhkeyden, oman käden oikeuden ja typerien muotivillitysten mukaan. Työpaikoilla ja yliopistoissa sentään on voi parantaa asemaansa nokkimisjärjestyksessä tekemällä velvolvollisuutensa kunnolla, mutta peruskoulu on täysin oikeasta elämästä suljettu kupla, jossa pätee omat sääntönsä.

Kiusattu läpi yläasteen ja alkoi heti 7. luokalla. Pahinta oli, että sai pelätä pari vuotta joka saatanan päivä. Aamulla sai pelätä kouluun menemistä. Ensimmäisen puoliskon oppitunneista oli helpottunut, että välitunti oli ohi ja loppupuoliskon pelkäsi, että kohta se vitun välkkä taas alkaa. Pelkäsi mennä himaan, koska kiusaajat olivat sattumalta menossa aina samaan suuntaa samalla dösällä. Pelotti mennä iltaisin nukkumaan, koska aamulla joutuisi taas menemään kouluun. Viisi vanhempaa tyyppiä, jotka tönivät ja hakkasivat aina ohimennen, kun satuin kohalle. Vasta nyt vajaan kymmenen vuoden jälkeen sitä alkaa saamaan takaisin sitä itsevarmuutta, joka oli ennen yläasteelle menemistä. En kuitenkaan pidä nykyäänkään ihmisistä ja defaulttina en kyllä yritä ottaa kontaktia pahemmin keneenkään. Aika pahat agressiot vieläkin muutamaa kiusaajaa kohtaan. Nykyään olen täysin eri kokoluokassa kuin kukaan niistä ja melkein kymmenen vuotta jutsua yms. harrastaneena haaveilen kovasti, että sattumalta osuisin samaan aikaan johonkin hiljaiseen paikkaan jonkun näiden mulkkujen kanssa. Olen tullut sellaiseen lopputulokseen, että sillä turpaanvedolla pääsisin demoneistani ja mikä vittu minä olen niitä kiusaajia säälimään ja kärsimään heidän sijastaan edelleenkin. Sitä saa mitä tilaa. Turpiin vaan niin vitusti ku lähtee... Pitää vaan huolta, ettei tuu laskua perässä. Kyllä terveelle väkivallalle on ihan oikeasti paikkansa.. on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä muuta.

On järkyttävää miten koulukiusaamiselle ei voida mukamas tehdä mitään, kun ottaa huomioon miten kauaskantoisesta ja vakavasta asiasta on kyse. Opettajien oikeuksia puuttua tilanteisiin vaan karsitaan jatkuvasti.. tässäkö ratkaisu? Kyllä opettaja saisi vetää kahtasataa karttakepillä oman lapseni sormille ja repiä siltä puolet hiuksista päästä, jos tämä olisi syyllistynyt koulukiusaamiseen.

JHM sanoi:
On järkyttävää miten koulukiusaamiselle ei voida mukamas tehdä mitään, kun ottaa huomioon miten kauaskantoisesta ja vakavasta asiasta on kyse. Opettajien oikeuksia puuttua tilanteisiin vaan karsitaan jatkuvasti.. tässäkö ratkaisu? Kyllä opettaja saisi vetää kahtasataa karttakepillä oman lapseni sormille ja repiä siltä puolet hiuksista päästä, jos tämä olisi syyllistynyt koulukiusaamiseen.

Musta vähän tuntuu että ei koulukiusauksen haitoista tiedä paskan vertaa, jossei itse ole ollut kohteena. Se on vaan se ikä jolloin on peruskoulussa, että sillon kun kiusataan, niin siinä sattuu ja pahasti kun ei oo kerenny vielä sellasta kunnollista itseluottamusta kehittymään.

Jos kaikki päättäjät oikeasti tietäs miltä se tuntuu, kun yksittäistä henkilöö porukalla syrjitään, haukutaan ja hakataan, niin varmasti ois asiat toisin. Kunnolla rankkua vaan kaikille koulukiusaajille.

mgh sanoi:
Musta vähän tuntuu että ei koulukiusauksen haitoista tiedä paskan vertaa, jossei itse ole ollut kohteena. Se on vaan se ikä jolloin on peruskoulussa, että sillon kun kiusataan, niin siinä sattuu ja pahasti kun ei oo kerenny vielä sellasta kunnollista itseluottamusta kehittymään.

Jos kaikki päättäjät oikeasti tietäs miltä se tuntuu, kun yksittäistä henkilöö porukalla syrjitään, haukutaan ja hakataan, niin varmasti ois asiat toisin. Kunnolla rankkua vaan kaikille koulukiusaajille.
amen
:worship:

mgh sanoi:
Se on vaan se ikä jolloin on peruskoulussa, että sillon kun kiusataan, niin siinä sattuu ja pahasti kun ei oo kerenny vielä sellasta kunnollista itseluottamusta kehittymään.

Aivan, ja muutenkin nuorempien, ala-asteikäisten keskuudessa kiusaamista tapahtuu useammin ja usein melko rankkaa sellaista edellä mainittujen syidenkin takia. Johtuneeko vastuuntunnottomuudesta, puhtaasta pahuudesta vai mistä?

Kiusattu en ole ollut, enkä toivottavasti kiusaajakaan. Pientä painia ja "toverillista vittuilua" kaikki poikalapset harrastaa, mutta mun kaveripiirissä ei ollut mitään systemaattista yhden nälvimistä.

Osaa ne opettajatkin kiusata. Ala-asteella opettaja piti meidän luokalle tietokilpailun. Puolet sovittiin valintaäänestyksellä! Siis sellaisella että joukkueet valitsivat fiksuimmat ensin. Miltähän mahtoi tuntua niistä tyypeistä, jotka tulivat valituiksi viimeisten joukossa. Mä olin ehkä 4 luokalla silloin, ja jo niin nuorena kyllä käsitin, että voi vittu mikä idiootti se opettaja oli.

Peruskoulun kiusaukseen on kyllä ehdottomasti paras lääke oma iskä. Itselläni ainakin auttoi kovasti kun iskä kävi kiusaajien isukkeja hiukan kovistelemassa. Mut sitten vaihdettiin koulua muuton yhteydessä ja kun vanhemmat erosi niin ongelmat alkoi taas.
Kummasti loppuu kiusaaminen kun se oma vahva isukki saakin turpaansa.:)

Elchubagabra sanoi:
Osaa ne opettajatkin kiusata. Ala-asteella opettaja piti meidän luokalle tietokilpailun. Puolet sovittiin valintaäänestyksellä! Siis sellaisella että joukkueet valitsivat fiksuimmat ensin. Miltähän mahtoi tuntua niistä tyypeistä, jotka tulivat valituiksi viimeisten joukossa. Mä olin ehkä 4 luokalla silloin, ja jo niin nuorena kyllä käsitin, että voi vittu mikä idiootti se opettaja oli.

Miksi ne joukkueet pitää valita näin? Oli sitten kyseessä urheilu tai mikä tahansa, aina sen tietää että viimeset on niitä joita kukaan ei joukkueeseensa halua. Miksei voi ottaa vaikka lukua kahteen tai neljään ja sen perusteella pistää ryhmät kasaan? Jälkimmäisestä ei kenellekään tule paha olo missään vaiheessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom